Main Article Content

Abstract

The current research aimed to investigate the effectiveness of the collaborative e-learning strategy used in WebQuest in developing students' higher thinking levels at the College of Education, Sultan Qaboos University. To achieve this objective, a thinking test was prepared, its validity and reliability were tested. Then, it was applied to an experimental and a control group, each of which consisted of 35 students. After calculating the students' grades and processing them statistically, the findings revealed the effectiveness of the collaborative e-learning strategy used in WebQuest in developing the higher thinking levels of the students of the College of Education, Sultan Qaboos University. The study recommended designing different courses’ topics using WebQuest, conducting training courses and workshops for faculty members of the College of Education on how to design, produce and use WebQuest in teaching their courses. The study suggested conducting similar research and related studies.

Keywords

Collaborative e-learning strategy webquest thinking.

Article Details

References

  1. إسماعيل، الغريب زاهر (2009). المقررات الإلكترونية: تصميمها – إنتاجها – نشرها – تطبيقها – تقويمها، القاهرة: عالم الكتب.
  2. برناوي، لمياء عثمان (2018). أثر استخدام استراتيجية الويب كويست في تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل والدافعية للإنجاز، مجلة القراءة والمعرفة، 198، 229 – 263.
  3. جروان، فتحى عبد الرحمن (1999). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، العين: دار الكتاب الجامعي.
  4. الحيلة، محمد محمود؛ ونوفل، محمد (2008) أثر استراتيجية الويب كويست في تنمية التفكير الناقد والتحصيل الدراسي في مساق تعليم التفكير لدى طلاب كلية العلوم التربوية الجامعية (الاونروا)، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 4 (3)، 205-219.
  5. خلاف، محمد حسن رجب (2013). أثر التفاعل بين طريقة تقديم دعامات التعلم (مباشرة /غير مباشرة) وطريقة تنفيذ مهام الويب (فردية /تعاونية) في تنمية التحصيل ومهارات تطوير موقع تعليمي إلكتروني وجودته لدى طلاب كلية التربية النوعية بجامعة الإسكندرية. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية التربية - جامعة الإسكندرية.
  6. خميس، محمد عطية (2003). عمليات تكنولوجيا التعليم، القاهرة: دار الكلمة.
  7. السيد، هويدا سعيد عبد الحميد (2011). أثر اختلاف الرحلات المعرفية Web Quest على تنمية الدافعية للانجاز الدراسي لدي طلاب تكنولوجيا التعليم واتجاهاتهم نحوها، مجلة كلية التربية- جامعة الأزهر، 146 (3)، 375- 410.
  8. الشرنوبي، هاشم سعيد إبراهيم (2008). أثر اختلاف نمط التدريب واستراتيجية التعلم في التحصيل وتنمية مهارات تصميم وإنتاج برامج الكمبيوتر التعليمية متعددة الوسائط والتفكير الابتكاري لدى طلاب شعبة تكنولوجيا التعليم بكليات التربية، مجلة قطاع الدراسات التربوية- جامعة الأزهر، 2، 11- 92.
  9. صالح، محمد صالح (2014). فاعلية الرحلات المعرفية عبر الويب لتدريس الكيمياء في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية، دراسات عربية في التربية وعلم النفس ASEP، 45 (2)، 127- 178.
  10. عبد الحميد، عبد العزيز طلبه (2009). فعالية استخدام استراتيجية تقصي الويب (W.Q.S.) في تنمية بعض مستويات التفكير والقدرة على اتخاذ القرار نحو مواجهة تحديات التحديث التعليمي، تكنولوجيا التعليم، سلسلة دراسات وبحوث مُحكمة، 19 (1)، 77- 126.
  11. عبده، ياسر بيومي احمد؛ وإسماعيل، وداد عبد السميع (2008). أثر استخدام طريقة الويب كويست في تدريس العلوم على تنمية أساليب التفكير والاتجاه نحو استخدامها لدي طالبات كلية التربية، دراسات عربية في التربية وعلم النفس ASEP، 2 (1)، 75-109.
  12. عتمان، الشحات سعد محمد (2006). فاعلية استراتيجيتي التعلم الإلكتروني الفردي والتعاوني في تحصيل طلاب كلية التربية، واتجاهاتهم نحو التعلم عبر الويب، تكنولوجيا التعليم، سلسلة دراسات وبحوث مُحكمة، 16، 5- 56.
  13. علام، صلاح الدين محمود (1993). الأسإليب الإحصائيةالاستدلالية البارامترية واللابارامترية في تحليل البحوث النفسية والتربوية. القاهرة: دار الفكر العربي.
  14. مصطفي، عادل عبد الحليم (2017). فاعلية إستراتيجية الويب كويست في تنمية التفكير الناقد في الرياضيات والاتجاه نحو التعلم القائم على الإنترنت لدى طلاب معهد القاهرة العالى للعلوم الإدارية، مجلة تربويات الرياضيات، 8 (20)، 57 – 96.
  15. المؤتمر الدولي الرابع للتعلم الإلكتروني والتعليم عن بعد (2015) توصيات المؤتمر الدولي الرابع للتعلم الإلكتروني والتعليم عن بعد، المؤتمر الدولي الرابع للتعلم الإلكتروني والتعليم عن بعد "مبتكر لمستقبل واعد"، الرياض، من 2 -5 مارس.
  16. الموسوي، علي شرف (2015). التعلم التشاركي الحاسوبي: خصائصه وإيجابياته. تاريخ الاسترجاع 16 ابريل2016، من: http://www.wise-qatar.org/why-traditional-classrooms-should-go-collaborative
  17. نعمة الله، عزة فتحي علي (2016). فاعلية تدريس مقرر مادة طرق تدريس الفلسفة باستخدام استراتيجية الويب كويست على تنمية الفهم العميق والدافعية الأكاديمية الذاتية لدى طلاب الدبلوم العام السنة الثانية، مجلة الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية، 84، 148 – 203.
  18. الوسيمي، عماد الدين عبد المجيد (2013). فاعلية استخدام الرحلات التعليمية عبر الويب Web Quest في تعلم البيولوجي على بقاء أثر التعلم وتنمية مهارات التفكير الأساسية والمهارات الاجتماعية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، دراسات عربية في التربية وعلم النفس ASEP، 43 (1)، 11-67.
  19. Al Musawi, A.; Ammar, M. (2015). Students' use of the internet and social networking sites for learning at Sultan Qaboos University, International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 3(2), 142-161.
  20. Dodge, B. (1995). Web Questsn: A Technique for Internet –based Learning, Distance Educator, 1)2(, 10-13.
  21. Dodge, B. (2001). Five Rules for writing a great Web Quest, Learning & Leading with Technology, 28 (8), 6-9.
  22. Dogru M.; Seker, F. (2012). The effect of use of Web Quest in science education on persistency and attitude levels for science and technology lesson, Cukurova University Faculty of Education Journal, 41 (1), 95-104.
  23. Erdogan, H. (2008). The effects of designing Web Quests on the motivation of pre-service elementary school teachers, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 39 (6), 793-802.
  24. Eva V. & Gordaliza, R. (2012). Using Web Quests in initial teacher, The 8th International Scientific Conference E-learning and software for Education, Bucharest, April 26-27, pp: 371-376.
  25. Gurol, A. (2011). Determining the reflective thinking skills of pre-service teachers in learning and teaching process. Energy Educational Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 3 (3), 387-402.
  26. Halat, E. (2008). A Good teacing technique: Web Quests, Journal of Educational Strategies, 81(3), 109-112.
  27. Lamb, A. (2004). Key Words in instruction: Web Quests", School Library Media Activities, 21 (2), 38-40.
  28. Lara, S. & Reparaz, C. (2007). Effectiveness of cooperative learning fostered by working with Web Quest.
  29. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 731-746.
  30. Maddux, C. & Cummings, R. (2007). Web Quests: Are they developmentally appropriate? Educational Forum, 71(2), 117-127.
  31. Nodell, J. & Chatel, R. (2002). Web Quests: Teachers and students as Global Literacy Explores, Connecticut Reading Association ,51st Annual Conference ,14 November Cromwell, CT.
  32. Otto, P. (1983). The Effect of ateachers Questing strategy program teaching behavior, students achievement and retention. Journal of Research in Science Teaching,.20 (6).
  33. Porcaro, D. & Al Musawi, A.(2011). Lessons Learned Adopting Computer-Supported Collaborative Learning in Oman. EDUCAUSE Review. Available at: https://er.educause. edu/articles/2011/12/lessons-learned-from-adopting-computersupported-collaborative-learning-in-omanfrom
  34. Robinson, N. (1987). A program to incorporate High-Order thinking skills into teaching and learning, Fort Lauderdale, FL: Nova University. ERIC document 8486.
  35. Wang, F. & Hannafin, M. (2008). Integrating Web Quests in preservice teacher education. Educational Media International, 45(1), 59-73.
  36. Zlatkovska, E. (2012). Promoting Social-constructivist pedagogy through using Web Quests in teaching EFL pre-service teachers in Macedonia. An exploratory study Unpublished Doctoral thesis, Indiana University: The School of Education.