Main Article Content

Abstract

: The present study aims to reveal the degree to which kindergarten principals practice a crisis management strategy in their administrative work in light of the Corona pandemic (COVID-19) and their attitudes towards distance learning. The present study adopted a descriptive correlational approach. To achieve the aims of the study, a crisis management scale and attitudes towards distance learning scale were developed by the researchers. The sample consisted of (112) kindergarten female principals in Amman city. The most important findings of the present study indicated a low level of practice of the crisis management strategy in their administrative work (M= 2.01; SD= 0.78). Further, findings indicated a low level of attitudes towards distance learning (M= 2.26; SD= 0.86). Finally, several recommendations were provided in light of the study results, including conducting more future empirical studies on crisis management to kindergarten Principles.

Keywords

Crisis management kindergarten principles distance learning COVID-19 pandemic. إدارة الأزمة، مديرات رياض الأطفال، التعلم عن بعد، جائحة كورونا.

Article Details

References

  1. أحمد، إبراهيم (2001). إدارة الأزمات التعليمية في المدارس. القاهرة دار الفكر العربي.
  2. آل شميخ، سعيد. (2009). واقع ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام الحكومي بمنطقة عسير للكفايات الإدارية لإدارة الأزمة، مجلة التربية، 41(1)، 101-160.
  3. البيطار، حمدي (٢٠١٦). فاعلية استخدام التعليم عن بعد في تنمية التحصيل الدراسي والاتجاه نحو التعليم عن بعد في مقرر تكنولوجيا التعليم لدى طلاب الدبلوم العامة نظام العام الواحد شعبة التعليم الصناعي. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 78، 17 - 38.
  4. حلاق، محمد، وغنام، لما (2011). دور مديري مدارس التعليم الثانوي العام في التخطيط لمواجهة الأزمات التعليمية: دراسة ميدانية في مدارس مدينة دمشق، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية - سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، 33(3)، 181-198.
  5. دعنا، حمزة (2020، مارس 17). “الغد” تنشر تفاصيل قانون الدفاع رقم 13 لسنة 1992. الغد. تم الاسترجاع من https://alghad.com
  6. الزعبي، ميسون (2014). درجة توفر عناصر إدارة الأزمات في مديريات التربية والتعليم في محافظة إربد منوجهة نظر رؤساء الأقسام فيها، دراسات - العلوم التربوية، 46، 379-397.
  7. السيد، ناديه (2011). مرحلة ما بعد الحداثة وتداعياتها التربوية: دراسة تحليلية لأبعاد الأزمة وإمكانيةلمواجهة، مجلة كلية التربية، 22(82)، 40-95.
  8. الشرمان، منيرة (2019). المشكلات الإدارية التي تواجه المديرين في مدارس الطلبة اللاجئين السوريين، دراسات - العلوم التربوية، 46(1)، 477-492.
  9. عبد الحليم، إيمان (2011). أثر معايير الجودة و الاعتماد للتعليم قبل الجامعي على مواجهة الأزمات: بالتطبيقعلى أزمة أنفلونزا الخنازير، المجلة المصرية للدراسات التجارية، 35(1)، 139-196.
  10. عبد الخالق، عبد الخالق (2013). مفهوم الأزمة المدرسية لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظة الإسماعيلية: دراسة تقويمية، الثقافة والتنمية، 13(68)، 1-120.
  11. العجمي، محمد (2008). استراتيجيات الإدارة الذاتية للمدرسة والصف. عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
  12. عوض الله، عصام الدين (2008). التخطيط لتطوير إدارة الأزمات بمدارس التعليم الأساسي في ضوء بعض الأساليب الإدارية الحديثة، التربية المعاصرة، 25(80)، 127-179.
  13. الغيث، العنود (2011). المهارات القيادية اللازمة للمديرات في إدارة الأزمات المدرسية في التعليم الثانوي بمنطقة الرياض،مجلة رابطة التربية الحديثة 4(9)، 19-124.
  14. القذافي، زينب (2017). استراتيجيات مواجهة الأزمات التعليمية بمدارس التعليم الثانوي في ليبيا، مجلة البحث العلمي في التربية، 18(5)، 145-168.
  15. Becker, P., & Bynander, F. (2017). The System for Crisis Management in Sweden: Collaborative, Conformist, Contradictory. In Handbook of Disaster Risk Reduction & Management. World Scientific Press & Imperial College Press New Jersey.‏
  16. Beşcu, M. M. (2019). Educational Management in Kindergarten. Jurnal of Practicilo Comunitare Pozitive, 19(1), 77-84.‏
  17. Capurso, M., Dennis, J. L., Salmi, L. P., Parrino, C., & Mazzeschi, C. (2020). Empowering Children Through School Re-Entry Activities After the COVID-19 Pandemic. Continuity in Education, 1(1).
  18. Pearson, Christine and Mitroff, Ian. 1993. From: crisis prone tocrisis prepared: A framework for crisis management, Academy of Mgt. Executive, l7(1): 48-59.
  19. QIN, X., & ZUO, X. (2017). Prevention Strategies of Kindergarten Teachers' Anomie Behaviors under the Crisis Management. Journal of Tianjin Normal University (Elementary Education Edition), (1), 14.‏
  20. Saunders, F. C., Brooks, J., & Dawson, M. (2019). Exploring staff attitudes to distance learning–what are the opportunities, challenges and impacts on engineering academics and instructional designers. European Journal of Engineering Education, doi:10.1080/03043797.2019.1677562.‏
  21. Takahashi, M., Nakano, S., Kanai, J., Yamashiro, S., & Fujisawa, K. (2018). Issues on crisis management and continuity of day-care centers in the 2017 Kyushu northern heavy rain. Journal of Japan Society of Civil Engineers,74(2), 85-92.‏