Main Article Content

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of a career guidance program to develop career awareness among grade nine students in South Al Batina. The sample of the study consisted of 103 female and male students and was divided into two groups: the experimental group consisted of 56 male and female students and the control group consisted of 47 female and male students. The experimental group undertoo; a career guidance program while the control group was given normal activities in career guidance. This study adopted a quasi-experimental method. The results of t-test analysis showed a statistically significant difference between the means of the two groups in favor of the experimental group. The results also showed a statistically significant difference between the means of the experimental group in pre- and post implementation of the career awareness scale in favor of the post- implementation, two-way ANOVA showed statistically significance differences among the average responses in the experimental group in career awareness without being affected by student gender or group interaction and gender.

Keywords

Career guidance program career awareness developing career awareness career guidance grade nine students.

Article Details

References

  1. أبو اسعد، أحمد؛ الهواري، لمياء (2012). التوجيه التربوي والمهني. عمان: دار الشروق.
  2. أبو عطية، سهام درويش (2015). نظريات الإرشاد والنمو المهني. عمان: دار الفكر.
  3. السفاسفة، محمد ابراهيم؛ وأبو أسعد؛ أحمد عبداللطيف(2011). الإرشاد المهني. عمان: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
  4. أمين، زينب محمد (2011). أثر مهام الويب في تنمية الوعي المهني ومهارة إدارة الوقت لدى طلاب تكنلوجيا التعليم . مجلة كلية التربية، جامعة الاسكندرية، 21 (5)، 145-203 .
  5. الداهري، صالح حسن ( 2005). سيكلوجيا التوجيه المهني ونظرياته. عمان: دار وائل.
  6. السعدية، موزة بنت علي بن أحمد (2014). بناء مقياس للوعي المهني لدى طلبة التعليم العالي في القطاعين الحكومي والخاص في سلطنة عمان. جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  7. الشبلي، راشد علي (2012). الاتجاهات نحو التعليم المهني وعلاقته بالوعي والاهتمامات المهنية لدى طلبة الصف العاشر في سلطنة عمان (دراسة ماجستير غير منشورة). جامعة نزوى، سلطنة عمان.
  8. الصبحي، مها بنت مرزوق (2009). بناء وتقنين مقياس للوعي المهني لدى المراهقين من النوع الاجتماعيين في المملكة العربية السعودية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 3(4)، 305-322.
  9. الصبحي، مها بنت مرزوق (2010). الوعي المهني وتشكيل الهوية المهنية وعلاقتها بالاختيار المهني لدى عينة من الموهوبين والعاديين من الجنسين في ضوء بعض المتغيرات الأكاديمية بالمرحلة الثانوية بمدينة مكة المكرمة. جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
  10. عبدالهادي، جودت عزت؛ والعزة، سعيد حسني (1999). التوجيه المهني ونظرياته. عمان: دار صبح.
  11. عبدالعزيز، حمدي أحمد (2014). نموذج مقترح لصنع القرار المهني بمجال الأعمال الالكترونية وفاعلية في تنمية مهارات الاستعداد، والوعي المهني لدى طلاب المدارس الفنية التجارية، مجلة كلية التربية- بنها،99 (2)، 101- 145.
  12. العزاز، أمل سليمان محمد (2015). الوعي المهني وعلاقته بالقرار المهني لدى الموهوبين في المرحلة الثانوية في مدارس الشراكة والحكومية بالمملكة العربية السعودية، المؤتمر الدولي الثاني للموهوبين والمتفوقين، كلية التربية، جامعة الإمارات العربية المتحدة،19-21 مايو 2015.
  13. الكندي، عادل محمد (2010). دراسة مقارنة لمستوى الوعي المهني لدى طلبة الصف الثاني عشر وآبائهم في سلطنة عمان (دراسة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  14. محمد، كريم عبداللاه محمود (2013). وحدة مقترحة في الفيزياء لتنمية الوعي المهني والذكاء الطبيعي في ضوء أهداف التربية المهنية لدى طلاب المرحلة الثانوية الصناعية. المجلة التربوية. العدد 33، 242-295.
  15. المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة جنوب الباطنة (2015). قسم الإحصاء والمؤشرات. الرستاق: وزارة التربية والتعليم.
  16. مطر، محمود أمين (2008). الاتجاه نحو التعليم المهني وعلاقته ببعض المتغيرات لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظة غزة. بحث مقدم لمؤتمر التعليم التقني والمهني في فلسطين واقع وتحديات وطموح 12-13 أكتوبر 2008، 204- 237
  17. المركز الوطني لتنمية الموارد البشرية (ب، ت)، دليل تطوير الوعي المهني، صندوق الملك عبدالله الثاني للتنمية ووكالة الإنماء الكندية الدولية. مشروع المنار، الأردن. استرجع بتاريخ 16 أغسطس 2015 http://www.almanar.jo/almanaren/portals/0/PDF/1391.pdf
  18. ملحم، سامي محمد (2007). مبادئ التوجيه والإرشاد النفسي. عمان: دار المسيرة.
  19. نوبي، أحمد محمد ؛ وعبدالعزيز، حمدي احمد ؛ والعجب، العجب محمد ؛ والعمران، حصة عبدالرحمن (2012). أثر المنظم التمهيدي الإلكتروني في الوعي المهني والمهارات العملية لطلاب الثانوي الصناعي بمملكة البحرين. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(4)، 101-127.
  20. Alsuwaidi, S. A. (2012). Examining middle school students' awareness of their career paths (Unpublished doctoral dissertation). Pennsylvania State University, USA.
  21. Benning, C.; Bergt, R.; Sausaman, P. (2003). Improving student awareness of career sthroujha vaiuety of strategies Unpublished master’s thesis. Saint Xavier University & SkyLight, Chicago, Illinois.
  22. Carlisle, K. S. An examination of A career and college awareness program and the effects on fifth grade students (Unpublished doctoral dissertation). Auburn University, Alabama.
  23. Osipow, S., T. & Fitzgerald, L, F. (1996). Theories of Career Development. Boston: Allyn and Bacon.
  24. Sullivan, S. B. (1994). Effect of a gender conscious career awareness program on grade five students (unpublished master of education). Memorial university of Newfoundland, Newfoundland.
  25. Valenzuela, J. & Coromoto, O. (1985). The effect of the elementary school career awareness program as perceived by high school student (Unpublished doctoral dissertation). University of Pittsburgh, USA.
  26. Watkins, B. A. (1999). The impact of career counseling on career awareness and decisions for young adolescents (Unpublished doctoral dissertation). Texas Southern University, Texas.