The Relationship between Emotional Intelligence and the Level of Literary Appreciation Skills among Arabic Language Teachers for the Secondary Stage in Najran Region

Mohammed H. Alshehri, Abdalgader M. Atoom

Abstract


The study aimed at identifying the relationship between emotional intelligence and the level of literary appreciation skills among Arabic language teachers for the secondary stage in Najran region. To achieve this aim, the researchers used the descriptive analytical method. The researchers used two questionnaires; the first one was to measure the level of emotional intelligence, which consisted of 38 items, and the second one was to measure the level of literary appreciation scale, which consisted of 20 items. The research sample consisted of 105 teachers chosen randomly, 28 males and 77 females. The results of the study indicated that the level of emotional intelligence and the level of literary appreciation skills among the teachers was high. There were no statistically significant differences at the level of emotional intelligence attributed to the variables of gender, qualification, and experience, and there were no statistically significant differences at the level of literary appreciation skills attributed to the variables of gender, qualification, and experience. In addition, the results indicated that there was a significant correlation between the level of emotional intelligence and the level of literary appreciation skills. There was a statistically significant effect of emotional intelligence and its dimensions on the level of literary appreciation skills among Arabic language teachers. Emotional intelligence was able to explain 0.503 of the variances in the level of literary appreciation skills among teachers of Arabic language.

Keywords


Emotional intelligence, literary appreciation skills, Arabic language teachers.

Full Text:

PDF

References


إبراهيم، أحمد (2003). تقييم الأداء التدريسي للطلاب المعلمين في النصوص الأدبية في ضوء مقومات التذوق الأدبي. مجلة كلية التربية - جامعة طنطا، 32, 430 – 449.

بلال، نجمة (2014). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالثقة بالنفس لدى طلاب الجامعة "دراسة ميدانية على طلاب جامعة مولود معمري - تيزي وزو- ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مولود معمري، الجزائر.

بن غربال، سعيدة (2015). الذكاء العاطفي وعلاقته بالتوافق المهني "دراسة ميدانية على عينة من أساتذة جامعة محمد خيضر"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر، بسكرة، الجزائر.

البكر، فهد ؛ والعشيوي، وفاء (2008). مدى توافر الكفايات المهنية اللازمة لتدريس النصوص الأدبية لدى معلمات اللغة العربية بالمرحلة الثانوية . دراسات في المناهج وطرق التدريس، 133، 116 – 148.

سعيد، سعاد (2007). الذكاء الانفعالي وسيكولوجية الطاقة اللامحدودة. إربد: دار عالم الكتب الحديث.

شحاته، حسن (2004). أساسيات التدريس الفعال في العالم العربي. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

الشديفات، أشجان (2013). بناء برنامج تعليمي قائم على مهارات التذوق الأدبي بالمستوى الإبداعي من خلال تدريس النصوص الأدبية لدى طلبة قسم اللغة العربية في كلية الآداب في الجامعة الهاشمية. المجلة العربية للدراسات التربوية والاجتماعية - السعودية، 3، 53 – 69.

صبح، نورا (2011). مدى تحقق الكفايات اللغوية في طرائق التدريس والتذوق الأدبي في المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة البعث، الجمهورية العربية السورية.

حسن، أنعام (2013). الذكاء الانفعالي وعلاقته بأساليب التعامل مع الضغوط النفسية. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

الخصاونة، عون (2017). أثر الذكاء الانفعالي عند المعلمين في تحصيل طلبتهم للمرحلة الابتدائية في إقليم الشمال. مجلة كلية الآداب، جامعة القاهرة، 77 (1)، 265- 303.

الخليفة، حسن (2003). فصول في تدريس اللغة العربية. الرياض: مكتبة الرشد.

الركابي، جودت (2005). طرق تدريس اللغة العربية. ط 10، بيروت: دار الفكر المعاصر.

رمضان، حسن نبيل (2010). درجة الذكاء الانفعالي لدى معلمي مدارس وكالة غوث وتشغيل اللاجئين الفلسطينيين في محافظة نابلس. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات – فلسطين،19 ، 45 – 75.

شحاتة، حسن (2008). تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

عبدالباري، ماهر (2016). التذوق الأدبي " طبيعته- نظرياته- مقوماته – معاييره- قياسه. عمان: دار الفكر.

العبدلات، أسماء (2008). فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذكاء الانفعالي في التكيف الأكاديمي والاجتماعي وفي الاتجاهات نحو المدرسة لدى الطلبة الموهوبين في الأردن. أطروحة دكتوراه، كلية الدراسات العليا، عمان، الأردن.

عبدالعظيم، سلامة؛ وعبدالعيظم، طه (2006). الذكاء الوجداني للقيادة التربوية. عمان: دار الفكر.

العتوم، نداء (2014). مستوى الذكاء العاطفي لدى معلمات الصفوف الثلاثة الأولى في محافظة جرش وعلاقته باتجاهاتهن نحو مهنة التدريس. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن .

العثيمين، لطيفة (2002). واقع ممارسة الطالبات المعلمات مهارات تدريس النصوص الأدبية في المرحلة المتوسطة بالعاصمة المقدسة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.

علوان، أحمد (2011). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية وأنماط التعلّق لدى طلبة الجامعة في ضوء متغيري التخصص والنوع الاجتماعي للطالب، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 7(3)، 125 -144.

الفيلكاوي، حليمة (2015). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالتوافق المهني لدى معلمي ومعلمات المرحلة الثانوية بدولة الكويت. مجلة العلوم التربوية، 3 (2)، 1 – 38.

الفكي، إيمان (2016). الذكاء الانفعالي وعلاقته السببية بالكفايات التدريسية والرضا المهني لدى معلمي التربية الخاصة بمحليات أم درمان الكبرى، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة أم درمان الاسلامية، السودان.

مبیض، مأمون (2003). الذكاء العاطفي والصحة العاطفیة. عمان: المكتب الإسلامي للنشر والتوزيع.

المخزومي، أمل (2005). الذكاء الانفعالي. مجلة المعلم، 1(2):62-77.

مقداد، عصام (2008). مستوى مهارات التذوق الأدبي لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الأساسية العليا وعلاقته بمستوى الثقافة الإسلامية لديهم. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية – غزة، فلسطين.

كمور، ميماس؛ والجندي، خالد (2014). الذكاء الوجداني وعلاقته بالكفايات المهنية والشخصية والاجتماعية لدى معلمي الطلبة الموهوبين في ضوء بعض المتغيرات، رسالة الخليج العربي – السعودية، 35 (13)، 63 – 84.

الناقة، محمود كامل (2000). "تعليم اللغة العربية في التعليم العام، مداخله وفنياته"، الجزء الثاني، القاهرة.

الهزايمة، سامي (2009). أثر طريقة تقديم النصوص في مهارات التذوق الأدبي وعلاقته بالجنس لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية،1(2)، 322 – 352.

Bar-On, R. (2000). Practical guide of applying emotional intelligence to Improve personal and organizational effectiveness. New York: Academic Press.

George, J. (2000). Emotions and leadership: The role of emotional intelligence. Human Relations, 53 (8) 1027-1055.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam.

Mayer, J & Salovey, P. (2000). Emotional Intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence, 27, 267-298.

Freedman, J. (2007). At the Heart of Leadership- How to Get Results with Emotional Intelligence. CA, Six Seconds.

Vincent, D. (2003). The Evaluation of a social - emotional intelligence program: effect of fifth graders' prosocial and problem behaviors. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Albany, U.S.A.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol13iss3pp558-575

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Mohammed H. Alshehri, Abdalgader M. Atoom

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter