Main Article Content

Abstract

The current study aimed at investigating levels of electronic bullying among a sample of students with emotional and behavioral disorders in the city of Zarqa, Jordan. Further, the study aimed at investigating the existence of any differences in levels of bullying due to gender and age. The sample consisted of 117 male and female students recruited from 4 public schools in Zarqa educational district in academic year 2015/2016. The Electronic Bullying Scale and Behavioral Disorder Scale were used. The results indicated high levels of electronic bullying among students, with a mean of 3.77 out of 4. Additionally, statisticaly significant differences were found between male and female students -in favor of male students- and across age -in favor of students older than 14 years.

Article Details

References

  1. أبو الديار، مسعد (2012). التنمر لدى ذوي صعوبات التعلم: مظاهره وأسبابه وعلاجه. (ط2)، الكويت: مكتبة الكويت الوطنية.
  2. أبو غزال، معاوية. (2009). الاستقواء وعلاقته بالشعور بالوحدة والدعم الاجتماعي. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 5 (2)، 89-113.
  3. انجشايري، حفيظة. (2015). الاضطرابات السلوكية الانفعالية (الانسحاب الاجتماعي) وظهور صعوبات تعلم قراءة اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين تتراوح أعمارهم ما بين (09-12) سنة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مولودي معمر تيزي وزو، الجزائر.
  4. بني يونس، محمد (2016). الحالات الانفعالية المميزة للتلاميذ المتنمرين مقارنة بالتلاميذ غير المتنمرين. مجلة إتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 14 (1)، 111-140.
  5. جرادات، عبد الكريم (2016). الفروق في الاستقواء والوقوع ضحية بين المراهقين المتفائلين وأولئك غير المتفائلين. دراسات- العلوم التربوية، 43 (1)، 549-560.
  6. جرادات، عبد الكريم. (2008). الاستقواء لدى طلبة المدارس الأساسية: انتشاره والعوامل المرتبطة به. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 4 (2)، 109- 124.
  7. الخطيب، جمال (2011). تعديل السلوك الإنساني. عمان: دار الفكر.
  8. خوج، حنان (2012). التنمر المدرسي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدينة جدة بالمملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(4)، 187-218.
  9. العثمان، خالد وعلي، أحمد (2014). الاستقواء التكنولوجي لدى تلاميذ مراحل التعليم العام. دراسة نفسية، 24 (2)، 185-212.
  10. فيلد، إيفلين (2004). حصن طفلك من السلوك العدواني والاستهزاء: اقتراحات لمساعدة الأطفال على التعامل مع المستهزئين والمتحرشين. الرياض: مكتبة جرير.
  11. القاسم، جمال وعبيد، ماجدة والزعبي، عماد (2000). الاضطرابات السلوكية. عمان: دار صفاء.
  12. القريوتي، يوسف؛ والسرطاوي، عبد العزيز والصمادي، جميل (2012). المدخل إلى التربية الخاصة. دبي: دار القلم للنشر والتوزيع.
  13. الناطور، ميادة (1991). علاقة التنشئة الأسرية والجنس والتحصيل بالاضطرابات السلوكية عند الأطفال في الصفوف الرابع والخامس والسادس في مدينة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة- الجامعة الأردنية، عمان الأردن.
  14. واكد، باسل (2015). الاستقواء والوقوع ضحية وعلاقتهما بالدعم الاجتماعي لدى طلبة صعوبات التعلم في المرحلة الإعدادية في مدارس منطقة الجليل الأسفل. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن.
  15. يحيى، خوله (2008). الاضطرابات السلوكية الانفعالية. عمان: دار الفكر.
  16. Al-Zahrani, A. M. (2015). Cyberbullying among Saudi’s higher-education students: Implications for educators and policymakers. World Journal of Education, 5 (3), 15- 32.
  17. Anderson, N. (2007). A rough week for free speech: Retrieved November 12, 2008 fromhttp://arstechnica.com/news.ars/post/20070211-8812.html
  18. Bery, K., & Hunt, J. (2009). Evaluation of intervention program for anxious adolescent boys who are bullied at school. Journal of Adolescent Health, 45(4), 376-382.
  19. Buffy, F & Dianne, O. (2009). Cyberbullying: A literature Review. Paper presented at the Annual Meeting of the Louisiana Education Research Association Lafayette.
  20. Delfabbro, P., Winefield, T., Trainor, S., Dollard, M., Anderson, S., Metzerm, J. & Hammarstrom, A. (2006). Peer and teacher bullying/victimization of South Australian secondary school students: prevalence and psychological profiles. British Journal of Educational Psychology, 79(1), 71-90.
  21. Eslea, M., Menesini, E., Morita, Y., O'Moore, M., Moramerchan, J., Pereira, B. & Smith, P. (2004). Friendship and loneliness among bullies and victims: data from seven countries. Aggressive Behavior, 30(1),71-83.
  22. Hallahan, D., Kauffman,.M., & Pullen, P. (2009). Exceptional learners: Introduction to special education. (11th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  23. Hinduja, S., & Patchin, J. (2008). Bullying beyond the schoolyard: preventing and responding to cyberbullying. California: Corwin Press.
  24. Juvonen, J., & Gross, E. (2008). Extending the school grounds? Bullying experiences in cyberspace. The Journal of School Health, 78(9), 496-505.
  25. Kauffman, J, M., & Landrum, T. J. (2009). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (9th ed.). Boston: Pearson/ Merril.
  26. Kowalski, R., & Limber, S. (2007). Electronic bullying among middle School Students. Adolescence Health, 41(6), S22–S30.
  27. Kowalskia, M., & Fedina, C .(2011). Cyber Bullying in ADHD and Asperger Syndrome Populations, Research in Autism Spectrum Disorders, 5(3). 1201-1208.
  28. Lenhart, A., Madden, M., Macgill, A., & Smith, A. (2007). Teens and social media: The use of social media gains a greater foothold in teen life as they embrace the conversational mature of interactive online media. PEW Internet & American Life Project. Retrieved November 15, 2008 from http://www.pewInternet.org /PPF/r/230/report_display.asp
  29. Liang, H., Flisher, A., & Lombark, C. (2007). Bullying, violence, and risk behavior in South African school student, Child Abuse and Neglect, 31(2), 161-171.
  30. Litz, E. (2005). An analysis of bullying behaviors at E.B. Stanley middle school in Abingdon, Virginia, Unpublished Doctoral Dissertation, East Tennessee State University.
  31. Patricia, A., & Robin, K. & Susan, L. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41 (2007), 259–260.
  32. Richard, D. (2012). Bullying and Cyberbullying: History, statistics, law, prevention and analysis. The Elon Journal, 3(1), 32-67.
  33. Robin, K., & Susan, L. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41 (2007), 22–30.
  34. Schneider, S. O'Donnell, L. Stueve, A & Coulter, R. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal Public Health. 102(1), 171–177.
  35. Swearer, S. M., Wang, C., Maag, J. W., Siebecker, A. B. & Frerichs, L.J. (2012). Understanding the bullying dynamic among students in special and general education. Journal of School Psychology, 50(4), 503-520.
  36. Trolley, B., Hanel, C., & Shields, L. (2006). Demystifying & deescalating cyber bullying in the schools: A resource guide for counselors, educators and parents. Booklocker.com, Inc.
  37. Wang, R., & Nansel T. (2009). School bullying among adolescents in the United States: physical, verbal, relational, and cyber. Journal of Adolescent Health. 45(4), 368–375.
  38. Williams K., & Guerra, N. (2007). Prevalence and predictors of Internet bullying. Journal of Adolescent Health, 41(1), 14