Main Article Content

Abstract

The study aimed to examine the effectiveness of using the overlapping waves strategy during the teaching of geography lessons in acquiring realistic thinking skills and improving the attitudes towards geography in a sample of sixth grade students in Jordan using the quasi-experimental method. The purposive method was used to select the study sample (n = 64) students, who were randomly assigned either to the experimental group (n = 32), taught geography lessons with the overlapping waves strategy method, or the control group (n = 32), taught  geography lessons with the usual method. The Realistic Thinking Skills Test (RTT) was prepared with its three dimensions, as well as the attitudes towards Geography Scale (AGS). After verifying their validity and validity, the two instruments were applied to the sample as pre post intervention. The results of the statistical analysis indicated that there were statistically significant differences at (α = 0.05) in the post test between the mean of the experimental group and the control group scores on the Realistic Thinking Skills Scale (RTS) and the Attitudes towards Geography Scale (AGS) in favor of the experimental group, indicating the efficiency of using the overlapping waves strategy used in the current study in geography teaching.

Keywords

Overlapping waves strategy geography subject realistic thinking skills.

Article Details

References

  1. جروان، فتحي (2016). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات. ط 9، عمان، الأردن: دار الفكر للنشر والتوزيع.
  2. الحسيني، حيدر (2016). اثر إستراتيجية المظلة العنقودية في تحصيل مادة الجغرافية لدى طالب الصف الثاني متوسط واتجاهاتهم نحوها. (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، جامعة المستنصرية، العراق.
  3. حميد، سلمى (2016). أثر إستراتيجية الأمواج المتداخلة في تنمية التفكير المتشعب لدى طلاب الصف الخامس الأدبي في مادة التاريخ. مجلة الفتح، جامعة ديالي، العراق، 12 (65)، 99 – 132.
  4. الحلاق، علي (2007). اللغة والتفكير الناقد أسس نظرية واستراتيجيات تدريسية. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  5. داود، أحمد (2014). أصول التدريس النظري والعملي. عمان، الأردن: دار يافا للنشر والتوزيع.
  6. رمضان، عصمت (2014). فاعلية التدريس بالفريق وفق نموذج التفكير الاستقرائي في التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير الجغرافي "دراسة تجريبية لدى طلبة الصف السابع الأساسي من مرحلة التعليم الأساسي، الحلقة الأولى" في المدارس الرسمية بمدينة دمشق. (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة دمشق، سوريا.
  7. الزركاني، محمد (2016). إستراتيجية الأمواج المتداخلة في تحصيل طلاب الأول المتوسط لمادة الفيزياء وتفكيرهم العلمي. (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة بغداد، العراق.
  8. العتوم، عدنان (2017). علم النفس المعرفي _ النظرية والتطبيق. ط 7، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  9. فتح الله، مندور (2012). أثر إستراتيجية خرائط التفكير على الدمج في تنمية التحصيل في مادة العلوم والتفكير الناقد والاتجاه نحو العمل التعاوني لدى تلاميذ المرحلة الأساسية في المملكة العربية السعودية. مجلة رسالة الخليج العربي، 111، 1-75.
  10. قطامي، يوسف (2010). علم النفس التربوي النظرية والتطبيق. عمان، الأردن: دار وائل للنشر والتوزيع.
  11. قطامي، يوسف (2013). النظرية المعرفية في التعلم. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  12. كوجك، كوثر. (2006). اتجاهات حديثة في المناهج وطرق التدريس. القاهرة، جمهورية مصر العربية: الشركة الدولية للطباعة.
  13. الكيلاني، عبد الله والشريفين، نضال. (2016). مدخل إلى البحث في العلوم التربوية والاجتماعية. ط 5، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
  14. منتوب، محمد والموسوي، هبه (2018). أثر إستراتيجية الارتباط والتسلسل في تحصيل مادة الجغرافية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط وتنمية الميل لديهن. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، بغداد، 38، 1448 – 1478.
  15. الياسري، وفية والشكري، سمى (2018). أثر الأمواج المتداخلة في التحصيل واكتساب المفاهيم البلاغية لدى طالبات الصف الخامس الأدبي. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، بغداد، 38، 1547 – 1568.
  16. Adolph, K. (1997). Learning in the development of infant locomotion, Monographs of the Society for Research in Child Development, 62 (3(, 1-140.
  17. Anderson, L., & Krathwohl, D. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  18. Arab Encyclopedia. (2012). Attitudes, Retrieved July 16, 2014, from http://www.arabency.com/index.php?module=pnEncyclopedia&func=display_term&id=437&m=1
  19. Beghetto, R. (2008). prospective Teachers, Beliefs about Imaginative Thinking in K-12 Schooling, Journal Articles, Thinking Skills and Creativity, (3) 2, 134-142.
  20. Baddeley, A. (2004). The Essential Handbook of Memory Disorders for clinicians, New York, NY: Wiley press.
  21. Chen, Z., & Siegler, R. (2000). Across the great divide: Bridging the gap between understanding of toddlers’ and older children’s thinking, Monographs of the Society for Research in Child Development, 65(2), 1-105.
  22. Fagard, J., Rat-Fischer, L., Esseily, R., Somogyi, E., & O’Regan, K. (2016). What does it take for an infant to learn how to use a tool by observation?, Frontiers in Psychology, 7, 267 10.3389/fpsyg.2016.0026.
  23. Harrison, A., & Bramson, R. (1982). Styles of thinking: Strategies for asking questions, making decisions, and solving problems. New York, NY: Anchor Books.
  24. Harter, S. (2017). What were You Thinking?, The American Journal of Psychiatry, 20 (1), 398- 406.
  25. Huang, K., Hung, K., & Cheng, C. (2012). Enhancing Interactivity in Geography Class: Fostering Critical Thinking Skills through Technology, Problems of Education in the 21st Century, 50, 32-45.
  26. Jawarneh, M., Lyadat, W., Al-Shudaifat, S., & Khasawneh, L. (2008). Developing critical thinking skills of secondary students in Jordan utilizing Monro and Slater strategy and McFarland Strategy. International Journal of Applied Educational Studies. 3, 82 -91.
  27. John, C. (2011). How Successful People Think: Change Your Thinking, Change Your Life, Center Street, New York.
  28. Millsap, R. (2010). Testing measurement invariance using item response theory in longitudinal data: An introduction, Child Development Perspectives, 4 (1), 5-9.
  29. Mularczyk, M. (2011). From Fascination to Indifference- Changes in Students’ Attitudes Towards Geography As a School Subject in 1989- 2009, Works and Geographical Student (Prace I Studia Geograficzne), Poland Warsaw University, 84, 87-95.
  30. Pederson, K., Elmore, D., & Bleyer, D. (1986). Parent Attitude and Students Career Interest in Junior night school, Journal for Research in Mathematics Education, 170 (1), 49-59.
  31. Quain, A. (2014). Assessing Students' Attitudes Towards Geography in a Problem-Based Learning Environment, (Unpublished Master Thesis), Illinois State University, Illinois, US.
  32. Robert, S. (2018). Educational Psychology: theory and practice, 12th edition, London, UK: Pearson education inc.
  33. Sanne, H., Van, D., Boom, J., Kroesbergen, E., & Leseman, P. (2012). Microgenetic patterns of children’s multiplication learning: Confirming the overlapping waves model by latent growth modeling, Journal of Experimental Child Psychology, 113 (1), 1-19.
  34. Siegler, R. (1995). How does change occur: A microgenetic study of number conservation, Cognitive Psychology, 28 (3), 225-273
  35. Siegler, R. (1996). Emerging minds: The process of change in children’s thinking, New York, NY: Oxford University Press.
  36. Siegler, R., & Araya, R. (2005). A computational model of unconscious and conscious strategy discovery. In R. Kail (Ed.), Advances in child development, Vol. 33. Advances in child development and behavior (pp. 1–42). San Diego, CA, US: Elsevier Academic Pres.
  37. Siegler, R., & Svetina, M. (2002). A microgenetic/crosssectional study of matrix completion: Comparing shortterm and long-term change, Child Development, 73, 793– 809.
  38. Slavin, R. (1996). Education for all. Exton, PA: Swets & Zeitlinger Publishers.
  39. Spronken-Smith, R. (2005). Implementing a problem-based learning approach for teaching research methods in geography, Journal of Geography in Higher Education, 29 (2), 203-221.
  40. Stanslause, O,. Maito, T,. & Ochiel, J. (2013). Teacher and students attitude towards Mathematics in secondary schools in siaya country, Kenya. Asian Journal of Management Sciences and Education, Leena and Luna International, Japan, 2 (3), 116-123.
  41. Tavsancil, E. (2005). Measurement of attitudes and Data Analysis with SPSS. Ankara, Turkey: Nobel Publications Distribution.
  42. Tomal, N. (2004). Teaching Methods Used by our high school geography teacher, Ministry of National Education National Education Magazine, 162, 225–244.
  43. Vogler, K., & Virtue, D. (2007). Just the facts, ma’am: Teaching social studies in the era of standards and high-stakes testing, The Social Studies, 98 (2), 54-58.
  44. Ward, R., & Dugger, D. (2012). Middle School Students with Exceptional Learning Needs Investigate the Use of Visuals for Learning Science, Teaching and Learning, 7 (1), 1-20.
  45. Ward, R., & Figg, C. (2011). Every Picture Tells a Story: The Roundhouse Process in the Digital Age, Teaching and Learning, 6 (1), 1-14.
  46. Wilson, A. (2004). Bounded Memory and Biases in Information Processing, University of Chicago, US.
  47. Wilson, J. (2017). Critical Thinking: A Beginner's Guide to Critical Thinking, Better Decision Making and Problem Solving. California, AC: Create Space Independent Publishing Platform.
  48. Woolfolk, A. (2007). Educational Psychology. 10.th ed., New York, NY: Allyn and Bacon.
  49. Van der Ven, S., Boom, J., Kroesbergen, E., & Leseman P. (2012). Microgenetic patterns of children's multiplication learning: Confirming the Overlapping Waves model by latent growth modeling, Journal of Experimental Child Psychology, 113 (1) , 1-19.