Main Article Content

Abstract

The study aimed to reveal the effectiveness of the Nasheed-based teaching of Islamic Education subject to fifth-grade female students and its impact on their achievement and the retention of learning effect among them. The sample of the study consisted of 65 fifth-grade students who were selected from a 5-7 grade school at one of the primary schools in Muscat Governorate. The sample was divided into two groups: an experimental group consisting of 33 female students who were taught using nasheeds (Islamic songs) and a control group of 32 female students who were taught using the traditional teaching method. To measure the differences between the two groups, the researchers created an achievement test that consisted of 21 multi-choice questions. The findings of the study showed statistically significant differences between the mean scores of the two groups (the experimental and control groups) in the immediate achievement post-test and the postponed post-test in favor of the experimental group that was taught using nasheeds. The study offers a number of recommendations that include the application of the experiment to a wider category of fifth-grade students in the area of education.

Keywords

Effectiveness Nasheed achievement , retention of learning فاعلية الأناشيد التعليمية التحصيل الدراسي أثر التعلم

Article Details

References

  1. البخاري، محمد إسماعيل. (2002). صحيح البخاري. دار ابن كثير.
  2. البري، قاسم نواف. (2016). أهمية الأناشيد الدينية في تربية الأطفال من وجهة نظر بعض الدراسات التربوية المتخصصة. المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية. 12 (4). 41_427.
  3. البسيوني، سعاد. (2010). مجلات الأطفال ودورها في تنمية الوعي الثقافي لدى طفل ما قبل المدرسة. دار الجامعة الجديدة.
  4. بكار، عبد الكريم. (2011). القراءة والحوار والتعليم والتعلم والمعلم. دار الإعلام.
  5. البوسعيدي، علي بن سعود. (2015). التهلولة المباركة. عطر العيد في أدم. جريدة الشبيبة: سلطنة عمان https://www.shabiba.com/article/98801. 4/ 12/2019م.
  6. الجابري، خلفان بن ناصر. (2018م). التيمينة. سلطنة عمان. مسقط.
  7. الحجازي، مدحت عبد الرزاق. (2017). سيكلوجية الطفل في مرحلة الروضة. دار الكتب العلمية.
  8. الحوامدة، محمد فؤاد. (2015). فاعلية أناشيد الأطفال وأغانيهم في تنمية مهارات التعبير الشفوي لدى تلاميذ الصف الأول الأساسي. دراسات العلوم التربوية. 42 (1) 62-47.
  9. الراشد، مضاوي عبد الرحمن. (2016). فاعلية برنامج مقترح باستخدام القصص والأناشيد الإلكترونية في تنمية القيم الأخلاقية لطفل الروضة. المجلة التربوية الدولية المتخصصة. 5 (12). 250-268.
  10. الريامي، رقية بنت محمد. (2014). فاعلية التدريس بالقصة المصورة في تحصيل طالبات الصف الخامس الأساسي لمادة التربية الإسلامية وبقاء أثر التعلم لديهن [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
  11. السالمي، نور الدين عبدالله بن حميد. (2016م). مدارج الكمال بنظم مختصر الخصال. مكتبة خزائن الآثار.
  12. السردية، مها حزوم محارب؛ والزعبي، إبراهيم أحمد سلامة. (2017). فاعلية استخدام الأناشيد التعليمية في تنمية الوعي الديني لدى طلبة رياض الأطفال في الأردن. [رسالة ماجستير غير منشورة]. كلية العلوم التربوية. جامعة آل البيت.
  13. السليم، بشار عبدالله تليلان. (2015). القيم التربوية المتضمنة بالأناشيد الواردة في كتب لغتنا العربية لصفوف المرحلة الأساسية الأولى في الأردن. دراسات العلوم التربوية. 42 (2). 601-617.
  14. الشامسية، وفاء(2018). العلم والتعليم في أناشيد الأطفال. جريدة الوطن. ملحق أشرعة. http://alwatan.com/details/276253. 10/11/2018
  15. شحاتة، حسن. (2004). أدب الطفل العربي. الدار المصرية اللبنانية.
  16. العمايرة، عبد الرحمن محمد. (2014). مجالات توظيف النشيد التعليمي، 5/ 11/ 2018. www.bayt.com/ar/specialties
  17. عبدالوهاب، وحيد حامد عبدالرشيد. (2009). ﻓﺎﻋﻠﻴﺔ ﺑﺮﻧﺎﻣﺞ ﻣﻘﺘﺮﺡ ﻓﻲالأناشيد الدينية ﻟﺘﻨﻤﻴﺔ ﺍﻻﺗﺠﺎﻩ الديني ﻭﻣﻬﺎﺭﺍﺕ القاء الأناشيد لدى أطفال الروضة. مجلة ﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ والتنمية. (30). 132-213.
  18. عدس، محمد عبدالرحيم. (2000). تربية المراهقين. الأردن: عمان، دار الفكر.
  19. عكاشة، محمود. (2006). الشعر في عصر النبوة. دار المعرفة.
  20. عليان، ربحي مصطفى. (2014). أدب الأطفال. عمان، دار صفاء.
