Main Article Content

Abstract

The study of the connection between the reader and the meaning of the literary text developed throughout the ages, and critics went in different directions in their analysis of the nature of that connection as well as the reader’s role on the literary text. In this context, the proposed study traces this relationship’s development to analyze the following: (1) the role played by the German Constance School in transforming the reader’s role from being a consumer reader to become a participant in the construction of meaning, and to highlight the procedures used by the founders of this school to facilitate understanding the reader’s new role. (2) the study sheds light on the way in which the critic Murād Mabrūk in his theory about “the literary communication” conveyed the concepts of the Constance School about the reader’s role in producing meaning to open up a new horizon for studying the meaning of the literary text. The study concludes, through its use of the historical analytic method, that: (1) the historical development of the mechanism of interpretation of meaning is based on the idea of the shift in interaction with meaning from the negative interaction in which the meaning is a constant element discovered by the reader to the positive interaction in which the meaning is a variable element resulting from the interaction between the text, Author, and reader.

Keywords

Meaning Reception Theory The Reader Constance School The Literary Communication

Article Details

References

  1. أرسطو، (1950)، كتاب الخطابة، ترجمة: إبراهيم سلامة، 1952، القاهرة: المكتبة الأنجلو المصرية.
  2. أفلاطون، (1980). الجمهورية، ترجمة: حنَّا خباز، (د.ت)، ط2، بيروت: دار القلم.
  3. البابرتي، أكمل الدين محمد بن أحمد (1983). شرح التلخيص، تحقيق: محمد صوفيه، طرابلس: المنشأة العامة للنشر والتوزيع والإعلان.
  4. الجرجاني، عبد القاهر (1978). دلائل الإعجاز في علم المعاني، تحقيق: محمد محمود الشنقيطي، بيروت: دار المعرفة.
  5. حسن، عبـد الناصر (1999). نظرية التوصيل وقراءة النص الأدبـي، القاهرة: المكتب المصري.
  6. خضر، ناظم عودة (1997). الأصول المعرفية لنظرية التلقي، عمان: دار الشروق.
  7. الدينوري، أبو محمد عبد الله بن قتيبة (2000). الشعر والشعراء، تحقيق: مفيد قميحة، ومحمد الضناوي، بيروت: دار الكتب العلمية.
  8. سارتر، جـان بول (د.ت)، ما الأدب؟، ترجمة: محمد غنيمي هلال، (د.ت)، القاهرة: دار نهضة مصر.
  9. ستـاروبينسكي، جان وآخرون (2000). في نظرية التلقي، ترجمة: غسان السيد، دمشق: دار الغد.
  10. ستيتكيفيتش، سوزان، القصيدة العربية وطقوس العبور: دراسة في البنية النموذجية، مجلة مجمع اللغة العربية بدمشق، 60، 1: 55-85.
  11. ستيتكيفيتش، سوزان (2010). القصيدة والسلطة: الأسطورة، الجنوسة، والمراسم في القصيدة العربية الكلاسيكية، ترجمة: حسن البنا عز الدين، القاهرة: المركز القومي للترجمة.
  12. شويرويجن، فرانك (2003)، نظريات التلقي، رولان بارت وآخرون، نظريات القراءة من البنيوية إلى جمالية التلقي، ترجمة: عبد الرحمن بوعلي، 2003، ط 1، 8-140، اللاذقية: دار الحوار.
  13. صالح، بشرى موسى (2001). نظرية التلقي: أصول وتطبيقات، بيروت: المركز الثقافي العربي.
  14. غانم، مـحمـد حـسـن (2004). الإبـداع وسـيـكـولوجيـة التـلقي: دراسـة ميدانيـة، الإسكندريـة: المكتبة المصرية.
  15. الغذامي، عبـد الله (1994). القصيـدة والنـص المضـاد، بيـروت: المـركز الثـقافي العربي.
  16. الغزالي، عبد القادر (2003). اللسانيات ونظرية التواصل، اللاذقية: دار الحوار.
  17. قطـوس، بسـام (2004). دليل النظرية النقدية المعاصرة: مناهج وتيارات، الكويت: دار العروبة.
  18. مبروك، مراد (2006). النص الأسطوري والاتصال الأدبي عند حمزة شحاتة: قراءة أولى في ‘رحلة بلا رفيق‘، ندوة قراءة النص، جدة: النادي الأدبي الثقافي.
  19. مبروك، مراد (2015). النظرية النقدية: نظرية الاتصال الأدبي وتحليل الخطاب، القاهرة: دار الأدهم للنشر والتوزيع.
  20. المسدي، عبـد السلام (2004). الأدب وخطاب النقد، بيروت: دار الكتاب الجديـد المتحدة.
  21. هوراس، (2001). فن الشعر، ترجمة: لويس عوض، 2001، القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة.
  22. هولب، روبـرت (1994). نظرية التلقي، ترجمة: عز الدين إسماعيل، 1994، جدة: النادي الأدبي الثقافي.