Main Article Content

Abstract

This study aimed to identify the reality of implementing Total Quality Management in the General Directorate of Financial Affairs at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, a descriptive approach was used in which a questionnaire was prepared, consisting of 37 items. The questionnaire was divided into five axes: strategic planning, leadership, operations methods, education and training, continuous development and improvement.  After checking its validity and reliability, it was applied to the study sample, (all 184 employees of the General Directorate of Financial Affairs), and responses were collected from 108 individuals from the sample. Among the most prominent results of the study was that the sample's estimates were at medium degree on the reality of implementing Total Quality Management in the General Directorate of Financial Affairs. Also, there were statistically significant differences according to the sample members’ estimates of the reality of application due to the variables of job title, gender, and years of experience. In light of the findings of the study, a number of recommendations were made such as providing training and education to the directorates’ employees, coordinating between departments and divisions to divide work between them and working to instill a culture of total quality management.

Keywords

Total quality management financial affairs Ministry of Education إدارة الجودة الشاملة الشؤون المالية وزارة التربية والتعليم

Article Details

References

  1. ال مسلط، محمد أحمد. (2011). درجة تطبيق إدارة الجودة الشاملة في إدارات التربية والتعليم في المملكة العربية السعودية ومعوقات تطبيقها ومقترحات للتطوير [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة اليرموك.
  2. التميمي، فواز محمد. (2005). فاعلية استخدام نظام إدارة الجودة (أيزو 9001) في تطوير أداء الوحدات الإدارية في وزارة التربية والتعليم في الأردن من وجهة نظر العاملين فيها ودرجة رضاهم عن هذا النظام [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة عمان العربية للدراسات العليا.
  3. الحبسي، ناصر بن عبيد بن حمد. (2015). تحسين القدرة المؤسسية للمديرية العامة لتنمية الموارد البشرية بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان في ضوء متطلبات مواصفة الأيزو (9001:2008) [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة السلطان قابوس.
  4. الحريري، رافدة عمر. (2010). القيادة وإدارة الجود في التعليم العالي. دار الثقافة للنشر والتوزيع.
  5. خليل، نبيل سعد. (2011). إدارة الجودة الشاملة والاعتماد الأكاديمي في المؤسسات التربوية. دار الفجر للنشر والتوزيع.
  6. دعمس، مصطفى نمر. (2012). إدارة الجودة الشاملة في التربية والتعليم. عمان: دار غيداء للنشر والتوزيع.
  7. الريامي، مطر بن سالم بن مسلم. (2013). متطلبات تطبيق ثقافة إدارة الجودة الشاملة لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الدول العربية.
  8. الزعبي، ميسون طلاع. (2013). درجة تحقيق معايير إدارة الجودة الشاملة في مديرية التربية والتعليم لمنطقة إربد الثالثة من وجهة نظر موظفيها. دراسات - العلوم التربوية: الجامعة الأردنية، مج 40 ملحق، 583-597. http://search.mandumah.com/Record/434264
  9. السامرائي، مهدي. (2007). إدارة الجودة الشاملة في القطاعين الإنتاجي والخدمي. دار جرير للنشر والتوزيع.
  10. السعيدية، رقية بنت ناصر بن سعيد. (2017). درجة تطبيق نظام إدارة الجودة في أداء المديريات المطبقة للنظام بوزارة التربية والتعليم من وجهة نظر العاملين فيها [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة نزوى.
  11. سليمان، عبد الرحمن سيد. (2014). مناهج البحث. عالم الكتب.
  12. عبد الرؤوف، طارق. (2014). الجودة الشاملة والاعتماد الأكاديمي في التعليم. المجموعة العربية للتدريب والنشر.
  13. عبدالرحيم، نجاح زكي. (2010). الجودة الشاملة في التعليم. دار البداية ناشرون وموزعون.
  14. عزب، محسن عبدالستار محمود. (2008). تطوير الإدارة المدرسية في ضوء معايير الجودة الشاملة. دار الفتح للتجليد الفني.
  15. العزواني، هلال بن يحيى بن محمد. (2017). درجة فاعلية الإدارة المدرسية الذاتية في تحقيق معايير الجودة الشاملة للمدارس المدارة ذاتيا بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة نزوى.
  16. عقيلي، عمر وصفي. (2001). المنهجية المتكاملة لإدارة الجودة الشاملة "وجهة نظر". دار وائل للطباعة والنشر.
  17. علي، أسامة محمد السيد؛ مرسي، محمد أبو حسيبة. (2010). الطريق للإصلاح إدارة الجودة الشاملة. العلم والإيمان للنشر والتوزيع.
  18. فريحات، حنان عبدالرحمن سلطان. (2010). درجة ممارسة إدارة الجودة الشاملة في مديريات تربية محافظة الزرقاء من وجهة نظر مديري التربية والتعليم ورؤساء الأقسام [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الهاشمية.
  19. القدومي، عبد الناصر عبد الرحيم. (2007). واقع معرفة وتطبيق إدارة الجودة الشاملة في مديريات التربية والتعليم الفلسطينية من وجهة نظر العاملين فيها [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة النجاح الوطنية.
  20. اللواتي، أمل بنت داوود بن محمود. (2013). معوقات التخطيط الاستراتيجي التي تواجه العاملين بمديريات التربية والتعليم في سلطنة عمان [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة مؤته.
  21. اللواتي، نرجس بنت جعفر بن عبدالخالق. (2015). مدخل إدارة الجودة الشاملة للتطوير التنظيمي بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان "تصور مقترح" [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة القاهرة.
  22. مجيد، سوسن شاكر، الزيادات، محمد عواد. (2008). الجودة والاعتماد الأكاديمي لمؤسسات التعليم العام والجامعي. دار صفاء للنشر والتوزيع.
  23. المركز الوطني للإحصاء والمعلومات. (2017). تقدير المصروفات الرأسمالية والجارية حسب التخصصات الوظيفية للوزارات المدنية والوحدات الحكومية والهيئات العامة. https:/ data.gov.om/datatopic=Education
  24. المليجي، رضا إبراهيم. (2011). معجم المصطلحات في الإدارة التربوية والمدرسية. دار الجامعة الجديدة.
  25. المنذري، سالم بن سعيد بن سيف. (2009). دور الإدارة بالجودة الشاملة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان كما يطبقها مديرو المدارس [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الاسكندرية.
  26. المنوري، زليخا بنت ساعد بن محمد. (2015). تطوير إدارة الجودة في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان في ضوء الفكر التربوي المعاصر " تصور مقترح" [رسالة دكتوراه غير منشورة]. جامعة القاهرة.
  27. وزارة التربية والتعليم. (2006). الخطة الخمسية السابعة 2006- 2010. المؤلف.
  28. وزارة التربية والتعليم. (2008). قرار وزاري رقم (69/2008) باعتماد التقسيمات الإدارية لوزارة التربية والتعليم. المؤلف.
  29. وزارة التربية والتعليم. (2012). هيكل مشروع نظام إدارة الجودة. المؤلف.
  30. وزارة التربية والتعليم. (2013). مشروع نظام إدارة الجودة الأيزو 208:9001. المؤلف.
  31. وزارة التربية والتعليم. (2014). بوابة سلطنة عمان التعليمية.
  32. وزارة التربية والتعليم. (2017). الخطة الخمسية التاسعة 2016- 2020. مطبعة عالم المعرفة.
  33. وزارة التربية والتعليم. (2017). النشرات الإحصائية. دائرة الإحصاء والمؤشرات.
  34. وزارة الشؤون القانونية. (2008). مرسوم سلطاني رقم 37/2008م بتحديد اختصاصات وزارة التربية والتعليم واعتماد هيكلها التنظيمي، الجريدة الرسمية، 860.
  35. Al Musalat, M. A. (2011). The degree of application of total quality management in the departments of education in the Kingdom of Saudi Arabia, obstacles to its application, and proposals for development [unpublished PhD thesis]. Yarmouk University. (in Arabic)
  36. Al-Tamimi, F. M. (2005). The effectiveness of using the quality management system (ISO 9001) in developing the performance of the administrative units in the Ministry of Education in Jordan from the viewpoint of its employees and the degree of their satisfaction with this system [unpublished PhD thesis]. Amman Arab University for Graduate Studies. (in Arabic)
  37. Al Habsi, N. O. H. (2015). Improving the institutional capacity of the General Directorate of Human Resources Development at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman in light of the requirements of ISO (9001: 2008) [Unpublished Master Thesis]. Sultan Qaboos university. (in Arabic)
  38. Hariri, R. O. (2010). Leadership and generosity management in higher education. House of Culture for publishing and distribution. (in Arabic)
  39. Khalil, N. S. (2011). Total quality management and academic accreditation in educational institutions. Dar Al Fajr for publishing and distribution. (in Arabic)
  40. Al-Riyami, M. S. M. (2013). Requirements for the Application of Total Quality Management Culture for School Principals of the Second Cycle of Basic Education in the Sultanate of Oman [Unpublished Master Thesis]. League of Arab States. (in Arabic)
  41. Al-Zoubi, M. T. (2013). The degree of achievement of comprehensive quality management standards in the Education Directorate of the Third Irbid Region from the point of view of its employees. Studies - Educational Sciences: The University of Jordan, Vol. 40 Supplement, 583-597. (in Arabic) http://search.mandumah.com/Record/434264
  42. Al-Mandhari, S. S. S. (2009). The role of total quality management in basic education schools in the Sultanate of Oman as applied by school principals [unpublished master's thesis]. Alexandria University. (in Arabic)
  43. Al-Lawati, A. D. M. (2013). Obstacles to strategic planning that face workers in education directorates in the Sultanate of Oman [Unpublished Master Thesis]. Mutah University. (in Arabic)
  44. Al-Lawati, N. J. A. (2015). Introduction to Total Quality Management for Organizational Development at the Ministry of Education of the Sultanate of Oman "A Suggested Concept" [unpublished PhD thesis]. Cairo University. (in Arabic)
  45. Majeed, S. S.; Ziyadat, M. A. (2008). Quality and academic accreditation of public and university education institutions. Safaa House for Publishing and Distribution. (in Arabic)
  46. National Center for Statistics and Information. (2017). Estimating capital and current expenditures according to the functional specializations of civil ministries, government units and public bodies. https://data.gov.om/data#topic=Education. (in Arabic)
  47. Al-Meligy, R. I. (2011). Glossary of terms in educational and school administration. New University House. (in Arabic)
  48. Al-Munouri, Z. S. M. (2015). Developing Quality Management in Basic Education Schools in the Sultanate of Oman in the Light of Contemporary Educational Thought "A Suggested Concept" [unpublished PhD thesis]. Cairo University. (in Arabic)
  49. The Ministry of Education. (2006). The seventh five-year plan 2006-2010. The author. (in Arabic)
  50. The Ministry of Education. (2008). Ministerial Resolution No. (69/2008) approving the administrative divisions of the Ministry of Education. The author. (in Arabic)
  51. The Ministry of Education. (2012). The structure of the quality management system project. The author. (in Arabic)
  52. The Ministry of Education. (2013). ISO 9001: 208 Quality Management System Project. The author. (in Arabic)
  53. The Ministry of Education. (2014). Sultanate of Oman educational portal. http://home.moe.gov.om/arabic/index.php. (in Arabic)
  54. The Ministry of Education. (2017). The Ninth Five-Year Plan 2016-2020. Knowledge World Press. (in Arabic)
  55. Samurai, M. (2007). Total quality management in the production and service sectors. Jarir House for Publishing and Distribution. (in Arabic)
  56. Saidia, R. N. S. (2017). The degree of implementation of the quality management system in the performance of the directorates applying the system at the Ministry of Education from the point of view of its employees [unpublished Master Thesis]. University of Nizwa. (in Arabic)
  57. Suleiman, A. S. (2014). Research Methods. The world of books. (in Arabic)
  58. Abdul Raouf, T. (2014). Comprehensive quality and academic accreditation in education. Arab Group for Training and Publishing. (in Arabic)
  59. Abdul Rahim, N. Z. (2010). Total quality in education. Dar Al-Bidaya Publishers and Distributors. (in Arabic)
  60. Azab, M. A. M. (2008). Development of school administration in light of comprehensive quality standards. Dar Al Fath Technical Binding. (in Arabic)
  61. Al-Azwani, H. Y. M. (2017). The degree of effectiveness of school self-management in achieving comprehensive quality standards for self-managed schools in Al Dakhiliya Governorate in the Sultanate of Oman [Unpublished Master Thesis]. University of Nizwa. (in Arabic)
  62. Aqili, O. W. (2001). Integrated Total Quality Management Methodology Point of View. Wael House for Printing and Publishing. (in Arabic)
  63. Ali, U. M. A.; Morsi, M. A. (2010). The road to comprehensive quality management reform. Science and faith for publication and distribution. (in Arabic)
  64. Freihat, H. A. S. (2010). The degree of total quality management practice in the educational directorates of Zarqa Governorate from the viewpoint of education directors and department heads [Unpublished Master Thesis]. The Hashemite University. (in Arabic)
  65. Qaddumi, A. A. (2007). The reality of knowledge and application of Total Quality Management in Palestinian education directorates from the point of view of their employees [unpublished Master Thesis]. An-Najah National University. (in Arabic)
  66. The Ministry of Education. (2017). Statistical Publications. Statistics and Indicators Department. (in Arabic)
  67. Ministry of Legal Affairs. (2008). Royal Decree No. 37/2008 defining the functions of the Ministry of Education and approving its organizational structure, Official Gazette, 860. (in Arabic)
  68. Al Ruwaili. J. M. (2008). Prospects of Application of Total Quality Management to Education Directorates in Saudi Arabia: A Case Study [Unpublished Master study]. University of East Anglia.
  69. Deming. W. E. (1993). The New Economics for Industry, Education Government. MIT Center for Advanced Engineering study.
  70. Haseena, V. A., & Mohammed, A. P. (2015). Aspects of quality in education for the improvement of educational scenario. Journal of Education and Practice, 6(4), 100-105.