Corporate Social Responsibility: Arab Potash Company as an Example

Areen Al Hadeed, Mohammed Najib El Sarayrah

Abstract


This study deals with the subject of corporate social responsibility, and aims to identify the philosophy adopted by the Arab Potash Company for social responsibility. In addition, the study aims at identifyingthe areas covered by social responsibility programs and the level of spending on them. The study adapted a case study and qualitative analysis as a methodology, and document analysis and in-depth interviews as data collection tools. The results of the study show that the philosophy of the Arab Potash Company for social responsibility is based on the idea of reaching the desired social balance and sustainable development. The social responsibility programs of the Arab Potash Company divided into nine areas: official support, education, social development, health, water and the environment, sport, places of worship, culture, professional associations. The areas of official support, education, social development, health and water received the largest share ofthe company›s social responsibility projects. Ninety percent (90%) of the total expenditure was spent on these areas over the last four years, Sports, places of worship, culture and professional unions received (10%) of total expenditure on social responsibility programs.


Keywords


Social Responsibility; Public Relations; Social Balance; Arab Potash Company

Full Text:

PDF

References


البادي، محمد، ١٩٨٠. العلاقات العامة والمسؤولية الاجتماعية، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

الصرايرة، محمد نجيب، 2017. العلاقات العامة: الأسس والمبادئ، عمان، الأردن: مكتبة الرائد العلمية.

الطراونة، أبوجليل؛ خالد، عطاالله؛ محمد، منصور، 2013.أثر أخلاقيات العمال والمسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة ميدانية في الشركات الصناعية المدرجة في سوق عمان المالي، بحث منشور. جامعة مؤتة كلية إدارة الأعمال.

الغالبي، طاهر محسن منصور؛ العامري، صالح مهدي محسن، 2005. المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال (الأعمال والمجتمع)، عمان، الأردن: دار وائل.

القريوتي، موسى قاسم، رياض عبدالله الخوالدة، مازن كمال قطيشات، محمد فالح الحنيطي ومحمد عطوة المعايطة 2013، دور المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية، دراسة حالة في شركة زين للاتصالات الخلوية، بحث منشور. كلية عمان الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية.

المعمرية، صفية بنت محمد بن عبد الرحمن، 2015، المسؤولية الاجتماعية للعلاقات العامة في الشركات الصناعية بسلطنة عمان، دراسة حالة: مؤسسة جسور، رسالة ماجستير. جامعة السلطان قابوس، كلية الآداب والعلوم الاجتماعية.

النجار، فايز جمعة؛ النجار، نبيل جمعة؛ الزعبي، ماجد راضي، 2010. أساليب البحث العلمي منظور تطبيقي، عمان، المملكة الأردنية الهاشمية: دار الحامد للنشر والتوزيع.

رحماني، زهرة، 2014، تأثير أبعاد المسؤولية الاجتماعية على الأداء المالي للمؤسسة الاقتصادية، دراسة حالة المؤسسة الوطنية للأشغال في الآبار - حاسي مسعود- ورقلة للفترة (2000- 2013)، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر.

رضوان، أحمد فاروق، 2014، إدراك اتصالات المسؤولية الاجتماعية للمنظمات، دراسة على عينة من طلبة العلاقات العامة بدولة الإمارات العربية المتحدة.

شركة البوتاس العربية، 2017، موقع إلكتروني، البوتاس، http://careers.arabpotash.com/ar/ تاريخ الزيارة: 1/3/2017.

شركة البوتاس العربية، التقرير السنوي، 2015، شركاء في الأمن الغذائي، التقرير السنوي التاسع والخمسون، 2015.

شركة البوتاس العربية، 2015، تقرير حول مساهمات شركة البوتاس العربية في تنمية المجتمعات المحلية.

عبيدات، ذوقان؛ عبد الحق ، كايد؛ عدس، عبد الرحمن، 2013. البحث العلمي، عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون.

المراجع الأجنبية

Aimie, J, B, (2011), Corporate Social Responsibility and its Effect on Brand Trust, Unpublished Master Thesis, Auckland University of Technology, Auckland, New Zealand.

Carroll, Archie, B. (1999) Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct, Business and Society, September 38: 3, 268-295.

Ghelli, C, (2013), Corporate Social Responsibility and Financial Performance (An Empirical Evidence), Unpublished Master Thesis, Copenhagen Business school, Copenhagen.

Latridis, K, (2011), the Influence of Corporate Social Responsibility on Business Practice (The Case of International Certifiable Management Standards), Unpublished Ph.D. Thesis, University of Central Lancashire, Cyprus.

Nochai, R & Nochai, T, (2014), The Effect of Dimensions of Corporate Social Responsibility on Consumers Behavior in Thailand (A case Study in Bangkok), International Conference on Economics, Social Sciences, and Languages, 14:42-46, Singapore.

Smissen, L, (2012), the Value of Corporate Social Responsibility for Consumer, Unpublished Master Thesis, University of Brussels, Brussels, Belgium.

المقابلات:

المحاسنة، بشر محمد، رئيس قسم المسؤولية الاجتماعية والتبرعات في شركة البوتاس العربية، 6/3/2017.

الصرايرة، جمال، رئيس مجلس إدارة شركة البوتاس العربية، 6/3/2017.

الزبون، فواز عبدالحق، نائب الرئيس للشؤون الأكاديمية في جامعة الطفيلة التقنية، 25/4/2017.

النظامي، أمل، مساعدة مدير العلاقات العامة في جامعة الطفيلة، 25/4/2017.

الشحاحدة، أمل، رئيسة شعبة الإعلام في جامعة الطفيلة التقنية، 25/4/2017.

النواصرة، نايفة، رئيسة جمعية سيدات غور الصافي، 25/4/2017.

الخصاونة، ريتا، رئيسة قسم الدراسات في مركز زها الثقافي، 1/5/2017.

الشخشير، مها، مديرة مدرسة ليلى الغفارية الأساسية الأولى، 2/5/2017.

البوات، شريفة، رئيسة جمعية سيدات فيفا، 25/5/2017.

دغيمات، إبراهيم، رئيس نادي شباب غور المزرعة، 25/4/2017.

العشوش، خلف نزال، رئيس قسم إشراف تربوي وناشط اجتماعي ورئيس نادي غور الصافي، 25/4/2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jass.vol10iss1pp51-68

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Areen Al Hadeed, Mohammed Najib El Sarayrah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

JASS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter