The Effectiveness of a Training Program Based on Creative Problem Solving Model (CPS) in Developing Mathematical Power for 8th Grade Students in Light of their Mathematics Achievement

Sheikha D. Al Naimi, Reda Abu Elwan, Adnan S. Al Abed

Abstract


This study aimed to reveal the effectiveness of a training program based on a creative problem solving model (CPS) in developing mathematical power for 8th grade students in light of their mathematics achievement. To achieve this goal, a training program was designed to focus on a set of mathematical ideas and skills in an algebra quantities unit using creative problem solving strategies. The researcher designed a test to measure mathematics power. The sample of the study consisted of 135 female eight grade students randomly selected from Dhahra governorate, which was divided into experimental and control groups. For testing the study hypothesis, data were  analyzed by analysis of covariance (ANCOVA 2X3) in which eta squared was obtained. The study revealed a significant difference (α=0.05) in the means between the experimental and control groups in the mathematical power test in favor of the experimental group.


Keywords


Creative problem solving, mathematical power, mathematics achievement

Full Text:

PDF

References


أبو جادو، صالح. (2004). تطبيقات عملية في تنمية التفكير الإبداعي باستخدام نظرية الحل الإبتكاري للمشكلات. عمان: دار الشروق.

أبو عواد، فريال محمد؛ عشا، انتصار خليل. (2011). أثر برنامج تدريبي مستند إلى الحل الإبداعي للمشكلات في تنمية التفكير التشعيبي لدى عينة من طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 12(1)، 70-92.

الأعسر، صفاء يوسف. (2007). الإبداع في حل المشكلات (ط2). الرياض: دار الأزهر للنشر والتوزيع.

بدوي، رمضان مسعد. (2008). تضمين التفكير الرياضي في برامج الرياضيات المدرسية (ط1). الأردن: دار الفكر ناشرون وموزعون.

الحسني، غازي خميس؛ الدليمي، باسم محمد جاسم.(2011). القوة الرياضية وعلاقتها بمهارات ما وراء المعرفة لطلبة المرحلة الثانية، مجلة جامعة الانبار للعلوم الإنسانية، 2 170-182.

جروان، فتحي عبد الرحمن. (1999). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات (ط1). الإمارات، العين: دار الكتاب الجامعي.

جروان، فتحي عبد الرحمن. (2009). الإبداع مفهومه معاييره نظرياته قياسه تدريبه مراحل العملية الإبداعية (ط2). الأردن: دار الفكر ناشرون وموزعون.

الراسبي، علي؛ السليماني،إسحاق وآخرون. (2011). التقرير الوطني للدراسة الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS2011) الصف الثامن. سلطنة عمان: المديرية العامة للتقويم التربوي، برنامج الدراسات الدولية.

الزعبي، علي محمد. (2014). أثر إستراتيجية قائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي الرياضي لدى طلبة معلم صف إستراتيجية قائمة على حل المشكلات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي الرياضي لدى طلبة معلم صف. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 10(3)، 305-320.

سرور، علي إسماعيل. (2010). فاعلية استخدام البرمجيات الحرة مفتوحة المصدر في تنمية القوة الرياضية لدى طلاب شعبة الرياضيات بكلية التربية، المؤتمر الدولي الخامس: مستقبل إصلاح التعليم العربي لمجتمع المعرفة تجارب ومعايير ورؤى، المركز العربي للتعليم والتنمية، 697-724.

الصمادي، محارب علي محمد. (2010). الحل الإبداعي للمشكلات تطبيقات عملية في تنمية التفكير الإبداعي والمهارات فوق المعرفية (ط1). عمان: دار قنديل للنشر والتوزيع.

الصمادي، يحي محمود؛ أبو لوم، خالد محمد. (2011). تقييم أثر برنامج تدريبي قائم على نموذج الحل الإبداعي للمشكلات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي في الرياضيات لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في الأردن. دراسات العلوم التربوية، 38(6)، 1907-1917.

عبد المجيد، خالد حسن محمود. (2013). تنمية التفكير الإبداعي في الرياضيات باستخدام نموذج الحل الإبداعي للمشكلات (CPS version 6.1) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة تربويات الرياضيات، مصر، 16(1)، 185-210.

عبيده، ناصر السيد عبد الحميد. (2006). تطوير منهج الرياضيات في ضوء المعايير المعاصرة وأثر ذلك على تنمية القوة الرياضياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. المؤتمر العلمي السنوي السادس، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، 52-60.

عقيلان، إبراهيم محمد. (2002). مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها (ط2). الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

عليوه، رائد. (2006). أثر استخدام نموذجي: البنائي للتعلم وحل المشكلات الإبداعي في الوعي ما وراء المعرفي في قراءة النصوص العلمية والقدرة على حل المشكلات لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في ضوء أسلوبهم المعرفي. رسالة دكتوراه غير منشورة. عمَّان: جامعة عمَّان العربية للدراسات العليا.

العياصرة، وليد رفيق. (2011). التفكير الناقد واستراتيجيات تعليمه (ط1). الأردن: دار أسامة للنشر والتوزيع.

Chiu Mei. (2009). Approaches to The Teaching of Creative and Non-Creative Mathematical Problems, International Journal of Science and Mathematics Education, 55-79.

Gentry, M. & Neu, T. (1998). Project High Hopes Summer Institute: Curriculum for Developing Talent in Students with Special Needs. Roper Review, 20(4), 291-295.

Giangreco, Michael F. (1993). Using Creative Problem Solving Methods to Include Students With Severe Disabilities in General Education Classroom Activities, Journal of Educational and Psychological Consultation, 4(2), 113-135.

Hughes, G. D. (2003). Add Creativity to Your Decision Processes. The journal for Quality & Participation, 5-13.

Hung, W. (2003). A Study of Creative Problem Solving Instructional Design and Assessment in Elementary School Chemistry Courses. Chinese Journal of Science Education, 11(4), 407-430.

Isaksen, S. G. & Parnes, S. (1985). Cuirriculum Planning for Creative Thinking and Problem Solving, The Creative Behavior, 19(1), 1-29.

Isakesen, S. G. & Treffinger, D. J. (1985). Creative Problem Solving: The Basic Course. Buffalo, NY: Bearly Limited.

McArthur, J. & Wellner, K. (1997). Gender- Inclusive Science Teaching: A Feminist- constructivist Approach: A Reply to Roychoudhury. Journal of Research in Science Teaching. 34(1), 95- 96.

Mitchell. W. E. & Kowalik, T. F. (1999). Creative Problem Solving, ClarisWorks for MacIntosh.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.

Osborn, A. F. (1963). Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Problem-Solving, New York: Charles Scribner's Sons.

Osborn, A. F. (1964). How to become more Creative, New York: Charles Scribner's Sons.

Parnes, S. J. (1987). The Creative Studies Project, in Isaksen, S. G. "Frontiers of Creativity Research: beyond the basics", Buffalo, New York: Bearly Limited, Pp156-188.

Sewell, A. M. & Fuller, S. & Murphy, R. C. & Funnell, B. H. (2002). Creative Problem Solving: A Means to Authentic and Purposeful Social Studies. The Social Studies, 93(4), 176-179.

Treffinger, D. J. (1995). Creative Problem Solving: Overview and Educational Implications, Educational psychology Review, 7(3), 301-311.

Treffinger, D. J. & Isakesen, S. G. (2005). Creative Problem Solving: The History, Development, and Implications for Gifted Education and Talent Development. The Gifted child Quarterly, 49(4), 342-353.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss3pp444-464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Sheikha D. Al Naimi, Reda Abu Elwan, Adnan S. Al Abed

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter