Main Article Content

Abstract

The present study aimed to identify the nature of the psychometric properties of the Dimensions of Identity Development Scale (DIDS). The DIDS consists of five dimensions: commitment making, exploration in breadth, ruminative exploration, identification with commitment and exploration in depth. The sample of the study consisted of 200 male and female students from Sultan Qaboos University, and Kuwait University. To answer the questions of the study, the psychometric properties of the (DIDS) was verified by two methods: internal consistency and convergent validity. Its reliability was assessed with Cronbach's alpha. Alphas ranged between 0.78 and 0.91 for the Kuwaiti sample, and between 0.59 and 0.86 for the Omani sample. The results showed that acceptable validity and reliability indicators characterized the scale. The study concluded with a set of recommendations and suggestions.

Article Details

References

  1. الأحمد، عبد العزيز (2011). أزمة الهوية لدى الشباب الجامعي الكويتي في ظل التغيرات والتحديات المعاصرة. المجلة التربوية، 1(98)، 329-337.
  2. البدارين، غالب؛ وغيث، سعاد (2013). الأساليب الوالدية وأساليب الهوية والتكيف الأكاديمي كمتنبئات بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة الجامعة الهاشمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 9(1)، 65-87.
  3. البلوشي، باسمة (2014). حالات الهوية وعلاقتها بأساليب التفكير لدى طلبة الصفوف (8-11) بمحافظة مسقط باستخدام المنهج المختلط (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، مسقط، سلطنة عمان.
  4. حجازي، تغريد؛ والشريف، نايف (2017). الخصائص السيكومترية لصورتي اختبار في الرياضيات للمرحلة المتوسطة "دراسة مقارنة". مجلة الدراسات التربوية والنفسية-جامعة السلطان قابوس، 11(1)، 178-190.
  5. الزبيدي، عبدالقوي؛ وكاظم، علي؛ والبلوشي، باسمة (2015). أساليب الهوية والتأجيل الأكاديمي للإشباع لدى الطلبة العمانيين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11(3)، 345-355.
  6. صواف، فردوس (2013). رتب الهوية الاجتماعية والايديولوجية وعلاقتها بالسلوك البيئي (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة دمشق، الجمهورية العربية السورية.
  7. عبد اللطيف، خليفة (2005). مقياس الاغتراب. جمهورية مصر العربية، القاهرة: دار الغريب للطباعة والنشر والتوزيع.
  8. الوحيدي، لبنى (2012). الحكم الخلقي وعلاقته بأبعاد هوية الأنا لدى عينة من المراهقين المبصرين والمكفوفين في محافظات غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.
  9. الأحمد، عبد العزيز (2011). أزمة الهوية لدى الشباب الجامعي الكويتي في ظل التغيرات والتحديات المعاصرة. المجلة التربوية، 1(98)، 329-337.
  10. البدارين، غالب؛ وغيث، سعاد (2013). الأساليب الوالدية وأساليب الهوية والتكيف الأكاديمي كمتنبئات بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة الجامعة الهاشمية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 9(1)، 65-87.
  11. البلوشي، باسمة (2014). حالات الهوية وعلاقتها بأساليب التفكير لدى طلبة الصفوف (8-11) بمحافظة مسقط باستخدام المنهج المختلط (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، مسقط، سلطنة عمان.
  12. حجازي، تغريد؛ والشريف، نايف (2017). الخصائص السيكومترية لصورتي اختبار في الرياضيات للمرحلة المتوسطة "دراسة مقارنة". مجلة الدراسات التربوية والنفسية-جامعة السلطان قابوس، 11(1)، 178-190.
  13. الزبيدي، عبدالقوي؛ وكاظم، علي؛ والبلوشي، باسمة (2015). أساليب الهوية والتأجيل الأكاديمي للإشباع لدى الطلبة العمانيين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11(3)، 345-355.
  14. صواف، فردوس (2013). رتب الهوية الاجتماعية والايديولوجية وعلاقتها بالسلوك البيئي (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة دمشق، الجمهورية العربية السورية.
  15. عبد اللطيف، خليفة (2005). مقياس الاغتراب. جمهورية مصر العربية، القاهرة: دار الغريب للطباعة والنشر والتوزيع.
  16. الوحيدي، لبنى (2012). الحكم الخلقي وعلاقته بأبعاد هوية الأنا لدى عينة من المراهقين المبصرين والمكفوفين في محافظات غزة (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.
  17. Berzonsky, M., & Papini, D. (2015). Cognitive Reasoning, Identity Components, and Identity Processing Styles. International Journal of Theory and Research, 15, 74–88.
  18. Crocetti, E., & Shokri, O. (2010). Iranian Validation of the Identity Style Inventory. International Journal of Testing, 10, 185–199.
  19. Echabe, A. (2010). Role identities versus social identities: Masculinity, femininity, instrumentality and communality. Asian Journal of Social Psychology, 13, 30–43.
  20. Eryigit, S. (2010). Identity Formation in Context (Unpublished doctoral dissertation). Auburn University, Alabama.
  21. Kashdan, T., Gallagher, M., Silvia, P., Winterstein, B., Breen, W., Terhar, D., Steger, D. (2009).The curiosity and exploration inventory-II: Development, factor structure, and psychometrics. Journal of Research in Personality, 43, 987–998.
  22. Klimstra, T., Hale III, W., Raaijmakers, Q., Branje, S., & Meeus, W. (2010). Identity Formation in Adolescence: Change or Stability?. Journal Youth Adolescence, 39, 150-162.
  23. Lile, J. (2015). The relationship of identity boundaries to identity statuses and styles: An empirical examination of the structural model of identity formation. An International Journal of Theory and Research, 15, 113–125.
  24. Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B., Beyers, W., & Vansteenkiste, M. (2005). Identity statuses based upon four rather than two identity dimensions: Extending and refining Marcia’s paradigm. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 605-618.
  25. Luyckx, K., Klimstra, T., Duriez, B., Schwartz, S., & Vanhalst, J. (2012). Identity processes and coping strategies in college students: short- term longitudinal dynamics and the role of personality. Journal Youth Adolescence, 41, 1226-1239.
  26. Luyckx, K., Schwartz, S., Berzonsky, M., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Smits, I., Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: Extending the four-dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42, 58–82.
  27. Meeus, W., Schoot, R., Keijsers, L., & Branje, S. (2011a). Identity Statuses as Developmental Trajectories: A Five-Wave Longitudinal Study in Early-to-Middle and Middle-to-Late Adolescents. Journal Youth & Adolescence, 41(8), 1008-1035.
  28. Meeus, W., Schoot, R., Klimstra, T., & Branje, S. (2011b). Personality Types in Adolescence: Change and Stability and Links with Adjustment and Relationships: A Five-Wave Longitudinal Study. Developmental Psychology, 47(4), 1181–1195.
  29. Piotrowski, K., & Brzezińska, A. (2011). Identity, self-sufficiency and disability in the context of educational and vocational activity. Polish Psychological Bulletin, 42(3), 160-168.
  30. Reshef, B. (2015). Toward a Personal Identity Argument to Combine Potentially Conflicting Social Identities. Review of Social Economy, 73(1), 1-18.
  31. Tsang, S., Hui, E., & Law, B. (2012). Positive identity as a positive youth development construct: A conceptual review. The Scientific World Journal, 3-8.