The Relationship between Learned Helplessness and Social skills among Students with Learning Disabilities in the Primary Stage

Sobhi S. Al-Harthi

Abstract


  This study aimed to investigate the relationship between learned helplessness and social skills among students with learning disabilities at primary stage in Taif. A random sample of 149 male and 49 female grades four and five students with learning disabilities in reading and mathematics was selected. The researcher used two scales the learned helplessness scale by (Sorrenti, Filippello, Costa and Buzzai, 2014) and the social skills scale by (Danielson and  Phelps, 2003). The results showed that females of learned helplessness (20.40%) were higher than males (12.08%). The results revealed that there is a statistically significant negative correlation between learned helplessness and social skills. There are statistically significant differences between males and females in the degrees of learned helplessness in favor of females. Also, the results show that there are statistically significant differences between males and females in the scores of social skills in favor of females. However, there are no statistically significant differences between those with reading disabilities and those with mathematics learning disabilities in the degrees of learning helplessness. Moreover, there are no differences between those with reading disabilities and those with mathematics learning disabilities in the second dimension of the social skills scale (acceptance and admiration of others) and the third dimension (social naivety). However, there are differences between those with reading disabilities and those with mathematics learning disabilities in the first dimensions and the total score of the social skills scale in favor of those with mathematics learning disabilities.


Keywords


learning disabilities, learned helplessness, social skills, gender

Full Text:

PDF

References


ابن قموم، صبرينة (2017). المهارات الاجتماعية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية مقارنة بالتلاميذ العاديين. مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية، 12، 303-314.

أبو عليا، محمد (2000). العجز المتعلَّم لدى عينة من طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن. مؤتة للبحوث والدراسات، 15(3)، 111-127.

أخرس، نائل محمد. (2000). واقع التحكم المدرك وعلاقته بالعجز المتعلَّم لدى الأطفال (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الأردنية، الأردن.

اعديلي، نداء والزغلول، رافع (2015). نموذج سببي للعلاقات بين العزو السببي للسلوك والعجز المتعلَّم والتوافق الأكاديمي. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11(3)، 331-343.

التل، شادية أحمد والحربي، نشمة عبد الله (2014). العنف المدرسي وعلاقته بسلوكيات العجز المتعلَّم لدى طالبات المرحلة الثانوية َّم بالمدينة المنورة في ضوء بعض المتغيرات. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية، 9(1)، 48-69.

الجراح، عبد الناصر ذياب، والعمري، وصال هاني سالم والربيع، فيصل خليل صالح (2016). درجة استخدام أولياء الأمور للغة العجز المتعلَّم من وجهة نظر طلبة التعليم الأساسي ذوي العجز المتعلَّم. مجلة الدراسات التربوية، 10(2)، 255-270.

خزاعلة، أحمد خالد والخطيب، جمال محمد (2011). المهارات الاجتماعية والانفعالية للطلبة ذوي صعوبات التعلم وعلاقتها ببعض المتغيرات. دراسات، العلوم التربوية، 38(1)، 372-389.

درادكة، ايمان مصطفي (2016). مستوى المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية في ضوء بعض المتغيرات (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة عمان العربية، كلية العلوم التربوية والنفسية.

الرواد، حسان (2005). فاعلية العلاج العقلاني الانفعالي السلوكي في تعديل أساليب عزو العجز المتعلَّم لدى طالبات كلية التربية للبنات بمكة المكرمة (رسالة دكتوراه غير منشورة). كلية التربية، جامعة الملك عبد العزيز بجدة.

السعيد، جمال (١٩٩٧م). فاعلية بعض الاستراتيجيات التعليمية علـي تحـصيل طـلاب المرحلة الثانوية، رسالة دكتوراة (منشورة)، كلية التربية، جامعة الأزهر.

السليحات، جهاد عطا (2016). فاعلية برنامج تدريبي لتعليم المهارات الاجتماعية والأكاديمية في تحسين المهارات الاجتماعية والأكاديمية لدى عينة أردنية من الطلبة ذوي صعوبات التعلم (رسالة دكتوراه غير منشورة). جامعة العلوم الإسلامية العالمية، كلية الدراسات العليا.

السهيلي، نوار طارق عباس (2015). العجز المتعلَّم وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى طلبة المرحلة الإعدادية (رسالة ماجستير غير منشورة). طرائق تدريس اللغة العربية. جامعة بغداد.

الشيخ، سمية عبد العزيز (1998). الفروق في الكفاءة الاجتماعية بين التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم في الصف الرابع الابتدائي بدولة البحرين (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة الخليج العربي.

الصبحيين، علي موسى (2015). برنامج إرشادي مقترح قائم على النظرية السلوكية المعرفية لخفض درجة العجز المتعلَّم لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، 4(5)، 87-111.

صديق، رحاب محمود ومحمد، ابتسام أحمد (2014). علاقة بعض أساليب المعاملة الوالدية بالعجز المتعلَّم لدى أطفال الروضة. مجلة الطفولة والتربية، 17، 441-519.

الضامن، صلاح الدين وسمور، قاسم محمد (2017). فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لخفض العجز المتعلَّم وتحسين المرونة النفسية لدى الأطفال المساء إليهم في المدارس الحكومية في لواء بني كنانة. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 13(2)، 171-191.

كيرك، صماويل وكالفانت، جيمس (1988). صعوبات التعلم الأكاديمية والنمائية. ترجمة زيدان السرطاوي وعبدالعزيز السرطاوي. الرياض: مكتبة الصفحة الذهبية.

محمد، علي جواد حبيب (2015). العجز المتعلَّم وعلاقته بالسعة العقلية لدى طلبة المرحلة الثانوية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة بغداد. العراق.

محمود، الفرحاتي السيد (2009). قراءات في علم النفس الإيجابي: العجز المتعلَّم سياقاته وقضاياه التربوية والاجتماعية. القاهرة: الانجلو المصرية.

مفضل، مصطفى أبو المجد وحسن، ياسر عبد الله (2015). فعالية العلاج المعرفي السلوكي في خفض حدة العجز المتعلَّم وتحسين الدافع للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانية من التعليم الأساسي الفائقين عقليا. مجلة الارشاد النفسي، 2(42)، 911-1022.

هلالاهان، دانيال وكوفمان، جيمس ولويد، جون وويس،مارجريت ومارتينز، إليزابيث ( 2007). صعوبات التعلم، مفهومها –طبيعتها-التعلم العلاجي. ترجمة عادل عبدالله محمد. الأردن، عمان: دار الفكر العربي.

Altarawneh, R. K. (2017). Friendship Skills of Students with Learning Disabilities in Jordan from the Perspectives of Their Teachers and the Effect of Some Variables on It. Open Journal of Social Sciences, 5 (8), 136-150.

Badhwar, N. K. (2009). The Milgram experiments, learned helplessness and Character Traits, Springer, Science and Business. Journal of Ethics, 13, 257-287.

Braunwell, N. D. (2016). Connection between effort and academic success in learning disabled students identified with learned helplessness (Unpublished Master`s theses). Rowan University Department Special Education, United States, New Jersey

Chernek, V. (2018). Learned Helplessness" Identifying the Symptoms of Dyslexia. Dyslexia, Guest blog by Tracy Block-Zaretsky, Dyslexia Training Institute. https://learningally. org.

Danielson, C. K., & Phelps, C. R. (2003). The Assessment of Children’s Social Skills through Self-Report: A Potential Screening Instrument for Classroom Use. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 35, 218-229.

Dweck, C. S., & Licht, B. G. (1980). Learned helplessness and intellectual achievement. In J. Garber & M. E. P. Seligman (Eds.), Human helplessness: Theory and application (pp. 197-221). New York: Academic Press.

Dweck, C., & Reppucci, N. D. (1973). Learned Helplessness and Reinforcement Responsibility in children. Journal of Personality and Social Psychology, 25 (1), 109-116.

Erdoğdu`s, M. Y. (2006). Ana-baba tutumları ile öğretmen davranışlarının çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 13(3), 98-105.

Feather, N. T., & Simon, J. G. (1971). Causal attributions for success and failure in relation to expectations of success based upon selective or manipulative control. Journal of Personality, 39(4), 527-541.

Gentile, J. R., & Monaco, N. M. (1986). Learned helplessness in mathematics: What educators should know. Journal of Mathematical Behavior, 5, 159-178.

Hen, M., & Goroshit, M. (2014). Academic Procrastination, Emotional Intelligence, Academic Self-Efficacy, and GPA: A Comparison between Students with and Without Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities 47(2), 1-9.

Hersh, C. A., Stone, B. J., & Ford, L. (1996). Learning Disabilities and Learned Helplessness: A Heuristic Approach. International Journal of Neuroscience, 84(1-4), 103-113.

Kavale,K.A. & Forness, S.R. (1996). Social Skill Deficits and Learning Disabilities: A Meta-Analysis. Journal of Learning Disabilities, 29 (3), 226-237.

Libet, J. M., & Lewinsohnm P. M. (1973). Concept of social skills with specific reference to the behavior of depressed persons. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40(2), 304-312.

Lynch, S. A., & Simpson, C. G. (2010). Social Skills: Laying the Foundation for Success. Dimensions of Early Childhood, 38 (2), 3-12.

Mal, S., Uday, J., & Yadav, K. S. (1989). Effects of prolonged deprivation on learned helplessness. The Journal of Psychology, 130(2), 191-197.

McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. A. Grows (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: Macmillan.

Peterson, C. P., Maier, S. F. M., & Seligman, M. E. P. (1993). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. New York: Oxford University Press.

Pintrich, P. R., Wolters, C. A., & De Groot, E. D. (1995). Motivation and self-regulated learning in different disciplines. Paper presented at the European Association for Research in Learning and Instruction Conference, Nijmegen.

Quinless, F. W., & Nelson, M. A. (1988). Development of a measure of learned helplessness. Nursing Research, 37(1), 11-15.

Qutaiba, A. (2011). The Relationship between the Level of School-Involvement and Learned Helplessness among Special-Education Teachers in the Arab Sector. Australian Journal of Teacher Education, 36(2), 1-15.

Rholes, W. S., Blackwell, J., Jordan, C., & Walters, C. (1980). A developmental study of learned helplessness. Developmental Psychology, 16, 616-624

Seligman, M. E. P. (1993). Helplessness: On depression, development and death. San Francisco: Freeman.

Sharma, S. A. (2015). Learned Helplessness among Adolescent (Male & Female) Students of Private and Government Schools. IOSR Journal of Environmental Science, Toxicology and Food Technology, 1 (6), PP 01-06.

Sorrenti, L., Filippello, P, Costa, S, & Buzzai, B. (2014). Preliminary evaluation of a self-report tool for Learned Helplessness and Mastery Orientation in Italian students. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 11 (3), 1-14.

Valås, H. (2001). Learned Helplessness and Psychological Adjustment II: Effects of learning disabilities and low achievement. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(2), 101–114

Yaman, S., Esen, G., & Derkuş, S. (2011). A study on the liaison between learned helplessness and academic language achievement. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, 457-470

Yates, S. M. (2009). Teacher Identification of Student Learned Helplessness in Mathematics. Mathematics Education Research Journal, 21, (3), 86-106.




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol14iss2pp289-306

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Sobhi S. Al-Harthi

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter