Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify the level of psychological hardiness and its relationship to some demographic variables among post-basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah in the Sultanate of Oman. The sample of the study, which was chosen based on the stratification random method, consisted of 306 teachers; 178 males and 128 females. In order to achieve the aims of the study, a descriptive correlational approach was used, and the psychological hardiness scale was developed by the researchers and administered to the study sample after assessing its psychometric properties. The results of this study showed that the level of psychological hardiness among post-basic education teachers in the Governorate of South Al-Batinah was high as the mean score of psychological hardiness was 2.44/3. Additionally, there were no statistically significant differences at the 0.05 level in psychological hardiness due to gender, major and teaching experience.

Keywords

Psychological hardiness post-basic education gender major teaching experience. Psychological hardiness post-basic education gender major teaching experience.

Article Details

References

  1. إبراهيم، جيهان أحمد حلمي؛ والريدي، هويدة حنفي أحمد (2011). الصلابة النفسية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى بعض معلمي التربية الخاصة. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر، 6(146)، 321-359.
  2. بلوم، محمد، وحنصالي، مريامة (2013). المقاربة النظرية لإحدى سمات الشخصية المناعية: الصلابة النفسية. مجلة علوم الإنسان والمجتمع، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر، (8)، 271-287.
  3. البهاص، سيد أحمد أحمد محمد (2002). النهك النفسي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، 1 (31)، 383-414.
  4. البيرقدار، تنهيد عادل فاضل. (2011). الضغط النفسي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى طلبة كلية التربية. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية، جامعة الموصل، 11 (1)، 28-56.
  5. الجندي، نبيل جبرين؛ وعمرو، حافظ علي (2015). درجات ومصادر الصلابة النفسية لدى منتسبي الأجهزة الأمنية الفلسطينية. مجلة البحوث الأمنية، كلية الملك فهد الأمنية، 24(62)، 199-233.
  6. حجازي، جولتان؛ وأبو غالي، عطاف (2010). مشكلات المسنين (الشيخوخة) وعلاقتها بالصلابة النفسية: دراسة ميدانية على عينة من المسنين الفلسطينيين في محافظات غزة. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية)، 24(1)، 111-155.
  7. حسان، منال محمد رضا (2009). الصلابة النفسية في علاقتها بقلق المستقبل لدى عينة من معلمات طفل ما قبل المدرسة بمحافظة الغربية "دراسة ارتباطية". مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، مصر، (40)، 183-226.
  8. الدبور، أحمد محمد محمود (2007). مستويات الصلابة النفسية ومدى فعالية برنامج لتنميتها لدى المعاقين بصرياً. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة المنوفية، جمهورية مصر العربية.
  9. دخان، نبيل كامل؛ والحجاز، بشير إبراهيم (2006). الضغوط النفسية لدى طلبة الجامعة الإسلامية وعلاقتها بالصلابة النفسية لديهم. مجلة الجامعة الإسلامية، 14 (2)، 369-398.
  10. رفاعي، عزة محمد صديق (2003). الصلابة النفسية كمتغير وسيط بين إدراك أحداث الحياة الضاغطة وأساليب مواجهتها. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة حلوان.
  11. الشمري، بدر (2015). الصلابة النفسية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى المعلمين بمدارس التربية الخاصة بمنطقة حائل. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
  12. الشواف، غادة (2010). الصلابة النفسية كمتغير معدل للعلاقة بين القدرات الإبداعية والضغوط النفسية لدى الفتيات المراهقات في المملكة العربية السعودية. رسالة ماجيستير غير منشورة، جامعة الخليج العربي، المنامة، البحرين.
  13. شويطر، خيرة؛ والزقاي، نادية (2015). الصلابة النفسية لدى الأمهات العاملات بقطاع التعليم بوهران، دراسة سيكومترية وصفية. دراسات نفسية وتربوية، جامعة وهران، الجزائر، (15)، 47-66.