  21. العنزي، سلطان سليمان، والهمزاني، محمد بن عيد. (2018). فاعلية استخدام الأناشيد التعليمية في تدريس مفردات اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف الرابع الإبتدائي. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية. (2)، 88-69.
  22. غانم، مروة أحمد. (2012). توظيف بعض أناشيد فضائية طيور الجنة في تنمية مفاهيم التربية الإسلامي والميول نحوها لدى طالبات ﺍﻟﺼﻒ ﺍﻟﺮﺍﺑﻊ ﺍﻷﺳﺎﺳﻲ. [رسالة ماجستير غير منشورة]. الجامعة الإسلامية. غزة.
  23. فلية؛ فاروق والزكي، أحمد. (2004). معجم مصطلحات التربية. دار الوفاء.
  24. قناوي، هدى محمد. (2003). أدب الطفل وحاجاته: خصائصه ووظائفه في العملية التعليمية. مكتبة الفلاح.
  25. اللقاني، أحمد والجمل، علي. (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس. عالم الكتب.
  26. محمد، عوض أحمد أدروب. (2006). الأناشيد المدرسية ودورها في إعداد النشء وتربيتهم. دراسات تربوية. 7 (14). 63-93.
  27. محمود، عبد الرزاق مختار. (2005). فعالية وحدة مقترحة في أناشيد وأغاني الأطفال لإثراء بعض المهارات الحياتية اللازمة لهم. مجلة الثقافة والتنمية. 6(13). 137-177.
  28. المصري، عبير عمر. (2016). أثر توظيف الأناشيد التعليمية في علاج صعوبات القواعد النحوية لدى طالبات الصف الرابع الأساسي في محافظة خانيونس. الجامعة الإسلامية.
  29. نوفل، محمد بكر؛ وأبوعواد، فريال محمد. (2011). علم النفس التربوي. دار المسيرة.
  30. الهاشمي، عبد الرحمن، وصومان؛ أحمد ابراهيم، والعزاوي؛ فائزة محمد. (2014). أدب الأطفال وثقافته. دار الثقافة للنشر والتوزيع.
  31. يغمور، ﺧﻠﻮﺩ ﺻﺒﺤﻲ ﻣﺤمد. (2013). ﺩﻭﺭ ﺍﻷﻧﺎﺷﻴﺪ ﺍﻟﻼﻣﻨﻬﺠﻴﺔ ﻓﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺍﻟﻘﺮﺍءﺓ ﻟﺪﻯ ﻃﻠﺒﺔ ﺍﻟﺼﻒ ﺍﻷﻭﻝ ﺍﻷﺳﺎﺳﻲ ﻓﻲ ﺗﺮﺑﻴﺔ ﺑﻨﻲ ﻛﻨﺎنة. المجلة التربوية الدولية المتخصصة. (2) 12، 275-1262.
  32. وزارة التربية والتعليم. (2015). دليل المعلم لكتاب التربية الإسلامية للصف الخامس الأساسي.
  33. وزارة التربية والتعليم. (2017). كتاب التربية الإسلامية للصف الخامس الأساسي -الجزء الثاني.
  34. وزارة التربية والتعليم. (2018). وثيقة تقويم تعلم الطلبة لمادة التربية الإسلامية للصفوف من (5-10) للعام الدراسي 2018- 2019.
  35. Al-Bukhari, M. I. (2002). Sahih Bukhari. Dar Ibn Kathir. (in Arabic)
  36. Al-Beri, Q. N. (2016). The importance of religious songs in raising children from the point of view of some specialized educational studies. Journal of Islamic Studies, 12, (4), 41-427. (in Arabic)
  37. Al-Bassiouni, S. (2010). Children's magazines and their role in developing cultural awareness among pre-school children. the new university house. (in Arabic)
  38. Bakkar, A. (2011). Reading, dialogue, teaching, learning and the teacher. Media House. (in Arabic)
  39. Al-Busaidi, A. S. (2015). Blessed trembling. Eid perfume in Adam. Al-Shabiba Newspaper: Sultanate of Oman https://www.shabiba.com/article/98801/ 12/4/2019. (in Arabic).
  40. Al-Jabri, K. N. (2018). The Timina. Sultanate of Oman. Muscat. (in Arabic)
  41. Al-Hijazi, M. A. (2017). The psychology of the child in the kindergarten stage. House of Scientific Books. (in Arabic)
  42. Al Hawamdeh, M. F. (2015). The effectiveness of children's chants and songs in developing the oral expression skills of first-grade primary students. Educational Sciences Studies. 42 (1) 62-47. (in Arabic)
  43. Al-Rashed, M. A. (2016). The effectiveness of a proposed program using electronic stories and songs in developing the moral values of kindergarten children. The Specialized Educational International Journal. 5 (12). 250-268. (in Arabic)
  44. Al-Riyami, R. bint M. (2014). The effectiveness of teaching the storyboard in the achievement of students of the fifth grade of basic education in the subject of Islamic education and the survival of the impact of learning for them. Unpublished MA Thesis. Sultan Qaboos University. (in Arabic).
  45. Al-Salmi, N. A. H. (2016). Runways perfect systems short qualities. Sultanate of Oman. Treasury of Antiquities Library. (in Arabic)
  46. The effectiveness of using educational songs in developing religious awareness among kindergarten students in Jordan. Unpublished MA Thesis. College of Educational Sciences, Al al-Bayt University. (in Arabic).
