Main Article Content

Abstract

This study aimed to investigate the impact of the participatory video on the development of the Arabic speaking skills of 9th-grade students. It also aimed to identify students’ attitudes towards the participatory video as an instructional tool. A total of 136 male and female students participated in the study who were selected by using the convenience sampling method from two governmental schools in Amman, Jordan. Then, the students were distributed randomly into a control group taught by the conventional method of teaching and an experimental group taught by the participatory video. A speaking test was developed to measure students’ performance in the Arabic speaking skills and a questionnaire was developed to identify their attitudes. The study revealed that there were significant differences in the performance of Arabic speaking skills between the two groups in favor of the participatory video group. Results also showed that students demonstrated a positive attitude towards the use of the participatory video as an instructional tool to improve their speaking skills.

Keywords

Arabic participatory video instructional technology speaking skill teaching.

Article Details

References

  1. اشتيوه، فوزي فايز؛ وعليان، ربحي مصطفى (2010). تكنولوجيا التعليم (النظرية والممارسة). عمّان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
  2. الدليمي، طه علي؛ والوائلي، سعاد عبد الكريم (2005). اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية. اربد: عالم الكتب للنشر والتوزيع.
  3. الربابعة، إبراهيم حسن؛ والحباشنة، قتيبة يوسف (2015). أثر استخدام الدراما التعليمية في تنمية مهارات التحدث (التعبير الشفوي) وتحسين التحصيل لدى طلبة اللغة العربية للناطقين بغيرها. دراسات: العلوم الانسانية والاجتماعية_ الجامعة الأردنية، 42 (3)، 629- 644.
  4. رشوان، أحمد محمد علي (2008). فاعلية استخدام المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التحدث الوظيفية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين باللغة الإسبانية. مجلـة دراسـات في المناهج وطرق التدريس- جامعة عين شمس، 141، 70-117.
  5. الشرنوبي، هاشم سعيد (2012). فاعلية اختلاف بعض متغيرات توظيف الفيديو في تصميم مواقع الويب (2.0) التعليمية في التحصيل وتنمية مهارات تصميم وانتاج الفيديو الرقمي. مجلة كلية التربية- جامعة الأزهر، 147 (2)، 639-751.
  6. طعيمة، رشدي أحمد؛ ومناع، محمد السيد (2000). تدريس العربية في التعليم العام: نظريات وتجارب. القاهرة: دار الفكر للنشر والتوزيع.
  7. عاشور، راتب قاسم؛ والحوامدة، محمد فؤاد (2009). فنون اللغة العربية وأساليب تدريسها بين النظرية والتطبيق. اربد: عالم الكتب الحديث.
  8. العظامات، هايل عقلة (2018). أثر استراتيجية الحوار والنقاش في تنمية ميارات التحدث لدى طلبة الصف الرابع الأساسي في البادية الشمالية الشرقية. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية- جامعة تشرين، 40(3)، 359- 378.
  9. كابلي، طلال بن حسن حمزه (2013). فاعلية استخدام بعض أدوات الجيل الثاني من الويب (2.0( ونمط التخصص للمتعلمين في تنمية مهارات التعلم النشط عبر الانترنت. مجلة التربية- جامعة الأزهر، 154 (1)، 461- 497.
  10. الكلباني، خالد بن راشد. (2009(. توظيف التقانه في تدريس مهاتي الاستماع والتحدث. مجلة التطوير التربوي- وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان، 7 (47)، 41- 42.
  11. محمد، جبرين عطية؛ وقطوس، رشا محمد (2012). فاعلية استخدام الوسائط الفائقة في تحصيل طلبة الصف الثامن الاساسي في مادة اللغة العربية في الاردن. المجلة التربوية_ جامعة الكويت، 26 (102)، 156- 194.
  12. محمد، عمرو كمال (2009). فعالية استخدام استراتيجية التدريس التبادلي في تنمية بعض المهارات اللغوية لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أسيوط، جمهورية مصر العربية.
  13. مقابلة، نصر محمد؛ وبطاح، عبدالله أحمد (2015). أثر استراتيجية لعب الدّور في تحسين بعض مهارات التحدّث لدى طلاب الصف التاسع في الاردن. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات_ جامعة القدس المفتوحة، 37 (2)، 330- 362.
  14. الناقة. محمود كامل (2002). الاختبار الشفهي. المؤتمر العلمي الرابع عشر- مناهج التعليم فى ضوء مفهوم الأداء- جامعة عين شمس، 2، 595-601.
  15. الناقة، محمود كامل؛ وطعيمة، رشدي أحمد (2003). طرائق تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها. الرباط: المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة- إيسيسكو.
  16. نصر، حمدان علي؛ والعبادي، حامد. (2005). أثر إستراتيجية لعب الدور في تنمية مهارة الكلام لدى طلاب الصف الثالث الأساسي. المجلة الأردنية في العلوم التربوية_ جامعة اليرموك، 1 (1)، 51 - 65.
  17. الهاشمي، عبد الرحمن عبد علي؛ وصومان، أحمد إبراهيم (2009). فاعلية برنامج تعليمي باستخدام الوسائط المتعددة في تنمية مهارات التحدث لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن. المجلة التربوية_ جامعة الكويت، 24 (93)، 167- 216.
  18. الوائلي، سعاد عبد الكريم ( 2004). طرائق تدريس الأدب والبلاغة والتعبير بين التنظير والتطبيق. عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.
  19. وزارة التربية والتعليم ( 2005). الإطار العام والنتاجات العامة والخاصة في مبحث اللغة العربية لمرحلتي التعليم الأساسي والثانوي. عمان: المديرية العامة للمناهج والكتب المدرسية.
  20. يوسف، شحاتة أحمد (2005). أثر الثنائية اللغوية على اكتساب أطفال مرحلـة ماقبـل المدرسة لبعض المهارات اللغوية. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أسيوط، جمهورية مصر العربية.
  21. Aburezeq, I., & Ishtaiwa-Dweikat, F. (2017). Cloud applications in language teaching: examining pre-service teachers’ expertise, perceptions and integration. International Journal of Distance Education Technologies. 15 (4), 39-60.
  22. Alqahtani, E. (2014). Effectiveness of using YouTube on enhancing EFL students' listening comprehension skills. Unpublished master dissertation, Al-Imam Muhammad Ibin Saud Islamic University.
  23. Anderson, A. (2005). Elementary children's literature: the basics for teachers and parents. Boston: Allyn and Bacon.
  24. Balbay, S., & Kilis, S. (2017). Students' perceptions of the use of a YouTube channel specifically designed for an
  25. academic speaking skills course.Eurasian Journal of Applied Linguistics, 3 (2), 235-251.
  26. Baniabdelrahman, A. (2013). Effect of using internet tools on enhancing EFL students’speaking skill. American International Journal of Contemporary Research, 3 (6),79-88.
  27. Basal, A., & Aytan, T. (2013). Using web 2.0 tools in English language teaching. Paper Presented at the International Conference: IT for Education, Turkey.
  28. Bennis, A., & Bazzaz, V. (2014). The impact of pushed output on accuracy and fluency of Iranian EFL learners’ speaking. Iranian Journal of Language Teaching Research, 2 (2), 51-72.
  29. Bhagat, K, Cheng-Nan, C, & Chun-Yen, C (2016). The Impact of the flipped classroom on Mathematics concept learning in high school. Journal of Educational Technology & Society, 19 (3), 134-142.
  30. Burns, A., & Joyce, H. (1997). Focus on speaking. Sydney: National Center for English Language Teaching and Research.
  31. Davis, F., Bagozzi, R., & Warshaw, P. (1989). User acceptance of computer technology: comparison of two theoretical models. Management Science, 35 (8), 982–1003.
  32. Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
  33. Fauziati, E. (2014) Methods of Teaching English as a Foreign Language (TEFL): Traditional Method, Designer Method, Communicative Method, Scientific Approach. Surakarta: Era Pustaka.
  34. Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
  35. Hwang, J. (2010). University EFL students’ learning strategies on multimedia YouTube. Presented at World Conference on Educational Media and Technology (pp. 3611-3620). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  36. Ishtaiwa, F. (2014). Mobile technology as a learning tool: use and effects. International Journal of Communication and Information Technology Education, 10 (4), 1-15.
  37. Kearney, M. (2011). A learning design for student-generated digital storytelling. Learning, Media and Technology, 36 (2), 169-188.
  38. Kearney, M., & Schuck, S. (2006). Spotlight on authentic learning: student developed digital video projects. Australasian Journal of Educational Technology, 22 (2), 189-208.
  39. Kuśnierek. A. (2015). Developing students’ speaking skills through role-play. World Scientific News, 7, 73-111.
  40. Kuzmenko, N., Lunin, V., & Ryzhova, O. (2006). On the modernization of education in Russia. Russian Education & Society, 48 (5), 5-22.
  41. Lin, C., & Hwang, G. (2018). A learning analytics approach to investigating factors affecting EFL students’ oral performance in a flipped classroom. Educational Technology & Society, 21 (2), 205–219.
  42. Madhavi, K. (2015). Language skills development: developing speaking skills at undergraduate level using a Smart Phone: practical observations. International Journal of Science and Research, 4 (12), 2321-2323.
  43. Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  44. Milne, E., Mitchell, C., & de Lange, N. (2012). Handbook of participatory video. Lanham, MD: AltaMira Press.
  45. Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. CA: Thousand Oaks.
  46. Nunan, D. (2001.) Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  47. Rabbani, N., Vianty, M., & Zuraida, Z. (2016). Using games to enhance speaking performance of the seventh-grade students of SMP Negeri 43 Palembang. Paper presented at the 2nd, SULE -IC 2016, FKIP, Unsri, Palembang, Sumatra, Indonesia.
  48. Ramirez, T., Comingo, G., & Casa, A. (2014).: Video-sharing educational tool applied to the teaching in renewable energy subjects. Computers & Education, 73 (14),160-177.
  49. Riswandi, D. (2016). Use of YouTube-based videos to improve students’ speaking skill. Paper Presented at The Second International Conference on Teacher Training and Education, 2 (1), 298-306.
  50. Rodrigues, P., & Vethamani, M. (2015). The impact of online learning in the development of speaking skill. Journal of Interdisciplinary Research in Education. 5 (1), 43-67.
  51. Salina L., Ruffinengo, C., & Garrino, L., Massariello, P., Charrier, L., Martin, B., Favale, M., & Dimonte, V. (2012). Effectiveness of an educational video as an instrument to refresh and reinforce the learning of a nursing technique: a randomized controlled trial. Perspect Med Educ.,1 (2), 67-75.
  52. Shams, S. (2014). Efficacy of online social networks on language teaching: a Bangladeshi perspective. The IAFOR Journal of Education, II (II), 2-31.
  53. Shumin, K. (2002). Factors to consider: developing adult EFL students’ speaking abilities. In methodology in language teaching: An anthology of current practice, edited by J. Richards and W. Renandya, 204–211. Cambridge: Cambridge University Press.
  54. Walker, G., & Arrighi, J. (2013). Participatory video as a catalyst for informal learning and expression: a review of a PV training in Uganda. Learning Landscapes Journal, 6 (2), 409- 423.
  55. Xin-yue, Z. (2016). Motivation in a flipped classroom: a case study of teaching oral english in a vocational college in Mainland China. Sino-US English Teaching, 13 (6), 460- 467.