Main Article Content

Abstract

Physical language takes on a universal dimension, where people can communicate through it as an understandable language related to the different environments and elements associated with man, animal, and plant, for forms that have meaning for the public and individuals because they have different thoughts and cultures. The art is a rich material for the transmission of ideas and beliefs, a material for recording history and everyday life, within its formal and spontaneous framework, and a material for the documenting of human relations. It contributed to the direction of public thought in a cultural or ideological framework. It was possible to exploit the color and the sculptural modeling as a strong means that varies between the even and sculptural within the framework of official sculpture in a changing relationship throughout history to take a modern form that is related to modernity and the wide impact under technological development. This research aims to review the aspects of communication, and the influence of art through ancient civilizations to contemporary time.

Keywords

Physical Communication Culture Beliefs Art Formation

Article Details

References

  1. ايمار، أندرية، 1986، موسوعة تاريخ الحضارات العام، الجزء الأول، منشورات عويرات، بيروت.
  2. عبداللطيف، دينا عادل، 2016، "البلاغة من لغة الكلمة إلى لغة الشكل، دراسة للصيغ البلاغية في اللغة العربية وصياغتها تشكيليا لإثراء البعد السيموطيقي في الملصق الإعلاني المعاصر" متوفر في موقع
  3. http://platform.almanhal.com/Files/?ID=T2-3868MLA0010637.pdf)
  4. الدريد، سيريل، 1990، الفني المصري القديم، ترجمة احمد زهير- مطابع هيئة الآثار. القاهرة.
  5. السعيد، شاكر حسن، 1983، جمالية الخط الكوفي المربع، مجلة آفاق عربية.
  6. الشاروني، صبحي، 1993، فن النحت في مصر القديمة وبلاد ما بين النهرين، دراسة مقارنة، الدار المصرية اللبنانية.
  7. العبيد، عبود سلمان العلي، 2009، مقال بعنوان "مجموعة قراءات جمالية ونقدية"، متوفر في موقع http://www.matarmatar.net/threads/16731
  8. نقاوه، عمار، 2016، مقال بعنوان "تعريف الفن" متوفرة في موقع
  9. : http://mawdoo3.com/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%8A%D9%81_%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86
  10. عطية، محسن، 2002، "نقد الفنون الكلاسيكية إلى العصور ما بعد الحداثة". منشاة المعارف، الإسكندرية.
  11. الصياد، محمد رضا محمد، 2001، رسالة ماجستير غير منشورة، "الصياغات التشكيلية للنحت الباز في النحت الحديث والإفادة منها التربية الفنية"، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان.
  12. حجاد، محمد عبدالفتاح، 2005، " الدلالات الإدراكية لمفردات الاتصال في الاعلان– العلامة – الرمز الشعار، دراسة تحليلية مقارنة" رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان.
  13. السويفي، مختار، أم الحضارات "ملامح عامة لأول حضارة صنعها الإنسان" الجزء الثاني– الدار المصرية اللبنانية.
  14. العطار، مختار، 2000، "افاق الفن التشكيلي"، دار الشروق، القاهرة.
  15. -M. E. Chevreul,1839 «De la loi du contraste simultané des couleurs et de l’assortiment des object colorés», Paris
  16. Frederic Portal1857 :Couleurs symboliques dans l antiquité ,le moyen age et les temps modernes .Paris .Wrutz libraires.
  17. https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A
  18. https://carleton.ca/metropolis/about-us-2/partners/
  19. http://www.answers.com/topic/hathor-2
  20. http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:B8hrvpwu9gJ:www.egyptianartcenter.com/docs/Egyptianreplica.pdf+statues+hathor+in
  21. http://www.alriyadh.com/865457
  22. http://images.google.com.om/imgres?imgurl=http://www.gutenberg.org/files/14400/14400-h/images/fig204.png&imgrefurl=http://www.gutenberg.org/files/14400/14400-
  23. http://uk.images.search.yahoo.com/images/view?back=http%3A%2F%2Fuk.images.s
  24. https://www.arabency.com/ar/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AD%D9%88%D8%AB/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D9%8A%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86