Main Article Content

Abstract

The study aimed to identify a set of Islamic standards for the educational concepts that should be taken into account when addressing the process of Islamic rooting. The researcher used the analytical descriptive method, and the results of the study showed the absence of Interdisciplinary studies, which may contribute more to correcting the methodology of Islamic rooting for educational sciences, among specialists in the origins of education and other disciplines in the educational fields or otherwise. Thus, the study presented a set of Islamic Rooting standards for the educational concepts which are: reliance on sources of Islamic education, adherence to the rules of derivation and reasoning in Islamic methodology, ability to critique and deal with the heritage tales and understanding and knowledge of Arabic language methods and their multiple uses. The distinction between the sources of knowledge in Islam and other nations, starting from the Islamic perception of the universe, man and life, extensive knowledge in the field of education and work within the field. Results also indicate the presentation of educational concepts clearly after rooting them, verification of rooting objectives of educational concepts, emergence of features of the methodology of Islamic roots when dealing with educational concepts, averageness in dealing with educational concepts coming from other educational cultures, taking into consideration the aspects of the legal dispute and its reflection on educational applications. The study concluded with a set of recommendations in the light of its findings

Keywords

Standards rooting concepts Islamic rooting educational concepts.

Article Details

References

  1. ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين (1994). لسان العرب، ط3، دار صادر، بيروت.
  2. أبو عرّاد، صالح علي (2011). قراءات في التوجيه الإسلامي للعلوم التربوية، سلسلة دعوة الحق (252)، رابطة العالم الإسلامي، مكة المكرمة.
  3. إسماعيل، سيف الدين عبد الفتاح (2008). بناء المفاهيم الإسلامية ضرورة منهاجية، بناء المفاهيم، دراسة معرفية ونماذج تطبيقية، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، دار السلام، القاهرة.
  4. إسماعيل، سيف الدين عبد الفتاح (2008). مقدمة أساسية حول عملية بناء المفاهيم، بناء المفاهيم، دراسة معرفية ونماذج تطبيقية، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، دار السلام، القاهرة.
  5. انميرات، عبد العزيز (1999). التأصيل الإسلامي للعلوم الإنسانية، المفهوم والإشكالية، مجلة المصباحية، سلسلة العلوم الإنسانية، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، فاس، المغرب، ع (3)، 104- 111.
  6. أنيس، إبراهيم ومنتصر، عبد الحليم والصوالحي، عطية وأحمد، محمد خلف (2004). المعجم الوسيط، مكتبة الشروق الدولية، القاهرة.
  7. أونجل، أركان (1983). أساليب البحث العلمي، دراسة مفاهيم البحث لأخصائي العلوم الاجتماعية، ترجمة: حسن ياسين، معهد الإدارة العامة، القاهرة.
  8. البيشي، عبد الله زايد (2006). التوجيه الإسلامي لمنهجية البحث التربوي المعاصر، رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم التربية الإسلامية والمقارنة، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  9. الجمل، علي، واللقاني، أحمد (1996). معجم المصطلحات التربوية المعرفية في المناهج وطرق التدريس، عالم الكتب، القاهرة.
  10. الحازمي، عبد الرحمن سعيد (2004). التوجيه الإسلامي لأصول التربية، معهد البحوث العلمية بجامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  11. الحلواني، إحسان محمد (2008). استخدام مهارا التفكير في التأصيل الإسلامي للعلوم، اللقاء العربي الثاني لتعليم التفكير وتنمية الإبداع، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمّان، الأردن، 176 – 197.
  12. حمرون، ضيف الله غضيان (2012). التأصيل والتوجيه الإسلامي لعلم الإدارة ونظرياته في الجامعات السعودية: تصور مقترح لتوجيهه إسلاميا، مجلة جامعة الإمام محمد بن سعود – العلوم الإنسانية والاجتماعية، الرياض، ع (23)، 13- 58.
  13. خليل، عماد الدين (1990). مدخل إلى إسلامية المعرفة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، فرجينيا، أمريكا.
  14. رجب، إبراهيم عبد الرحمن (1996). التأصيل الإسلامي للعلوم الاجتماعية: معالم على الطريق، إسلامية المعرفة، لبنان، 1 (3)، 47 – 83.
  15. سعادة، جودت أحمد (1990). مناهج الدراسات الاجتماعية، دار الملايين، بيروت.
  16. الصبيح، صالح إبراهيم (2013). المدخل إلى التأصيل الإسلامي لعلم النفس، ط2، مكتبة الرشد، الرياض.
  17. الصفدي، أحمد عصام (1992). أصول التربية في الإسلام: مفاهيمها وقواعدها، اللقاء السنوي الخامس (التأصيل الإسلامي للتربية وعلم النفس) الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، 1- 23.
  18. الصنيع، عبد الله ناصر (2009). تمهيد في التأصيل رؤية في التأصيل الإسلامي لعلم النفس، ط2، دار كنوز أشبيليا، الرياض.
  19. عبد الحق، صلاح إسماعيل (2008). توضيح المفاهيم ضرورة معرفية، بناء المفاهيم، دراسة معرفية ونماذج تطبيقية، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، دار السلام، القاهرة.
  20. العمرو، صالح سليمان (2000). التأصيل الإسلامي لفلسفة التربية، معهد البحوث العلمية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  21. العيسى، إبراهيم محمد (2016). واقع بحوث التأصيل والتوجيه الإسلامي للعلوم التربوية في جامعات المملكة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض، ع (7)، 15- 70.
  22. الغالي، بلقاسم محمد (2005). محاولات في تأصيل العلوم الإنسانية والاجتماعية، شؤون اجتماعية، جمعية الاجتماعيين، 22 (87)، 137- 157.
  23. غانم، إبراهيم البيومي وآخرون (2008). بناء المفاهيم، دراسة معرفية ونماذج تطبيقية، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، دار السلام، القاهرة.
  24. الفاروقي، إسماعيل (1984). أسلمة المعرفة، المبادئ العامة وخطة العمل، دار البحوث العلمية، الكويت.
  25. المطيري، منصور زويد (1993). الصياغة الإسلامية لعلم الاجتماع، سلسلة كتاب الأمة (33)، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، قطر.
  26. المعهد العالمي للفكر الإسلامي (1992). إسلامية المعرفة: المبادئ وخطة العمل والإنجازات، فرجينيا، أمريكا.
  27. ملكاوي، فتحي حسن (2008). التأصيل الإسلامي لمفهوم القيم، إسلامية المعرفة، 14 (54)، 5 – 22.
  28. الميمان، بدرية صالح (2002). نحو تأصيل إسلامي لمفهومي التربية وأهدافها، رسالة دكتوراه منشورة، دار عالم الكتب، الرياض.
  29. نوفل، محمد نبيل (1985). دراسات في الفكر التربوي المعاصر، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.
  30. هاشم، رضا محمد (2013). واقع البحث التربوي في رسائل الماجستير والدكتوراه في مجال أصول التربية بكلية البنات جامعة عين شمس، مجلة البحث العلمي في التربية، مصر، 3 (14)، 469- 510.
  31. يالجن، مقداد (2014). أساسيات التأصيل والتوجيه الإسلامي للعلوم والمعارف والفنون، دار عالم الكتب، الرياض.