Main Article Content

Abstract

This study aimed at investigating the effectiveness of teaching  biology course using the learning stations strategy in developing the mindfulness and conceptual understanding of first year secondary school students. To achieve these aims, a student's book, a teacher's manual, a scale for measuring mindfulness, and a test for measuring the conceptual understanding were used. A sample was randomly selected and divided into two groups: the experimental and control groups. An experimental group (n=44) studied the selected biology subjects utilizing the learning stations strategy, whereas the control group (n=46) studied the same subjects using a traditional method. A pre-post test was administred and the data was analyzed using ANCOVA. The study results revealed the effectiveness of teaching the biology course using the learning stations strategy in developing the mindfulness and the conceptual understanding of first year secondary school students over the traditional method.

Keywords

Learning stations mindfulness and conceptual understanding.

Article Details

References

  1. أبو علام، رجاء محمود (2013). تقويم التعلم. عمَّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  2. الباوي، ماجدة ابراهيم؛ والشمر، ثاني حسين (2012). أثر استراتيجية المحطات العلمية في تنمية عمليات العلم لدى طلاب معاهد إعداد المعلمين. مجلة جامعة كركوك للدراسات الإنسانية، العراق، 7(3)، 1-26.
  3. البحيري، عبد الرقيب أحمد؛ والضبع، فتحي عبدالرحمن؛ ومحمود، أحمد علي طلب؛ والعواملة، عائده أحمد عبدالعزيز (2014). الصورة العربية لمقياس العوامل الخمسة لليقظة العقلية: دراسة ميدانية على عينة من طلاب الجامعة في ضوء أثر متغيري الثقافة والنوع. مجلة الارشاد النفسى، مصر، 1(39)، 119-166.
  4. جابر، جابر عبد الحميد (2003). الذكاءات المتعددة والفهم، تنمية وتعميق. القاهرة: دار الفكر العربي.
  5. الرشيد، منيرة محمد فهد (2013). فاعلية طريقة الويب كويست في تدريس العلوم على تنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى تلميذات الصف الأول المتوسط. دراسات فى المناهج وطرق التدريس، مصر، 1، 15-64.
  6. زكي، حنان مصطفى أحمد (2013). أثر استخدام إستراتيجية المحطات العلمية في تدريس العلوم على التحصيل المعرفي وتنمية عمليات العلم والتفكير الإبداعي والدافعية نحو تعلم العلوم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. مجلة التربية العلمية، مصر، 16(6)، 53-122.
  7. سليمان، تهاني محمد (2015). برنامج أنشطة مقترح قائم على المحطات العلمية لإكساب أطفال الروضة بعض المفاهيم العلمية وعمليات العلم. مجلة التربية العلمية، مصر، 18(2)، 1-45.
  8. الشمري، ثاني حسين خاجي (2011). أثر ستراتيجيتي المحطات العلميـة ومخطط البيــــت الدائري في تحصيل مادة الفيزياء وتنمية عمليات العلم لدى طلاب معاهد إعداد المعلمين. رسالة دكتوراه، كلية التربية - ابن الهيثم، جامعة بغداد.
  9. الشيباوي، ماجد صريف مسير (2012). أثر التدريس بإستراتيجية المحطات العلمية على التحصيل والذكاء البصري المكاني في الفيزياء لدى طلاب الصف الأول المتوسط. رسالة ماجستير، كلية التربية جامعة القادسية، العراق.
  10. الضبع، فتحي عبد الرحمن (2016). اليقظة العقلية وعلاقتها بالسعادة الدراسية لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية. بحث مقبول للنشر في مجلة الإرشاد النفسي، مصر. بتاريخ 24/8/2016م.
  11. العنبكي، وفاء عبد الرزاق (2014). أثر التدريس باستراتيجية المحطات العلمية على التحصيل والاستبقاء في مادة العلوم العامة لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي. مجلة كلية التربية الأساسية، جامعة بابل،العراق، 1(15)، 82-101.
  12. فتح الله، مندور عبد السلام (2015). أثر التدريس بنموذجي ويتلى للتعلم البنائي ومكارثي لدورة التعلم الطبيعية (4MAT) في تنمية الاستيعاب المفاهيمي والدافعية نحو تعلم مادة الفيزياء لطلاب الصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية. مجلة التربية العلمية، مصر، 18(3)، 57-104.
  13. القحطاني، بدرية سعد محمد (2015). أثر استخدام المدخل المنظومي في تدريس الأحياء على تنمية الاستيعاب المفاهيمي ومهارات التفكير البصري لدى طالبات الصف الثاني الثانوي بمدينة أبها. رسالة دكتوراه غير منشورة. جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  14. محمد، المعتز بالله زين الدين (2013). فعالية استراتيجية مقترحة ترتكز على التفاعل بين أسلوب خرائط التفكير القائمة على الدمج والكتابة عبر المنهج في تنمية التفكير التأملي في المشكلات العلمية والاستيعاب المفاهيمي في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة التربية العلمية، مصر، 16(5)، 137-180.
  15. المسعودي، عبير محمد؛ والمزروع، هيا محمد (2013). فاعلية المحاكاة الحاسوبية وفق الاستقصاء في تنمية الاستيعاب المفاهيمي في الفيزياء لدى طالبات المرحلة الثانوية. دراسات (العلوم التربوية)، الاردن، 41(1)، 173-191.
  16. المطوع، إنتصار عبد العزيز إبراهيم (2015). فاعلية مدونة الفيديو التعليمية فى تنمية الاستيعاب المفاهيمي لمقرر طرق التدريس الخاص والدافعية للتعلم لدي الطالبات المعلمات. دراسات فى المناهج وطرق التدريس، مصر، 1(210)، 119-161.
  17. المومني، فيحاء نايف؛ وخطايبة، عبد الله محمد؛ والقضاة، محمد مصطفى (2015). أثر نماذج التخطيط القائمة على نموذج أبعاد التعلم لمارزانو في الاستيعاب المفاهيمي للمفاهيم العلمية لدى طالبات الصف الثامن الاساسي في الأردن. دراسات (العلوم التربوية)، الاردن، 42(1)، 185-198.
  18. Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., &Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.
  19. Bergomi, C., Tschacher, W., & Kupper, Z. (2013). Measuring mindfulness: First steps towards the development of a comprehensive mindfulness scale. Mindfulness, 4(1), 18-32.
  20. Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Carmody, J., Segal, Z. V., Abbey, S., Speca, M., Velting, D., & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(1), 230-241.
  21. Bulunuz, N., & Jarrett, O. S. (2010). The effects of hands-on learning stations on building American elementary teachers' understanding about earth and space science concepts. Eurasia Journal Of Mathematics, Science & Technology Education, 6(2), 85-99.
  22. Caldwell, K., Harrison, M., Adams, M., Quin, R. H., & Greeson, J. (2010). Developing mindfulness in college students through movement based courses: effects on self-regulatory self-efficacy, mood, stress, and sleep quality. Journal of American College Health, 58(5), 433–442.
  23. Carlson, L. E. & Brown, K.W. (2005). Validation of the mindful attention awareness scale in a cancer population. Journal of Psychosomatic Research, 58(1), 29-33.
  24. Chadwick, P., Hember, M., Symes, J., Peters, E., Kuipers, E., & Dagnan D. (2008). Responding mindfully to unpleasant thoughts and images: reliability and validity of the mindfulness questionnaire. British Journal of Clinical Psychology, 47(4), 451-455.
  25. Ediger, M. (2011). Learning stations in the social studies. College Student Journal, 45(1), 47-50.
  26. Eick, C., Tatarchuk, S., & Anderson, A. (2013). Vision + community = outdoor learning stations. Science and Children, 50(7), 61-67.
  27. Fisher, R. (2006). Still thinking: The case for meditation with children. Thinking Skills and Creativity, 1(2), 146-151.
  28. Gabal, D. (2003). Enhancing the conceptual understanding of science. Educational Horizons, 81(2), 70-76.
  29. Gerçek, C., & Özcan, Ö. (2016). Determining the students' views towards the learning stations developed for the environmental education. Problems of Education in the 21St Century, 69(1), 29-36.
  30. Hanley, A. W., Palejwala, M. H., Hanley, R. T., Canto, A. I., & Garland, E. L. (2015). A Failure in mind: Dispositional mindfulness and positive reappraisal as predictors of academic self-efficacy following failure. Personality and Individual Differences, 86(1), 332-337.
  31. Jones, D. J. (2007). The station approach: How to teach with limited resources. Science Scope, 30(6), 16-21.
  32. Jones, D. J. (2008). Section 2: The station approach: How to teach with limited resources. In, Readings in Science Methods, K-8 (pp. 99-106). National Science Teachers Association.
  33. Konicek-Moran, R., & Keeley, P. (2015).Teaching For Conceptual Understanding In Science. National Science Teachers Association Press, David Beacom, Publisher, United States of America.
  34. Lau, M. A., Bishop, S. R., Segal, Z. V., Buis, T., Anderson, N. D., Carlson, L., Shapiro, S. & Carmody, J. (2006). The Toronto mindfulness scale: Development and validation. Journal of Clinical Psychology, 62(12),1445–1467.
  35. Leland, M. (2015). Mindfulness and student success. Journal of Adult Education,44(1), 19-24.
  36. Mahmood, L., Hopthrow, T., Randsley de Moura, G. (2016). A moment of mindfulness: Computer-mediated mindfulness practice increases state mindfulness. PLoS ONE 11(4), 1-12. e0153923. doi:10.1371/journal.pone.0153923
  37. Meiklejohn, J., Phillips, C., Freedman, M. L., Griffin, M. L., Biegel, G., Roach, A., & Saltzman, A. (2012). Integrating mindfulness training into k-12 education: Fostering the resilience of teachers and students. Mindfulness, 3(4), 291-307.
  38. Mills, S. (2016). Conceptual understanding: A concept analysis. The Qualitative Report, 21(3), 546-557.
  39. Ocak, G. (2010). The effect of learning stations on the level of academic success and retention of elementary school students. New Educational Review,21(2), 146-156.
  40. Peterson, K., & Davis, B. H. (2008). A novice teacher improves student engagement through goal setting and literacy work stations. Ohio Journal Of English Language Arts, 48(1), 17-23.
  41. Price, R. M., Pope, D. S., Abraham, J. K., Maruca, S., & Meir, E. (2016). Observing populations and testing predictions about genetic drift in a computer simulation improves college students’ conceptual understanding. Evo Edu Outreach, 9(8), 1-14.
  42. Rempel, K. (2012). Mindfulness for children and youth: A review of the literature with an argument for school-based implementation. Canadian Journal of Counseling and Psychotherapy, 46(3), 201-220.
  43. Renshaw, T. L. (2012). Mindfulness-based practices for crisis prevention and intervention. In S. E. Brock & S. R. Jimerson (Eds.). Handbook of School Crisis Prevention and Intervention. 2nd ed. (pp. 401-422). Bethesda, MA: National Association of School Psychologists.
  44. Rosenstreich, E., & Margalit, M. (2015). Loneliness, Mindfulness, and academic achievements: a moderation effect among first-year college students. The Open Psychology Journal, 8(2), 138-145.
  45. Schenck, L. (2011). How to develop mindfulness. Retreived at 10/2/2017 from: http://www.mindfulnessmuse.com/mindfulness-exercises/how-to-develop-mindfulness.
  46. Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009). Positive education: Positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 35(3), 293-311.
  47. Shapiro, S. L., Brown, K. W., & Astin, J. A. (2011). Toward the integration of meditation into higher education: a review of research evidence. Teachers College Record, 113(3), 493-528.
  48. Spisak, J. (2014). Multimedia learning stations. Library Media Connection, 33(3), 16-18.
  49. Veal, W. R., & Chandler, A. T. (2008). The use of stations of develop inquiry skills and content for rock hounds. Science Scope, 32(1), 54-57.
  50. Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design. Expanded 2nd Edition. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  51. Yarden, H., & Yarden, A. (2010). Learning using dynamic and static visualizations: Students’ comprehension, prior knowledge and conceptual status of a biotechnological method. Research in Science Education, 40(1), 375–402.