Main Article Content

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of blended learning using Google classroom application on grade fours student’s achievement in mathematics and their attitudes toward it. The study sample consisted of 61 students of the fourth-grade students at Manhal International School in 2018\2019 academic year. The sample was divided into two study groups, a group of blended learning consisting of 31 students and a conventional group consisting of 30 students. The quasi-experimental analysis method was used to achieve the objectives of the study. Two tools were used in the study: Academic achievement test in probability and statistics, and questionnaire of attitudes towards mathematics. The study results showed that there were statistically significant differences in academic achievement and attitudes toward mathematics in favour of blended learning group, and there was a significant positive correlation between academic achievement and attitudes towards mathematic.

Keywords

التعلم المدمج، التحصيل الدراسي في الرياضيات، الاتجاهات، فصول جوجل. Blended learning, academic achievement mathematic, attitudes, Google classroom.

Article Details

References

  1. أبو زينة، فريد والكيلاني، عبد الله (1980). أثر التخصص والمستوى التعليمي على الاتجاهات نحو الرياضيات عند فئات من المعلمين والطلبة في الأردن. دارسات- الأردن، 2(7)32-44.
  2. أبو عيطة، جوهرة؛ والخرابشة، بنان (2019). دراسة مقارنة في أثر التعلم الالكتروني والتعلم المدمج في التفكير العلمي والتحصيل الدراسي وبقاء أثر التعلم لطلبة المرحلة الأساسية في الأردن. مجلة العلوم التربوية- القاهرة، 27(4-2) 321-362.
  3. أبو فودة، باسل خميس؛ وبني يونس، نجاتي أحمد (2012). الاختبارات التحصيلية. عمان: دار المسيرة.
  4. محمد، يحياوي (2012). محو الأمية المعلوماتية ركيزة لبناء مجتمع المعلومات. دراسات وأبحاث، 2012(6)، 280-291. https://search.emarefa.net/detail/BIM-289151
  5. الجحدلي، عبد العزيز (2012). أثر استخدام التعليم المدمج على تحصيل طلاب الصف الاول المتوسط في الرياضيات واتجاهاتهم نحوها، رسالة دكتوراه. مناهج وطرق تدريس الرياضيات. جامعة أم القرى. السعودية.
  6. جودة، موسى محمد (2017). اتجاهات طلبة تعليم المرحلة الأساسية في جامعة الأقصى نحو المسافات المرتبطة بالرياضيات وعلاقتها باتجاهاتهم نحو تدريس الرياضيات. مجلة جامعة الأقصى-غزة،21(1) 325-354.
  7. الدوخي، فوزي (2012). فاعلية استراتيجية "التّعلم الإلكتروني المدمج" في تدريس الرياضيات وتكوين اتجاهات إيجابية نحو المادة للطلبة ذوي صعوبات التعلم وبطيئي التعلم وذوي الإعاقة الفكرية البسيطة. المجلة التربوية-الكويت، 26، 1-103
  8. الرحيل، دعاء؛ الشناق، مأمون؛ جوارنة، طارق (2020). فاعلية التّعلم المدمج القائم على الألعاب الإلكترونية في تحسين التفكير الرياضي لدى طالبات الصف الرابع الأساسي. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية-غزة 28(1) 573-588.
  9. عبد الحميد، رشا هاشم (2019). فاعلية توظيف تطبيقات الحوسبة السحابية القائمة على مدخل التكامل المعرفي STEM في تنمية المهارات الحياتية المرتبطة بتعلم الرياضيات لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. المؤتمر السادس لتعليم وتعلم الرياضيات مستقبل تعليم الرياضيات في المملكة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات الحديثة والتنافسية الدولية بحوث وتجارب مميزة ورؤى مستقبلية، جامعة أم القرى – كلية التربية - المملكة العربية السعودية.
  10. الغامدي، إبراهيم محمد علي (2015). فاعلية استراتيجية التّعلم المدمج في تدريس الهندسة على التّحصيل وتنمية التفكير الهندسي لدى طلاب الصف الثّاني المتوسط. مجلة العلوم التربوية، السعودية، 27(2) 177-202.
  11. القطاونة، إيمان محمد (2020). فاعلية برنامج قائم على التّعليم المدمج في تنمية مهارات التّعلم الذاتي في مادة الفيزياء دراسة تطبيقية على طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في محافظة الكرك. مجلة العلوم التربوية والنفسية-فلسطين، 4(9) 95-110.
  12. المخزومي، ناصر (2001). اتجاهات المعلمين، إقليم جنوب الأردن نحو اللغة العربية وتدريسها في ضوء خبراتهم وجنسهم، مجلة جامعة دمشق للآداب والعلوم الإنسانية والتربوية-سوريا، 17(1) 739-769.
  13. النّجار، نبيل جمعة (2010). القياس والتقويم منظور تطبيقي مع تطبيقات Spss. عمان: دار الحامد.
  14. نشواتي، عبد المجيد (2003). علم النّفس التربوي. ط 4، عمان: دار الفرقان.
  15. وزارة التربية والتعليم (2017). استراتيجيات التّدريس والتقويم ERFEKII+I تاريخ الاسترجاع 24/9/2018 http://www.moe.gov.jo/ar/node/16261
  16. يعقوب، إبراهيم محمد (1996) قلق الرياضيات لدى التّلاميذ وعلاقته ببعض المتغيرات الشخصية والنّفسية والمعرفية. مجلة مركز البحوث التربوية - قطر، السنة الخامسة (9) 179-206.
  17. Ahn, J. & McEachin, A. (2017). Student enrollment patterns and achievement in Ohio’s online charter schools. Educational Researcher, 46(1), 44-57.
  18. Balentyne, P. & Varga, M. (2017). Attitudes and achievement in a self-paced blended mathematics course. Journal of Online Learning Research, 3(1), 55-72
  19. Bates, S., Hartog, J., & El Omari, Z. (2017). Final report: Evaluation of personalized learning technologies for KIPP. DC. Washington, DC: Mathematica Policy Research, Inc. Retrieved from https://rttd.grads360.org/api/ApplicationMedia/ Get Download/60871
  20. Brasiel, S., Jeong, S., Ames, C., Lawanto, K., & Yan, M. (2016). Effects of educational technology on mathematics achievement for K-12 students in Utah. Journal of Online Learning Research, 2(3), 205-226.
  21. Chewning, S. (2002) overcoming math anxiety. Germanna Community College. online Available: Retrieved July, 2020 http://web.odu.edu/webroot/instr/ed/jritz.nsf/files/CurriculumForOvercomingMathAnxiety.doc/$FILE/CurriculumForOvercomingMathAnxiety.doc-Ebel, R. L. (1972). Essentials of educational measurement. New Jersey: Prentice-Hall.
  22. Edwards, C., & Rule, A. (2013). Attitudes of middle school students: Learning online compared to face to face. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 32(1), 49-66.
  23. -Foster, M., Anthony, J., Clements, D., Sarama, J., & Williams, J. (2016). Improving mathematics learning of Kindergarten students through computer-assisted instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 47(3), 206-232.
  24. Heissel, J. (2016). The relative benefits of live versus online delivery: Evidence from virtual Algebra I in North Carolina. Economics of Education Review, 53, 99-115.
  25. Heppen, J., Sorensen, N., Allensworth, E., Walters, K., Rickles, J., Taylor, S., & Michelman, V. (2017). The struggle to pass algebra: online vs. face-to-face credit recovery for at-risk urban students. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(2) 272-296.
  26. Horn, M. & Staker, H. (2015). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. San Francisco: Jossey-Bass.
  27. Pardeshi, V., & Alliwadi, S. (2015). Google apps: an alternative to learning management system. IOSR Journal of Business and Management, 75-78.
  28. Ramadhani, R., Umam, R., Abdurrahman, A., & Syazali, M. (2019). The effect of flipped-problem based learning model integrated with LMS-Google Classroom for senior high school students. Journal for the Education of Gifted Young. 7(2), 137-158.
  29. Santosa, F., Ratu, H., Negara, P., Bahri, S. (2020). The effectiveness of google classroom learning on students' mathematical reasoning abilities. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika. 3 (1), 62-70.
  30. Stoyle, K., & Morris, B. (2017). Blogging mathematics: Using technology to support mathematical explanations for learning fractions. Computers & Education, 111, 114-127.
  31. TIMSS (2015). International results in mathematics. http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss-2015/mathematics/student-achievement/