Main Article Content

Abstract

The research aims at constructing an instrument for measuring the selective visual attention of basic education students in Gaza, and verifying its validity and reliability. The research sample consisted of 200   grade ten students in Khan Younis (for the academic year, 2018 -2019). The evidence of constructive validity and the factorial validity of the instrument were  investigated. Results of the predictive factorial analysis showed that the three tasks of the instrument  covered a single  potential factor  namely selective visual attention. All slides of the selective visual attention tasks have achieved statistically significant correlations with the overall scores of the instrument.  The content of the slides was also validated in relation to the instrument. The instrument reliability was also checked with the alpha coefficient for the final form of the instrument as a whole (0,962), and the split–half  reliability coefficients ranged from (0.770 – 0.907). The final form of the instrument  showed three major functions.

Keywords

Attention visual attention selective attention.

Article Details

References

  1. أبو المعاطي، يوسف جلال (2006). فعالية برنامج مقترح لتنمية العادات الدراسية وأثره على التحصيل الأكاديمي لدى طلاب المرحلة الجامعية من تخصصات مختلفة. مجلة كلية التربية (التربية وعلم النفس) _ جامعة عين شمس،30 (2)، 219 -272.
  2. بدوي، زينب عبد العليم (2010). التنبؤ من تشابه المثيرات وكثافتها ومستويات التشفير بالانتباه البصري والتعرف على الفروق في استراتيجياته. مجلة الإرشاد النفسي _ جامعة عين شمس، 25، 139 -214.
  3. خليفة، وليد السيد؛ وفاروق، أسامة مصطفى؛ ومطر، عبد الفتاح رجب (2010). مقياس الانتباه الانتقائي السمعي والبصري للمعاقين عقليًّا ومضطربي الانتباه. الإسكندرية: دار الوفاء.
  4. الدردير، عبد المنعم أحمد؛ وعبدالله، جابر محمد (2005). علم النفس المعرفي قراءات وتطبيقات معاصرة. القاهرة: عالم الكتب للنشر والطباعة.
  5. الراجي، محمد (2011). تقصي أثر ستروب باللغة العربية "دراسة تجريبية". بحث مقدم إلى المركز الاستشاري البريطاني، مهمة المجزوءة الثالثة برنامج الماجستير. في علم نفس الطفل، الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي.
  6. عاشور، أحمد حسن (2005). الانتباه والذاكرة العاملة لدى عينات مختلفة من ذوي صعوبات التعلم وذوي فرط النشاط الزائد والعاديين. مجلة البحوث النفسية والتربوية_ كلية التربية، جامعة المنوفية، 1، 231 -239.
  7. عفيفي، منال شمس الدين (2013). تنمية بعض العمليات المعرفية المسهمة في تحسين انتباه الطلاب ذوي صعوبات التعلم. رسالة دكتوراه (غير منشورة)، كلية التربية بالإسماعيلية_ جامعة قناة السويس.
  8. عبد العال، حنان علي (2008). علاقة الانتباه الانتقائي واستراتيجيات التعلم بكفاءة تمثيل المعلومات أثناء حل المشكلات في العلوم. رسالة ماجستير (غير منشورة)، كلية التربية بالإسماعيلية_ جامعة قناة السويس.
  9. فائق، أحمد (2003). مدخل عام لعلم النفس. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
  10. منصور، عصام (2009). مدى تأثير الانتباه الذهني على التحصيل الدراسي لدى طلاب كلية الحسين الثانوية الشاملة للبنين في تربية عمان الأولى. مجلة كلية التربية (التربية وعلم النفس) _ جامعة عين شمس، 33 (4)، 449 -471.
  11. مونية، شرفية (2010). تأثير العبء الإدراكي على الانتباه الانتقائي البصري "دراسة تجريبية على المراقبين البحريين بالمؤسسة المينائية بسكيكدة. رسالة ماجستير (غير منشورة)، جامعة الأخوة منتوري، الجزائر.
  12. يوسف، جلال يوسف (2003). دراسة تحليلية مقارنة لمدى وتركيز الانتباه البصري وعلاقتهما بالذكاء والتفكير الابتكاري لدى عينة من الصم والعاديين. مجلة كلية التربية (التربية وعلم النفس) _ جامعة عين شمس، 27 (4)، 225 -264.
  13. Anderson, J. (1980). Cognitive psychology and its implications. U.S.A: Freeman and company, Third Edition.
  14. Daphne, S. (2003). Effect of noise, stimuli upon the identification of a target in visual search. Perception and Psychophysics, 26, 156 ـ 175.
  15. Duncan, J. & Humphreys, G. (1992). Visual search and stimulus similarity. Psychological physics, 45, 57 ـ 117.
  16. Horowitz, T. & Wolfe, J. (1998). Visual Search has no Memory. Nature, 394, 575 ـ 577.
  17. Huang, L. & pashler, H. (2005). Attention capacity and task difficulty in visual search. Cognition, 94, B.101-B111.Iranrsity of
  18. Kahneman, D. (1992). Attention and effort. NJ: Prentice ـ Hall.
  19. Kline, P. (2000). Handbook of psychological testing (2nd Ed.). London: Routledge.
  20. Lanyon, L., & Denham, s. (2004). A model of active visual search with objectـbased attention, Neural Networks, 17, 873 ـ 897.
  21. Myers, C., Gray, W. & Schoelles, M. (2005). Workload is Bad, Except when it’s not: The case of avoiding attractive Distractors. Cognitive science, 72, 299 ــ 312.
  22. Pearson, D. A. & Lane, D. (1990). Visual Attention Movements: A Developmental Study. Child Development, 61, 1779ـ 1795.
  23. Saens, M. & Buracas, G. (2003). Global effects of feature-based attention in human visual cortex. Net Neurosci, 5, 242 ـ 631.
  24. Sanchez, R. A. (2008). Attention .visual search and object recognition. New York: University press.
  25. Schneider, W. & Shiffrin, R. (1977). Controlled and automatic human information processing: Detection, Search and attention. Psychological Review, 84, 1ــ 66.
  26. Sternberg, R. J. (1999). Cognitive Psychology. (2nd Ed.). New York. Academic Press.
  27. Sun, Y. & Fisher, R. (2003). Object-based visual attention for computer vision. Artifical, Intelligence, 146, 77 ـ 123.
  28. Treisman, A. & Gornicam, G. (1988). Selective attention: Perception or response, Quarterly Journal of experimental psychology, 19, 1 ـ 17.
  29. Yazdani, F., Akbarfahimi, M., Mehraban, A., Jalaei, S. & Torabi-nami, M. (2015). A computer-based selective visual attention test for first-grade school children: design, development and psychometric properties. Medical Journal Islamic Republic of Iran, 29, 184.