Main Article Content

Abstract

This study aimed to explore the effectiveness of a counseling supervisory program based on the discrimination model in improving crisis counseling skills for family reform counselors in Jordan. The sample of the study consisted of 30 female and male counselors, who were randomly assigned to two groups: the experimental group (15) male and female counselors received the supervisory program according to the discrimination model with 90-minute 18 weekly sessions over 9 weeks, whereas  the control group (15) female and male counselors did not receive the supervisory program. The  Family Crisis Skills  Scale which  consists  of 59 items was divided into three subscales: Family Crisis Counseling, Counseling Relation Skills, and Procedures of Intervention & Response to Crisis. It  was  used with the total sample in the pre-post-test, and in the follow-up test only with experimental group. The results of the study showed that there are statistically significant differences in the overall mean scores of  the  posttest and all sub-scales of the Family Crisis Skills Scale between the two study group, in favor of the experimental group. Also, the results showed that although the differences between the two groups  in the overall mean scores of the post-follow-up test and all sub-scales of the Family Crisis Skills Scale were not statistically significant, there was a positive gain of improvement for the experimental group. These findings suggest that the counselors in the experimental group retained the impact of the program, and provided  evidence that the impact of the program was efficient and sustainable.

Keywords

Counseling supervisory program discrimination model crisis counseling skills reform counselors.

Article Details

References

  1. الجبرين، علي (2000). أساسيات الإرشاد الاجتماعي. الرياض: المركز الخيري للإرشاد الاجتماعي والاستشارات الأسرية.
  2. الحلبي، حنان ورزق، أمينة وناصيف، خالد (2011). الأزمات المهنية والأسرية وأساليب الزوجات في التعامل معها. مجلة جامعة دمشق، 27(3و4)، 799-845.
  3. الحنيطي، سناء (2019). التأصيل الفقهي لعمل مكاتب الإصلاح الأسري في المحاكم الشرعية الأردنية. دراسات، علوم الشريعة والقانون، 46(1)، 235-246.
  4. الخوالدة، محمد، وطنوس، عادل (2018). فاعلية برنامج إشراف إرشادي يستند إلى النموذج التمايزي في تحسين مهارات إرشاد الأزمات والكفاءة الذاتية المدركة لدى المرشدين المتدربين في الجامعة الأردنية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، غزة، 26(4)، 150-184.
  5. سرحان، وفاء (2016). فاعلية النموذج التمايزي في الإشراف في تحسين الكفاءة الذاتية المدركة والأساليب الإبداعية لدى المعلمين المرشدين في مدارس وكالة الغوث الدولية. أطروحة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
  6. الشريفين، أحمد (2015). فاعلية برنامج إشراف إرشادي يستند إلى نموج تطوير المهارة في رفع مستوى الكفاءة الذاتية المهنية لدى المرشدين المتدربين في الأردن. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 9(1)، 1-23.
  7. الصمادي، سمر، والشاوي، رعد (2014). فعالية برنامج إشرافي يستند إلى نموذج التمييز في تحسين المهارات الإرشادية لدى عينة من طالبات الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، جامعة اليرموك، 10(3)،369-382.
  8. طشطوش، رامي، والروسان، عمر (قيد النشر). مدى امتلاك مرشدي الإصلاح الأسري للمهارات الإرشادية في التعامل مع الأزمات.
  9. العشيوي، منى (2018). الاحتياجات التدريبية للمرشد الأسري وتصور مقترح لبرنامج تدريبي في ضوء نظرية العلاج الأسري دراسة وصفية مطبقة على مراكز الإرشاد الأسري بمدينة الرياض. دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية، 45(2)، 125-145.
  10. العووادة، أمل، والسعايدة، جهاد، والحديدي، هناء (2013). أسباب النزاعات الأسرية من وجهة نظر الأبناء: دراسة ميدانية في جامعة البلقاء التطبيقية. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 21غزة، (1)، 227-255.
  11. الغريب، عبدالعزيز، والطايفي، عبده (2008). الاستشارات الأسرية: مفاهيمها ومهاراتها وتطبيقاتها. الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية.
  12. قاسم، أماني (2009). برنامج مقترح لتنمية المهارات المهنية للأخصائيين الاجتماعيين في العمل مع حالات العنف الأسري. مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية، جامعة حلوان، 26(1)، 413- 459.
  13. المهايرة، عبدالله، وطنوس، عادل (2016). فعالية برنامج إشرافي يستند إلى النموذج السلوكي المعرفي في تحسين المهارات الإرشادية وخفض الضغوط النفسية لدى مرشدي مدارس الطفيلة. دراسات: العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 43(3)، 1981-2001.
  14. Arthur, M., & Bernard, J. (2012). Application of the Discrimination Model of Supervision for Residency Education. Annals of Behavioral Sciences and Medical Education,18(1),32-37.
  15. Baker, S., Exum, H., & Tyler, R. (2002). The developmental process of clinical supervisor in training: An investigation of the supervisor complexity model. Counselor Education & Supervisor, 42 (1), 15-30.
  16. Bernard, J. (2010). Special Issue on Clinical Supervision: A Reflection. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 44 (3) 238–245.
  17. Bernard, J., & Goodyear, R. (2013), Fundamentals of Clinical Supervision. 5th Edition, Merrill Counseling, Boston, MA: Pearson Education Press.
  18. Bradley, L., & Ladany, N. (2010). Counselor supervision: principles process & practice. 3rd Edition. Philadelphia: Brunner Rutledge.
  19. Byrne, A., & Sias, S. (2010). Conceptual application of the discrimination model of clinical supervision for direct care workers in adolescent residential treatment settings. Child Youth Care Forum ,39 (3), 201–209.
  20. Capuzzi, D., & Stauffer, M. (2012). Career counseling: foundations, perspectives, and applications. 2nd Edition. NewYork: Routledge Taylor & Francis Group. (Book 3)
  21. Clingerman, T., & Bernard, J. (2004). An Investigation of the use of E-mail as a supplemental modality for clinical supervision. Counselor Education & Supervision, 44, 82-95.
  22. Corey, G., Haynes, R., Moulton, P., & Muratori, M. (2010). Clinical Supervision in the Helping Professions: A Practical Guide. 2nd ed., Washington, DC: American Counseling Association. (Book4)
  23. Crocket, K. (2007). Counselling supervision and the production of professional selves. Journal of Counselling and Psychotherapy Research, 7(1) Special Issue: On Supervision, 19-25.
  24. Davenport, S. (2015). The efficacy of a crisis intervention and resilience building training program for counselors-in-training. Unpublished Doctoral Dissertation, Wayne State University, Detroit, Michigan, MI, USA.
  25. Dries, C. (2016). The effect of prepare training on school psychologists’ crisis related knowledge and self-efficacy. Unpublished Doctoral Dissertation, Fairleigh Dickinson University, Teaneck, NewJersy, NJ, USA.
  26. Dupre, M. (2012). Crisis supervision: A qualitative study of the needs and experiences of licensed professional counselors. Unpublished Doctoral Dissertation, James Madison University, Harrisonburg, Virginia, VA, USA.
  27. Gazzola, N., and Theriault, A. (2007). Relational themes in counseling supervision: Broadening and narrowing Processes. Canadian Journal of Counseling, 41(4), 335-343.
  28. Goldberg, R., Dixon, A., & Wolf, C. (2012). Facilitating effective triadic counseling supervision: An adapted model for an underutilized supervision approach. The Clinical Supervisor, 31(1), 42–60.
  29. Hattie, J.(1985). Methodology review: Assessing unidimensionality of tests and items. Applied Psychological Measurement, 9(2), 139- 164.
  30. Hoff, L. Brown, L., & Hoff, M. (2009). People in crisis: Clinical and diversity perspectives. 6th Edition, New York, NY: Routledge Taylor & Francis Group. (Book5)
  31. James, R., & Gilliland, B. (2016). Crisis intervention strategies.8th Edition, Belmont, CA: Cengage Learning Publishing Company. (Book6)
  32. Kanel, K. (2011). A guide to crisis intervention. 4th, edition, Pacific Grove, CA: Cole Publishing Company. (Book7)
  33. Koltz, R. (2008). Integrating Creativity Into Supervision Using Bernard's Discrimination Model. Journal of Creativity in Mental Health, 3(4), 416-427.
  34. Nelson, M., Johnson, P., & Thorngren, J. (2000). An integrated approach for supervising mental health counseling interns. Journal of Mental Health Counseling, 22 (1), 45-59.
  35. Ngah, N., Ahmad, A., & Baba, M. (2009). The mediating effect of work-family conflict on the relationship between locus of control and job satisfaction. Journal of Social Sciences, 5(4), 348-354.
  36. Poland, S. & McCormick, J. (2000). Coping with crisis: lessons learned: A resource for schools, parents, and communities. 1st Edition, Longmont, CO: Sopris West.(Book8)
  37. Roberts, A. (2005). Crisis intervention handbook: Assessment, treatment, and research. 3rd ed. New York, NY: Oxford University Press.
  38. Sandoval, J. (2013). Crisis counseling, intervention and prevention in the schools Consultation, Supervision, and Professional Learning in School Psychology Series. 3rd Edition. New York, NY: Routledge Press. (Book10)
  39. Sullivan, S. & Glanz, J. (2013). Supervision that improves teaching and learning: Strategies and techniques. Fourth Edition, Thousand Oaks, CA: Corwin Press Inc. (Book12)
  40. Thieslsen, V., & Leahy, M. (2001). Essential knowledge and skill for effective clinical supervision in rehabilitation counseling. Rehabilitation Counseling Bulletin, 44 (4), 196-208.