Main Article Content

Abstract

The current study aimed to identify the effectiveness of a treatment program in decreasing the psychological stressors and improving self-concept of Philadelphia University students. The study population consisted of all students of the Faculty of Arts at Philadelphia University for the academic year 2015-2016. The psychological stressors and the self-concept measures were applied as a pre-test on 45 students, who wished to participate in the program.The study sample was selected from students who obtained high scores on the psychological stressors scale, and students who obtained low scores on the self-concept scale, which amounted to 30 students, who were divided randomly into two groups: the experimental group, which included 15 students who received the treatment program, and the control group, which included 15 students who did not receive the treatment program. Multivariate Analysis of Covariance was used to answer the first and the third questions, and the T-test of the associated samples was used to test the significance of differences between the two groups and answer the second and the fourth questions. The results of the statistical analysis indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the experimental and the control groups on the post-test of both the stressor and the self-concept scales due to the effectiveness of the treatment program that has been applied to the experimental group.

Keywords

Treatment program psychological stressors self-concept.

Article Details

References

  1. البجاري، أحمد. (٢٠١٠). "أثر برنامج إرشادي في تعديل مفهوم الذات لدى طلبة كلية التربية". مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية: ١١(٢).
  2. الحمد، نايف. (٢٠١٢). "فاعلية برنامج إرشادي جماعي في مواجهة الضغوط النفسية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة المفرق في الأردن". مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات: ٢٦(٢).
  3. خطاب، عبد الودود. (٢٠٠٩). "تأثير مفهوم الذات على إدارة الوقت لدى رؤساء وأعضاء الاتحادات والأندية الرياضية في محافظة صلاح الدين". مجلة جامعة كركوك للدراسات الإنسانية: ٤(٢): ٥١-٦٩.
  4. خطاطبة، يحيى وحمدي، محمد. (٢٠١٥). "أثر برنامج إرشادي متركز على الانفعالات في خفض الأرق وتحسين مفهوم الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية". دراسات مجلة العلوم التربوية الجامعة الأردنية: ٤٢(٢).
  5. الخواجة، عبد الفتاح. (٢٠١١). "الوحدة النفسية وعلاقتها باضطراب ضغط ما بعد الصدمة لدى عينة من طلبة كلية التربية بجامعة السلطان قابوس". مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية: ٨(١): ٢١١-٢٣١.
  6. الخوالدة، سناء. (٢٠٠٨). " أثر صراع الأدوار في التكيف الزواجي والرضا الوظيفي والضغوط النفسية لدى الممرضات المتزوجات tي مستشفى جرش الحكومي". رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية. عمان، الأردن.
  7. الداوود، إبراهيم (1982). "مقياس مفهوم الذات". دار الشروق للنشر والتوزيع. عمان، الأردن.
  8. دخان، نبيل والحجار، بشير. (٢٠٠٦). "الضغوط النفسية لـدى طلبـة الجامعـات الإسلامية وعلاقتها بالصلابة النفسية لديهم". مجلـة الجامعـة الإسـلامية: ١٤(٢): ٣٦٩-٣٩٨.
  9. الذويب، مي. (٢٠٠٦). "تقدير الذات والاكتتاب والقلق لدى أبناء الكحوليين والمضطربين نفسياً". أطروحة دكتوراه غير منشورة. الجامعة الأردنية: عمان، الأردن.
  10. سلامة، مرفت. (٢٠١١). "الإعاقة البصرية مفهوم الذات وبعض الاضطرابات النفسية لدى الكفيف". دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر. القاهرة، جمهورية مصر العربية.
  11. سنان، مرفت. (٢٠٠٤). "برنامج إرشادي لخفض الضغوط النفسية لدى التلميذات المتفوقات دراسيا في مدينة تعز". رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة صنعاء: صنعاء، اليمن.
  12. الظاهر، قحطان. (٢٠١٠). "مفهوم الذات/ بين النظرية والتطبيق" . دار وائل للنشر والتوزيع. عمان، الأردن.
  13. العاسمي، رياض. (٢٠١١). "فاعلية برنامج إرشادي قائم على الإرشاد المتمركز على العميل والتغذية الراجعة البيولوجية في تخفيض درجة الضغط النفسي والقلق كسمة، وتحسين مفهوم الذات لدى عينة من المعلمين" . مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية: ٢٧(١-٢).
  14. العتيبي، ضيف الله (٢٠١٤). "فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتخفيف الضغوط النفسية لدى نزلاء السجون (دراسة شبه تجريبية على نزلاء سجن الملز بمدينة الرياض)". أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة نايف العربية في العلوم الأمنية. الرياض، المملكة العربية السعودية.
  15. غلوم، أحمد. (٢٠٠٧). "فاعلية برنامج إرشاد جمعي معرفي سلوكي في خفض التوتر وتحسين مستوى التكيف لطلبة المرحلة الثانوية في دولة الكويت". رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة عمان العربية للدراسات العليا. عمان، الأردن.
  16. القطناني، علاء. (٢٠١١). "الحاجات النفسية ومفهوم الذات وعلاقتهما بمستوى الطموح لدى طلاب جامعة الأزهر بغزة في ضوء نظرية محددات الذات". رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.
  17. معالي، إبراهيم. (٢٠١٣). "فاعلية برنامج علاجي في خفض القلق النفسي وتنمية مفهوم الذات لدى الطلبة المتميزين". أطروحة دكتوراه غير منشورة. جامعة العلوم الإسلامية العالمية. عمان، الأردن.
  18. ملحم، سالم. (٢٠١١). "أثر برنامج تدريبي معرفي في تحسين التفكير العقلاني ومفهوم الذات وخفض مستوى الاكتئاب لدى المراهقين المكتئبين المحرومين من الرعاية الوالدية". مجلة العلوم التربوية، مصر: ١٩(٣): ٣٥-٥٩.
  19. Borland, J. (2005). "Gifted Education without Gifted Children: The Case for No Conception of Giftedness" . In R. J. Sternberg (Ed.), Conceptions of Giftedness (2nd Ed., pp. 1–19). New York, USA: Cambridge University Press.
  20. Frank, A. (2001). "Stress and Health. http://cpmcent.columbia.edu/texts/guide/hmg40-0008.html".
  21. Garzarlli, P., Everhart, B., & Lester, D. (2002). "Self-Concept and Academic Performance in Gifted and Academically Weak”. Journal of Social Psychology, 133(4), 134-144.
  22. Giray, M. and Ergin, C. (2006). "The Effects of Stressful Life Events and Self-Monitoring Behavior on Work-Family Conflict in Dual-Career Families". Turk Psychology Review, 21(57), 83-101.
  23. Hall, A. & Torres, I. (2002). "Partnerships in Preventing Adolescent Stress: Increasing Self-Esteem, Coping, and Support through Effective Counseling". Journal of Mental Health Counseling, 24(2), 97.
  24. Karve, S. and Nair, S. (2010). "Role Stress and Coping with Role Stress among Indian Women Executives". International Journal of Arts and Sciences, 3(12), 57-85.
  25. Klein, A. & Zehms, D. (2007). "Self‐Concept and Gifted Girls: A Cross Sectional Study of Intellectually Gifted Females in Grades 3, 5, 8". Roeper Review, 19(1), 30-34.
  26. Rath, S. and Nanda, S. (2012)A. "Adolescent’s Self-Concept: Understanding The Role of Gender and Academic Competence". International Journal of Research Studies in Psychology, 1(2), 63-71.
  27. Rath, S. and Nanda, S. (2012)B. "Self-Concept: A Psychosocial Study on Adolescents". ZENITH International Journal of Multidisciplinary Research, 2(5), 49-61.
  28. Robins, R. & Trzesniewski, K. (2005). "Self-Esteem Development across the Lifespan". Current Directions in Psychological Science, 14(3), 158-162.
  29. Woolfolk, A. (2001). "Educational Psychology, (8th Ed.)". Massachusetts, USA: Allyn and Bacon. Psychological Society, 47, 267-283.