Main Article Content

Abstract

This study aimed at identifying the effect of an Islamic Educational Programme based on Emotional Intelligence on developing Ethical Behaviors of tenth grade female students in the Sultanate of Oman. The study adopted a semi-experimental model using a sample of 137 students from Muscat and Southern Batinah schools. To achieve the study aims, an Educational Program based on Emotional Intelligence and Ethical Behaviors Scale (Self-control, Honesty, Respecting others, Respecting rules) was used. The validity of the scale was measured using trustee validity and discriminate validity. Cronbach’s Alpha coefficient was used to estimate the reliability of the scale; it was 0.90 which indicates fairly high reliability. The results showed statically significant differences in regards of Self-control, Honesty, Respecting others and Respecting Rules in favor of the experimental group. In the light of the above findings, the study recommended the importance of integrating Emotional Intelligence skills into the curriculum to prevent ethical problems of teenage students. It also suggested the activation of educational strategies and classroom activities in training the students to develop their ethical behaviors.

Keywords

Islamic education emotional intelligence Goleman model ethical behaviours.

Article Details

References

  1. القرآن الكريم
  2. ابن حسين، عبدالعزيز محمد أحمد (2018). الذكاء الوجداني وعلاقته بأساليب مواجهة الضغوط النفسية لدى متعاطي المخدرات وغير المتعاطين. مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية-العلوم الإنسانية والاجتماعية- السعودية، 48، 79-139.
  3. أبو جروة، ليلى محمد (2012). الذكاء الوجداني وعلاقته بالعدوان لدى الأطفال، مجلة البحث العلمي في التربية، 13، 2063-2080.
  4. أبو غزالة، سالمة عطية عبدالله (2012). برنامج لتنمية بعض مهارات الذكاء الوجداني وعلاقته بالاتزان الانفعالي لدى عينة من المراهقين، مجلة البحث العلمي في الآداب، كلية التربية للبنات، جامعة عين شمس- مصر، 3(13)، 577-597.
  5. أحمد، شاكر محمد، ومحمد، حسام طه (2014). بناء مقياس لقياس التفكير الأخلاقي لدى طلاب المرحلة الإعدادية في بغداد. مجلة البحوث التربوية والنفسية، 41، 1-34.
  6. البخاري، أبو عبدالله محمد بن إسماعيل (2002). صحيح البخاري. بيروت: دار ابن كثير.
  7. بسيوني، سوزان صادق عبدالعزيز (2012). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالتحصيل الدراسي وبعض المتغيرات النفسية لدى طالبات جامعة أم القرى، مجلة بحوث التربية النوعية، 24، 141-184.
  8. الجبار، سهير علي (2006). دور المدرسة في التربية الأخلاقية لطلابها تأصيل مفاهيمي ورؤية تربوية. مجلة التربية- مصر، 9(19)، 17-134.
  9. الجراح، عبدالناصر ذياب ذيب (2003). أثر برنامج تدريبي في ما وراء المعرفة الأخلاقية على تطوير المعرفة فوق الأخلاقية والسلوك الأخلاقي لدى فئة من طلبة جامعة اليرموك. رسالة دكتوراة غير منشورة، جامعة عمان العربية، الأردن.
  10. الحريري، أحمد بن سعيد، وحسنين، نادية عبدالعزيز (2016). ثقافة احترام النظام ووعلاقتها بكل من المسؤولية الاجتماعية والقيم الأخلاقية الإسلامية لدى عينة من طلاب وطالبات جامعة الطائف. مجلة التربية (جامعة الأزهر)- مصر، الجزء الثاني، 171، 488-560.
  11. حسن، حسن عمران (2011). فاعلية برنامج مقترح في الثقافة الإسلامية لتنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب الصف الأول، مجلة كلية التربية بأسيوط- مصر، 27(2)، 292-333.
  12. الحموري، خالد، والعنزي، سارة (2018). إستراتيجيات إدارة الغضب لدى الطلبة الموهوبين، المجلة الدولية للبحوث التربوية، جامعة الإمارات، 12(1)، 98-120.
  13. زيد، العربي محمد علي، وسعود، أمير عبدالصمد (2015). فعالية برنامج إرشادي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض بعض المشكلات السلوكية لدى الطلاب الموهوبين أكاديميًا. مجلة التربية الخاصة-مركز المعلومات التربوية والنفسية والبيئية بكلية التربية جامعة الزقازيق- مصر، 13، 68-131.
