Psychometric Properties of Working Memory Test for Cycle Two (Grades 5-7) of Basic Education in Muscat Governorate in Oman

Faiza G. Albalushi, Rashid S. Almehirzi, Abdulqawi S. Al Zubaidi

Abstract


The study aimed to develop a test to measure working memory for students in grades 5-7 in Basic Education and examine its psychometric properties. The study aimed also to develop the required norm scores for score interpretation. The sample consisted of 300 male and female students from grades  5, 6 and 7 in Muscat governorate. The validity of the working memory test was examined through face validity, construct validity, predictive validity and concurrent validity. The results supported the validity of the test. Confirmatory factor analysis showed the fit of data to the factorial structure of the working memory. In addition, the test showed high predictive validity of student achievement for several subjects. The reliability of the test was examined using Cronbach alpha reliability and test-retest reliability. Cronbach Alpha reliability ranged between 0.62 and 0.86 for the three grades. Similarly, test-retest reliability was between 0.35 and 0.75. The norm scores were computed using standardized scores and percentile ranks for each of the three subtests within each grade.


Keywords


Working memory, Baddeley model, psychometric properties

Full Text:

PDF

References


إبراهيم، سليمان عبد الواحد يوسف (2010). الذاكرة الإنسانية لدى المتعثرين دراسيا. القاهرة: إيتراك للطباعة والنشر والتوزيع.

أبو الديار، مسعد (2012). الذاكرة العاملة وصعوبات التعلم. الكويت: مركز تقويم وتعليم الطفل.

أندرسون، جون آر (2007). علم النفس المعرفي وتطبيقاته. ترجمة محمد صبري سعيد. عمان: دار الفكر.

الأنصاري، بدر محمد؛ وسليمان، عبد ربه مغازي (2013أ). النمذجة البنائية لمكونات الذاكرة العاملة لدى الأطفال الكويتيين من 4 و حتى 12 سنة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 14 (4)، 103 - 138.

الأنصاري، بدر محمد؛ وسليمان، عبدربه مغازي (2013ب). الفروق الفردية في الذاكرة العاملة لدى الأطفال الكويتيين من عمر 4 وحتى 12 سنة. حوليات الآداب والعلوم الاجتماعية، 34، 7-102.

تيغزة، أحمد (2012). التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي مفاهيمهما ومنهجيتهما بتوظيف حزمة SPSS وليزرل. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

الحساني، سامر (2011). أثر برنامج تدريبي لمهارات الذاكرة العاملة في تطوير مستوى الاستيعاب القرائي لدى الطلبة ذوي مشكلات القراءة. مجلة كلية التربية بالزقازيق، 71، 191-256.

راشد، عدنان غائب (2004). الاضطرابات الانفعالية عند الأطفال. مجلة الطفولة والتنمية، 4 (15)، 187-194.

زكري، علي محمد عبدالله (2009). الخصائص السيكومترية لاختبار أوتيس- لينون للقدرة العقلية مقدرة وفق للقياس الكلاسيكي ونموذج راش لدى طلبة المرحلة المتوسطة بمحافظة صبيا التعليمية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، السعودية.

الزيات، فتحي مصطفى (1998). الأسس البيولوجية والنفسية للنشاط العقلي المعرفي. القاهرة: دار النشر للجامعات.

سليمان، عبد ربه مغازي (2010). دور الذاكرة العاملة اللفظية والبصرية - المكانية في التحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الأساسي. مجلة العلوم الاجتماعية،38 (4)، 43-71.

الشريدة، أمل صالح؛ الوطبان، محمد سليمان (2012). دور سعة الذاكرة العاملة (مرتفع-منخفض) ومستوى تجهيز المعلومات (سطحي-عميق) في الفهم القرائي لدى تلاميذ وتلميذات الصف الخامس الإبتدائي في منطقة القصيم. مجلة كلية التربية ببنها، (92)، 397-437.

العازمي، عائشة ديحان (2012). دراسة العلاقة بين الذاكرة العاملة وكل من ما وراء المعرفة ومهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية. مجلة العلوم التربوية، 1 (4)، 87-127.

عبد الفتاح، صبري محمود (2013). نمذجة العلاقات السببية بين قلق الإختبار والذاكرة العاملة والتحصيل الدراسي لطلبة المرحلة الإبتدائية في سلطنة عمان في ضوء نظرية كفاءة المعالجة. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، 7 (2)، 238-255.

عبدالغني، إسلام أنور؛ وموسى، سامي محمد؛وبدوي، زينب عبدالعليم؛ وحسانين، اعتدال عباس (2012،أ). التنبؤ بالذكاء الثلاثي من كفاءة الذاكرة العاملة. مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، 24، 139 - 174.

عبدالغني، إسلام أنور؛ وهاشم، سامي محمد موسى؛ وبدوي، زينب عبدالعليم؛ وحسانين، إعتدال عباس (2012،ب). الفروق بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل في الأداء على مهام الذاكرة العاملة. مجلة كلية التربية بالإسماعيلية، 24، 133 - 160.

فاضل، فهمي حسان (2006). الأداء على اختبارات الذاكرة العاملة لدى مرضى فصام زملة العجز. رسالة دكتوارة غير منشورة، جامعة القاهرة.

المحرزي، راشد سيف (2014). صدق البناء الداخلي لاختبارات القدرة اللفظية ومقارنة مجموعة نماذج بنائية بديلة: التكامل بين التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي. دراسات العلوم التربوية، 41، 48-101.

محمد، محمد علي مصطفى؛ والشايب، سليم محمد؛ وصباح، رحاب صباح حسن (2009). تأثير تفاعل الذكاء والتحصيل في الرياضيات على سرعة ودقة الأداء في مهام مكونات الذاكرة العاملة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة كلية التربية بالزقازيق، 65، 225-255.

Alloway, T. (2007). Working memory, reading and mathematical skills in children with developmental coordination disorder. Experimental Child Psychology,96 (1), 20-36.

Alloway,T., Gathercole, E., & Pickering (2006). Verbal and visuo-spatial short- term and working memory in children: are they separable? Child Development, 77 (6), 1698-1716.

Alloway,T., Gathercole, E., Willi, C, & Adams, A. (2004). Asteuctural analysis of working memory and related cognitive skills in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 87 (2), 85-106.

Baddeley, A (1992). Working memory. Scince, 225 (1), 556-559.

Baddeley, A. D. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory. Trends in Cognitive Sciences, 4 (11), 417-423.

Baddeley, A. D. (2002A). Is working memory still working?. European Psychologist, 7 (2), 85-97.

Baddeley, A. D. (2002B).Fractionating the central excuctive. New Yourk: Oxford University Press.

Baddeley, A. D. (2003). Working memory: Looking back and looking forward. Nature Review, Neuroscience, 4, 829-839.

Baddeley, A. D. & Hitch, G. J. (1974). Working memory. Recent Advances in Learning and Motivation, 8, 47-89.

Baddeley, A.D; Hitch, G.J; Allen, R.J (2009). Working memory and binding in sentence recall. Journal of Memory and Language, 61, 438-456.

Gathercole, S. E.(2004). Working memory & learning during the school years. Procedings of The British Academy, 125, 365-380.

Giofre,D., Mammarella,C. & Cornoldi,C.(2013).The structure of working memory and how it relates to intelligence in children. Intelligence, 41, 396-406.

Pickering, J., & Gathercole, E. (2001). Working memory test battery for children. Retrieved 21/9/2014, from: http://www.innovact.co.za

Sun, J. (2005). Assessing goodnees of fit in confirmatory factor analysis. Measurement and Evaluation in Counsling and Development, 37, 240-256.

Van Der Molen, J. (2010). Working memory structure in 10 and 15 year old children with mild to borderline intelleectual disabilities. Research in Development Disabilities, 31 (6), 1258-1263.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss3pp484-503

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Faiza G. Albalushi, Rashid S. Almehirzi, Abdulqawi S. Al Zubaidi

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter