Main Article Content

Abstract

Coupling the manifest noun with  the  genitive  is  one  of  the  issues  that  concerned  grammarians  as  it  occupied  a  great  bulk  of  their  books. Those concerned  held  different  notions  on  the  issue . The variety of differences might  be  referred  back  to  linguistic  evidences. This  research  aims  to  clarify  the  issue  to  grammarians  and  to  refute  Anbari›s  responses  to  some  Kufi  evidences  to  come  up  to  the  correct  opinion. The   study adopts  the  descriptive, inductive,  and  analytical  method  through which  it  pursued  the  viewpoints  of  grammarians.  The issue was approved  by  grammarians  as seen  in  grammar  books  or  interpretations  of  the  Holy  Quran.  Evidences pertaining the issue will  be analyzed  to  come  up  with  the  correct  opinion. Anbari›s  rejection  of  a  syntactic problem is one of the results of the research  , approved   by  grammarians and  Kufis  Quranic  evidence  mentioned  by  the  prophet  peace  be  upon  him  regarding  the  recitation  of  the  genitive stated  in  An-Nisaa  Surah – verse  one  : « Fear  Allah  through  whom  you  demand  your  mutual (rights ) , And  be  heedful of  the  wombs  : for Allah  ever  watches  over  you  « can never  be  accepted.

Keywords

Affiliate Manifestnoun Genitivepronoun Insaf Book

Article Details

References

  1. القرآن الكريم.
  2. ابن جني، أبو الفتح عثمان، ١٩٩٨، سرّ صناعة الإعراب، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  3. ابن جني، أبو الفتح عثمان، (د.ت)، اللمع في العربية، تحقيق: فائز فارس، (د.ط)، دار الكتب الثقافية، الكويت.
  4. ابن جني، أبو الفتح عثمان، 1998، المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءات، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  5. ابن الحاجب، جمال الدين بن عثمان بن عمر بن أبي بكر المصري، 2010، الكافية في علم النحو، تحقيق: صالح عبد العظيم الشاعر، (الطبعة الأولى)، مكتبة الآداب، القاهرة.
  6. ابن السرّاج، أبو بكر محمد بن السري بن سهل، (د.ت)، الأصول في النحو، تحقيق: عبد الحسين الفتلي، (د.ط)، مؤسسة الرسالة، بيروت.
  7. ابن الصائغ، أبو عبد الله شمس الدين محمد بن حسن بن سباع بن أبي بكر الجذامي، 2004، اللمحة في شرح الملحة، تحقيق: إبراهيم بن صادق الصاعدي، (الطبعة الأولى)، عمادة البحث العلمي المدينة المنورة، السعودية.
  8. ابن زنجلة، أبو زرعة عبد الرحمن بن محمد، 2001، حُجّة القراءات، تحقيق: سعيد الأفغاني، (الطبعة الخامسة)، مؤسسة الرسالة، بيروت.
  9. ابن عقيل، عبد الله بن عبد الرحمن العقيلي الهمداني، 2004، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، (د.ط)، دار الطلائع، القاهرة.
  10. ابن كثير، أبو الفداء، إسماعيل بن عمر، 2004، تفسير ابن كثير، تحقيق: أحمد بن شعبان بن أحمد ومحمد بن عيادي ابن عبد الحليم، (الطبعة الأولى)، مكتبة الصفا، القاهرة.
  11. ابن مالك، أبو عبد الله، جمال الدين محمد بن عبد الله، الطائي الجياني، 1990، شرح تسهيل الفوائد، تحقيق: عبد الرحمن السيد ومحمد البدوي، (الطبعة الأولى)، دار هجر للطباعة.
  12. ابن هشام، جمال الدين، عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف، أبو محمد الأنصاري، 2001، مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، تحقيق: أبي عبد الله علي عاشور، (الطبعة الأولى)، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
  13. ابن هشام، جمال الدين، عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف، أبو محمد الأنصاري، أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك (د.ت)، تحقيق: يوسف الشيخ محمد البقاعي، (د.ط)، دار الفكر.
  14. ابن الوراق، محمد بن عبد الله، 1999، علل النحو، تحقيق: محمود محمد جاسم درويش، (الطبعة الأولى)، مكتبة الرشد، الرياض.
  15. ابن يعيش، أبو البقاء موفق الدين يعيش بن علي بن يعيش، 2001، شرح مفصل الزمخشري، تحقيق: إميل بديع يعقوب، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  16. أبو الفداء، عماد الدين إسماعيل بن علي بن محمود بن محمد ابن عمر بن شاهنشاه بن أيوب، 2000، الكناش في النحو والصرف، تحقيق: رياض حسن الخوام، (د.ط)، المكتبة العصرية، بيروت.
  17. الأخفش الأوسط، أبو الحسن المجاشعي بالولاء، 1990، معاني القرآن، تحقيق: هدى محمود قراعة، (الطبعة الأولى)، مكتبة الخانجي، القاهرة.
  18. الأشموني، علي بن محمد بن عيسى، 1998، شرح الأشموني على ألفية ابن مالك، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  19. الأنباري، أبو البركات عبد الرحمن بن محمد بن عبيد الله الأنصاري، 2005، الإنصاف في مسائل الخلاف بين البصريين والكوفيين، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، (الطبعة الأولى)، دار الطلائع للنشر والتوزيع والتصدير.
  20. بديع،اميل يعقوب، (١٤١٧هـ، ١٩٩٦)، المعجم المفصل في شواهد العربية، الطبعة الأولى، دار الكتب العلمية.
  21. البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله الجعفي، 1422هـ، صحيح البخاري، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الطبعة الأولى، دار طوق النجاة، حديث رقم: 3836.
  22. البغوي، أبو محمد، الحسين بن مسعود، (1420ه)، معالم التنزيل في تفسير القرآن الكريم، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، (الطبعة الأولى)، دار إحياء التراث العربي، بيروت.
  23. الجزائري، أبو بكر جابر بن موسى بن عبد القادر، 2003، أيسر التفاسير لكلام العلي القدير، (الطبعة الخامسة)، مكتبة العلوم والحكم، المدينة المنورة، السعودية.
  24. الزّجاج، أبو إسحاق إبراهيم بن السري بن سهل، 1988، معاني القرآن وإعرابه، تحقيق: عبد الجليل عبده شلبي، (الطبعة الأولى)، عالم الكتب، بيروت.
  25. الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، 1993، المفصل في صنعة الإعراب، تحقيق بو ملحم، (الطبعة الأولى)، مكتبة الهلال، بيروت.
  26. سيبويه، أبو بشر عمر بن عثمان بن قنبر، 1988، الكتاب، تحقيق: عبد السلام هارون، (الطبعة الثالثة)، مكتبة الخانجي، القاهرة.
  27. السيرافي، أبو سعيد السيرافي الحسن بن عبد الله بن المرزبان، 2008، شرح كتاب سيبويه، تحقيق: أحمد حسن مهدلي وعلي سيد علي، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  28. السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، 2006، الاقتراح في أصول النحو، تحقيق: عبد الكريم عطية، (الطبعة الثانية)، دار البيروتي، دمشق.
  29. السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، (د.ت)، تفسير الجلالين، (الطبعة الأولى)، دار الحديث، القاهرة.
  30. السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين، (د. ت)، همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، المحقق: عبد الحميد هنداوي، (د. ط)، المكتبة التوفيقية، مصر.
  31. الشاطبي، إبراهيم بن موسى أبو إسحاق، 2007، المقاصد الشافية في شرح خلاصة الكافية، تحقيق عبد الرحمن بن سليمان بن عثيمين وآخرين، (الطبعة الأولى)، معهد البحوث العلمية، وإحياء التراث الإسلامي، مكة المكرمة.
  32. الصبان، أبو العرفان محمد بن علي، 1997، حاشية الصبان على شرح الأشموني لألفية ابن مالك، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  33. ضيف، أحمد شوقي عبد السلام، د.ت، المدارس النحوية،(د.ط). دار المعارف.
  34. العكبري، أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله، (د.ت) التبيان في إعراب القرآن، تحقيق: علي محمد البجاوي، (د.ط)، الناشر: عيسى البابي الحلبي وشركاه.
  35. الفارسي، أبو علي الحسن بن أحمد بن عبد الغفار، 2003، المسائل المشكلة، تحقيق: يحيى مراد، (الطبعة الأولى)، دار الكتب العلمية، بيروت.
  36. الفاسي، أبو العباس أحمد بن محمد بن المهدي بن عجيبة الحسني الأنجري، 1419هـ، البحر المديد في تفسير القرآن المجيد، تحقيق: أحمد عبد الله القرشي رسلان، (الطبعة الأولى)، الدكتور حسن عباس زكي، القاهرة.
  37. الفراء، أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الديلمي، (د.ت)، معاني القرآن، تحقيق: أحمد يوسف النجاتي وآخرين، (الطبعة الأولى)، دار المصرية للتأليف، القاهرة.
  38. القيسي، أبو محمد مكي بن أبي طالب حموش، 1987، الكشف عن وجوه القراءات السبع، تحقيق: محيي الدين رمضان، (الطبعة الرابعة)، مؤسسة الرسالة، بيروت.
  39. المبرّد، محمد بن يزيد بن عبد الأكبر (د.ت)، المقتضب، تحقيق: محمد عبد الخالق عضيمة، (د.ط)، عالم الكتب، بيروت.
  40. المكّودي، جمال الدين محمد بن عبد الله بن صالح، 2005، شرح المكّودي على الألفية في علمي النحو والصرف، تحقيق: عبد الحميد الهنداوي، (د.ط)، المكتبة العصرية، بيروت.
  41. ناظر الجيش، محمد بن يوسف بن أحمد، محب الدين الحلبي ثم المصري، 1428هـ، شرح التسهيل المسمى «تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد»، دراسة وتحقيق: علي محمد فاخر وآخرين، الطبعة الأولى، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة.
  42. النحاس، أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل بن يونس المرادي، 1409هـ، معاني القرآن، تحقيق: محمد علي الصابوني، (الطبعة الأولى)، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.