The Attitudes of Jordanian Universities Students towards Digital Advertising and its Impact on Their Purchasing Behaviour

Mohammad Ahmad Al-Bdour, Mohamed Najib El-Sarayrah

Abstract


This study aimed to identify the attitudes of Jordanian Universities students towards digital advertising and its impact on their purchasing behavior. This study belongs to the analytical descriptive studies. The survey method and questionnaire were used in this study. The questionnaire was distributed to a sample of 308 students from University of Jordan, and Petra University. The appropriate statistical means were used to answer the study questions. The results revealed that the rates of Jordanian Universities student’s internet usage are high, and that students in the public universities are less likely to use the Internet than students in the private universities. The study indicated that scientific and recreational information are the most information that the students seek to obtain, while the economic information was the least. The products sought by the students of through the digital advertising are music and clothing, while the products of household items were the lowest among students. 


Keywords


Advertising; Digital Advertising; Purchasing Behavior

Full Text:

PDF

References


أبو خرمة، ثائر؛ قتيبة القيسي؛ باسل قعدان (2011). أثر الإعلان الإلكتروني على إدراكات جودة المنتج، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، فلسطين، جامعة النجاح.

الحجار، محمد بركات (2011). أثر الإعلان التجاري على السلوك الشرائي لمستخدمي خدمات الهواتف الذكية المحمولة في مدينة عمان، رسالة ماجستير، عمان، الأردن، جامعة الشرق الأوسط.

الصرايرة، محمد نجيب (2017). العلاقات العامة: الأسس والمبادئ، عمان، الأردن، مكتبة الرائد العلمية.

الكلالدة، ظاهر؛ كاظم جودة (1997). أساليب البحث العلمي في ميدان العلوم الإدارية، عمان، الأردن، زهران للنشر.

اللدعة، بسمة؛ ندى الخازندار (2011). استخدام الشبكات الاجتماعية في الإعلان

،http://arts.iuga-)za.edu.ps/images/PDF/6e1744bf-e1cb-4db3-.(9b7f-f0a14f60a9fd.pdf

حسن، عبدالرحمن محمد سليمان (2014). أثر الإعلان الإلكتروني على السلوك الشرائي للمستهلك الأردني للسيارات: (دارسة تطبيقية على فئة الشباب في محافظة عمان/الأردن)، الأردن، جامعة الزرقاء.

عبد الحميد، محمد (2004). البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، القاهرة، عالم الكتب.

عدس، عبد الرحمن وآخرون (1992). البحث العلمي: مفهومه، أدواته، وأساليبه، عمان، الأردن، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع.

أبو دبسة، فداء؛ خلود غيث (2009). تصميم الإعلان والترويج الإلكتروني، عمان، المملكة الأُردنية الهاشمية، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع.

نصر، حسني (2015). نظريات الإعلام، العين، الإمارات العربية المتحدة، بيروت، لبنان. دار الكتاب الجامعي.

المراجع الأجنبية

Bevan-Dye, Ayesha Lian, 2013, "Black Generation Y Students’ Attitudes towards Web Advertising Value," Mediterranean Journal of Social Sciences, Published by MCSER-CEMAS-Sapienza University of Rome, Vol. 4, No 2, Italy.

Darban, Ayda and Wei, Li., 2012, "The Impact of Online Social Networks on Consumers’ Purchasing Decision: The study of Food Retailers", Master’s Thesis within Business Administration: Business School, Jonkoping University.

Deshwal, Paul, 2016, "Online advertising and its impact on consumer behavior, International journal of applied research", 2:2, 200 - 204 New Delhi, India.

Dudnikovaa, A.V. and N.O. Chistyakova, E.V. Yakimenko, 2014, Advantages and disadvantages of Advertising and Promotion in the Internet http://jess.esrae.ru/pdf/2014/5/112.pdf

Hoffman, L. Donna, and Thomas P. Novak, 1996, "Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations," Journal of Marketing, 60 (July), 50-68.

Kalia, Gitanjali and Ashutosh Mishra Dean, 2016, “Effects of online Advertising on Consumers”, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), India.

Meenaghan, Tony, 1995, “The Role of Advertising in Brand Image development”, Journal of Product and Brand Management, Vol. 4, Issue: 4: 23-34.

Pauliina, Roponen, 2013, Consumer attitudes towards online advertising – Comparison of display and search advertising, Aalto University, Finland.

مواقع إلكترونية/ اراجيك، تطور الإعلان الرقمي – انفوغرافيك، https://www.arageek.com/2012/09/25/the-evolution-of-digital-advertising-infographic.html




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jass.vol10iss3pp29-42

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Mohammad Ahmad Al-Bdour, Mohamed Najib El-Sarayrah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

JASS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter