Main Article Content

Abstract

This study aimed to investigate the level of attention deficiency-hyperactivity & social adjustment among students with learning disabilities in the cycle one schools in South Batinah region as well as to verify the possibility of predicting social adjustment by knowing the level of attention deficiency & hyperactivity among these students. The sample of the study consisted of 200 students in grades 2, 3 & 4 who were listed to have learning disabilities. |A scale for social adjustment was used that included 30 tasks in addition to Corner’s scale of teachers’ assessment that included 28 tasks. To analyze the responses of the sample members and to treat them statistically, the exploratory factor analysis was used to verify the validity of the Conners' Rating Scales. Internal consistency was calculated, as was the Pearson correlation coefficient to verify the validity and consistency of the two measures.  A single group test was used to determine the level of attention deficiency, hyperactivity, and social adjustment in the study sample.The main results showed that: the subjects had a lower than average level of attention deficit, a lower than average level of hyperactivity, and an average level of social adjustment. The results also showed that the variables of hyperactivity and poor attention predict negatively with statistically significant correlation with social adjustment.

Keywords

Attention Deficiency Hyperactivity Learning Disabilities Social Adjustment

Article Details

References

  1. البحيري، عبد الرقيب، 2011، مقاييس كونرز للتقدير. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
  2. الحكمي، إبراهيم الحسن، 2008، مدى فاعلية برنامج علاجي لاضطرابات الانتباه المصاحب بفرط النشاط لدى ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية-جامعة المنصورة، 1 (1)، 17-46.
  3. الخشرمي، سحر أحمد، 2007، العلاقة بين اضطراب ضعف الانتباه والنشاط الزائد وصعوبات التعلم. مجلة أطفال الخليج ذوي الاحتياجات الخاصة، 3 (4)، 505-538.
  4. الخطيب، جمال؛ البستنجي، مراد، 2006، مستوى التفاعل الاجتماعي للطلبة ذوي صعوبات التعلم مع الطلبة العاديين في المدارس العادية في ضوء بعض المتغيرات. دراسات العلوم التربوية، 33 (1)، 82-95.
  5. الروسان، فاروق، 2008، أساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة (ط4). عمان: دار الفكر.
  6. الزيات، فتحي مصطفى، 1998، صعوبات التعلم: الأسس النظرية والتشخيصية والعلاجية. القاهرة: دار النشر للجامعات.
  7. الشرقاوي، أنور محمد، 2002، صعوبات التعلم: المشكلة، الأعراض، والخصائص. مجلة علم النفس-جامعة عين شمس، 63، 6-31.
  8. العادلي، راهبة عباس، 2014، التفاعل الاجتماعي كمؤشر لصعوبات التعلم لأطفال الروضة ذوي القصور في المهارات قبل المدرسية. مجلة كلية التربية الأساسية، 20 (83)، 325-368.
  9. العاسمي، رياض نايل، 2008، اضطراب ضعف الانتباه المصاحب بالنشاط الزائد لدى تلاميذ الصفين الثالث والرابع من التعليم الأساسي. مجلة جامعة دمشق، 24 (1)، 53-103.
  10. القصاص، خضر محمود؛ الجميعة، خالد بن ناصر، 2013، العوامل المؤثرة على التكيف المدرسي للطلبة العاديين وذوي صعوبات التعلم وعلاقتها بمتغيري العمر والمستوى الدراسي. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 2 (9)، 871-887.
  11. المديرية العامة للبرامج التعليمية، 2014، دليل العمل ببرنامج صعوبات التعلم. مسقط: وزارة التربية والتعليم.
  12. المديرية العامة للبرامج التعليمية، 2015، إحصائية دائرة برامج التربية الخاصة. مسقط: وزارة التربية والتعليم.
  13. المطيري، منيرة عايض سعد، 2014، مهارات التواصل الاجتماعي لدى عينة من تلميذات صعوبات التعلم في الصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية بمدينة الرس. برنامج الدراسات التربوية العليا، جامعة الملك عبد العزيز، 276-283.
  14. المعيقل، إبراهيم عبد العزيز، 2010، فعالية برنامج تدريبي باستخدام الأنشطة اللاصفية في تنمية المهارات الاجتماعية لدى التلاميذ ذوي اضطراب ضعف الانتباه والنشاط الحركي المفرط. مجلة كلية التربية-جامعة عين شمس، 34 (1)، 167-247.
  15. المكانين، هشام؛ العبداللات، بسام؛ النجادات، حسين، 2014 المشكلات السلوكية لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم وعلاقتها بالكفاءة الاجتماعية من وجهة نظر المعلمين والأقران. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 10(4)، 503-516.
  16. بطرس، بطرس حافظ، 2008 التكيف والصحة النفسية. الأردن: دار الميسرة للنشر والتوزيع.
  17. بيبرس، هيثم؛ الصمادي، على، 2011، مستوى التكيف الاجتماعي المدرسي للطلبة ذوي صعوبات التعلم. مجلة دراسات وأبحاث بالجزائر، 8، 18-34.
  18. حسن، عبد الحميد سعيد، 2009، دراسات مقارنة بالمهارات الاجتماعية بين الأطفال ذوي صعوبات التعلم والعاديين في سلطنة عمان. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 1 (1)، 70-112.
  19. خزاعلة، أحمد خالد؛ الخطيب، جمال محمد، 2011، المهارات الاجتماعية والانفعالية للطلبة ذوي صعوبات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات. دراسات العلوم التربوية، 38 (1)، 372-389.
  20. سيد أحمد، السيد علي، 2004، فاعلية برنامج لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال الذين يعانون من أعراض ضعف الانتباه والنشاط الزائد. مجلة أكاديمية التربية الخاصة، الرياض، 12، 1-53.
  21. صموئيل، أماني زكريا، 2011، قياس النشاط الزائد لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة الإرشاد النفسي، مركز الارشاد النفسي، 29، 537-567.
  22. عبد الحميد، زينب، 2012، فاعلية فنيات السيكودراما في خفض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة الإرشاد النفسي، مركز الإرشاد النفسي، 32، 276-339.
  23. عبد الله، أيمن يحيى؛ الشهاب، إبراهيم حمزة، 2013، السلوكات غير التكيفية لدى طلبة صعوبات التعلم في المرحلة الأساسية الدنيا في مديرية إربد الثانية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 21 (1)، 235-268.
  24. عجلان، عفاف محمد محمود، 2002، صعوبات التعلم الأكاديمية وعلاقتها بكل من اضطراب القصور في الانتباه-النشاط المفرط واضطراب السلوك لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية-جامعة أسيوط، 18 (1)، 62-106.
  25. عقيل، عمر علوان، 2013، الشعور بالوحدة النفسية لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم بمنطقة عسير بالمملكة العربية السعودية. مجلة كلية التربية ببنها، 94 (2)، 1-28.
  26. لكحل، لخضر؛ يعقوب، نعيمة، 2010، صعوبات التعلم عند الأطفال المصابين بفرط النشاط مع قصور الانتباه. بحث مقدم في المؤتمر الإقليمي الثاني لعلم النفس-مصر، 409-429.
  27. محمد، عادل عبد الله؛ سليمان، سليمان محمد، 2005، المهارات الاجتماعية لأطفال الروضة ذوي قصور المهارات قبل الأكاديمية كمؤشر لصعوبات التعلم. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 15(48)، 17-49.
  28. محمود، إيمان عبد الوهاب، 2012، الدمج الاجتماعي لتحقيق الكفاءة الاجتماعية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم. دراسات نفسية، 22 (1)، 75-103.
  29. نصر، أحمد محمد، 2005، الفروق في أبعاد الكفاءة الاجتماعية بين التلاميذ ذوي صعوبات التعلم والعاديين، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
  30. Barens, J.R, 2015, Cognitive characteristics of children with learning disability: Towards an integrate model. British Journal of Learning Disability, 4, 45-59.
  31. Brook, U., & Boaz, M. 2005, Attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) and learning disabilities (LD): Adolescents perspective. Patient Education and Counseling, 58)2(, 187-191.
  32. Greene, R. W., Biederman, J., Faraone, S. V., MONUTEAUX, M. C., Mick, E., DuPRE, E. P., ... & Goring, J. C. 2001, Social impairment in girls with ADHD: Patterns, gender comparisons, and correlates. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40)6(, 704-710.
  33. Greenham, S. L. 1999, Learning disabilities and psychosocial adjustment: A critical review. Child neuropsychology, 5)3(, 171-196.
  34. Gretchen, S.K. & Bonnie, L.G. 2016, January. Predicting levels of social adjustment among children with learning disability in China. Paper presented at the Fourth International Conference of Learning Disability.
  35. Kui, L.M & Yung, K. 2016, Behavior types among children with learning disability. A multilevel analysis. Asian Journal of Psychology, 1, 48-63.
  36. Mideg, S. T. 2015, Factors contributing to attention deficit among elementary school students with learning disability. Journal of Special Education, 2, 77-85.
  37. San Miguel, S. K., Forness, S. R., & Kavale, K. A. 1996, Social skills deficits in learning disabilities: The psychiatric comorbidity hypothesis. Learning Disability Quarterly, 19)4(, 252-261.
  38. Semrud-Clikeman, M., & Schafer, V. 2000, Social and emotional competence in children with ADHD and/ or learning disabilities. Journal of Psychotherapy in Independent Practice, 1)4(, 3-19.
  39. Smackon,F. A. 2015, July, Social skill and social adjustment among children with learning disability. Paper presented at the Fourth International Conference of Educating Children with Learning Disability, Detroit, MI.
  40. Suzang, L.M. & Kupper, S. 2016, Factors affecting teachers’ role in learning disability classroom. South Pacific Journal of Education and Psychology, 1, 27-39.
  41. Wiener, J. 2004, Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities?. Learning Disability Quarterly, 27(1), 21-30.