Main Article Content

Abstract

This study aimed at identifying the extent to which the cognitive style (flexibility-rigidity) and study procrastination contribute to predicting attitudes towards wall writings, and to identify the most common cognitive style (flexibility rigidity), the level of Study Procrastination and attitudes towards the wall writings, among a sample of tenth grade-students in Rafah Governorate, in Gaza Strip. Additionally, the study aimed to explore the possibility of gender differences in these three variables. The total study sample consisted of n = 350 male and female students in the tenth grade, with 174 male and 176 female students. Data was gathered by using the following three measures: Cognitive Style Scale (CSS), the Study Procrastination Scale (SPS), and the Students Attitudes Towards wall writings (SAW). The results showed that flexible compared to rigidity Cognitive Style, is more used and common among tenth grade students; and that the level of the study procrastination, attitudes towards wall writings, reached 67.9% and 60%, respectively. In addition, both Cognitive Style and Study Procrastination contributed together in predicting 63.2% of the variation in the attitudes towards the wall writings. Recommendations were put in light of these results.

Keywords

Cognitive style study procrastination attitudes towards wall writings basic tenth-grade students.

Article Details

References

  1. أبو ازريق، محمد وجرادات، عبد الكريم (2013). أثر تعديل أثر تعديل العبارات الذاتية السلبية في تخفيض التسويف الأكاديمي وتحسين الفاعلية الذاتية الأكاديمية، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 9(1)، 15-27.
  2. أبو عمرة، هاني (2013). مستوى الالتزام الديني والقيم الاجتماعية وعلاقتهما بالاغتراب النفسي لدى طلاب الجامعات الفلسطينية بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة.
  3. أبو غزال، معاوية (2012). التسويف الأكاديمي: انتشاره وأسبابه من وجهة نظر الطلبة الجامعيين. المجلة الاردنية في العلوم التربوية، 8(2)، 131-149.
  4. الأحمد، أمل وياسين، فداء (218). التسويف الأكاديمي وعلاقته بالثقة بالنفس لدى عينة من طلبة قسم علم النفس في كلية التربية بجامعة دمشق. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 16(1)، 13- 56.
  5. أحمد، عطية (2008). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بالدافعية للإنجاز والرضا عن الدراسة لدى طلاب جامعة الملك خالد بالمملكة العربية السعودية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الزقازيق، مصر.
  6. بدر خان، سوسن (2014). اتجاهات طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن نحو الالتحاق بمجالات التعليم المهني بعد نهاية مرحلة التعليم الأساسي. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، غزة: فلسطين، 22(2)، 65–99.
  7. بوبو، منذر وشربيه، بشرى وشبيب، هناء (2014). التسويف الاكاديمي وعلاقته بالقلق بوصفه (سمة وحالة): دراسة ميدانية على عينة من طلبة كلية التربية في جامعة تشرين. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، سوريا، 36(6)، 473-488.
  8. بوظعان، سيهام وغنوشي، كنزة (2016). دلالات الكتابات الجدارية، دراسة سيميائية: شوارع بجاية أُنموذجاً. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عبد الرحمن ميرة (بجاية)، الجزائر.
  9. جبار، كنزة (2014). اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو الكتابة الجدارية دراسة ميدانية لعينة من الطلبة الجامعيين بجامعة الحاج لخضر باتنة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر بسكرة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية.
  10. الجلاد، علا (2014). التفكير المرن وعلاقته بالدافع المعرفي لدى طلبة الجامعة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، العراق.
  11. الخالدي، أديب (2003). سيكولوجية الفروق الفردية والتفوق العقلي. دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
  12. الربيع، فيصل وشواشرة، عمر وحجازي، تغريد (2014). التسويف الأكاديمي وعلاقته بأساليب التفكير لدى الطلبة الجامعيين في الأردن، المنارة، 20(1)،199-235.
  13. زهران، حامد (2005). الصحة النفسية والعلاج النفسي. ط(4)، القاهرة، جمهورية مصر العربية، عالم الكتب للنشر والتوزيع والطباعة.
  14. سكران، السيد (2010). البناء العاملي لسلوك التلكؤ للمهام الأكاديمية ونسبة انتشاره ومبرراته وعلاقتها بمستوى التحصيل لدى تلاميذ المرحلتين الثانوية والمتوسطة بمنطقة عسير بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية بالإسماعلية، 1-70.
  15. سلامة، بلال (2015). سوسيولوجيا الكتابة بالحمام: تحليل مضمون كتابة ورسومات المراهقين في حمام المدارس الثانوية في بيت لحم. المجلة الأردنية في العلوم الاجتماعية، الجامعة الاردنية، عمان، الأردن، 8(1)، 45-65.
  16. السلمي، طارق (2015). مستوى التسويف الأكاديمي والدافعية الذاتية والعلاقة بينهما لدى طلاب كليات مكة المكرمة والليث في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 16(2)، 632-664.
  17. سميرة، ميسون. (2011). الأساليب المعرفية وعلاقتها بالميول المهنية لدى متربصي مؤسسات التكوين المهني. رسالة دكتوراه غير منشورة, كلية العلوم الإنسانية، جامعة منتوري قسنطينة، الجزائر.
  18. الشريف، بندر والأحمدي، ناصر (2017). محددات التلكؤ الأكاديمي لدى طلاب الجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة (دراسة تنبؤية). مجلة الدراسات العربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، العدد 90، 353-379.
  19. عامر، نورة (2011). دراسة التصورات الاجتماعية للكتابات الجدارية في المجتمع الجزائري دراسة مستحدثة. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة فرحات عباس، سطيف، الجزائر، العدد 14، 30-40.
  20. عبائي، مليكة (2015). الأسلوب المعرفي (المرونة - التصلب) وعلاقتها بالاتجاه نحو مهنة التدريس دراسة ميدانية على عينة من معلمي المرحلة الابتدائية. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية العلوم الإنسانية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.
  21. عبدالله، حيدر (2012). دراسة مقارنة في التلكؤ الأكاديمي وفقا لحيوية الضمير لدى طلبة الجامعة. دراسة ماجستير غير منشورة، الجامعة المستنصرية، العراق.
  22. عبدالله، مالك (2018). الحساسية الانفعالية وعلاقتها بالتلكؤ الأكاديمي لدى طلبة الجامعة. مجلة كلية التربية، جامعة واسط، العدد 30(1)، 736-794.
  23. العبسي، حسن (2016). الأمن النفسي في ضوء الكفاءة الذاتية المدركة والأسلوب المعرفي لدى العاملين في المنظمات غير الحكومية في قطاع غزة. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأقصى، غزة، فلسطين.
  24. عبود، محمد (2016): العلاقة بين ضغوط الحياة والتسويف الأكاديمي لدى طلبة جامعة عجلون الوطنية في الأردن. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، 303، 641-662.
  25. العبيدى، عفراء (2013). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بجودة الحياة المدركة عند طلبة الجامعة، دراسات عربية في التربية وعلم النفس- السعودية، العدد 35، الجزء الثاني، 147-171.
  26. فضل، أحمد (2014). التلكؤ الأكاديمي وعلاقته بمهارات إدارة الوقت والرضا عن الدراسة لدى عينة من طلاب الجامعة. مجلة الدراسات العربية في التربية وعلم النفس، رابطة التربويين العرب، مصر، 51(2)، 277-330.
  27. فيصل، سناء وصالح، علي (2016). أنماط التسويف وعلاقتها بالكفاية الذاتية المدركة لدى الطلبة الفاشلين دراسيا، مجلة أماراباك، 7 (22)، 151-174.
  28. محمد، عباس (2018). الاسلوب الابداعي "التجديدي-التكيفي" وعلاقته بالتفكير المرن لدى طلبة الجامعة. مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة قاصدى مرباح ورقلة، الجزائر، 33(2)، 398-404.
  29. مصيلحي، عبد الرحمن والحسيني، نادية (2004). التلكؤ الأكاديمي لدى عينة من طلبة وطالبات الجامعة وعلاقته ببعض المتغيرات النفسية. مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر، مصر، 1(126)، 55-143.
  30. ملحم، سامي (2001). الإرشاد والعلاج النفسي: الأسس النظرية والتطبيقية. عمان، الأردن، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة.
  31. النواب، ناجي ومحمد، إياد (2014). عادات الاستذكار والدافعية نحو التحصيل وعلاقتها بالتلكؤ الأكاديمي لدى طلبة الجامعة، مجلة الفتح. جامعة ديالي، العراق، 10(60)، 303-326.
  32. Balkis, M. (2013). Academic procrastination academic life satisfaction and academic achievement : the mediation role of rational beliefs about studying . journal of Cognitive And Behavioral Psychotherapies , 13(1) , 7-74.
  33. Chow, H., (2011). Procrastination Among Undergraduate Students: Effects of Emotional Intelligence, School Life, Self-Evaluation, and Self-Efficacy, Alberta Journal of Educational Research, University of Regina, 234-240.
  34. Chu, J., & Choi, A. (2005). Rethinking procrastination. Positive effects of active procrastination behavior on attitudes and performance, 1453, 245-264. English as an International Language Journal, 9(1), 78-103.
  35. Erkan, F. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sports: Role of general procrastination, academic motivation and academic self-efficacy. Educational Research and Reviews, 6(5), 447-455.
  36. Hynd, G. (1983). The school psychologist: An introduction. Syracuse, NY: Syracuse University Press.
  37. Morgan, C. (2004). The combined Execution of stress and time
  38. management strategies to improve academic success: A program design. The Sciences and Engineering. 64 (88), 4053-4062.
  39. Özer, B., & Ferrari, J. (2011). Gender orientation and academic procrastination: Exploring Turkish high school students. Individual Differences Research, 9 (1), 33-40.
  40. Özer, B., Demir, A., & Ferrari, J. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149, 241- 257.
  41. Sirin, E. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sport : Role of general procrastination , academic motivation and academic self- efficacy. Educational Research and Reviews , 6(5), 447-455.
  42. Solomon, L., & Rothblum, E. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31,503-509.
  43. Sunitha, T., & Musthafa, M. (2013). Relationship between academic procrastination and Mathematics Anxiety among secondary school students. International journal of Education and psychological Research, 2(2), 101 – 105.
  44. Tuckman, B. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational and Psychological Measurement, 51 (2), 473-480.
  45. Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validation of the procrastination scale. Educational and Psychological Measurement, 15, 473-480.