Main Article Content

Abstract

This study examined post-graduate education students’ attitudes towards gender equality. It also explored the factors that influenced their formation, in addition to studying the differences in attitudes due to gender and social status. A  mixed design was used. Quantitative data were collected from a random sample of 168 students using a questionnaire prepared by the researchers. The qualitative data were collected from three focus groups with six students each. The findings showed high awareness of women's rights in areas related to family, social and political matters.  Female and unmarried students showed attitudes that are more positive. Results indicated that there are factors that influence the formation of students' attitude including family, culture, education, personal and life experiences.  Recommendations highlighted the importance of raising the awareness of the community towards the Islamic perspective of the rights and obligations of women and men in addition to linking this to the international humanitranian  right laws and agreements, and to issue the necessary policies and laws support their implementation.

Keywords

Attitudes towards equality Islamic perspective attitudes formation factors mixed design.

Article Details

References

  1. الأغا، إحسان، والأستاذ، محمود (2007). مقدمة في تصميم البحث التربوي، ط2. غزة: مكتبة الطالب الجامعي في الجامعة الإسلامية.
  2. الألباني، محمد (د.ت). السلسلة الصحيحة، برنامج منظومة التحقيقات الحديثية - المجاني - الإسكندرية: مركز نور الإسلام لأبحاث القرآن والسنة .
  3. الأنصاري، عيسى، ووطفة، علي (2000). مواقف طلبة جامعة الكويت من قضايا المساواة بين الرجل والمرأة في ضوء بعض المتغيرات التعليمية والاجتماعية. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، (98)، 183-250.
  4. الحسن، نديم (2008). اتجاهات طلبة الجامعات الأردنية نحو المحطات الفضائية العربية (رسالة ماجستيرغير منشورة). جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
  5. الخاروف، أمل (2010). اتجاهات الشباب والشابات الملتحقات في المراكز الشبابية التابعة للمجلس الأعلى للشباب نحو النوع الاجتماعي. مجلة النجاح للأبحاث العلوم الإنسانية، 24(8)، 2359-2394.
  6. أبو علام، رجاء (2014). مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية. ط7. القاهرة: دار النشر للجامعات.
  7. المشني، منال (2011). حقوق المرأة بين المواثيق الدولية وأصالة التشريع الإسلامي. عمان: دار الثقافة.
  8. المصدر، عبد العظيم (2002). محاضرات في علم النفس الاجتماعي المعاصر. غزة: جامعة الأزهر.
  9. زهران، حامد (2003). علم النفس. القاهرة: عالم الكتاب للنشر والتوزيع.
  10. سلطان، صلاح الدين (2010) . المرأة والرجل بين المقام والمهام. الولايات المتحدة الأمريكية: سلطان للنشر.
  11. عسلية، حمد، والبنا، أنور (2009). علم النفس الاجتماعي. ط2. هيئة الكتاب الجامعي.
  12. صديق، حسين (2012). الاتجاهات من منظور علم الاجتماع. مجلة جامعة دمشق، 28(3+4). 299-322.
  13. صالح، خضير (2008). اتجاهات طلبة الجامعة نحو عمل المرأة في المجالين السياسي والاجتماعي في المرحلة الراهن. مجلة جامعة كربلاء العلمية، 6(2)، 7-20.
  14. كتاب، ايلين، بارك، جاري، وكارلسون، لينا (2017م). مفهوم الرجولة - الدراسة الاستقصائية الدولية بشأن الرجال والمساواة بين الجنسين. معهد دراسات المرأة- جامعة بيرزيت.
  15. ملحم، سامي (2008). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط2. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  16. Ahmed, R. (2008). Attitude towards women amongst a sample of South African muslim male (Unpublished Master’s Thesis). University of KwaZulu-Natal, South Africa.
  17. Alam, S., Nallusamy, K., Suhaili, S., & Yaacob N.H. (2015). Attitudes among students towards gender beliefs and moral values at higher learning institutions in Malaysia. Open Access Library Journal, 2: e1133. http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1101133.
  18. Başar, F., & Demirci, N. (2018). Attitudes of nursing students toward gender roles: A cross-sectional study. [Electronic Version] Contemporary Nurse Journal, 54(3), 333-344.
  19. Bint Ahmed Jaffer Y., & Afifi M. (2005). Adolescent attitudes toward gender role And women empowerment in Oman. East Mediterr Health Journal, 11(4), 805-18.
  20. Dalsi, Y., & Saricoban, S. (2016). Determination of attitudes on gender: A study on higher education students. European Scientific Journal, 12(26), 268-287.
  21. Eaton, A., & Visser, P. (2008). Attitude importance, understanding the causes and consequence of passionately held views. Social and Personality Psychology Compass, 2(4), 1719 – 1736.
  22. Fényes, H .(2014). Gender role attitudes among higher education students in a borderland central -Eastern European region called Partum. C. E. P. S Journal, 4(2), 49-70.
  23. Galarza, C .R., Apolo, D.,García, S. P., & Guerrero, J. J. (2018). Gender differences towards gender equality: Attitudes and perceptions of college students. Review of European Studies Journal, 10(1), 61-71.
  24. Kizilaslan, İ., & Diktas, İ. Ö. (2011). The role of university education in changing the gender role perceptions of Turkish ELT Student Teachers. International Online Journal of Educational Science, 3(2), 510-525.
  25. Mägia, E., Biin, H., Trasberg, K., & Kruus, K. (2016). Gender awareness and attitudes toward gender equality among students participating in teacher training. Estonian Journal of Educational Sciences,4 (1), 159–194.
  26. Shteiwi, M. (2015). Attitudes towards gender roles in Jordan. British Journal of Humanities and Social Sciences, 12(2), 15-27.
  27. Varol, Z. S., Ciceklioglu, M., & Taner, S. (2015). Evaluation of first-year medical students’ attitudes about gender equality. European Journal of Public Health, 25(3).
  28. Vidanapathirana, M.N., Varothayan, S., Vilochani, D.C., Wangmo, C., & Jayakody, H. (2017). Knowledge and attitudes on gender equality and their correlates among the second year students of University of Colombo. Ceylon Journal of Medical Scineces, 54(1), 35–43.