Main Article Content

Abstract

Simulation models are used for predicting educational future requirements. Based on the aim of the study, a quantitative research methodology was used in studying educational future indicators. The data was collected from the Kuwaiti official statistics, the Ministry of Education, and the Public Authority for Applied Education and Training. The educational indicators such as school intensity, classroom intensity, and student to teacher ratio from 2010/2011 till 2014/2015 were studied and analyzed. Simulation models were applied to predict the requirements for 2024/2025. The results showed that increasing the number of students would result in an increase in the number of schools, classrooms, faculty, staff, and textbooks. The educational indicators in the governmental sector were better compared with the private sector at all levels of education. This indicates that students have more favorably opportunities for education at governmental schools. However, results showed that students are more inclined to enroll in private schools at the primary level than in other higher school levels. The simulation results showed that improving educational efficiency by increasing success rates will, in turn, lead to an increase in students’ enrollment and the educational requirements. In light of these findings, the researcher recommends using simulation models and benefiting from their advantages in saving time, effort, and supporting decision-making.

Keywords

Strategic planning information technology decision support simulation models UNESCO EPSSim model.

Article Details

References

  1. الإدارة المركزية للإحصاء. (2015). النشرة السنوية لإحصاءات التعليم. الإدارة المركزية للإحصاء، دولة الكويت.
  2. الإدارة المركزية للإحصاء. (2016). اللمحة الإحصائية. العدد 39، دولة الكويت.
  3. الأمانة العامة للمجلس الأعلى للتخطيط والتنمية. (2015). مشروع الخطة الإنمائية للسنوات 2015/2016 – 2019-2020. دولة الكويت.
  4. البنك الدولي. (2018). استرجع بتاريخ 1 فبراير، 2018 من: http://data.albankaldawli.org
  5. البنك الدولي. (2018). استرجع بتاريخ 10 فبراير، 2018 من: http://www.worldbank.org
  6. العبيدي، عدي؛ وزكي، عزة. (2009). جدولة الحدث في محاكاة انظمة الحوادث المتقطعة مع التجريب على نظم صفوف الانتظار. المؤتمر العلمي الثاني للرياضيات-الإحصاء والمعلوماتية. كلية علوم الحاسبات والرياضيات، جامعة الموصل العراق. 6-7 ديسمبر 2009. 584 -613.
  7. فارس، سميرة؛ والمطيري، عفاف. (2012(. الهدر التربوي والمالي الناتج عن الرسوب بمراحل التعليم العام الحكومي بدولة الكويت. وزارة التربية، قطاع التخطيط والمعلومات، دولة الكويت.
  8. قطاع شئون المعلومات-إدارة الإحصاء. (2014). دول مجلس التعاون: لمحة إحصائية 2014. الأمانة العامة، الرياض، المملكة العربية السعودية.
  9. كيلاني، أحمد. (2012). أهمية الإحصاء والتخطيط. نشرة التخطيط والتعاون الدولي. العدد 2، 11-15.
  10. لكحل، لخضر؛ وفرحاوي، كمال. (2009). أساسيات التخطيط التربوي النظرية والتطبيقية. المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية وتحسين مستواهم، وزارة التربية الوطنية، الجزائر.
  11. مجلس الامة الكويتي. (2018). استرجع بتاريخ 10 فبراير، 2018 من: http://www.kna.kw/clt-
  12. المركز العربي للبحوث التربوية. (2012). اقتصاديات التعليم. المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج، الكويت.
  13. https://www.gulfpolicies.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1866:2014-11
  14. الهيئة العامة للمعلومات. (2018). استرجع بتاريخ 1 فبراير، 2018 من:
  15. https://www.paci.gov.kw/Default.aspx
  16. وزارة التربية والتعليم العالي. (2014). تقرير التعليم للجميع، وزارة التربية والتعليم العالي. الكويت.
  17. وزارة المالية الكوبتي. (2018). استرجع بتاريخ 10 فبراير، 2018 من: https://www.mof.gov.kw
  18. اليونسكو. (2009). مؤشرات التربية: توجيهات فنية/ تقنية. استرجع بتاريخ 1 فبراير 2018 من www.uis.unesco.org/Library/Documents/
  19. اليونسكو. (2015). سد الثغرات التعليمية لدى الشباب، استجابة اليونسكو التعليمية للأزمة السورية 2015-2016. منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة (اليونسكو)، فرنسا.
  20. Alsultanny Y. (2011). Scientific Research between Hope and Reality in GCC for Knowledge Support and Sustainable Development, Arab Gulf Journal of Scientific Research, 29(2/1): 80-69.
  21. Alyaqoub, M. (2016). Simulation Applied to Evaluate and Improve the Service Quality in Kuwaiti Public Authority for Housing Welfare. MSc thesis, Arabian Gulf University, Kingdom of Bahrain.
  22. Andevski, M., & Arsenijević, J. (2010), Educational Management for a Learning Society, Novi Sad: Faculty of Philosophy.
  23. Banks, J., Carson, S., Nelson, L., & Nicol, M., (2010). Discrete-Event System Simulation. Upper Saddle River, N. J.: Prentice Hall.
  24. Chang, G. (2006). Application of Computer Simulation in Education Development Planning. Georgia: Education Sector UNESCO.Conference, PP.1564-1575, Germany.
  25. Costantino, F., G. Di Gravio, A. Shaban, & M. Tronci. (2012). A Simulation Based Game Approach for Teaching Operations Management Topics. In Proceedings of the 2012 Winter Simulation.
  26. Hua, H., & Herstein, J. (2003). Education Management Information System (EMIS): Integrated Data and Information Systems and their Implications in Educational Management. Annual Conference of Comparative and International Education Society. Charleston, South Carolina, USA. March 22-26, 2003.
  27. Marlin, B. (2013). Informing Education Policy in Afghanistan: using Design of Experiments and Data Envelopment Analysis to Provide Transpency in Complex Simulation. Unpublished Dissertations Las Cruces New Mexico: New Mexico State University.
  28. UNESCO Office in Dakar (2018). Retrieved 1 February, 2018 from: http://www.unesco.org/new/en/dakar/education/sector-wide-policy-and-planning/education-policy-and-strategy-simulation/
  29. UNESCO. (2012). EPSSim User Guide. Paris: UNESCO.
  30. UNESCO. (2016). Global Education Monitoring Report, Education for People and Plant: Greating Sustainable Futures for All. Published in 2016 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Paris, France.