  14. سعيد، سعاد جبر (2006). أثر برنامج تعليمي في التربية الإسلامية مستند إلى نظرية الذكاء الانفعالي في تنمية مفهوم الذات ودافعية التعلم لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، رسالة دكتوراه غير منشورة، الأردن: جامعة عمّان العربية.
  15. الشهري، خالد ناصر (2013). فاعلية برنامج تعليمي مستند إلى نظرية الذكاء الانفعالي في تحسين إدارة الغضب والتحصيل لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية. رسالة دكتوراة غير منشورة، الجامعة الأردنية- الأردن.
  16. العجمي، محمد سعود (2012). الذكاء الوجداني وعلاقته بمشاعر الغضب والعنف لدى الطلاب بطيئ التعلم المدموجين في مدارس التعليم العام في دولة الكويت. مجلة القراءة والمعرفة- مصر، 133، 264-304.
  17. عكاشة، محمود فتحي؛ وعبدالمجيد، أماني فرحات (2012). تنمية المهارات الاجتماعية للأطفال الموهوبين ذوي المشكلات السلوكية المدرسية، المجلة العربية لتطوير التفوق- مصر، 4، 116-147.
  18. عمار، سام (2009). مهارة احترام مهارة احترام الرأي الآخر ومقومات نشرها وتعميقها في مؤسساتنا التربوية. مجلة التربية- قطر، السنة 38، 170، 242-251.
  19. العيتي، ياسر (2006). الذكاء العاطفي نظرة جديدة في العلاقة بين الذكاء والعاطفة. ط6. دمشق: دار الفكر.
  20. عيسى، يسرى أحمد سيد (2018). الذكاء الوجداني وعلاقته بالكفاءة الاجتماعية لدى التلاميذ الموهوبين ذوي صعوبات التعلم، مجلة العلوم التربوية- جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية- السعودية، 14، 205-274.
  21. الغامدي، حسين عبدالفتاح (1998). اختبار قبس الموضوعي للحُكم الأخلاقي. صورة منقحة عن النسخة الأصلية. ترجمة: القاطعي (1986) وسيد عبدالرحمن (1998). جامعة أم القرى، مكة المكرمة، المملكة العربية السعودية.
  22. فراج، محمد أنور إبراهيم (2005). الذكاء الوجداني وعلاقته بمشاعر الغضب والعدوان لدى طلاب الجامعة. مجلة دراسات عربية في علم النفس- مصر، 4(1)، 93-151.
  23. القرشي، خلف سليم؛ ومحمد، شحاتة سليمان، وأحمد، أشرف محمود (2014). العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها باحترام النظام لدى طلاب جامعة الطائف. مجلة الثقافة والتنمية- مصر، السنة 14، 78، 117-209.
  24. القصا، محمد فرحان؛ والمحيسي، محمد عثمان، والصمدي، حاتم محمد (2011). مرحلة الحكم الخُلُقي السائدة لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك وفقًا لنظرية رست للنمو الخُلُقي. مجلة جامعة أم درمان الإسلامية-معهد البحوث والدراسات الإستراتيجية- السودان، 20، 192-229.
  25. كمور، ميماس ذاكر (2007). بناء برنامج إرشادي مستند إلى نظرية جولمان في الذكاء الانفعالي وقياس أثره في خفض السلوكات العدوانية والاتجاهات السلبية نحو المدرسة لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن. رسالة دكتوراه غير منشورة، الأردن: جامعة عمّان العربية.
  26. مالكي، حمزة بن خليل، والقحطاني، ناصر سعيد (2013). فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في تنمية بعض القيم الخلقية لدى طلاب المرحلة الثانوية. مستقبل التربية العربية- مصر، 20(87)، 165-246.
  27. محمد، عبد الرحمن علي بديوي (2016). فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية جولمان للذكاء الوجداني في تنمية المهارات العاطفية والاجتماعية وخفض الاتجاهات السلبية نحو المدرسة لدى طلاب المرحلة الابتدائية بالمنطقة الشرقية. مجلة التربية الخاصة والتأهيل- مصر، 3(12)، 65-131.
  28. محمد، علي سعيد عثمان (2013). الصدق مفهومه وفضله وأنواعه وثمراته. مجلة كلية أصول الدين-كلية أصول الدين بجامعة أم درمان الإسلامية- السودان، 9، 334-368.
  29. الهيثمي، نور الدين علي بن أبي بكر (1982). مجمع الزوائد ومنبع الفوائد. لبنان: دار الكتاب العربي.
  30. Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI). Psicothema, 1(18), 1-28.
  31. Bollich, K (2016). Self-and other-knowledge of Everyday Moral Behaviors. Washington University. Available from: pro-Quest Database.
  32. Bradberry, T. & Greaves, J. (2005). The Emotional Intelligence QuickBook.1st Ed. New York: Rockefller Center.
  33. Choen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  34. Comrey, A. L. (1993). Joy Paul Guilford 1897-1987, Biographical Memoir. National Academic of Science, Washington.
  35. Dunbar, W. S. (2005). Emotional Engagement in Professional Ethics. Science and Engineering Ethics. 11(4), 535-551.
  36. Ellertson, C. F., Ingerson. M, C., Williams. R. N. (2016). Behavioral Ethics: A Critique and a Proposal. J Bus Ethics, 138:145–159.
  37. Gardner, H. (1983). Howard Gardner’s Theory of Multiple Intelligences, Frame of mind. Available on: www.Multi-intell.com/ M1_Chart.html. Access on: 21/7/2016, 1-3.
  38. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
  39. Greenspan, S. (1990). Floor Time-Tuning in to Each Child. Scholastic Inc, New York. Available on: www.stanleygreenspan.com. Access on: 21/7/2016, 1-18.
  40. Harati, M. A. L. W. (2013). Relationship between Emotional Intelligence and Ethical Decision Making Educational Leaders. PHD, Saint Louis University. Available from: Pro-Quest Database.
  41. Hardy, S. A., Bean, D. S. & Olsen, J. A. (2015). Moral Identity and Adolescent Prosocial and Antisocial Behaviors: Interactions with Moral Disengagement and Self-regulation, Youth Adolescence, (44) 1542–1554. Available from: pro-Quest Database.
  42. Krettenauer, T., Colasante, T., Buchmann, B. & Malti, T. (2014). The Development of Moral Emotions and Decision-Making From Adolescence to Early Adulthood: A 6-Year Longitudinal Study. Youth Adolescence, (43), 583–596.
  43. Leo, S. (2007). Emotional Intelligence: Contemporary Models and Educational Success. Degree of Master of Arts in Liberal Studies. State University of New York. Available from: pro-Quest Database.
  44. Maddix, M. (2011). Unite The Pair so long Disjoined: Justice and Empathy in Moral Development Theory. Christian Education Journal, 8(1), 46-63. Available from: pro-Quest Database.
  45. Mahoney, M. (2006). The Predication of Moral Reasoning the role of Empathy and Emotional Regulation. PHD. Lomalinda University. Available from: pro-Quest Database.
  46. Martin, T. M. (2012). Modern Measurment of Moral Reasoning: An Investigation of Validity. Master of Science, Western IIIinios University, Available from: pro-Quest Database.
  47. Matthews, J. M. (2014). Moral Emotions in Adolescent Girls’ Relational Aggression. PHD. Cornell University, USA. Available from: pro-Quest Database.
  48. Mayer, J. D., & Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Baywood Publishing Co, Inc, 185-212.
  49. Payne, W. L. (1986). Study of Emotion Developing Intelligence, Self Intelligence, relating to fear, pain and desire. University Microfilms International. Available from: pro-Quest Database.
  50. Rest, J., Narvaez, D., Bemeau, M. & Thoma, S. (1999). A Neo-Kohlbergian Approach: The DIT and Schema Theory. Educational Psychology Review, 11(4), 291-324.
  51. Ritz, G. M. (1996). The Relationship Between Moral Reasoning and Behavior/ Emotional Status in Adolescents. PHD. Brigham Young University. Available from: pro-Quest Database.
  52. Scott, B. S. (2004). The Relationship between Emotional Intelligence and Ethical Decision Making. PHD. Union University, USA. Available from: pro-Quest Database.
  53. Shahzad. S. & Mushtaq. S. (2014). Does Student’s Trait Emotional intelligence affect their Classroom Behavior. Journal of Behavioral Sciences, 24(1), 71-84. Available from: pro-Quest Database.
  54. Stein, S. J., Book. H. E. & Kanoy. K. (2013). The Student EQ Edge. USA: San Francisco: Jossey-Bass.
  55. Sternberg, R J. (2000). The Theory of Successful Intelligence. Gifted Education International, 15(1), 4-21.
  56. Thurstone, I. (1938). A New Rotational Method in Factor Analysis. Psychometrika, 3(4), 199-218.
  57. Wechsler, D. (1943). Non-Intellective Factors in General Intelligence. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 38(1), 101-103.
  58. Woodworth, R. S. (1952). Edward Lee Thorndike 1874-1949, Biographical Memoir. National of Academic Science, Washington.