Main Article Content

Abstract

It managed a very short story, in recent decades, to assume for itself , especially in the narrative arts circle in contemporary Arabic literature, surpassing the problems and questions that coincided with the start of their appearance, such as: the label of conventional, first  roots, nationality and identity status (of the facial of sex Literary). The Arab writings in this field are prominent and present in the literary cultural scene in the various Arab countries. This clear development needs, in its continuity and the accuracy of its path, a monetary effort that accompanies it, as other literary races have previously needed such an effort. This study comes to deal with an aspect that may seem closer to the formal form of art, but in fact related to the substantive aspect as well, the reduction aspect of the story is very short, where does this reduction?  What are the most prominent manifestations?  And how to achieve this writing poetry without leaving it from being a prose?  What is its relationship in linking the content and form of the single literary text? These and other questions are being tried in an empirical manner, presenting examples of the very short story in Oman, written by some contemporary writers of the younger generation .

Keywords

The very short Story Narration Literary Genre Reductionism Form Content

Article Details

References

  1. أبجطيط، عبد الواحد (2015). خصائص القصة القصيرة جدًا عند ميمون حرش، المغرب، مطبعة القبس، الناظور.
  2. إبراهيم، عدالة أحمد محمد (2006). الجديد في السرد العربي المعاصر، دائرة الثقافة والإعلام، حكومة الشارقة.
  3. إلياس، جاسم خلف (2010). شعرية القصة القصيرة جدًا، دمشق، دار نينوى.
  4. بلعابد، عبد الحق (2008). عتبات، جيرار جينيت من النص إلى المناصّ، تقديم سعيد يقطين، منشورات الاختلاف، الجزائر، بيروت، الدار العربية للعلوم ناشرون.
  5. الحسين، أحمد جاسم (1997). القصة القصيرة جدًا، دمشق، دار الفكر.
  6. حطيني، يوسف (2004). القصة القصيرة جدًا بين النظرية والتطبيق، دمشق، مطبعة اليازجي.
  7. حطيني، يوسف (2014). دراسات في القصة القصيرة جدًا، المغرب، مطابع الرباط.
  8. حمداوي، جميل (2013). من أجل تقنية جديدة لنقد القصة القصيرة جدًا (المقاربة الميكروسردية)، عمّان، الأردن، مؤسسة الوراق.
  9. حمداوي، جميل، "القصة القصيرة جدًا جنس أدبي جديد"، موقع ديوان العرب: www.diwanalarab.com
  10. داني، محمد (2017). حفريات في القصة القصيرة جدًا، مكناس، المغرب، مطبعة سجلماسة الزيتون.
  11. سليمان، خالد (1999). المفارقة والأدب، عمّان، الأردن، دار الشروق.
  12. الطائي، عزيزة (2014). ظلال العزلة، عمّان، الأردن، دار فضاءات.
  13. عبد الحسن، فيصل، "كيف نتعرف على شيء اسمه القصة القصيرة جدًا"، موقع العرب: www.alarab.co.uk
  14. عقيل، عبد القادر، 23/4/2016، القصة القصيرة جدًا: التكثيف والإدهاش، جريدة الأيام، البحرين.
  15. الفارسي، عبد العزيز (2006). مسامير، بيروت، مؤسسة الانتشار العربي.
  16. قطوس، بسام (2001). سيمياء العنوان، إربد، الأردن، مكتبة كتانة.
  17. كريستيفا، جوليا (1991). علم النص، ترجمة فريد الزاهي، الدار البيضاء، المغرب، دار توبقال.
  18. مختاري، محمد، "القصة القصيرة جدًا: أي ماض؟ وأي حاضر؟ وأي مستقبل؟" موقع الألوكة الأدبية واللغوية:
  19. www.alukah.net
  20. مسكين، سعاد (2011). القصة القصيرة جدًا بالمغرب، تصورات ومقاربات، الرباط، دار التنوخي.
  21. المزروعي، الخطاب (2014). سيرة الخوف، بيروت، مؤسسة الانتشار العربي.
  22. المزروعي، فاطمة 5/8/2018، "حول مفهوم القصة القصيرة جدًا"، صحيفة الخليج، الملحق الثقافي.
  23. النبهاني، وليد (2012). سرنمات، بيروت، مؤسسة الانتشار العربي.
  24. هويدي، صالح (2017). السرد الوامض، مقاربة في نقد النقد، الشارقة، كتاب الرافد.
  25. وهبة، مجدي؛ المهندس، كامل (1984). معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب، بيروت، مكتبة لبنان.
  26. ويليك، رينيه؛ أوستن، وارين (1987). نظرية الأدب، ترجمة محيي الدين صبحي، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر.