Main Article Content

Abstract

The study aims at identifying learners' continuous assessment skills required by female Arabic language teachers in the first cycle of basic education in Oman. It also aims at determining the level of mastery of these skills by female Arabic language teachers in the first cycle of basic education, in order to propose a training programme that would help Arabic language teachers to acquire these skills while they are still in service. The researcher designed a self-assessment scale that can be used by Arabic language teachers in the first cycle of basic education in Oman. The scale was validated by being refereed by 12 arbitrators and applied to an exploratory sample of teachers. The research sample consisted of 54 female Arabic language teachers in the first cycle of basic education in Oman working in the Governorate of Dhofar, Sultanate of Oman. The nine supervisors applied the memorandum to them. The study findings reveal that there is low performance in a number of skills. Parents are not contacted before the beginning of the school year to inform them of the proposed plan to improve the level of the student, keeping a record of discussion refers to the ideas of students, and apply a short test after each unit. The study recommended the need to train Arabic language teachers in the first stage of basic education in the skills of continuous assessment, as well as to benefit from the proposed training program. Establish a system of integrated training programs that help develop continuous evaluation and draw attention to the basis of the main issue built by the interaction portfolio Between the parties to the educational system.

Keywords

Continuous Assessment Skills Arabic Language Female Teachers Basic Education Oman

Article Details

References

  1. أحمد، مايسة فاضل أبو مسلم، 2004، أثر إتباع مدخل التقويم باستخدام ملف الإنجاز على تحقيق الأهداف التربوية وبعض سمات الشخصية لنجاح هذا المدخل التقويمي لدى الطلاب، رسالة دكتوراه "غير منشورة"، جامعة القاهرة، معهد الدراسات التربوية.
  2. باشا، أحمد إبراهيم، 1987، أسس التدريب، دار النهضة العربية، القاهرة.
  3. البريكي، عبد الله بن خميس، 2003، تقويم برنامج إعداد معلم اللغة العربية بسلطنة عمان في ضوء الأهداف المرجوة منة. رسالة ماجستير "غير منشورة"، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  4. جابر، جابر عبد الحميد، 2002، اتجاهات وتجارب معاصرة في تقويم أداء التلميذ والمدرس، القاهرة، دار الفكر العربي، مصر.
  5. جرادات، عزت وآخرون، (د.ت)، التدريس الفعال، عمّان، دار الفكر للنشر والتوزيع، الطبعة الرابعة.
  6. جون لو، 2002، جودة التقويم والتعليم بالمدارس الدولية في التربية الدولية، تجارب وخبرات عالمية في تحسين التدريس والإدارة والجودة، تحرير ماري هايدن وجيف طومبسون، ترجمة محمد أمين، مجموعة النيل العربية.
  7. زيتون، كمال عبد الحميد؛ البنا، عادل السعيد، 2001، سجلات الأداء وخرائط المفاهيم– أدوات بديلة في التقويم الحقيقي من منظور الفكر البنائي، ورقة مقدمة إلى المؤتمر العربي الأول (الامتحانات والتقويم التربوي/ رؤية مستقبلية)، المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي، القاهرة، 22-24 ديسمبر.
  8. صبيح، نبيل، 1981، دراسات في إعداد وتدريب المعلمين، القاهرة، مكتبة الأنجلو.
  9. علام، صلاح الدين محمود، 2002، القياس والتقويم التربوي والنفسي، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة، القاهرة، دار الفكر العربي، مصر.
  10. عودة، أحمد، 1999، القياس والتقويم في العملية التدريسية، إربد، دار الأمل، الاردن.
  11. عودة، محمد، 2006، إعداد معلم المرحلة الأساسية، دار الكتاب الجامعي، العين، ط1.
  12. الغافري، عبد الله بن حمد بن زاهر، 2006، تقويم فاعلية أدوات التقويم التكويني المستمر المستخدمة في مادة التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر مشرفي المادة ومعلميها، رسالة ماجستير "غير منشورة"، كلية تربية، جامعة السلطان قابوس.
  13. المبيضين، عقلة محمد؛ جرادات، أسامة محمد، 2001، التدريب الإداري الموجه بالأداء، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة، مصر.
  14. مدكور، علي أحمد، 2001، مناهج التربية: أسسها وتطبيقاتها، القاهرة، دار الفكر العربي، مصر.
  15. مدكور، علي أحمد، 1997، نظريات المناهج العامة، القاهرة، دار الفرقان، الطبعة الأولى، مصر.
  16. وزارة التربية والتعليم، 2001، التقرير الوطني لتطوير التعليم بسلطنة عمان، سلطنة عمان، اللجنة الوطنية العمانية للتربية والعلوم، اليونيسيف.
  17. وزارة التربية والتعليم، 2005، وثيقة تقويم تعلم التلاميذ لمادة اللغة العربية للصفوف (1-4)، سلطنة عمان، دائرة التقويم التربوي.
  18. المراجع الاجنبية
  19. Wiggins , G.(1993). Assessing Student Performance . San Francesco , CA: Jossey- Bass. http://www.angelfire.com/mn/almoalem/ishraf.html
  20. Valdez- pierce, L. & O'Malleym J.(1992): Performance and Portfolio Assessment for Language Minority Students. Washington, D.C.:National clearing house for Bilingual Education.