Main Article Content

Abstract

This study aims to clarify the relationship between archaeology and history. Archaeological evidence can bear witness to historical events. Such events can be discovered, studied, and classified by archaeologists and presented to historians as authentic material, especially in the absence of written sources. Thus, the joint work between archaeologists and historians could help to reformulate past events into coherent historical records. The Islamic city of Qalhat is taken as an example in this study. It is almost absent from historical sources although it was a very important port city during the 13th to 17th century. On a very few occasions, it was mentioned by some travelers who visited the city and described it as a living and flourishing city. However, so few and such short records do not provide enough evidence of the history of the city. Only archaeology can narrate the complete story of the city where the earliest and latest phases of occupation were fully uncovered. Archaeological excavations revealed in detail the high level of architecture that the inhabitants of Qalhat had and how the city was well organized and divided into different quarters as well as the fortification system and an international network of trade relations. All of this archaeological evidence will enable historians to rewrite the history of the Islamic city of Qalhat based on solid grounds.

Keywords

Interrelationship History Archaeology Qalhāt Oman Islamic History

Article Details

References

  1. باقر،محمد وبيرنادت باقر،2008،" قَلْهات في التاريخ العربي، المضمون والتسلسل الزمني للأحداث"، مجلة الدراسات العُمانية، مسقط، العدد15.
  2. ابن بطوطة، محمد بن عبد الله بن محمد بن إبراهيم اللواتي الطنجي، (1417هـ) (ت 779هـ/ 1377مـ) الرحلة. المسماة (تحفة النظار في غرائب الأمصار وعجائب الأسفار)، أكاديمية المملكة المغربية، الرباط.
  3. البكري، أبو عبيد عبد الله بن عبد العزيز بن محمد، (1403هـ) (ت 487هـ1094م) معجم ما استعجم من أسماء البلاد والمواضع، عالم الكتب، بيروت.
  4. الجالودي، عليان، 2003، السير العُمانية مصدرا لتاريخ عُمان. قراءة في مخطوط سير العلماء المحبوبيين، الملتقى العلمي الثاني حول مصادر التاريخ العُماني، منشورات جامعة آل البيت، المفرق/ الأردن.
  5. الحلي، أبو البقاء هبة الله محمد بن نما، 1984، (توفي في القرن السادس الهجري/ الثاني عشر الميلادي) المناقب المزيدية في أخبار الملوك الأسدية، تحقيق محمد عبد القادر خريسات، صالح موسى درادكة، مكتبة الرسالة الحديثة، عُمان.
  6. الحميري، محمد بن عبد المنعم، 1980، (ت727ه/ 1326م) الروض المعطار في خبر الآثار، تحقيق إحسان عباس، مؤسسة ناصر، بيروت.
  7. حوراني، جورج فاظلو، 1985، العرب والملاحة في المحيط الهندي، ترجمة يعقوب بكر، القاهرة.
  8. ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، (د ت) (ت808هـ/ 1405م) مقدمة ابن خلدون، تحقيق أبو عبد الله السعيد المندورة، ط3، مؤسسة الكتب الثقافية، بيروت.
  9. ابن دريد، أبو بكر محمد بن الحسن الأزدي، 1987، (ت 321هـ/ 924م) جمهرة اللغة، تحقيق رمزي منير بعلبكي، دار العلم للملايين، بيروت.
  10. دفع الله، سامية، 2009، العلاقة بين الآثار والتاريخ القديم. دراسة وصفية بأمثلة من تاريخ السودان القديم، مجلة جامعة السودان المفتوحة، الخرطوم، العدد 2، 75-81.
  11. الدمشقي، جعفر بن علي، 1966 (عاش في القرن السادس الهجري/ الثاني عشر الميلادي)، الإشارة إلى محاسن التجارة، تحقيق البشري الشوربجي، مكتبة الكليات الازهرية، القاهرة.
  12. رايس، مايكل، 2002، آثار الخليج العربي (5000-323ق.م)، ترجمة صالح محمد علي وسامي الشاهد، المجمع الثقافي، أبو ظبي.
  13. زكي حسن، حسن، 1946، الرحالة المسلمون في العصور الوسطى، القاهرة،
  14. زيادة، نقولا، 1962، الجغرافية والرحلات عند العرب، القاهرة.
  15. السالمي، عبد الرحمن، 2000، من مصادر التاريخ والثقافة السير العُمانية، مجلة نزوى، مسقط، العدد24.
  16. السالمي، نور الدين، 2000، (ت 1332هـ/ 1913م) تحفة الأعيان بسيرة أهل عُمان، منشورات مكتبة الإمام نور الدين السالمي، مسقط.
  17. ابن عبد الحق، عبد المؤمن ابن شمائل البغدادي، (1412هـ) (ت 739ه/ 1308م) مراصد الاطلاع على أسماء الأمكنة والبقاع، دار الجيل، بيروت.
