Main Article Content

Abstract

Counseling needs play significant roles in the lives of university students. This is because counseling needs could help students with their psychological stability and academic adjustment. Hence, addressing such topic among university students, especially those with disability, is the top priority. This study aimed at identifying the counseling needs among students with disability and addressing the differences between male and female disabled students in this regard. To achieve these aims, a qualitative approach of using in-depth interviews with 10 males and 8 females in Sultan Qaboos University was used. Findings of this study revealed that disabled students faced different psychological problems related to assignment submission, doing exams, and making friendships. The study further showed that they also had relationship problems with the academic and administration staff especially at the beginning of every academic semester. Results also showed that male and female disabled students shared similar counseling needs. Although the students valued the counseling services that are currently offered by the university, they thought that they were in need for more services as well, especially at the individual level.   

Keywords

Counseling needs students with disability academic adjustment. الحاجات الإرشادية، الطلبة ذوي الإعاقة، التوافق الأكاديمي.

Article Details

References

  1. بني ملحم، أحمد محمد عبد الله والمومني، وفاء عبد الله. (٢٠١٢). مشكلات الطلبة المعاقين سمعيا في مدارس مدينة جدة في ضوء بعض المتغيرات، مجلة التربية، (١) ١٥١٢، ٢٣٠-٢٥٠ .
  2. دسوقي, كمال (١٩٩٧). النمو التربوي للطفل والمراهق، دروس في علم النفس الارتقائي. بيروت: دار النهضة العربية.
  3. الرويلي، فهد (٢٠١٠). الحاجات الإرشادية لطلاب الكليات التقنية بالمملكة العربية السعودية. رسالة ماجستير، جامعة مؤتة.
  4. الزيادي، محمود (١٩٨٧). علم النفس الإكلينيكي للتشخيص والعلاج. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
  5. سعيد، مخلوفي (٢٠١٦). واقع الحاجة الى الارشاد الأكاديمي لدى طلبة السنة الأولى جذع مشترك بجامعة باتنة. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، (٢٦)، ١٦٩-١٨٢.
  6. شاهين، محمد أحمد (٢٠٠٩). مشكلات الدارسين في جامعة القدس المفتوحة، مجلة اتحاد الجامعات العربية المفتوحة، ٥٤، ١٩٣-٢٢٠.
  7. شبيب، أحمد (٢٠١٦). التوافق الأكاديمي والكفاءة الذاتية والتحصيل كمنبئات بمهارات الذكاء الوجداني لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان. المجلة المصرية للدراسات النفسية، ١(٢٦)، ٣١-٩٠.
  8. شريت، أشرف وحلاوة، محمد (٢٠٠٢). الصحة النفسية بين النظرية والتطبيق، المكتب الجامعي الحديث، الأزاريطة- الاسكندرية.
  9. صالح، صلاح أحمد، وشلح، لبنى عبد الل، وحميد، محمود عايش محمد. (٢٠١٤). تقييم كفاءة وحدة التقنيات المساعدة في تلبية الاحتياجات التعليمية للطلبة ذوي الإعاقة البصرية في الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية، مجلة الإرشاد النفسي، جامعة عين شمس،١(٣٧)، ٢٧-٥٠.
  10. العدرة، ابراهيم (٢٠١٦). التحديات التي تواجه الطلبة ذوي الإعاقة في الجامعة الأردنية دراسة ميدانية. دراسات، ٥(٤٣)، ٢٠١٣-٢٠٣٢.
  11. عبد الحافظ، ثروت عبد الحميد وإسماعيل، علي عبد ربه حسين (٢٠١٣). تطوير إدارة الأنشطة الطلابية بجامعة المنصورة للمواءمة بين مخرجات التعليم الجامعي ومتطلبات سوق العمل: تصور مقترح. المجلة الدولية للتعليم المتعدد التخصصات، (١٠٤٣)، ١-١٩.
  12. الفواعير، احمد (٢٠١٤). المشكلات النفسية والاجتماعية والأكاديمية التي يعاني منها الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة في المرحلة الجامعية. الملتقى الرابع عشر للجمعية الخليجية للإعاقة، (١٤-١٧ ابريل)، دبي، الامارات العربية المتحدة.
  13. القحطاني، منصور بن عوض صالح، والبحيري، السيد السيد محمود. (٢٠١٤). التخطيط الاستراتيجي في إعداد خطة إستراتيجية مقترحة لكلية التربية بجامعة خالد. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، ١٢(٣)، ١-٤٥.
  14. محمد، أسيا عبد القادر (٢٠١١). الإرشاد الأكاديمي وعلاقته بالتوافق النفسي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعات السودانية، دراسات إفريقية، ١٤٦، ١١٥-١٦٤.
  15. محمد، يوسف (١٩٩٩). الضغوط النفسية لدى المعلمين وحاجاتهم الإرشادية . مجلة مركز البحوث التربوية، جامعة قطر، ١٥(٨)، ١٩٧-٢٢٥.
  16. نوري، أحمد و يحيى، اياد (٢٠٠٨). الحاجات الإرشادية (نفسية – اجتماعية - دراسية) لدى طلبة جامعة الموصل. مجلة التربية والعلم، ٣(١٥)، ٢٩٤-٣٢١.
  17. Alfawair, A. M. J & Al Tobi, A., S. (2017). Counseling needs for students with special needs at the university. American Journal of Education and Learning 2(1), 65-74. Andreani, J.-C., Conchon, F., (2003), Les méthodes d'évaluation de la validité des enquêtes qualitatives en marketing, Actes du 3e Congrès International sur les Tendances du Marketing en Europe, 2003, 28-29 Novembre, Venise.
  18. Baker, R., & Siryk, B. (1986). Exploring intervention with a scale measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 3, 172-189.
  19. Campbell, D.T. (1996). Technology, multimedia, and qualitative research in education. Journalof Research on Computing in Education, 30 (9), 122-133.
  20. Hesse-Biber, S., & Leavy, P. (2006). The practice of qualitative research. California: Sage Publications, Inc.
  21. Kreider, C., M., Bendixen, R., M., & Lutz, B., J. (2015). Holistic needs of university students with invisible disabilities: A qualitative study. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 35(4). 426–441.
  22. Lincolin, Y.S. (1995). Emerging criteria for quality in qualitative and interpretive research. Qualitative Inquiry, 1 (3): 275-289.
  23. Lincoln, Y.S. & Guba E. G. (2000), Paradigm Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences, In Denzin, N.K.; Lincoln, Y.S. et al. (2000). Handbook of Qualitative Research, Sage, 2nd edit.
  24. Marshall, C., & Rossman, G. B. (1995). Designing qualitative research. (2nd ed). London: Sage Publications.
  25. Oluka, B. & Okorie, G. (2014). Impacts of counselling on people with special educational needs. Journal of Research & Method in Education, 4 (6),97-100.
  26. Patton, M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park: Sage Publications.
  27. Qu, S. Q., & Dumay, J. (2011). The qualitative research interview. Qualitative research in accounting & management, 8(3), 238-264.
  28. Reis, S. & Colbert, R. (2004). Counseling needs of academically talented students with learning disabilities. Professional School Counseling, 8(2): 156-167.
  29. Richarson, L. (2000) Writing: A model of Inquiry, In Denzin, N.K.; Lincoln, Y.S. et al. (2nd ed.) Handbook of Qualitative Research (pp.1410-1444), London: Sage Publications.
  30. Russell, R. K., & Petrie, T. A. (1992). Academic adjustment of college students: Assessment and counseling. In S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.), Handbook of counseling psychology (pp. 485-511). Oxford, England: John Wiley & Sons.
  31. Saldaña, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers, (3rd. ed.) London: Sage Publications.