Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify teachers' perceptions of the extent to which educational supervisors are committed to the ethics of classroom visits in public schools in the State of Kuwait. The study sample consisted of 682 teachers who were selected by random cluster sampling. To achieve the objectives of the study, the researchers used a questionnaire that comprised 42 items divided into three dimensions (before classroom visit, during classroom visits, and after classroom visits). The results of the study revealed that the degree of adherence to the ethics of classroom visits ranged from very high to high. There were statistically significant differences in the domain of before classroom visits due to gender, nationality and specialization However, there were no differences due to years in service.The study recommended a change from the culture of unannounced to announced classroom visits.

Article Details

References

  1. الإبراهيم، عدنان (2002). الإشراف التربوي: أنماط وأساليب. عمان: مؤسسة حمادة للدراسات الجامعية والنشر والتوزيع.
  2. الحريري، رافدة (2006). الإشراف التربوي: واقعه وآفاقه المستقبلية مع دراسة مقارنة بين مملكتي البحرين والعربية السعودية. عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.
  3. حسين، سلامة وعوض الله، عوض الله (2006). اتجاهات حديثـة في الإشـراف التربوي. عمـان: دار الفكـر للنشـر والتوزيـع.
  4. حمـايدة، علا (2008). درجة التزام المشرفين التربويين بخصائص الإشراف التربوي الحديث في مدارس مديريات التربية والتعليـم في محافظة إربد من وجهة نظـر المعلمين. مجلـة كليـة التربـية، 32(2)، 589-622.
  5. خلف الله، محمود ودحلان، عمر (2014). درجة ممارسة المشرفين التربويين لأسلوب الزيارة الصفية كما يراها الطلبة المعلمون في تخصص اللغة العربية بجامعة الأقصى. مجلة جامعة الخليل للبحوث، 9(2)، 241-266.
  6. الخوالدة، تيسيـر ومقابلة، عاطف والعمـايرة، محمد (2013). درجة التزام أعضـاء هيئة التدريس في كليات التربيـة بالجامعات الأردنيـة بأخلاقيـات المهنة من وجهة نظـر الطلبة. مجلة العلـوم التربويـة، 25(1)، 19-41.
  7. الرومي، سليمان (2009). درجة التزام المشرفين التربويين في محافظات غزة بأخلاقيـات المهنـة من وجهة نظرهم وسبـل تطويرها (رسـالة ماجستيـر غيـر منشـورة). الجامعة الإسلاميـة، فلسطيـن.
  8. سعد، السيدة (2012). أخلاقيات الزيارة الصفية في ضوء توجهات الإشراف التربوي الحديث. مجلة كلية التربية، 92(3)، 239-319.
  9. السكارنة، بلال (2012). أخلاقيات العمل وأثرها في إدارة الصورة الذهنية في منظمات الأعمال دراسة ميدانية على شركات الاتصالات الأردنية. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، 33، 373-407.
  10. السكـارنة، بلال (2014). أخلاقيات العمل (ط.4). عمـان: دار المسيرة للنشـر والتوزيـع والطبـاعة.
  11. سلمـان، خالـد (2007). تطويـر أداة لقيـاس أخلاقيـات المشرف التربوي في المؤسسات التعليميـة. مجلة كلية التربيـة، 31(4)، 553-582.
  12. الضفيري، فهد والعيـدان، عايدة والمحيلاني، جوهرة (2014). مدى امتلاك الموجهين الفنيين لمادة التربية الإسلامية مهارات الإشراف التربوي من وجهة نظر معلمي المادة في المرحلة الثانوية بدولة الكويت. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، 40(152)، 19-81.
  13. طشطوش، رامي ومزاهرة، رانية (2012). درجة ممارسة المرشدين التربويين لأخلاقيات مهنة الإرشاد من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 20(2)، 581-623.
  14. عايش، أحمـد (2008). تطبيقات في الإشـراف التربوي. عمـان: دار المسيـرة للنشـر والتوزيـع.
  15. عبد الله، مسكيـن (2015). السلـوك القيـادي لدى المشرفيـن التربويين (المفتشين) في التعامل مع المعلمين (دراسـة استطلاعيـة لدى مفتشي التربيـة والتعليـم الابتدائي بمديريـة التربيـة بولايـة مستغانم). دراسات نفسيـة وتربويـة مخبـر تطويـر الممارسات النفسيـة والتربويـة، 15، 1-16.
  16. العجمي، أفـراح والمطيري، سعاد والقويضي، عذاري (2015). أخلاقيـات المهنة: مفهومها ودوافعها وأبعادها. في القحطـاني، عبد المحســن (محــرر). موضوعـات في أخلاقيــات المهنة. الكويت: آفـاق للنشــر.
  17. عودات، معين والطحاينة، زياد (2014). تأثير أساليب الإشراف التربوي على فاعلية أداء معلمي التربية الرياضية في المدارس الحكومية الأردنية من وجهة نظر المعلمين أنفسهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 15(2)، 81-100.
  18. الفقير، عمر (2014). درجة التزام المشرفين التربويين بأخلاقيات المهنة من وجهة نظر معلمي المدارس الخاصّة في محافظة عمان العاصمة. (رسـالة ماجستيـر غيـر منشـورة). جامعة الشرق الأوسط.
  19. القاسم، عبد الكريم (2009). العلاقة بين درجة أهمية الأساليب الإشرافية ودرجة ممارستها من وجهة نظر التربويين في مديريات التربية والتعليم في محافظات شمال فلسطين. مجلة جامعة القدس للأبحاث والدراسات، 15، 129- 180.
  20. القاسم، عبد الكريم (2012). درجة ممارسة الأساليب الإشرافية كما يتصورها المشرفون التربويون في مديريات التربية والتعليم في محافظات شمال فلسطين. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، 26(2)، 57 - 104.
  21. نشـوان، تيسـيـر ونشـوان، جميــل (2004). الزيـارات الصفيـة المدرسيـة وعلاقتها باتجاهات معلمي العلــوم بالمرحلـة الأساسيـة نحو الإشراف التربوي بمحافظـة غزة. مجلـة الأقصى سلسلة العلــوم الإنسـانيـة، 8(1)، 187-230.
  22. Ärlestig, M. & Törnsen, M. (2014). Classroom observations and supervision – essential dimensions of pedagogical leadership. International Journal of Educational Management, 28(7), 856 – 868.
  23. Behlol, M. G. Yousuf, M. I. Parveen, Q. & Kayani, M. M. (2011). Concept of supervision and supervisory practice level in Pakistan. International Education Studies, 4(4), 28-35.
  24. Blasé. J. & Blasé. J. (2004). Handbook of instructional leadership: How successful principals promotes teaching and learning (2nd ed.). Thousand Oaks. CA: Corwin Press.
  25. Borich, D. (2008). Observation skills for effective teaching. Upper Saddle River. NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.
  26. Bowers, T. (2009). Connections between ethical leadership behavior and collective efficacy levels as perceived by teachers (Doctoral dissertation) Ashland University. Ohio. USA.
  27. Cranston, J. (2009). Holding the reins of the professional learning community: Eight themes from research on principals‟ perceptions of professional learning communities. Canadian journal of educational administration and policy, 90(2), 1-22.
  28. Frazer, K. (2000). Supervisory behavior and teacher satisfaction. Journal of Educational Administration, 18(2), 224 – 227.
  29. Idris, M. (2016). The impact of supervision. motivation and work ethic on teachers’ professional competence: A case study of private Islamic high school teachers. International Journal of Human Resource Studies, 6(1), 147-158.
  30. Lasagabaster, D. & Sierra, J. M. (2011). Classroom observation: desirable conditions established by teachers. European Journal of Teacher Education, 34(4), 449-463.
  31. Law, S. & Glover, D. (2000). Educational leadership & learning: Practice policy and research. Buckingham. England: Open University Press.
  32. Marshall, K. (2005). It’s time to rethink teacher supervision and evaluation. Phi Delta Kappan, 86(10), 727–735.
  33. Marshall, K. (2015. October). Should supervisors intervene during classroom visits? Phi Delta Kappan. 97(2), 8-13.
  34. Merç, A. (2015). The potential of general classroom observation: Turkish EFL teachers’ perceptions, sentiments, and readiness for action. Journal of Education and Training Studies, 3(4), 193-205.