The Impact of Using Flipped Classrooms in Developing Mathematical Power among Female Students of the Department of Basic Stage Teaching at al-Aqsa University

Asad H. Atwan

Abstract


This study aimed at examining the impact of using flipped classrooms in developing mathematical power among female students of the department of basic education stage at al-Aqsa university in Gaza. The researcher used the experimental method. He prepared the tool of the study (mathematical power test) and applied it to the selected sample of the study. The sample of the study consisted of 62 female students of the department of basic education stage  at al-Aqsa university. The selected students were registered for the course of mathematics and its teaching methods 2. The sample of the study was divided into two groups: the experimental group that consisted of 32 female students was taught the course by flipped classrooms, and the  control group that consisted of 30 female students was taught by an conventional method. The results of the study showed that flipped classrooms have positive effects on the development of mathematical power of female students of the department of basic stage teaching at al-Aqsa university.  


Keywords


Flipped classrooms, mathematical power, basic education female students, Al-Aqsa University.

Full Text:

PDF

References


أبو عصر، رضا (2006، يونيو). مداخل تنمية القوة الرياضية، ورقة عمل مقدمة إلى مؤتمر مداخل معاصرة لتعليم وتعلم الرياضيات، مصر: جامعة المنوفية.

البشيتي، هيام (2015). فاعلية برنامج محوسب قائم على الذكاءات المتعددة في تنمية القوة الرياضية لدى طالبات الصف الثالث الابتدائي بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة الإسلامية بغزة.

جاد، نبيل (2009). برنامج مقترح في الرياضيات قائم على النمو1ج البنائي لتنمية القوة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، مجلة تربويات الرياضيات، 34(12)، 131 – 179.

حليوة، رحاب (2015). أثر برنامج مقترح قائم على بعض عادات العقل في تنمية القوة الرياضية لدى الطلبة المعلمين (قسم التربية – تعليم أساسي) في جامعة القدس المفتوحة بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الأزهر: غزة.

حميد، آمال (2016). فاعلية الفصول المقلوبة والفصول المدمجة في تنمية مهارات تصميم صفحات الويب التعليمية لطالبات كلية التربية بالجامعة الاسلامية بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة). الجامعة الإسلامية، غزة.

رياني، على (2013). أثر برنامج إثرائي قائم على عادات العقل في التفكير الإبداعي والقوة الرياضية لدى طلاب الصف الأول المتوسط بمكة المكرمة (رسالة دكتوراة غير منشورة)، جامعة ام القرى، المملكة العربية السعودية.

زنقور، ماهر (2008). أثر وحدة تدريسية في ضوء معايير مشتقة من معايير الرياضيات المدرسية العالمية التابعة ل NCTM على تنمية القدرة الرياضية لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي. مجلة كلية التربية، 1(24) 24، 189 – 228.

الشكعة، هناء (2016). أثر استراتيجيتي التعلم المدمج والتعلم المعكوس في تحصيل طلبة الصف السابع في مادة العلوم ومقدار احتفاظهم بالتعلم (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

صلاح، وسام (2017). فاعلية توظيف بيئة الفصول المقلوبة القائمة على المختبرات الافتراضية في تنمية مهارات تصميم وبرمجة الأردوينو في مقرر التكنولوجيا لدى طلاب الصف الحادي عشر، (رسالة ماجستير غير منشورة)، الجامعة الإسلامية: غزة.

عزمي، نبيل (2014). تكنولوجيا التعليم الإلكتورني،ط2. القاهرة: دار الفكر العربي.

عفانة، عزو (1998م). الإحصاء التربوي– الجزء الثاني: الإحصاء الاستدلالي، ط1. غزة: مطبعة المقداد.

عقل، مجدي، وبرغوث، محمود (2015، 12-13 مايو). دور توظيف تكنولوجيا الفصول المقلوبة في تخفيف التداعيات التربوية للحرب على غزة. المؤتمر التربوي الخامس التداعيات التربوية والنفسية للعدوان على غزة، فلسطين: الجامعة الاسلامية.

فهمي، أمين وعبد الصبور، منى (2001). المنحنى المنظومي في مواجهة التحديات التربوية المعاصرة والمستقبلية، القاهرة: دار المعارف.

قاسم، بشرى والصيداوي، غسان (2013). أثر برنامج تدريبي لتنمية القوة الرياضية لدى الطلبة المطبقين على القوة الرياضية لدى طلبة الصف الثاني المتوسط، مجلة الأستاذ، 1(206)، 384 – 355.

القبيلات، محمد والمقدادي، أحمد (2014). أثر التدريس وفق القوة الرياضية على استيعاب المفاهيم الرياضية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي في الأردن، دراسات العلوم التربوية، 1(41)، 333 – 345.

الكحيلي، ابتسام (2015). فاعلية الفصول المقلوبة في التعلم.السعودية: مكتبة دار الزمان.

المحرزي، عباس (2003) أثر استخدام ثلاث طرق علاجية في اطار استراتيجية اتقان التعلم على تحصيل طلبة المرحلة الاساسية في مادة الرياضيات واتجاهاتهم نحوها، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية، جامعة بغداد .

المرادني، محمد (2011). مستحدثات في تكنولوجيا التعليم، مصر: جامعة قناة السويس.

المقيد، سامر (2017). فاعلية برنامج مقترح قائم على عادات العقل في تنمية القوة الرياضية لدى طلاب الصف الربع الأساسي بغزة (رسالة ماجستير غير منشورة)، كلية التربية، الجامعة الإسلامية.

الوكيل، حلمي والمفتي، محمد (1996)، المناهج المفهوم، العناصر، الأسس، التنظيمات، التطوير، طـ1، مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.

Bergmann, J. & Sams A. (2012). Flip YOUR Classroom Reach Every Student in Every Class Every Day(1st ed). USA: Courtney Burkholder.

Bishop, J. L. & Verleger, M. A. (2013) 23-26) The Flipped Classrom:A survey of research. ASEE annual conference and exposition. American Society for Engineering Education, USA.

Demski, J. (2013). “6 Expert tips for flipping the classroom.” Campus Technology, 26(5), 32-37.

Frydenberg, M. (2012). The Flipped Classroom: It’s Got to Be Done Right. Retrieved March 25, 2013. From: www.huffingtonpost.com

Garrison, D. R., & Terry A. (2003). A Framework for Research and Practice (1st ed). New York: Routledge.

Kiley B. (2015). Evaluating Student Performance And Perceptions In A Flipped Introductory Undergraduate Biology Classroom . University of Massachusetts Boston,USA.

National Assessment of Educational Progress (2000). Cognitive Abilities, http://www.naep.org/96-2000math/ch9.html.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for Schools Mathematics, Reston, VA, NCTM.

Pilten, P. (2010). Evaluation of mathematical powers of 5th grade primary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2975-2979

Pierce R. & Fox J. (2012). Instructional design and assessment Vodcastsand Active-Learning exercises in a “flipped classroom” model of a renal pharmacotherapy module .American Journal of Pharmaceutical Education 2012; 76 (10) Article 196.

Sahin, S. & Bakim A. (2010). A new model to assess mathematical power. Procedia Social and Behavioral Science, 9, pp.1368 – 1372.

Schwankl, E. (2013). Flipped classroom: Effects on achievement and student perception (Unpublished Master’s Thesis), University of Massachusetls Boston, USA.

Thompson S. & Peter M. (2014). Evaluation Of A Flipped Classroom In An Undergraduate Business Course. Business Education & Accreditation, 6(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol14iss3pp539-557

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Asad H. Atwan

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter