Main Article Content

Abstract

The literature of children is characterized by the privacy of adhesion to the name of the recipient, and by portraying ideas, feelings, experiences and imaginations that agree with their recognitions and reflect  their linguistic, intellectual and emotional level. Because literature is in this status of importance in our lives and the lives of our children, it was necessary to read in reality and visions, starting from some statistics and previews. We have found that it is relatively weak and few, and even suffers a crisis of existence, for many reasons, ranging from ideological to educational and academic. Factors include the tyranny of materialism and digital culture on Arabic human life, the breakdown of the linguistic power and the loss of identity, the outbreak of conflicts and wars, as well as the non-permanent presence of the favorable environment and the deviation of some educational approaches because of the lack of creative writers, and the association of this literature with non-free educational axes, the adoption of difficult models and curricula with topics that are consumed and sometimes denied, and the wrong approaches and methodologies that are limited to mere understanding, indoctrination and non-systematic explanation. The Arab countries must overcome individual initiatives and develop a comprehensive national and educational policy that reinforces the human sciences from the margin of life to its center, giving the Arabic language the necessary importance, activating the role of culture, securing the supportive environment, and developing malleable programs and methodologies that consider life issues, and the need for regularity of literature in a correct and good course by focusing on modern theories such as active, self-learning, differentiated and indirect, as well as modern monetary theories and communication, functional, interactive and logical trainings.

Keywords

Children’s literature receiver child reality and vision weak literature.

Article Details

References

  1. أبو السّعد، عبد الرّؤوف (10-3-2006). أدب الطّفل ووظيفته التّعليميّة والذّوقيّة – (دراسة). موقع "ديوان العرب". http://www.diwanalarab.com
  2. أبو فنة، محمود (26-8-2012). دلالة المكان في أدب الأطفال المحلّيّ. موقع: مجمع اللّغة العربيّة. http://www.arabicac.com/
  3. أيّوب، نبيل و غوش، طوني و سقّال، ديزيره (2002). سراج النّاشئة - السّنة الثّامنة. بيروت، لبنان: المكتبة الأهليّة.
  4. الياس، جوزيف و عتريسي، منى و الحدّاد، نبيه و أبو نقّول، نبيل و البسط، ابراهيم (2000). الصّحيح في القراءة والتّعبير - السّنة السّادسة. بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.
  5. البستاني، فؤاد (2006). حكايات ميلاديّة. بيروت: منشورات الدّائرة.
  6. البعلبكي، فيروز (2001). كي لا ننسى. بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.
  7. بن عسلة، عبد القادر (أفريل 2006). إثر السّلامة اللّغويّة في العمليّة التّواصليّة. مجلّة اللّغة والاتّصال – العدد الثّاني.
  8. بن نعمان، أحمد و مجموعة من المؤلّفين (2005). اللّغة العربيّة: أسئلة التّطوّر الذّاتيّ والمستقبل. (سلسلة كتب المستقبل العربيّ). بيروت، لبنان: مركز دراسات الوحدة العربيّة.
  9. جرجور، مهى (2011). طفلي... ماذا أقرأ له؟ بيروت، لبنان: كتابنا للنّشر.
  10. الجمالي، محمّد فاضل و القليبي، الشّاذلي (1996). دفاعًا عن العربيّة. تونس: مؤسّسة عبد الكريم بن عبدالله للنّشر والتّوزيع.
  11. خوري، لولو و ساقالله، زينب (1992). أطفال لبنان. بيروت، لبنان: مؤسّسة نوفل.
  12. خوري، ندى (1987). عنترة الصّغير. بيروت، لبنان: الجمعيّة الكويتيّة لتقدّم الطّفولة العربيّة.
  13. الرّاوي، بشرى (9-2-2014). دور مواقع التّواصل الاجتماعيّ في التّغيير - دراسة. موقع: المعركة. http://alma3raka.net/
  14. الرّجل الطّمّاع – سلسلة ماهر لكتب الأطفال (2009). بيروت، لبنان: دار ماهر.
  15. شرابي، هشام (2002). أزمة المثقّفين العرب. بيروت، لبنان: دار نلسن.
  16. الشّرتوني، كمال و الحدّاد، الياس (2011). عقود الكلام - السّنة السّادسة. بيروت، لبنان: دار المشرق.
  17. الشّرتوني، كمال و الحدّاد، الياس و زغيب، هنري (2003). عقود الكلام - السّنة الثّانية. بيروت، لبنان: دار المشرق.
  18. الصّالح، صبحي (2004). دراسات في فقه اللّغة. بيروت، لبنان: دار العلم للملايين.
  19. صيداوي، رفيف (9-9-2012). أطفال العرب... لماذا لا يقرأون؟ موقع "نقطة... وأوّل السّطر". http://www.noqta.info
  20. العطريّ ، سناء (2006). أدب الأطفال والتّربية الإبداعيّة - خاصّ القصّة السوريّة، عن موقع أدب الأطفال العرب.
  21. علويّة، مصطفى و نصّار، فاطمة و لحّود، جميل و حمزة، كمال (2010). كتابي في القراءة – السّنة الرّابعة. بيروت، لبنان: دار ماهر.
  22. عيد، يوسف (1994). المدارس الأدبيّة. بيروت، لبنان: دار الفكر اللّبنانيّ.
  23. غريّب، روز (1980). صيد الأفيال. بيروت، لبنان: الشّركة العالميّة للكتاب.
  24. غوش، طوني (2016). السّراج: مرحلة التّعليم الأساسيّ - السّنة الرّابعة. بيروت، لبنان: دار المكتبة الأهليّة.
  25. غوش، طوني و عبدالله، رنا (2001). سراج النّاشئة – السّنة الرّابعة. بيروت، لبنان: المكتبة الأهليّة.
  26. غوش، طوني و عسّاف، مي (2004). سراج الطّفولة - السّنة الثّانية. بيروت، لبنان: دار المكتبة الأهليّة.
  27. فاخوري، شكري (1989). وحدها المحبّة. بيروت، لبنان: دار "سكول برس".
  28. القراءة في الزّمن المتغيّر. مجلّة فكر الثّقافيّة http://www.fikrmag.com/topic_details.php?topic_id=8
  29. قضايا الكتاب العربيّ: رؤى وشهادات. (تشرين الأوّل 2009). مجموعة من الدّراسات وأوراق العمل قدّمت في مؤتمر حركة التّأليف والنّشر في العالم العربيّ الّذي نظّمته مؤسّسة الفكر العربيّ، بيروت.
  30. الكيالي، نجيب (2006). أساليب التّشويق في القصّة الطّفليّة السّوريّة في العقد الأخير من القرن العشرين – (دراسة). موقع "أصدقاء القصّةالسّوريّة". http://www.syrianstory.com/
  31. ليونر، جون (1985). نظريّة تشومسكي اللّغويّة. الإسكندريّة: كلّيّة الآداب – جامعة الإسكندريّة.
  32. مجموعة مؤلّفين (2005). اللّغة العربيّة أسئلة التّطوّر الذّاتيّ والمستقبل. سلسلة كتب المستقبل العربيّ. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربيّة.
  33. مرهج، ريتا مفرّج (2010). دعم الأطفال في ظروف النّزاعات والطّوارئ. بيروت – نيقوسيا: ورشة الموارد العربيّة، منتديات عزّ الثّقافيّة.
  34. وزارة الثّقافة والشّباب والتّربية. (2004). المطالعة في الرّيف. أشغال الملتقى العربيّ للمطالعة في الرّيف. تونس، الجمهوريّة التّونسيّة.
  35. وزارة الثّقافة. (2009). من أجل النّهوض بالكتاب وتعميم ثقافة المطالعة. بيروت، لبنان: دار النّهضة العربيّة.
  36. يزبك، جوزف (2014). الجرذ الذّكيّ. بيروت، لبنان: دار مكتبة سماحه.
  37. Butler, F., Dillard, R. H. & Keyser, E (1995). Children’s Literature: Annual of the Modern Language Association – Vl. 26. New Haven, CT: Yale University Press.
  38. Click, P. & Parker, J (2012). Caring for School-Age Children (Sixth Edition). Australia: Wadsworth, Cengage Learning.
  39. Coody, B. (1997). Using Literature with Young Children (Fifth Edition). Ohio: Brown & Benchmark Publishers.
  40. Gopalakrishnan, A. (2011). Multicultural Children’s Literature: A Critical Issues Approach. London: SAGE Publications.
  41. http://raseef22.com-http://www.arabchildrensliterature.com
  42. Huck, C. S., Hepler, S., Hickman, J. & Kiefer, B. Z. (2001). Children’s Literature in the Elementary School, (Seventh Edition). NY: McGraw-Hill.
  43. Hurlock, Elizabeth B. (1978). Child Growth and Development. NY: McGraw-Hill Education.
  44. Paul, J. J. & Hunter, B. (1998). The Norton Introduction to Literature (Seventh Edition). NY: W. W. Norton & Company.
  45. Reed, J. & Maskell, K. (2012). The Adventurous School: Vision, community and curriculum for primary education in the twenty-first century. London: Institute of Education, University of London.
  46. Wood, E. & Attfield, J. (2005). Play, Learning and the Early Childhood Curriculum (Second Edition). London: SAGE Publications.