Motives of Enrollment of Omani Students at Universities from their Points of View

Almur M. Al-Hashimi

Abstract


This study aimed to find out the motives of Omani students to join Sultan Qaboos University and other universities outside the Sultanate. Ranking of importance of reasons as well as differences in motives of enrollment based on gender, college and residential area were explored. The researcher developed two questionnaires with 27 items. They were applied to a sample that consisted of 662 male and female students from Sultan Qaboos University and students studying in universities outside the sultanate. The results indicated that the motivesfor student enrolling in the first year at Sultan Qaboos University were: access to good financial support, availability of their specialization, securing jobs quickly, quick promotions, and good salaries. The results also indicated that the motives to join universities outside the Sultanate were: their GPA did not qualify participants for enrollment at Sultan Qaboos University, the unavailability of specialization at Sultan Qaboos University, the desire of their parents, receiving good monthly financial support, and negative perception of Sultan Qaboos University.

Keywords


Motivated, Sultan Qaboos University, universities outside the Sultanate

Full Text:

PDF

References


أبو طامع، بهجت أحمد (2006). دوافع التحاق الطلبة إلى أقسام التربية الرياضية في كليات فلسطين. مجلة الجامعة الاسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية)، 14 (3)، 433-462.

إبراهيم، علي محمد (1997). المقررات الاختيارية: دراسة في العوامل المؤثرة على الاختيار عند طلبة جامعة السلطان قابوس، المجلة التربوية، جامعة الكويت، 11 (42)، 90-116.

التل، سعيد (1986). دراسات في التعليم الجامعي. مطبعة الأمل القدس، فلسطين، ص 7-14.

الحراشفة، محمود عبود (1994). دوافع الالتحاق بالتعليم الجامعي لدى طلبة جامعة اليرموك (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية.

الرازق، وليد أحمد (2006). دوافع التحاق طلاب كلية التربية الرياضية للبنين بشعبة الترويح الرياضي. مجلة كلية التربية الرياضية، جامعة المنصورة، 7، 2-29.

السعود، راتب، وبطاح، أحمد (1998). دوافع التحاق الطلبة بالجامعات الأهلية الأردنية من وجهة نظرهم. مجلة جامعة مؤته للدراسات والبحوث، 13 (5)، 98-112.

العاجز، فؤاد علي، حماد، خليل (1998). مبررات التحاق طلبة كليات التربية بجامعات دولة فلسطين. مجلة الجامعة الإسلامية بغزة، 8 (2)، 38- 68.

العمري، بسام (2005). دوافع الالتحاق بالدراسات العليا لدى طلبة الجامعات الحكومية الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا للعام الدراسي 2002/2003. مجلة دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 32 (1)، 140-155.

العمري، بسام (2005). دوافع الالتحاق بالدراسات العليا لدى طلبة الجامعات الحكومية الأردنية كما يراها طلبة الدراسات العليا للعام الدراسي 2002/2003. مجلة دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 32 (1)، 140-155.

الهباهبة، عبدالله، والجعافرة، أسمى، والخرابشة، عمر (2009). دوافع التحاق الطلبة ببرنامج الماجستير في كلية الأميرة عالية الجامعية. مجلة إتحاد الجامعات العربية، 56، 115-136.

بلال، حمادي (2012). دوافع التحاق الطلبة بقسم التربية البدنية والرياضية بجامعة محمد خيضر (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، قسم التربية البدنية والرياضية، جامعة محمد خيضر، الجزائر.

حسن، عبدالحميد، والنبهاني، هلال (2002). دوافع الالتحاق ببرنامج التأهيل التربوي بكلية التربية جامعة السلطان قابوس. مجلة دراسات عربية في علم النفس، 1 (4)، 29-64.

ربايعة، سائد عودة الله (2007). دوافع التحاق الدارسين بجامعة القدس المفتوحة في ضوء عدد من المتغيرات. مجلة جامعة القدس المفتوحة، 2 (3)، 195-242.

رشدي، سري محمد (2009). دوافع التحاق الطلاب بقسم التربية الخاصة بجامعة الملك سعود في ضوء بعض المتغيرات. مجلة الارشاد النفسي، جامعة الملك سعود، 23، 57-100.

صبيحات، شوقي (2003). دوافع التحاق الطلبة ببرامج الدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية (رسالة ماجستير غير منشورة). كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح، فلسطين.

طناش ،سلامة يوسف (2007).أهداف الطلبة الشخصية والمهنية للالتحاق بالجامعة الأردنية الرسمية، مجلة دراسات العلوم التربوية، عمادة البحث العلمي- الجامعة الأردنية، 34(2)، 269-285.

عبدالرحيم، حمدان (2004). بعض دوافع خريجي الشهادة الثانوية العامة للالتحاق بالكليات المهنية والتقنية بمحافظات غزة. مجلة العلوم الإنسانية، جامعة النجاح الوطنية.نابلس، 18 (1)، 83-113.

عبد الرازق، وليد أحمد (2006). دوافع التحاق طلاب كلية التربية الرياضية بشعبة الترويح الرياضي. المجلة العلمية لعلوم التربية البدنية والرياضية، جامعة المنصورة، 7، 3-29.

عيسى، أحمد عبدالسلام (2009). دوافع ممارسة الكرة الطائرة لدى لاعبي المنتخبات المدرسية العربية. مجلة بحوث التربية الرياضية، كلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الزقازيق، 43 (80) 149-167.

قطامي، نايفة (1996). دوافع الالتحاق بكلية تأهيل المعلمين العالية بعمان واربد. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 1، 311-352.

Anastasi, A. (1983), Psychological testing, New York, Mcmillan.

Derik Mkinger: and Others, (1994). Students, Motivation to engage and disengage in the institution Owens Community College. Teledo, oh. Office of Institutional research, Ed 383389.

Hanen, A. and Silver, H. (2003).Innovations in teaching and learning in Higher Education, University of Playmonth, Higher Education studies, London.

Perellon, F. (2003). La qualite dans l, enseignement superior, Presses Polytechnique et, l Universities Romandes, Lausanne, Suisse.

Strenta, A. etal., (1994). Choosing and leaving science in highly selective institutions. Research in Higher Education, 35 (5): 513-554.

Salvin, R. (1998), Educational Psychology, Englewood, Cliff, N. J. Printice-Hall.

Rodriguez, S. (1993). Assessment of the motivational orientations of vocational technical and adult education graduates in off-campus credit programs. (Unpublished Master Thesis).

Woolfolk, A. (1990), Educational Psychology, Englewood, Cliff, N. J. Printice-Hall.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss1pp1-15

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Almur M. Al-Hashimi

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter