The Effectiveness of Training Program on the Development of Critical Thinking Skills among University Students

Majed A. Naji, Abdulrahman S. Al-Rasheed

Abstract


The present study aimed to investigate the effectiveness of a training program on the development of critical thinking among Saudis students enrolled in undergraduate studies. It which included a system of critical thinking skills, namely: deductive reasoning, drawing inferences, recognizing assumptions, argument evaluation and logical interpretation. Forty undergraduate Saudi students participated in this study. All were withdrawn from the population of the Psychology department at King Saud University. Their ages ranged between 18 and 23 years with an average age of 21.70 and a standard deviation of 0.88. All were randomly assigned to two equally numbered experimental and control groups. A training program was constructed to develop the critical thinking skills among the students. Those in the experimental group were trained on this program during 8 sessions, 2 sessions per a weak with 2-3 hours in each session. A critical thinking scale prepared by the National Center for Youth Studies (2014) was used to ensure program effectiveness. Results revealed the effectiveness of the training program on the development of critical thinking skills of the study sample in the general ability of critical thinking as well as in the capacity of its constituents.

Keywords


Critical thinking, deductive reasoning, drawing inferences, recognizing assumptions, argument evaluation, logical interpretation.

Full Text:

PDF

References


إبراهيم، فاضل خليل (2001). مستوى التفكير الناقد لدى طلبة التاريخ في كليتي الآداب والتربية. مجلة اتحاد الجامعات العربية، الأمانة العامة لاتحاد الجامعات العربية، 274(38)، 274-232.

الأندنوسي، نعمية عبدالوهاب (1997). أثر استخدام التعليم المبرمج في تدريس مقرر الأحياء على تنمية التفكير الناقد والتحصيل الدراسي لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمكة المكرمة، رسالة ماجستير غير منشورة "، السعودية.

الجعافرة، أسمى عبد الحافظ؛ الخرابشة، عمر محمد عبد الله (2011). درجة امتلاك المتفوقين في مدرسة اليوبيل بالأردن لمهارات التفكير الناقد. مجلة رسالة الخليج العربي، 112، 25-33.

الجنابي، فاضل زامل (1992). التفكير الناقد لدى طلبة كلية التربية جامعة بغداد وعلاقته بأساليبهم المعرفية، رسالة دكتوراه غير منشورة. جامعة بغداد، العراق.

الحربي، عبير (2000). أثر برنامج تنمية القدرات الابداعية على كفاءة أداء معلمات التربية الخاصة في الرياض. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الملك سعود، اللملكة العربية السعودية.

حسن، فريدة عبدالملك (2004). فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارة التفكير الناقد لدى عينة من طالبات جامعة الملك سعود. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية.

سرحان، ابراهيم (2000). مستوى مهارات التفكير الناقد وعلاقته بحل المشكلات لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في ضوء بعض المتغيرات. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية، فلسطين.

عفانة، عزوز (1998). مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة كلية التربية في الجامعة الاسلامية بغزة. مجلة البحوث والدراسات التربوية الفلسطينية، 1، 39-82.

العقاري، سناء (1999). مستوى مهارات التفكير الناقد وعلاقته بمركز الضبط وبعض المتغيرات الأخرى لدى عينة من طلبة الجامعات الفلسطينية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس، فلسطين.

العلوان، أحمد فلاح؛ الغزو، ختام (2007). فعالية برنامج تدريبي أو ما وراء المعرفة على تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة. مجلة العلوم التربوية، 13، 12 -25.

المركز الوطني لأبحاث الشباب (2014). اختبار التفكير الناقد للشباب السعودي، جامعة الملك سعود، الرياض. متوفر: https://hesr.ksu.edu.sa/ar/ncry

مرعي، توفيق؛ نوفل، محمد (2007). مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة كلية العلوم التربوية الجامعية (الأونروا). مجلة المنار للبحوث التربوية والدراسات، 13 (4)، 286-341.

المطارنة، بسمة سليمان حمود (2003). مستوى التفكير الناقد لدى طلبة قسم التاريخ في جامعة مؤتة وعلاقته بدرجة ممارسته من قبل المدرسين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.

النبهاني، سعود بن سليمان بن مطر (2010). مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة كلية العلوم التطبيقية بتروي في سلطنة عمان، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 7 (2)، 111-137.

النمروطي، أحمد (2001). أثر استخدام استراتيجية تدريس فوق المعرفية في تحسين طلبة الصف السابع واتجاهاتهم العملية ومدى اكتسابهم لمهارات عمليات التعلم، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، الأردن.

الوهر، محمود؛ الحموري، هند (1998). تطور القدرة على التفكير الناقد وعلاقة ذلك بالمستوى العمري والجنسي وفرع الدراسة. دراسات العلوم التربوية، 25 (1)، 112-128الجامعة الاردنية، ً، الأردن.

Astleiner, H. (2002), ‘Teaching Critical thinking on line, contributors”, Journal of Instructional Psychology, 29(2),211-243.

Belkin, D. (2017). Many colleges fail to teach thinking test shows students get degrees but lack critical job skills. Wall Street Journal.

Bell, R., & Loon, M. (2015). The impact of critical thinking disposition on learning using business

simulations. International Journal of Management Education, 13119,-127. doi:10.1016/j.ijme.2015.01.002.

Bregant, J. (2014). Critical thinking in education: Why to Avoid Logical Fallacies? Problems Of Education In The 21St Century,6118-27.

Cummings, C. (2015). Engaging new college students in metacognition for critical thinking: A developmental education perspective. Research & Teaching in Developmental Education, 32(1), 68.

Field, A., Miles, J., field, Z. (2012). Discovering statistics using R. London, UK: SAGE Publication Ltd.

Fields, J. B. (2017). Assessing the effectiveness of a critical thinking program to academic success of community college students. Doctoral dissertation, Trident University International, USA.

Gilbert, C. W. (1993). A descriptive study of current practices in teaching thinking, critical thinking skills of teachers, and the factors, which affect the teaching of thinking. (Doctoral Dissertation, Memphis State University).

Goldsmith, R. E. (2013). Encouraging critical thinking skills among college students. The Exchange, 2(2), 9.

Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for across domains: Disposition, skills, structure, training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53(4), 449.

Howard, L. W., Tang, T. L., & Jill Austin, M. (2015). Teaching critical thinking skills: Ability, motivation, intervention, and the Pygmalion effect. Journal of Business Ethics, 128(1), 133-147. doi:10.1007/s10551-014-2084-0.

Kress , A. (1992). Infusing critical thinking skills in early childhood education coursework to facilitate decision marking by community college students. Doctoral dissertation, Nova University, United State.

Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28(2), 16-46. doi:10.3102/0013189X028002016.

Lane, D., & Oswald, F. L. (2016). Do 45% of college students lack critical thinking skills? revisiting a central conclusion of academically adrift. Educational Measurement: Issues and Practice, 35(3), 23-25. doi:10.1111/emip.12120.

McFarland, A. (1985). Critical Thinking In Elementary School, Social Education, 49 (3) 277.

McMillan, J. H. (1987). Enhancing college students’ critical thinking: A review of studies. Research in Higher Education, 26(1), 3 -29.

http://dx.doi.org/10.1007/BF00991931.

McLendon, N. (2008). The Effects of Teaching Critical Thinking and Reading Comprehension Strategies on the Writing of Developmental English Students in a Community College. PhD Dissertation. Auburn University. http://hdl.handle.net/10415/1058.

Moore, B. N. & Parker. R. (2001). Critical Thinking. The McGraw-Hill Companies, Inc, New York. Sixth Edition.

Pascarella, E. (1989). The development of critical thinking: Does college make a difference. Journal of College Student Development 30, 19-26.

Pearson, C.V. (1991). Barrier to Success: community college students Critical thinking skills: Rancho Santiago Community coll., Santa Ana, Ca, Publication: U. S, California, Pp. 1-10.

Polat, S. (2015). Content analysis of the studies in turkey on the ability of critical thinking.Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 15(3), 659.

Stukalenko, N. M., Zhakhina, B. B., Abuyev, K. K., Seitkasymov, A., & Utegenov, M. Z. (2016). Critical thinking development in students during college education process. Global Media Journal, 1-8.

Tsui, L. (2000). Effects of campus culture on students' critical thinking. The Review of Higher Education, 23(4), 421-441.

Van-Gelder, T. (2005) Teaching Critical Thinking: Some Lessons from Cognitive Science, ”College Teaching”, V. 53, (1) pp. 41-46.

Watson, G. B., & Glaser, E. M. (1980). Watson glaser critical thinking appraisal manual. The Psychological orporation. San Antonio, TX.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol13iss1pp108-123

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Majed A. Naji, Abdulrahman S. Al-Rasheed

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter