Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify the perspective of Omani educators on the status of decision making in light of the teaching profession’s code of ethics. The study used a qualitative research design where semi-structured interviews were conducted with 49 school educators. NVivo was used for data analysis. Results of the study showed that educators view the ethics of the teaching profession as a collection of good dispositions and values such as sincerity, care, and professional consciousness. Lack of respect and decreasing commitment levels are the most common problems among students. The interviewees used mostly guidance and advice, followed by trying to understand the problem, and referring cases to the school social counselor. Referring to the school bylaws on how to solve problems received the lowest percentage. The results also showed that the school’s social counselor plays a big role and he/she is often consulted when trying to understand problems or solving behavioral problems. Other entities that are referred to are the school administration, school colleagues and the educational supervisor. The study also showed that educators use various sources as a framework for their decisions concerning students’ behavior problems, such as religion, social norms and values, personal values and dispositions, school policies, and personal experience.

Keywords

Teaching code of ethics values students’ behavior decision making qualitative research design

Article Details

References

  1. أبوعلام، رجاء (2013). مناهج البحث الكمي و النوعي والمختلط. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر و التوزيع.
  2. باجحرز، محمد صالح بن خالد (2009). أهمية أخلاقيات مهنة المعلم و أثرها في التربية والتعليم. مجلة التربية، جامعة الأزهر-مصر، 139(2)، 421-454.
  3. بني خالد، خلف (2007). درجة التزام الإداريين من مديريات التربية والتعليم في محافظة المفرق بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر مديري المدارس الثانوية.( رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الهاشمية، الزرقاء، الأردن.
  4. التنوجي، عمر محمد (2011). أخلاقيات المهنة والسلوك الاجتماعي. عمان، الأردن: دار وائل للنشر والتوزيع.
  5. الحديد، نوف عارف عارف (2011). درجة التزام معلمي التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية بأخلاقيات المهنة من وجهة مدارسهم في الاردن.) رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، عمان، الاردن.
  6. حسنين، بهاء سيد محمود، وحسن، أحمد عبده (2015). سيكولوجية اتّخاذ القرار في مراكز الشباب. القاهرة، جمهورية مصر العربية: مركز الكتاب الحديث للنشر.
  7. حمادنة، أديب ذياب (2013). درجة التزام معلمي اللغة العربية ومعلماتها بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر مديري المدارس ومديراتها في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق. المجلة في العلوم التربوية، 9(1)، 29-50.
  8. الخطيب، عبد الرحمن (2010). الأخلاق المهنية ومواثيقها وعلاقتها بالعمل. القاهرة، جمهورية مصر العربية: مكتبة الانجلو المصرية.
  9. السالمي، محسن ناصر يوسف (2009). العلاقة بين المعلم والطالب والمجتمع في ضوء أخلاقيات مهنة التعليم. مجلة التطوير التربوي، سلطنة عمان، 8(51)، 41-44.
  10. الشيبانية، مديحة أحمد (2011). أخلاقيات مهنة التعليم. رسالة التربية، سلطنة عمان، (32)، 1.
  11. طعمة، أمل أحمد (2015). اتّخاذ القرار والسلوك القيادي. عمَان، الاردن: مركز ديبونو لتعليم التفكير
  12. عبد الحي، رمزي أحمد (2013). التربية العالمية أحد متطلبات الألفية الثالثة. عمان، الأردن: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
  13. العبد العزيز، منيرة عيد (2010). مدى التزام معلمات المرحلتين المتوسطة والثانوية في المدارس الحكومية بمدينة الرياض بأخلاقيات مهنة التعليم في ضوء بعض المتغيرات. مجلة جامعة الملك سعود، للعلوم والتربوية والدراسات الاسلامية، 22(3)، 467-542.
  14. عساف، محمود عبد المجيد، والأغا، صهيب كمال (2015). أخلاقيات مهنة التعليم: دليل المعلم في التطوير المهني. غزة، فلسطين: مكتبة سمير منصور للطباعة والنشر والتوزيع.
  15. العيدروس، أغادير سالم (2014). أخلاقيات المهنة والسلوك الوظيفي (نظرة اسلامية). القاهرة، جمهورية مصر العربية: مركز الخبرات المهنية للإدارة-بميك.
  16. الغسانية، هناء أبو بكر سالم (2009). ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم. مجلة التطوير التربوي، سلطنة عمان، 7(49)، 49-50.
  17. المحروقي، حمدي حسن عبد الحميد (2006). أزمة الضمير المهني وعلاقته بممارسات عضو هيئة التدريس الجامعي صور واقعية ورؤية مستقبلية. ورقة بحثية مقدمة في المؤتمر العلمي السنوي لقسم أصول التربية الضمير المهني لعضو هيئة التدريس الواقع والمأمول (ص ص. 47-120). كلية التربية، جامعة الزقازيق، الزقازيق، جمهورية مصر العربية.
  18. ناصر، إبراهيم (2006). التربية الأخلاقية. عمان، الأردن: دار وائل للنشر.
  19. الهادية، بدرية (2012). المعلم وأخلاقيات المهنة. رسالة التربية، سلطنة عمان، (36)، 170-171.
  20. وزارة التربية والتعليم في المملكة العربية السعودية (2006). ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم. الرياض، المملكة العربية السعودية: قسم التطوير التربوي.
  21. وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان (2010). ميثاق أخلاق مهنة التعليم. الرياض، المملكة العربية السعودية: مكتب التربية العربي لدول الخليج
  22. Al-Ani, W (2012). Core values matrix of the philosophy of basic education in Oman, Abstract Book on Mediterranean Studies, 5th international conference on Mediterranean Studies, Athens, Greece, April 4-7.
  23. Bruder, M., & Tanyi, A (2014). Over demanding consequentialism? An experimental approach. Utilitas, 26(3), 250–275. Doi:
  24. 1017/s0953820814000065
  25. Demirtas, Z (2010). Ethical codes expected of school administrators. African Journal of Business Management, 4(6), 1006-1013. Retrieved from:
  26. http://ezproxysrv.squ.edu.om:2082/docview/1663912349?
  27. Edhlund, B., & McDougall, A. G (2016). Nvivo 11 essentials: Your guide to the leading qualitative data analysis software. Stallarholmen, Sweden: Form & Kunskapab.
  28. Guarneri, C. M (2009). Examining the need for a code of conduct in New Jersey teacher union contracts (Doctor Desertation). Available from ProQuest.data base. Full Text (Record No. 3428720).
  29. Homes, S. M (2014). Codes of educator ethics in the United States: A policy analysis to guide leadership at the national, state, and local levels (Doctor Desertation). Available from ProQuest.data base. Full Text (Record No. 3684999).
  30. Hooft, S (2006). Understanding virtue ethics. [Electronic resource]. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat04723a&AN=ebr.ebr10455593
  31. Klenke, K (2008). Qualitative Research in the Study of Leadership (2nd Edition). Howard House, United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
  32. Kumar, J. S (2015). An approach to professional ethics education for pre service teachers. Educational Quest, 6(1), 61-67. Retrieved from:
  33. http://ezproxysrv.squ.edu.om:2082/docview/1689387361?
  34. McGarry, D. P (2015). A mixed-methods study investigating public elementary school teachers' decision-making and their application of the ethic of care and justice (Doctor Desertation). Available from ProQuest.data base. Full Text (Record No. 10158885).
  35. Mizzoni, J (2010). Ethics: The Basics. Malden, M.A.: Wiley-Blackwell.
  36. Öztürk, S (2010). The opinions of preschool teachers about ethical principles. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 10(1), 393-418. Retrieved from:
  37. http://ezproxysrv.squ.edu.om:2082/docview/236993098?
  38. Renehan, C. L (2009). Teacher leaders: Demonstrating the ethic of the profession (Doctor Desertation). Available from ProQuest.data base. Full Text (Record No. 3359699).
  39. Rogers, P. M (2010). Moving forward as a profession: The case for a code of ethics for K-12 teachers of English. English Leadership Quarterly, 33(2), 4-10. Retrieved from:
  40. http://ezproxysrv.squ.edu.om:2082/docview/750315676?
  41. Shahin, A (2013). New Direction in Islamic Education. Leicestershire, UK: Kube publishing Ltd.
  42. Wainwright, W. J (2005). Religion and morality. Aldershot, Hants: Ashgate Publishing.
  43. Webb, B. M (2008). Clashing codes: How unwritten codes collide with professional and personal codes in educational settings (Doctor Desertation). Available from ProQuest.data base. Full Text (Record No. 3346496).