  14. الطبيخ، بشائر (2015). الصلابة النفسية وعلاقتها بالاستجابات التكيفية للضغوط النفسية لدى الطلبة الموهوبين بالصف الحادي عشر في دولة الكويت. المؤتمر الدولي الثاني للموهوبين والمتفوقين تحت شعار "نحو إستراتيجية وطنية لرعاية المبتكرين"، تنظيم قسم التربية الخاصة/ كلية التربية/ جامعة الامارات العربية المتحدة برعاية جائزة حمدان بن راشد آل مكتوم للأداء التعليمي المتميز (19-21 مايو/أيار 2015)، مدينة العين، جامعة الأمارات العربية المتحدة.
  15. عباس، مدحت (2010). الصلابة النفسية كمنبئ بخفض الضغوط النفسية والسلوك العدواني لدى معلمين المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية بأسيوط، جامعة جنوب الوادي، مصر، 26(1)، ج2، 167-236.
  16. عبد النبي، عبدالله (2012). برنامج إرشادي لتحسين مستوى الصلابة النفسية لدى المعلمين المحترقين نفسيا. رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات التربوية، جامعة القاهرة.
  17. فهيم، مجدي (2007). بناء مقياس الصلابة النفسية لمعلمي التربية الرياضية. مجلة البحوث النفسية والتربوية، جامعة المنوفية، مصر، 22(2)، 69-111.
  18. محبوب، حنان (2012). فعالية العلاج بالمعنى في تنمية الصلابة النفسية والإحساس بجودة الحياة لدى عينة من المراهقات الكفيفات بمدينة مكة المكرمة. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية.
  19. محمد، جيهان (2002). دور الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية وتقدير الذات في إدراك المشقة والتعايش معها لدى الراشدين من الجنسين في سياق العمل. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القاهرة، مصر.
  20. محمود، هويدة حنفي (2012). الصلابة النفسية وإدارة الذات وعلاقتهما بالصحة النفسية والنجاح الأكاديمي في ضوء بعض المتغيرات لدى طلاب الدبلوم المهنية بكلية التربية. دراسات عربية في علم النفس، مصر، 11(3)، 541-618.
  21. مخيمر، عماد (1996). إدراك القبول/ الرفض الوالدي وعلاقته بالصلابة النفسية لطلاب الجامعة. مجلة دراسات نفسية، رابطة الأخصائيين النفسيين، القاهرة، مصر 6 (2)، 275-299.
  22. مخيمر، عماد (1997). الصلابة النفسية والمساندة الاجتماعية متغيرات وسيطة في العلاقة بين الضغوط وأعراض الاكتئاب لدى الشباب الجامعي. المجلة المصرية للدراسات النفسية، (17)، 103-138 .
  23. المشرفي، راشد (2012). الصلابة النفسية وعلاقتها بدافعية الإنجاز وتحقيق الذات لدى عينة من طلبة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، معهد البحوث والدراسات العربية، جامعة الدول العربية، القاهرة.
  24. مكي، لطيف؛ وحسن، براء (2011). الصلابة الشخصية وعلاقتها بتقدير الذات لدى التدريسيين في الجامعة. مجلة البحوث التربوية والنفسية، مركز الدراسات التربوية والنفسية، جامعة بغداد، العراق، (31)، 353-403.
  25. النجار، يحيى؛ والطلاع، عبد الرؤوف (2012). الصلابة النفسية وعلاقتها بالتوافق المهني لدى الأكاديميين العاملين في الجامعات الفلسطينية في قطاع غزة. مجلة جامعة الخليل للبحوث، فلسطين، 7(1)، 1-30.
  26. الهادي، مروة (2009). الأمن النفسي وعلاقته بالصلابة النفسية لدى المراهقين ذوي الإعاقة السمعية: دراسة سيكومترية إكلينيكية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الزقازيق، الزقازيق، مصر.
  27. Bernard, L.C. Hutchison, S, Lavin, A, and Bennington, p. (1996). The relationship between, strength, psychological hardiness, self-esteem, self-efficacy, optimism and maladjustment. Health Related personality Constructs and the "Big Fife" Model Of Personality, Assessment, 3,2, 115-131.
  28. Chan, D.W. (2003) Hardiness and Its Role in the Stress-Burnout Relationship among Prospective Chinese Teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 19, 381-395. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00023-4.
  29. Crowley, B., Hayslip, B., & Hobdy, J. (2003). Psychological hardiness and adjustment to life events in adulthood. Journal of Adult Development. 10(4), 237-248.
  30. Ganellen, R., & Blarney, P. (1984). Hardiness and social support as moderators of the effects of life stress. Journal of Personality and Social Psychology, 47(1), 156-163.
  31. Holahan, C. J., and Moos, R. H. (1985). Life stress and health: Personality, coping, and family support in stress resistance. Journal of Personal Social Psychology, 49, 739-747.
  32. Khaledian, M., Hasanvand, B., & Hassan P. S. (2013). The relationship of psychological hardiness with work holism. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 5, 1-9.
  33. Kilinc, A. (2014). Examining the Relationship between Teacher Leadership and School Climate, Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5), 1729-1742, DOI: 10.12738/estp.2014.5.2159.
  34. Kobasa, S. (1979). Stressful life events, Personality, and Health: An Inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(1), 1-11.
  35. Kobasa, S. (1982). Commitment and coping in stress resistance among lawyers. Journal of Personality and Social Psychology, 42(4), 707-717.
  36. Kobasa, S., & Puccetti, m. (1983). Personality and social resources in
  37. stress resistance. Journal of Personality and Social Psychology, 45(4), 839-850.
  38. Kobasa, S., Maddi, S., Puccetti, M., & Zola, M. (1985). Effectiveness of hardiness, exercise and social support as resources against illness. Journal of Psychosomatic Research, 29(5), 525-533.
  39. Lazarus, R S, (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55, pp. 234–247.
  40. Maddi, S, &, Kobaza, D. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment, 63(2), 265- 274.
  41. Maddi, S. (1999). The personality construct of hardiness. Effects on experiencing coping, and strain. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 51(2), 83-94.
  42. Maddi, S. (2002). The story of hardiness: Twenty years of theorizing, Research and Practice. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 54(3), 173-185.
  43. Maddi, S. (2013). Personal hardiness as the basis for resilience in hardiness. Turning stressful circumstances into resilient growth, Chapter2m http://www.springer.com. 20/07/2013 a 6h30.
  44. Maddi, S., Hightower, M. (1999). Hardiness and optimism as expressed in coping patterns. Consulting Psychology, Journal Practice and Research, 51, 95-105.
  45. Maddi, S., Kahn, S., & Maddi, K. (1998). The effectiveness of hardiness training. Consulting psychology, Journal Practice and Research, 50, 78-86.
  46. Maddi, S. & Khoshaba, D. (2001). Personal views survey III-R: Test development and Internet instruction manual. Newport Beach, CA: Hardiness Institute.
  47. McCalister, K., Dolbier, C., Webster J., Mallon M., & Steinhardt, M. (2006). Hardiness and support at work as predictors of work stress and job satisfaction. American Journal of Health Promotion. 20(3), 183-191.
  48. Nishizaka, S. (2002). Kindergarten teachers' mental health: Stress, pre-school teacher efficacy, and hardiness, Japanese Journal of Educational Psychology, 50, 283–290.
  49. Qaddumi, H. (2011). The influence of selected demographic variables on hardiness of EFL teachers in Palestine. Journal of Al-Quds Open University for Research and Studies, 25(1), 9-42.
  50. Reinhoudt, C. (2004). Factors related to aging well: the influence of optimism, hardiness and spiritual well being on the physical health functioning of older adults. Unpublished Ph.D. thesis, Ohio State University. U.S.A.
  51. Sezgin, F. (2009). Relationships between teacher organizational commitment, psychological hardiness and some demographic variables in Turkish primary schools, Journal of Educational Administration, 47(5), 630-651, https://doi.org/10.1108/09578230910981099
  52. Thakur, S., Chawla, J. (2016). Comparative study of psychological hardiness among teacher trainees in relation to gender. International Education and Research Journal, (1)2, 109-111.
  53. Wiebe, D. (1991). Hardiness and Stress Moderation: A Test Proposed Mechanisms. Journal of Personality and Social Psychology, 60(1), 89-99.