Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify the effectiveness of interspersal strategy in improving accuracy level to solve mathematics problems and facilitating task engagement among grade 4 students with learning disabilities. The study sample included 20 students. They were divided randomly into two equal groups each consisting of 10 students; experimental group and controll group. The researchers used the semi-experimental method. The researchers designed mathematical problems tests, a task engagement scale and a manual for the implementation of the interspersal strategy. The findings of the study revealed statistically significant differences between the result of the pre and post-test of the experimental group in favor of the post-test. Additionally, there were statistically significant differences between the average achieved by the experimental group and the controlled group in relation to the mathematics problems. Furthermore, the study found out that there were statistically significant differences between the average resulting from the pre and post-tests relative to the level of task engagement. However, there were no statistically significant differences between the average achieved by the experimental group and the controlled group in the engagement on task.

Keywords

Interspersal strategy accuracy solve mathematics problems learning disabilities.

Article Details

References

  1. إبراهيم، مجدي عزيز (2008). تدريس الرياضيات لذوي صعوبات التعلم: المتأخرين دراسيًا وبطئي التعلم (سلسلة تدريس الرياضيات لذوي الاحتياجات الخاصة). القاهرة: عالم الكتب.
  2. أبو لوم، خالد محمد (2016). دراسة تحليلية للأخطاء الشائعة لدى طلبة الصف الرابع الأساسي في الأعداد الصحيحة والكسور العادية وطرق معالجتها. مجلة دراسات العلوم التربوية، 43(3)، 2067-2084.
  3. الأسدي، سعيد جاسم؛ فارس، سندس عزيز (2015). مناهج البحث العلمي في البحوث التربوية والنفسية والاجتماعية والإدارية والفنون الجميلة. عمان: دار الوضاح للنشر.
  4. الخطيب، عاكف عبدالله؛ ملكاوي، محمود زايد (2012). الدليل العملي لمعلمي صعوبات تعلم مادة الحساب. إربد: عالم الكتب الحديث.
  5. دائرة البرامج التعليمية (۲۰۱7). الكتاب السنوي للإحصاءات التعليمية. مسقط: وزارة التربية والتعليم.
  6. دائرة التقويم التربوي (۲۰۱5). التقرير الوطني للدراسة الدولية في الرياضيات والعلوم. مسقط: وزارة التربية والتعليم.
  7. الزليطني، نجاة أحمد (2016). نظريات التعلم وتطبيقاتها التربوية "نظرية سكينر انموذجاً". المجلة الجامعة، 3(18)، 31-49.
  8. الشيباني، عزاء هلال حارب (2011). مدى شيوع صعوبات تعلم الرياضيات وعلاقتها ببعض المتغيرات التصنيفية لدى تلاميذ التعليم الأساسي بسلطنة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة. البحرين: جامعة الخليج العربي.
  9. الصرايرة، باسم؛ الفليح، خالد عبدالعزيز؛ الصمادين يحيى؛ السليتي، فراس (2009). استراتيجيات التعلم والتعليم النظرية والتطبيق. إربد: عالم الكتب الحديث.
  10. عبدالسميع، محمد عبدالهادي (2019). اندماج الطلاب مدخل لجودة نواتج التعلم. عمان: دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة.
  11. العدل، عادل محمد (2016). صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية. القاهرة: عالم الكتب.
  12. العوفي، فارس محمد (2006). ضعف الأساسيات الرياضية لدى طلاب ما بعد التعليم الأساسي أسبابة وعلاجه المقترح. مجلة التطوير التربوي- سلطنة عمان، 5(26)، 27-32.
  13. القمش، مصطفى نوري؛ الجوالدة، فؤاد عيد (2012). صعوبات التعلم رؤية تطبيقية. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.
  14. كريم، رفاه عزيز؛ وعبدالكاظم، تغريد (2011). الصعوبات التي تواجه التلاميذ في المرحلة الابتدائية في الحساب الذهني من وجهة نظر معلميهم. مجلة الفتح، (47)، 234-274.
  15. محمد، عادل؛ عواد، احمد (2013). مدخل إلى صعوبات التعلم: النظرية- التشخيص- اساليب التدخل. الرياض: دار النشر الدولي للنشر والتوزيع.
  16. المشهداني، عباس ناجي (2011). تعليم المفاهيم والمهارات في الرياضيات تطبيقات وأمثلة. عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
  17. اليماني، سعيد وعبد الرحيم، فتحي السيد، والبلوشي، عواطف (2008). بعض العمليات المعرفية وعلاقتها بمهارات عملية الجمع لدى ذوات صعوبات الحساب والعاديات من تلميذات المرحلة الابتدائية في البحرين. مجلة البحوث النفسية والتربوية، كلية التربية بجامعة المنوفية، مصر، 1(23)، 128-152.
  18. وزارة التربية والتعليم (2017). كتاب مادة الرياضيات للصف الرابع الأساسي. مسقط: مطبعة جامعة كامبريدج ووزارة التربية والتعليم في سلطنة عُمان.
  19. Barkley, E. (2010). Student engagement techniques: A Handbook for College Faculty. San Francisco: Jossey-Bass.
  20. Billington. J. Skinner, H., Hutchins. H & Malone, J. (2004). Varying problem effort and choice: Using the interspersal technique to influence choice towards more effortful assignments. Journal of Behavioral Education, 13(3), 193-207.
  21. Bottini, S., Vetter, J., McArdell, L., Wiseman, K., & Gillis, J. (2018). Task interspersal: A Meta-analytic review of effective programming. Review Journal Of Autism & Developmental Disorders, 5(2), 119. Doi: 10.1007/s40489-018-0127-7
  22. Calderhead, W. Filter, K. & Albin, R. (2006). An investigation of incremental effects of interspersing math items on task-related behavior. Journal of Behavioral Education, 15(1), 51- 65.
  23. Calderhead, W. J. (2003). Effects of interspersed math problems on the task engagement of middle school students (Order No. 3113002). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305307229). Retrieved from https://ezproxysrv.squ.edu.om:2110/docview/305307229?accountid=27575.
  24. Cates, G. (2005). A review of the effects of interspersing procedures on the stages of academic skill development. Journal of Behavioral Education, 14, 305-325. DOI: 10.1007/s10864-005-8652-8.
  25. Cavanagh, S. (2009) Kiddie Algebra. Education Week, 2/11/2009, Retreived on 1/6/2018, 28(21), 21-23. Resived from: http://www.edweek.org/ew/toc/2009/02/11/index.html.
  26. Clinton, E. & Clees, J. (2015). High-preference strategies and other interspersal procedures for learners with disabilities: A Review of the literature. Journal of Special Education Apprenticeship, 4(2), 1-27.
  27. Cohen, J. (2nd ed.). (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences .Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  28. Forbes . E, Skinner . H, Black . P, Yaw. J, Booher. J & Delisle. J. (2013). Learning rates and known-to-unknown flash-card ratios: Comparing effectiveness while holding instructional time constant. Journal of Applied Behavior Analysis, 46(4), 832–837
  29. Garet, M., Wayne, A., Stancavage, F., Taylor, J., Eaton, M., Walters, K. & .... (2011). Middle School Mathematics Professional Development Impact Study: Findings after the Second Year of Implementation ( NCEE 2011-4024). Washington, DC: National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education..
  30. Harper, S. & Quaye, S. (2Eds.). (2009). Student engagement in higher education: Theoretical perspectives and practical approaches for diversr populations, New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  31. Hatfield, T. A. (2011). Use of an interspersal technique to enhance work completion rates, on-task behavior and accuracy on independent math assignments (Order No. 3443932). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (856901270). Retrieved from https://ezproxysrv.squ.edu.om:2110/docview/856901270?accountid=27575.
  32. Hawkins, J. A. (2004). The effects of task demands and interspersal ratios on student accuracy in mathematics (Order No. 3148293). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305126249). Retrieved from https://ezproxysrv.squ.edu.om:2110/docview/305126249?accountid=27575.
  33. Hawkins, J., Skinner, H. & Oliver, R. (2005). The effects of task demands and additive interspersal ratios on fifth-grades' mathematics accuracy. School Psychology Review, 34, 543-555.
  34. Hou, F. (2010). The effect of explicit timing on math performance using interspersal assignments with students with mild/moderate disabilities (Order No. 1479282). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (744085819). Retrieved from https://ezproxysrv.squ.edu.om:2110/docview/744085819?accountid=27575.
  35. Hulac, D. & Benson, N. (2011). Getting students to work smarter and harder: Decreasing off-task behavior through interspersal techniques. School Psychology Forum: Research in Practice, 5(1), 29-36.
  36. Johns, G., Skinner, H. & Nail, G. (2000). Effects of interspersing briefer mathematics problems on assignment choice in students with learning disabilities. Journal of Behavioral Education, 2(10), 95–106.
  37. Jones, R. (2009). Student engagement teacher handbook. New York: The International center for leadership in education. Retreived on 1/6/2018, Retrieved from http://heatherschool.org/wp-content/uploads/2012/04/Student-Engage-handbook-excerpt-4.pdf.
  38. Jordan, C., Hanich, B. & Kaplan, D. (2003). A longitudinal study of mathematical competencies in children with specific mathematics difficulties versus children with comorbid mathematics and reading difficulties. Child Development, 74, 834- 850.
  39. Kong, Q. & Wong, N. (2003). Student engagement in mathematics: Development of instrument and validation of construct. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 4-21.
  40. McCurdy, M., Skinner, H., Grantham, K., Watson, S. & Hindman, M. (2001). Increasing on task behavior in an elementary student during mathematics seatwork by interspersing additional brief problems. School Psychology Review, 30, 23-32.
  41. McDonald, M. & Ardoin, S. (2007). Interspersing easy math problems among challenging problems: detection of interspersal effects in whole-class applications. Journal of Behavioral Education, 16(4), 342-354.
  42. McDonald, M. (2005). The interspersal procedure: Enhancing basic math fact fluency (master’s thesis). University of South Carolina, Columbia. Retrieved from https://www.researchgate.net.
  43. Rapp, T. & Gunby, K. (2016). Task interspersal for individuals with autism and other neurodevelopmental disorders. Journal of Applied Behavior Analysis, 49(3), 730–734.
  44. Robinson, S. & Skinner, C. (2002). Interspersing additional easier items to enhance mathematics performance on subtests requiring different task demands. School Psychology Quarterly, 17(2), 191-205.
  45. Skinner, C. (2002). An empirical analysis of interspersal research evidence, implications and applications of the discrete task completion hypothesis. Journal of School Psychology, 40, 347-368. DOI: 10.1016/50022-4405(02)00101-2.
  46. Skinner, H., Hurst, L., Teeple, F. & Meadows, S. (2002). Increasing on task behavior during mathematics independent seat work in students with emotional disturbance by interspersing additional brief problems.Psychology in the Schools, 39, 647–659.
  47. Student-task-checklist. Retreived on 1/10/2017, Resived from: http://www.msta.org/wp content/uploads/2015/08/Student-Task-Checklist.pdf.
  48. Time on task form2. Retreived on 1/10/2017, Resived from: http://www.pbcoop.org/programs/ebd/TimeOnTaskForm2.pdf
  49. Volkert, V., Lerman, D., Trosclair, N., Addison, L., & Kodak, T. (2013). An exploratory analysis of task-interspersal procedures while teaching object labels to children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 41(3), 335-350.
  50. Wildmon, M. E. (2001). Investigating the effects of interspersing additional problems within mathematics assignments among students with a learning disability (Order No. 3030272). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (250832083). Retrieved from https://ezproxysrv.squ.edu.om:2110/docview/250832083?accountid=27575.
  51. Wildmon, M., Skinner, C., Watson, S. & Garret, S. (2004). Enhancing assignment perceptions in students with mathematics learning disabilities by including more work: An extension of interspersal research. School Psychology Quarterly, 19, 106-120.