Main Article Content

Abstract

This study aimed to explore the effectiveness of a computerized training program to develop the skills of phonology awareness to activate the reading and writing abilities of a sample of talented students with learning disabilities. The sample consisted of 60 students in the school year 2015-2016. The researcher employed the Phonological and Articulation Disorders Scale (Oliemat and Al-Rosan, 2016) and the computerized training program of phonology awareness (Oliemat and Al-Fayez, 2012). Results revealed statisticaly significant differences in favor of the experimental group. Results also showed statisticaly significant differences in the posttest attributed to age in the phonology awareness level in favor of age category (8-9 years). The study recommended benefiting from these results when preparing remedial, educational, and training programs for students with various disabilities; conducting training programs on computerized software of phonology awareness; designing other computerized software for all types of phonological disorders and other ages of talented students with learning disabilities.

Article Details

References

  1. الخطيب، جمال، والصمادي، جميل، والروسان، فاروق، والحديدي، منى، ويحيى، خولة، والناطور، ميادة، والزريقات، إبراهيم، والعمايرة، موسى، والسرور، ناديا (2007). مقدمة في تعليم الطلبة ذوي الحاجات الخاصة. عمّان: دار الفكر.
  2. الزيات، فتحي مصطفى (2002). المتفوقون عقليا ذوو صعوبات التعلم: قضايا التعريف والتشخيص والعلاج. القاهرة: دار النشر للجامعات.
  3. الشاهين، لميس (2007) فاعلية برنامج تعليمي قائم على التعليم الفردي في تحسين مهارات القراءة لدى عينة من الطلبة ضعاف السمع في معهد الصم والبكم في مدينة دمشق. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمّان، الأردن.
  4. شرف الدين، موسى (2005). التشريعات والقوانين لحقوق ذوي الحاجات الخاصة وانعكاساتها على برامج التأهيل الشامل. مجريات ندوة دور الخدمات المساندة في التأهيل الشامل لذوي الاحتياجات الخاصة، مايو 2005، ص. ص. 166-187، جامعة الخليج العربي (البحرين) ومؤسسة سلطان بن عبد العزيز آل سعود للتربية الخاصة، البحرين.
  5. عليمات، إيناس والفايز، ميرفت (2012). أثر برنامج تدريبي لغوي لتنمية مهارات اللغة الاستقبالية لدى أطفال ما قبل المدرسة من ذوي الاضطرابات اللغوية في عينة أردنية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 8(1)، 35-46، جامعة اليرموك، الأردن.
  6. عليمات، إيناس والروسان، فاروق (2016). فعالية مقياس الاضطرابات النطقية والفونولوجية بصورته الأردنية في تشخيص الأطفال ذوي الاضطرابات التواصلية. مجلة دراسات في العلوم التربوية، 43(1)، 429-445، الجامعة الأردنية، الأردن.
  7. ملكاوي، محمود زايد محمد (2006). فاعلية برنامج تدريبي لأمهات الأطفال المعاقين سمعياً إعاقة متوسطة في مرحلة ما قبل المدرسة في تحسين نطق الأصوات الكلامية العربية لدى أطفالهن. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمّان العربية، كلية الدراسات التربوية العليا، الاردن.
  8. Al-Amayereh, M. (1998). A Picture Articulation Test. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 11(56), 60-65.
  9. Assouline, S., Nicpon, M., & Whiteman, C. (2010). Cognitive and psychosocial characteristics of gifted students with written language disability. Gifted Child Quarterly, 54, 102-115.
  10. Bentin, S. (1992). Phonological awareness, reading and reading acquisition: A survey and appraisal of current knowledge. In: R. Forst & L. Kats (Eds.). Advances in psychology: orthography, phonology and meaning. Elsevier, North Holland.
  11. Blomert L., Mitterer H., Paffen C. (2004). In search of the auditory, phonetic, and/or phonological problems in dyslexia: context effects in speech perception. Journal of Speech Language and Hearing Research, 47(5), 1030-47.
  12. Brody, L. E., & Mills, C. J. (1997). Gifted children with learning disabilities: A review of the issues. Journal of Learning Disabilities, 30, 282-296.
  13. Carroll, J. M., & Snowling, M. J. (2004). Language and phonological skills in children at high risk of reading difficulties. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(3), 631-640.
  14. Elbro, C., & Jensen, M.N. (2005). Quality of phonological representations, verbal learning, and phoneme awareness in dyslexic and normal readers. Scandinavian Journal of Psychology, 46, 375-384. doi:10.1111/j.1467-9450.2005.00468.x, http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9450.2005.00468.x
  15. Hallahan, D. Kauffman, J. and Pullen, J. (2011). Exceptional learners: Introduction to special education. (12th edition), Pearson Education.
  16. Lerner, J. (2003). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and teaching practices. Boston: Houghton Mifflin Company.
  17. Lombardino, L., Riccio, C., Hynd, G., & Pinheiro, S. (1997). Linguistic deficits in children with reading
  18. disabilities. American Journal of Speech-Language Pathology. 6, 71-78.
  19. McCoach, D. B., Kehle, T. J., Bray, M. A., & Siegle, D. (2001). Best practices in the identification of gifted students with learning disabilities. Psychology in the Schools, 38(5), 403 – 411.
  20. Miller, L. (1989). Classroom-based language intervention. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 20, 153–169.
  21. Neuwirth, S. (1993). Learning Difficulties, Decade of the brain. National Institute of Mental Health, DIANE Publishing, U.S.
  22. Paul, R. (1976). Invented spelling in kindergarten. Young Children, 21, 195–200.
  23. Renzulli, J. S. (1979). What makes giftedness: A reexamination of the definition of the gifted and talented? Ventura, CA: Ventura County Superintendent of Schools Office.
  24. Shaywitz, S. E., Fletcher, J. M., Holahan, J. M., Shneider, A. E., Marchione, K. E., Stuebing, K. K., Francis, D. J., Pugh, K. R., & Shaywitz, B.A. (1999). Persistence of dyslexia: The Connecticut longitudinal study at adolescence. Pediatrics, 104, 1351–1359.
  25. Whiteley H., Smith, D., & Connors L. (2007). Young children at risk of literacy difficulties: Factors predicting recovery from risk following phonologically based intervention. Journal of Research in Reading, 30, 249–269.