Main Article Content

Abstract

The study aimed to identify field problems encountered by student-teachers during instruction and classroom management. A randomized sample of 90 male and female participants, specialized in social studies and mathematics, was selected from the College of Education at Kuwait University. This mixed research method employs a questionnaire that was forused on 53 key areas of teaching and classroom problems. After testing the research methods for validity and reliability, a thorough analysis was conducted to derive main averages, standard deviations, and t-test values for the challenges’ degrees of impact. Data results reflected a consensus amongst participants that the teaching profession was challenging due to the lack of quality in field training received. The first greatest challenge was  classroom management problems with a slight degree of severity (M=3.04). Instructional problems were the second greatest challenge with a slight degree of severity (M=2.48). Moreover, there were statistically significant differences between male and female student-teachers in the field of teaching problems, in favor of male student teachers. There were also statistically significant differences among student teachers based on their respective area of specialization (social studies and mathematics), in favor of mathematics. The research ended with a set of recommendations for enhancing the performance of student-teachers in dealing with teaching and classroom problems during field training.

Keywords

Students-teachers faculty of education Kuwait University teaching challenges.

Article Details

References

  1. الأسطل، إبراهيم (2004). دراسة لأهم المشكلات التـي تواجـه الطالـب المعلم أثناء فترة التربية العملية بكلية التربية والعلوم الأساسية بجامعـة عجمـان للعلوم والتكنولوجيا. المجلة التربوية، بحوث ودراسات، جامعة قطر، العدد 6، 143-181.
  2. الأفندي، آلاء (٢٠١٤). مشكلات إدارة الصف التي تواجه المعلمين في الحلقة الأولي من مرحلة التعليم الأساسي: دراسة ميدانية في مدارس المنطقة الشمالية في الجمهورية العربية السورية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة حلب، حلب، سوريا.
  3. بخش، هالة (2000). تقويم برنامج التربية العملية بكلية التربية جامعة أم القرى من وجهة نظر الطالبات المعلمات. مجلة جامعة القرى للعلوم التربوية والنفسية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، 1 1، ص. ص. ٩-٦٩.
  4. الجسار، سلوى، والتمار، جاسم (2004). واقع برنامج التربية العملية في كليـة التربية بجامعة الكويت من وجهة نظر الطالب المعلم. المجلة التربوية، بحوث ودراسات، جامعة قطر، العدد 5، 65-102.
  5. الجميلي، عدنان، والجبوري، وداد (٢٠٠٩). بعض العوامل المؤثرة في الإدارة الصفية لدى أعضاء الهيئة التعليمية في المدارس الثانوية. مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، جامعة القادسية، العدد ١، المجلد ٨، ص. ص. 149-166.
  6. حبايب، علي (2016). صعوبات التربية العملية كما يراها طلبة كليات العلوم التربوية في الجامعات الفلسطينية. دراسات العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، المجلّد 43، ملحق 3، 1251-1265.
  7. حمد الله، نجيب (٢٠٠٥). المشكلات التي تواجه معلم الصف في إدارة الصف في المدارس التابعة لوكالة الغوث في الأردن من وجهة نظر معلم الصف. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
  8. الخطيب، محمد (2013). التجارب الدولية في إعداد المعلم مع التركيز على مكونات إعداد الطالب المعلم. دراسة مقدمة في "اللقاء الثالث لعمداء كليات التربية"، كلية التربية بجامعة القصيم، البريدة، المملكة العربية السعودية.
  9. خوالدة، مصطفى، وإحميدة، فتحي، وحجازي، سعاد (٢٠١٠). مشكلات التربية العملية التي تواجه الطلبة المعلمين في تخصص تربية الطفل في كلية الملكة رانيا للطفولة بالجامعة الهاشمية. مجلة جامعة دمشق، مج ٢٦، العدد الثالث، 737-781.
  10. الدعيس، رقية (2018). فاعلية برنامج التربية العملية بكلية التربية أرحب جامعة صنعاء في إعداد الطالب المعلم من وجهة نظر طلاب المستوى الرابع للعام الجامعي 2016/2017. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، مج. 11، ع. 36، ص. ص. 3-28.
  11. الديحاني، منال حميدي (٢٠١٦). واقع برنامج التربية العملية للطلبة المعلمين تخصص تربية خاصة في كلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطالب المعلم بدولة الكويت. مجلة العلوم التربوية، ٢٤ (٣)،٢٤٦-٢٩٣.
  12. الزغلول،عماد والمحاميد، شاكر (٢٠٠٧). سيكلوجية التدريس الصفي. عمان، الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
  13. السلخي، محمود (٢٠١٠). مشكلات التربية العملية من وجهة نظر الطالبات المعلمات في جامعة البترا الخاصة. مجلة مؤتة للبحوث والدراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية، الأردن، مج ٢٥، العدد ٧، 199- ٢٣٤.
  14. شاهين، محمد (2010). مشكلات التطبيق الميداني لمقرر التربية العملية في جامعة القدس المفتوحة من وجهة نظر الدارسين. المجلة الفلسطينية للتربية المفتوحة عن بعد. مج . 2، ع. 4، ص. ص. 45-74.
  15. الصغير، على؛ النصار، صالح (2002). ممارسات المعلمين التدريسية فى ضوء نظريات التعلم. مجلة القراءة والمعرفة، العدد 18. جامعة الملك سعود، الرياض، السعودية.
  16. العاجز، فؤاد، وحلس، داود (2011). واقع التربية العملية بكلية التربية بالجامعة الإسلامية بغزة وسبل تحسينها. مجلة الجامعة الإسلامية، سلسلة الدراسات الإنسانية، جامعة غزة، المجلد التاسع عشر، العدد الثاني، ص. ص. 1-46.
  17. عشا، إنتصار (2014). المشكلات التي تواجه طلبة كلية العلوم التربوية والآداب التابعة لوكالة الغوث الدولية أثناء التدريب العملي وعلاقتها باتجاهاتهم نحو مهنة التعليم. مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي، مج. 34، ع. 1، 171-187.
  18. العيدان، عايدة؛ الظفيري، سماوي؛ المحبوب، شافي (٢٠٠٩). تقويم برنامج التربية العملية بكلية التربية الأساسية من وجهة نظر الطالب المعلم بدولةالكويت. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، ١٤٤ (٣٨)،١٢١-١٨٠.
  19. الغنوم، عدنان وآخرون (٢١٠٥). نظريات التعلم. عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
  20. الفتلاوي، سهيلة (2003). الكفايات التدريسية: المفهوم، التدريب، الأداء. سلسلة طرائق التدريس. ط1، عمان، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.
  21. فتيحة، مهدي (2011). تكوين المعلمين بالكفايات: ماذا عن البرامج التدريبية؟ مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر، العدد 4، 284-301.
  22. قائد، عبد الباسط (2000). أهم المشكلات التي يواجهها الطالب المعلم أثناء التطبيق المدرسي. كتاب الندوة التقويمية لكلية التربية، عدن (1995-2000)، الدورة الأولى لإنجازات الحاضر وتطلعات المستقبل (ص. ص. 94-115)، عدن، اليمن.
  23. قطامى، يوسف (1989). سيكولوجية التعليم والتعلم. دار الشروق، عمان، الأردن.
  24. قطامى، يوسف (2005). نظريات التعليم والتعلم. دار الفكر، الطبعة الأولى، عمان، الاردن.
  25. كلية التربية (2018). دليل كلية التربية للعام الجامعي ٢٠١٨/٢٠١٧. الكويت، دولة الكويت: إصدارات جامعة الكويت.
  26. المقدادي، أحمد (2003). تقويم برنامج التربية العملية لإعداد معلم مجال الرياضيات في الجامعة الأردنية. مجلة دراسات العلوم التربوية، مج 30، العدد 2، ص. ص. 314-329.
  27. Amidon, E., & Hunter, E. (1974). Improving teaching: The analysis of classroom verbal interaction. New York, NY: Holt, Rinehart, & Winston.
  28. Buzzelli, C. and Johnston, B. (2001). Authority, power, and morality in classroom discourse. Teaching and Teacher Education 17 (8):873-884 •
  29. Cochran-Smith, M. (2004). Taking stock in 2004: Teacher education in dangerous times. Journal of Teacher Education, 55 3, 3-7.
  30. Coonen, H. W. A. M. (1987). Didactiek Van den nascholing: Een introductic (Methodology of In-service Training; An Introduction). Den Bosch: KPC.
  31. Dolk, M., Faes, W., Goffree, F., Hermsen, H., & Oonk, W. (1996). A multimedia interactive learning environment for future primary school teachers. Utrecht, The Netherlands: Freudenthal Instituut, NVORWO.
  32. Dolk, M., Fosnot, C., Cameron, A., & Hersh, S. (2004). Young mathematicians at work: Professional development materials. Cdroms and Facilitator Guides. Portsmouth, NH: Heinemann Press.
  33. Doyle, W. (1986). ED 315 883. Educational Research and Improvement (ED), Washington.
  34. Doyle, W. (2006). Ecological Approaches to Classroom Management. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 97-125). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  35. Gan, Z. (2013). Learning to teach English language in the practicum: What challenges do non-native ESL student-teachers face. Australian Journal of Teacher Education, 38 3, 92-108.
  36. Lochrie, M. (1999). Business teacher education re-invented: A competency -based, field-based paradigm of teacher preparation for
  37. the twenty -first century. Dissertation Abstracts International, 60 3 627.
  38. Mitka, P. (2011). Trainee teachers experiences of teaching practicum: Issues, challenges, and new possibilities. Africa Education Review, 83, 551-567.
  39. Mutlu, G. ( 2014). Challenges of practicum: Pre- service and cooperating teachers voices. Journal of Education and Practice, 5 (36), 1-7.
  40. National Council for the Accreditation of Teacher Education (NCATE). (2008). Professional standards for the accreditation of teacher preparation institutions. Washington, DC: Author.
  41. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (1989). Curriculum and Evaluation for School Mathematics. Reston,Virginia.
  42. Pane, D., Rocco, T., Miller, L., & Salmon, A. (2014). How teachers use power in the classroom to avoid or support exclusionary school discipline practices. Urban Education, 49 3, 297-328.
  43. Schaffer, C., & Welsh, K. (2014). How to thrive during your field experience. Educational Horizons, 93 1, 6 -7.
  44. Simons, L., Fehr, L., Blank, N., Connell, H., Georganas, D., Fernandez, D., & Peterson, V. (2012). Lessons learned from experiential learning: What do students learn from a practicum/internship? International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 24 3, 325-334.
  45. Ye, W. (2016). When rural meets urban: The transfer problem Chinese pre-service teachers face in teaching practice. Journal of Education for Teaching, 42 1, 28-49.