Main Article Content

Abstract

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of a training program on “Assessment for Learning” on enhancing elementary teachers assessment for learning practices in their classrooms. One hundred and seventy one teachers attended the training program that was held eight times throughout the semester. A pretest and posttest were implemented on all trainees, mean differences were calculated using the paired- samples t test. Fifty-six of the teachers answered an open-ended survey to collect qualitative data to support quantitative results. Significant differences between pre and post-test means in favour of the latter were found, which illustrates that the program had helped the teachers to develop knowledge of assessment for learning concepts and strategies. Seven assertions emerged from qualitative analysis: Safe Learning Environment, Turning Competition into Collaboration, Developing Thinking Skills, Self-Regulated Learning, Developing Life Skills, Enhancing Motivation, and Learning is for All.  

Keywords

Continuous assessment professional development elementary grade teaching.

Article Details

References

  1. أبو علام، رجاء. (2011). مناهج الدراسة في العلوم النفسية والتربوية. (ط6). القاهرة: دار الجامعات للنشر.
  2. خليل، محمد. (2003). أثر استخدام التقويم التكويني في تدريس الأحياء على تنمية التحصيل ومهارات التفكير العلمي لدى طلاب الصف الأول الثانوي. المؤتمر العلمي الخامس عشر (مناهج التعليم والإعداد للحياة المعاصرة) – مصر، 2، 513-549.
  3. سمارة، عزيز والنمر، عصام وإبراهيم، محمد. (1989). مبادئ القياس والتقويم في التربية. عمّان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
  4. العبدالكريم، إيمان؛ والشايع، فهد. (2016). أنموذج مقترح للتقويم من أجل تعلم العلوم لطالبات المرحلة الابتدائية. مجلة العلوم التربوية المتخصصة، الأردن، 5(12) 315- 335.
  5. العبدالكريم، راشد. (2012). الدراسة النوعي في التربية. الرياض: جامعة الملك سعود.
  6. عيسوي، شعبان. (2007). فاعلية استراتيجيتي التقويم التكويني التعاوني والفردي في تنمية التحصيل والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة البحوث النفسية والتربوية - كلية التربية جامعة المنوفية- مصر، 22(3)، 290-357.
  7. كيلي، بيج. (2014). التقييم البنائي في العلوم 75 استراتيجية عملية لربط التقييم، والتدريس، والتعلُّم. (ترجمة جبر الجبر). الرياض: دار جامعة الملك سعود للنشر.
  8. وزارة التربية والتعليم. (1435هـ). لائحة تقويم الطالب. المملكة العربية السعودية
  9. وزارة التربية والتعليم. (1436هـ). المذكرة التفسيرية للائحة تقويم الطالب. المملكة العربية السعودية.
  10. وزارة التعليم (2018). إدارة التخطيط والتطوير التربوي بمنطقة الرياض، وحدة الإحصاءات. المملكة العربية السعودية.
  11. Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and Classroom Learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–74.
  12. Black, P. J., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5–31.
  13. Black, P., & Wiliam, D. (2010). Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan, 92(1), 81-90.
  14. Chappuis, J., Stiggins, R., Chappuis, S., & Arter, J. A. (2012). Classroom Assessment for Student Learning (Second Edition). New Jersey: Pearson Education.
  15. Clark, I. (2012). Formative Assessment: Assessment Is for Self-regulated Learning. Educational Psychology Review, 24(2), 205–249.
  16. Clarke, S. (2008). Active Learning through Formative Assessment. London: Hodder Education.
  17. Dweck, C. (2006). Mindset, the New Psychology of Success. New York: Random House.
  18. Fayadh, A. (2017). Effectiveness of the Proposed Training Formative Assessment Programme and its Impact on Teaching Style Improvements of Saudi Science Teachers in Saudi Arabia. Journal of Turkish Science Education (TUSED), 14(1), 35-56.
  19. Gioka, O. (2009). Teacher or Examiner? The Tensions between Formative and Summative Assessment in the Case of Science Coursework. Research in Science Education, 39(4), 411–428.
  20. Harlen, W. (2003). Enhancing Inquiry through Formative Assessment. (J. Brand & R. Brown, Eds.). San Francisco, Ca.: Exploratorium.
  21. Heritage, M. (2010). Formative Assessment and Next-Generation Assessment Systems: Are We Losing an Opportunity? Council of Chief State School Officers. Retrieved from www.ccsso.org.
  22. Koh, K., Lim, L., Tan, C., & Habib, M. (2015). Building Teachers' Capacity in Formative Assessment: the Singapore Example. New Educational Review, 40(2), 211-221.
  23. Piaget, J., & Inhelder, B. (1969). The Psychology of The Child (2 edition). New York: Basic Books.
  24. Robinson, J., Myran, S., Strauss, R., & Reed, W. (2014). The impact of an alternative professional development model on teacher practices in formative assessment and student learning. Teacher Development, 18(2), 141-162.
  25. Shepard, L. A. (2000). The Role of Assessment in a Learning Culture. Educational Researcher, 29(7), 4–14.
  26. Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37(1), 3–14.
  27. Wong, M. W. (2007). Assessment for learning and teacher development: the experience of three Hong Kong teachers. Teacher Development, 11(3), 295-312.