Main Article Content

Abstract

 

This study aimed to identify the relationship between mobile addiction - as a means of communication - with the level of the attention of drivers to other vehicles and pedestrians in a sample of students of Kuwait University. The sample of the current study consisted of 880 students of Kuwait University students, of which 440 students are addicted to mobile phones.  Another 440 students who are not addicted to the mobile were characterized as "low use". The age ranges from 18-24 years. The researcher used: the mobile addiction, attention scale. The most significant results were: a statistically significant difference between the average of university students with high use and low use of mobiles in the scales of attention and driving of vehicles and traffic for the benefit of students with high use of mobile (p < 0.01). Also, there was a negative relationship (p < 0.01) between the grades of students and high-level mobile use and their grades on the scales: attention and driving vehicles and traffic

 

Keywords

Addiction mobile attention driving vehicles traffic and walking university students.

Article Details

References

  1. فوزي، أحمد سعيد(2008). أهم المشكلات النفسية الناتجة عن إدمان المراهقين للإنترنت. .رسالة ماجستير. معهد الدراسات العليا للطفولة: جامعة عين شمس.
  2. فخري، أحمد محسن (2008). الإدمان على الإنترنت. .تاريخ الاسترجاع 9 فبراير، 2018، من: lkhttp://www.hayatnafs.com/mona3at_fi_alnafs/internet-addiction-notes.htm
  3. عبد العزيز، أحمد محمد(2011). استخدام الهاتف المتحرك أثناء القيادة الطريق الأقصر نحو الموت. صحيفة الاتحاد الإماراتية،10(2)، 15 – 17.
  4. الشرقاوي، أنور محمد(2003). .علم النفس المعرفي المعاصر.( ط 2 ).القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
  5. عزب، حسام الدين محمود (2001 ). إدمان الإنترنت وعلاقته ببعض أبعاد الصحة النفسية لدى طلاب المرحلة الثانوية – الوجه الآخر للإنفوميديا. المؤتمر العلمي السنوي لجامعة عين شمس– الطفل والبيئة. معهد الدراسات العليا للطفولة: جامعة عين شمس، 279 - 322.
  6. عساف، دينا محمد (2005). استخدامات المراهقين للانترنت وعلاقته بالاغتراب الاجتماعي لديهم. .رسالة ماجستير. معهد الدراسات العليا للطفولة: جامعة عين شمس.
  7. مغازي، سليمان عبد ربه (2014). الهاتف الجوال وسلوك قيادة السيارات، مجلة العلوم الاجتماعية، جامعة الكويت، 42 (2)، 75-113.
  8. محمد، عادل عبد الله (2003). تعديل السلوك للأطفال المتخلفين عقليا باستخدام جداول النشاط المصورة "دراسات تطبيقية".القاهرة: دار الرشاد.
  9. العيسوي، عبد الرحمن محمد (2003). .علم النفس الفسيولوجي"دراسة في تفسير السلوك الإنساني". الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
  10. الشخص، عبد العزيز السيد (2006). .قاموس التربية الخاصة والتأهيل لذوى الاحتياجات الخاصة. ط 2.القاهرة:م كتبة الأنجلو المصرية.
  11. الحربي، عبد الكريم عبد الله (2004). الإنترنت والقنوات الفضائية ودورهما في الانحراف والجنوح، ط2. الرياض. د.ن.
  12. العمري، علي حنفان (2008). إدمان الإنترنت وبعض آثاره النفسية والاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية في محافظة محايل التعليمية. رسالة ماجستير. كلية التربية: جامعة الملك خالد.
  13. عدس، محمد عبد الرحيم (2005). صعوبات التعلم. عمان: دار الفكر للطباعة والنشر.
  14. تش، مزري محمد (2011 ). قصة فيس بوك ثورة وثروة. ترجمة الهلالي. القاهرة: إصدارات سطور الجديدة.
  15. المصري، نعيم سعد (٢٠١٠). استخدامات الطلبة الجامعيين لمواقع التواصل الاجتماعي وأثره على وسائل الإعلام الأخرى: دراسة ميدانية على عينة من طلبة الكليات الفلسطينية. ورقة بحثية قدمت إلى مؤتمر كلية الإعلام بجامعة اليرموك." الإعلام والتحولات المجتمعية في الوطن العربي". في الفترة ما بين ٢٣ – ٢٥/ 12/ ٢٠١١. اربد: الأردن، 172 - 222.
  16. Friedman, J. & kock, A. (1985). cognitive differences among three- year- old children with symptoms of hyperactivity. Inattention and aggression. Dissertation Abstracts international section B: The sciences and Engineering.