The Effect of Studying Physical Education Teaching Methods Course on Improving Students' Teaching Skills from the View Point of Students

Mohammed K. Thiyabat

Abstract


The study aimed at identifying the effect of a physical education teaching methods course on improving teaching skills from the view point of students. It also aimed at examining significant differences in the effect of studying the course due to gender and academic level. The sample of the study consisted of 60 students enrolled in the physical education college at Yarmouk university during the first semester of academic year 2016/2017. The researcher used descriptive research methodology that matches the nature and aims of the study. To gather the data, the researcher used a questionnaire of 36 items categorized into four areas (planning, teaching methods, implementation and evaluation). The results of the study revealed the positive effect of studying the physical education teaching methods course on improving students, teaching performance. It also showed that there are no statistically significant differences in the effect of studying the teaching methods course attributed to gender and academic level. Finally, the researcher recommend including the teaching methods course in the curriculum due to its importance in updating the content of the course and encouraging training students to use modern teaching strategies.

 


Keywords


Teaching methods, teaching skills, teaching strategies.

Full Text:

PDF

References


ابو الكشك، محمد (2004). تأثير مساقات الجمباز لكلية التربية الرياضية في تحسين المهارات التعليمية لطلبة التدريب الميداني، مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، البحرين. 5 (4)، 41-59.

البوريني، أحمد و الأمين محمد (2010). تأثير استخدام أنواع مختلفة من التغذية الراجعة في تطوير المهارات الأساسية بكرة الطائرة، مجلة الزقازيق للأبحاث ، المجلد (32) العدد (3) القاهرة. مصر. ص 77-95.

احمد امام ، ابو حشيش (2000). فاعلية برنامج التدريب التطبيقي في اداء معلمي التربية الاجتماعية بالتعليم الاساسي، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة المنوفية، مصر.

النداف ، عبد السلام والقطاونة، إيمان (2007). دراسة مقارنة للسلوك التدريسي في حصة التربية الرياضية، من وجهة نظر المدرسين و الطلبة في مدارس لواء المزار الجنوبي، المؤتمر العلمي الدولي الثاني، المستجدات العلمية في التربية البدنية والرياضية، كلية التربية الرياضية، جامعة اليرموك، اربد، الأردن. ص 209-232.

السيد، عبد الهادي (2008). دراسة تحليل استخدام التقنيات الحديثة في درس التربية الرياضية، مجلة السابع من إبريل، مجلد (2) العدد (5) طرابلس، ليبيا. ص 153-202.

جغدم، بن ذهبية وشعلان ،عبد المجيد (2009). تقييم اداء مدرس التربية الرياضية والبدنية بالمرحلة الثانوية في ضور المقاربة بالكفاءات ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة حسيبة بن علي، الجزائر . ص 2-4.

عبد الكريم، عفاف (1996). التدريس للتعلم في التربية الرياضية والبدنية، الإسكندرية: مطبعة منشأة المعارف. ص 33-48.

المومني، عاطف (1994). كما يراها المعلمون والمشرفون التربويون في الاردن ، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأردنية، ص 24- 33.

الشريف، عبد الحميد (2000). تكنولوجيا التعليم في التربية الرياضية، ط1، مركز الكتاب للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر. ص 44-58.

زغلول ، محمد سعد (2000). موسوعة التدريب الميداني للتربية الرياضية، مركز الكتاب للنشر، القاهرة، مصر. ص 11 -14.

العكور، احمد (2004). تأثير تعليم مساقات الكرة الطائرة في تحسين المهارات التعليمية لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك , مجلة المنارة، المجلد العشرون ,العدد2/ب. جامعة ال البيت . ص 250-261.

ديراني، محمد (1996). فاعلية برنامج التأهيل التربوي للمعلمين في تحسين مهاراتهم التعليمية , مجلة دراسات العلوم التربوية ، الجامعة الاردنية ،المجلد (1) العدد (24) ،عمان - الأردن.

الوديان، حسن والمومني زياد (2008). تحليل أراء طلبة كليات التربية الرياضية نحو أساليب ومناهج التدريس لمساقات السباحة، مجلة أبحاث اليرموك، المجلد (2) والعدد (5)، إربد- الأردن.

محسن، عبد الجبار سعيد (2008). تأثير تدريس بأسلوبي التدريبي والتبادلي في درس التربية الرياضية لمهارات كرة السلة للطلاب، المؤتمر العلمي الدولي الخامس، علوم الرياضة في عالم متغير، المجلد الثاني، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن. (2006). ص 599-619.

عبدالله، عبدالرحمن (2004) . التربية العملية ومكانتها في برامج تربية المعلمين، عمان, الأردن. دار وائل للنشر. ص 44- 51.

عبدالله، عصام الدين و بدوي ، عبد العال (2006). طرق تدريس التربية الرياضية بين النظرية والتطبيق، ط1، الإسكندرية: دار الوفاء. ص 5-13.

نادر، محمد علي (2009) . فاعلية برنامج للتدريب عن بعد في تنمية الكفايات التدريسية لمعلمي التربية الرياضية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة حلوان، القاهرة .

Harrison, J. et al. (2005). Instructional strategies for secondary school physical education. Madison: Timsmirror, Co.

Hass, G. (1999). Curriculum planning, A new approach, Boston: Allyn and Bacon.

Kyriacou, C. (1995). Effective teaching in school. Rutledge : Stanley Thrones.

Frank, B. D. (2008). A Profile of learning style preferences among physical education majors. The Physical Educator.

Melid, G. (2007). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ: U.S.A.

Mercer, K., & Doolittle, S. (2013). Assessing student achievement in physical education for teacher evaluation. Journal of Physical Education and Dance, 84(3), 38-42.

Schmidt, A. (2006), Motor learning and performance Human Kinetics Book. Champaign, lions.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss2pp213-225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Mohammed K. Thiyabat

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter