Main Article Content

Abstract

The study aimed to identify the reality of using active learning strategies among secondary school female teachers of the Arabic language in Taif city. It also aimed to find out the significant differences according to the variables of qualification, years of experience and training courses. Two instruments were used in the study: a questionnaire and an observation. Both were used on a sample of 32 female teachers at secondary governmental schools. A one sample t-test and Mann Whitney were used. The results of the study revealed that the degree of using active strategies among female teachers was low; the role of the educational supervisor in encouraging female teachers to use active learning strategies was medium, and the degree of difficulties of using active learning strategies was large. Additionally, the findings indicated that there were no significant differences in using active strategies attributed to the variables of qualification and training courses, whereas there was a significant difference in using active strategies attributed to the variable of experience in favor of teachers who have more than 10 years of experience. However, there were no significant differences in the role of the educational supervisor and the degree of difficulties in using active learning strategies attributed to the variables of the study.

Keywords

Learning strategies active learning teaching arabic language.

Article Details

References

  1. أحمده، فتحي؛ وجميعان، إبراهيم؛ والخوالدة، مصطفى (2011). دور المشرف التربوي في تحسين أداء معلمات رياض الأطفال في تنمية مهارات الأطفال اللغوية من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال في الأردن. مجلة جامعة دمشق، 1-2(27)، 731- 774.
  2. باحويرث، خالد عبدالرحمن (2014) أدوار المشرف التربوي في استخدام بعض استراتيجيات التعلم النشط في تحسين الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  3. بو جملين، لبوخ؛ وعريف، هنية (2015). المداخل الحديثة في تعليم اللغة العربية من تعليم اللغة إلى تعليم التواصل باللغة، مجلة الأثر، (23)، 21-30.
  4. البياتي، عبد الجبار؛ وخليفة، غازي؛ والنعيمي، محمد (2015). طرق البحث العلمي. عمّان: الوراق.
  5. سعادة، جودة؛ وعقل، فواز؛ وإشتية، جميل؛ وزامل، مجدي؛ وأبو عرقوب، هدى (2006). التعلم النشط بين النظرية والتطبيق. الأردن: دار الشروق.
  6. جميل، رشاء حكمت (2015). أثر أنموذج بارمان في تنمية الفهم القرائي لدى طالبات الصف الرابع الأدبي في مادة المطالعة. مجلة ديالى، (66)، 62-85.
  7. حبيب الله، محمد (2014). أسس القراءة وفهم المقروء بين النظرية والتطبيق المدخل في تطوير مهارات الفهم والتفكير والتعلم. عمّان: دار عمار.
  8. رفاعي، عقيل محمود (2012). التعلم النشط المفهوم والاستراتيجيات وتقويم نواتج التعلم. الإسكندرية: دار الجامعة.
  9. الروقي، راشد محمد (2018). برنامج تدريبي مقترح لتطوير الأداء التدريسي لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية في ضوء رؤية2030. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، 2(9) ، 65-107.
  10. سليمان، سميحة محمد (2015). التعلم النشط فلسفته استراتيجياته تطبيقاته تقويم نتائجه. الرياض: قصر السبيل.
  11. السيد، سهير حسن (2016). واقع استخدام معلمات العلوم استراتيجيات التعلم النشط في المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمات والمشرفات. المجلة الدولية المتخصصة، (5)، 98- 113.
  12. الشمري، ماشي محمد (2012). 101 إستراتيجية في التعلم النشط. الرياض: مطابع الحميضي.
  13. الصيداوي، خالد ياسين (2015). أثر استخدام إستراتيجية تنال القمر على تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلميذات الصف الرابع الأساس (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.
  14. عبد القادر، محسن مصطفى؛ وكليبي، رشاء عبد الله (2017). واقع استخدام لغة العلم في تدريس العلوم. مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، (6)، 38-66.
  15. علي، زيان عبد الكريم (2015). أثر استراتيجيتي روبنسون والتساؤل الذاتي في تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، مجلة البحوث التربوية والنفسية، (45)، 341- 363.
  16. الغامدي، أميرة صالح (2011). دور المشرفة التربوية في تطوير أداء معلمات العلوم في مجال استخدام استراتيجيات التعلم النشط (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
  17. غنيم، محمد صبري (2016). فاعلية برنامج تعليمي قائم على إستراتيجية التدريس التبادلي لتنمية مهارات الاستيعاب القرائي لدى طلاب التربية الفكرية. مجلة التربية - جامعة بنها، (1)106، 29-68.
  18. المحمدي، إيمان ساعد (2018). واقع استخدام معلمات الرياضيات لاستراتيجيات التعلم النشط في تدريس الرياضيات بالمرحلة المتوسطة. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، (7)2، 55-80.
  19. وزارة التربية والتعليم (1427). وثيقة منهج اللغة العربية في التعليم العام. مركز التطوير التربوي- الإدارة العامة للمناهج: الرياض.
  20. Al-Odwan, Y. (2016). Effectiveness of active learning strategy in improving the acoustic awareness skills and understanding what is heard by the basic stage students in Jordan. Academic Journal, 11 (20), 1896 - 1905.
  21. Karamustafaoglu, O. (2009). Active learning strategies in physics teaching. Social and Educational Studies, 1(1), pp.27-50.
  22. Urio, A., Fabiana, Angelica, Z., Claudio, F., Vanilla, E., & Jeane, S) .2017) .Challenges in the use of active learning strategies with students in a public school. English/ Portuguese, 11(12), 4866-4874.