  18. العزاوي، عمر جسام العزاوي، 2013، "علم الآثار والتكنولوجيا الحديثة: العلاقة والاستخدام"، مجلة كان التاريخية (الكترونية)، هولندا، العدد 20.
  19. علي، جواد، 2001، المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، ط4، دار الساقي.
  20. العوتبي، سلمة بن مسلم الصحاري، 1984، (توفي مطلع ق6هـ/ 12م) الأنساب، منشورات وزارة التراث القومي والثقافة، مسقط.
  21. فوزي، فاروق عمر، 1979، مقدمة في دراسة مصادر التاريخ العُماني: الخليج العربي، منشورات اتحاد المؤرخين العرب، بغداد.
  22. ابن قتيبة، أبو محمد عبد الله بن مسلم الدينوري، 1992، (ت276هـ)، المعارف، تحقيق ثروت عكاشة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.
  23. ماركوبولو، (1970)، رحلات ماركوبولو، القاهرة.
  24. ابن المجاور، يوسف بن يعقوب، 2010، (كان حيا سنة628هـ/ 1230م) صفة بلاد اليمن ومكة وبعض الحجاز، المسمى تاريخ المتبصر، راجعه ممدوح محمد، مكتبة الثقافة الدينية، القاهرة.
  25. المعولي، أبو سليمان محمد بن عامر، 2014، تحقيق سعيد الهاشمي، منشورات وزارة التراث القومي، مسقط.
  26. المقدسي البشاري، محمد بن أحمد بن أبي بكر، 1906، (ت375هـ/ 985م) أحسن التقاسيم في معرفة الأقاليم، مطبعة بريل، ليدن.
  27. المنذري، محمد بن راشد، 2008، تاريخ صحار السياسي والحضاري منذ ظهور الإسلام وحتى نهاية القرن الرابع الهجري، دار العلوم العربية، بيروت.
  28. نيبور، كارستن، 2013، وصف أقاليم شبه الجزيرة العربية، مؤسسة الانتشار العربي، بيروت.
  29. ياقوت الحموي، شهاب الدين أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله الرومي، 1995، (ت 626هـ/ 1229م) معجم البلدان، دار صادر، ط2، بيروت.
  30. Albuquerque, 1964, Cometarios do Grande Afonso de Albuquerque, Alfa, Lisbona.
  31. Atkinson, R.J.C1965, Archaeology, History and Science. Cardiff: University of Wales Press.
  32. Barros, Joam DE, 1974, Asia,LISbona.
  33. Binford, L.R. 1962 Archaeology as Anthropology. American Antiquity (1962): 217-225.
  34. Bhacker M.R. &Bhacker B. 2004. Qalhât in Arabian History: Context and Chronicles. Journal of Oman Studies 13: 11–55.
  35. Carter, Robert 2016 Historical Interactions in the Arabian Gulf: Pearls and the Archaeology of Globalization. A lecture presented at the 2nd meeting on the Archaeology of the Arabian Peninsula, CEFAS/LabExDynami. The National Council for Culture, Arts and Letters: Territories, Space Organization, Mobility and Interactions in the Arabian Peninsula, 14th – 15th February 2016, Kuwait.
  36. Costa P.M. 2001. 2002. The Great Mosque of Qalhât. Journal of Oman Studies 12: 55–70.
  37. Dever, William G. 1990 "Archaeology and the Bible: Understanding their special relationship", in: Biblical Archaeology Review 16:3.
  38. Hodder, 1986. Reading the Past. Approach to Interpretation in Archaeology. Cambridge.
  39. Hodder, I. and Hutson, S, 2003, Reading the Past. Cambridge.
  40. Ibrahim M.M. & El-Mahi A.T. 2000. A survey between Quriyat and Sur in the Sultanate of Oman (1997). Proceedings of the Seminar for Arabian Studies 30: 119–136.
  41. Isayev, Elena, 2006. Archaeology # Object as History# Text: nudging the Special Relationship into the Post-ironic. World Archaeology Vol. 38 (4): 599-610.
  42. Renfrew, C. and P. Bahn, 1991 Archaeology and Practice. London.
  43. Rougeulle A. 2010. The Qalhāt Project. New researches at the medieval harbor site of Qalhât, Oman (2008). Proceedings of the Seminar for Arabian Studies 40: 303–319.
  44. Rougeulle, Axelle; Creissen, Thomas & Bernard, Vincent. 2012. The Great Mosque of Qalhāt rediscovered. Main results of the 2008–2010 excavations at Qalhāt, Oman. Proceedings of the Seminar for Arabian Studies 42: 341–356.
  45. Sauer, E.W. (ed.). 2004. Archaeology and Ancient History: Breaking Down the Boundaries. London.
  46. Sauer, E.W, 2004.The Disunited Subject: Human History's Split into "History" and "Archaeology". In: Archaeology and Ancient History: Breaking Down the
  47. Wilkinson, 1977, The Immate Tradition of Oman. Cambridge University Press.
  48. Vosmer T. 2004. Qalhât, an ancient port of Oman: results of the first mission. Proceedings of the Seminar for Arabian Studi