  47. Al-Saleem, B. A. T. (2015). The educational values included in the hymns contained in our Arabic language books for the first elementary stage classes. Educational Science Studies. 42 (2). 601-617. (in Arabic).
  48. Al Shamsiah, W. (2018). Science and education in children's songs. Al-Watan Newspaper, Ashura Supplement, http://alwatan.com/details/276253, 10/11/2018. (in Arabic)
  49. Shehata, Hassan. (2004). Arab child literature. the egyptian lebanese house. (in Arabic)
  50. Abd al-Rahman Muhammad al-Amayreh and others. (2014). The fields of employment of the educational anthem5/11/2018. http://www.bayt.com/ar/specialties. (in Arabic)
  51. Abd al-Wahhab, W. H. A. (2009). The effectiveness of a proposed program in religious chants to develop the religious attitude and skills of reciting songs among kindergarten children. Journal of Culture and Development. (30) 132-213. (in Arabic).
  52. Adas, M. A. (2000). Raising teenagers. House of Thought. (in Arabic)
  53. Okasha, Mahmoud. (2006). Poetry in the era of prophecy. House of Knowledge. (in Arabic)
  54. Alian, R. M. (2014). children's literature. Dar Safa. (in Arabic)
  55. Ghanem, M. A. (2012). Employing some of the chants from the space birds of paradise in developing the concepts of Islamic education, and the tendencies towards them among the fourth-grade students. Unpublished MA Thesis. Islamic University. (in Arabic).
  56. Cofee; F. and Zaki, A. (2004). Glossary of Education Terms. Dar Al-Wafa. (in Arabic).
  57. Kenawy, H. M. (2003). Child literature and needs. Al-Falah Library. (in Arabic)
  58. Al-Laqani, A. and Al-Jamal, A. (2003). Glossary of educational terms knowledge in curricula and teaching methods. The World of Books. (in Arabic).
  59. Muhammad, A. A. A. (2006). School songs and their role in preparing and educating young people. Educational Studies. 7 (14) 63-93. (in Arabic).
  60. Mahmoud, A. M. (2005). A proposed unit activity in children's songs and songs to enrich some of the life skills needed for them. Journal of Culture and Development. 6 (13). 137-177. (in Arabic)
  61. Al-Masry, A. O. (2016). The effect of employing educational songs in treating grammatical difficulties of fourth grade female students in Khan Yunis governorate. Islamic University of Gaza. (in Arabic).
  62. Nofal, M. B., and AbuAwad, F. M. (2011). Educational Psychology. House of the March. (in Arabic).
  63. Al-Hashimi, A., Soman, A. I., Al-Azzawi, and Faizah M. (2014). Children's literature and culture. Amman: House of Culture for Publishing and Distribution. (in Arabic).
  64. Yaghmour, K. S. M. (2013). The role of extracurricular chants in teaching reading among first grade students in the education of Bani Kanana. Specialized Educational International Journal. (2) 12. 275 – 1262. (in Arabic).
  65. Ministry of Education. (2015). Teacher's Guide for the Fifth Grade Islamic Education Book. (in Arabic)
  66. Ministry of Education. (2017). Islamic Education Textbook for Fifth Primary - Part Two. (in Arabic)
  67. Ministry of Education. (2018). Document to evaluate students' learning for Islamic education for grades (5-10) for the academic year 2018-2019. (in Arabic)
  68. Frederick & Igbojinwaekwu. (2015). Effectiveness of Game and poem enhanced Instructional Strategies and Verbal Ability on Students’ Interest in Mathematics Learning. Vol, 25. No, 2. Journal of Research in Education.
  69. Setia, R. (2012). English Songs as means of Aiding Students’ Proficiency Development. Social Science. Vol, 8. No, 7. www.ccsenet.org.
  70. Sevik, M. (2011). Teachers views about using songs in teaching English to young learners. Educational Research and Reviews. Vol, 6. No, 21. www.academicjournals.org. ev
  71. Sevik, M. (2012). “Teaching Listening Skills to Young Learners Through ‘Listen and Do” Songs. English Teaching Forum 3: 10-17.
  72. Vinyets, N. (2012). Using Songs in Primary Education: advantages and Challenges. University De Vic
  73. Ling, L. (2009). An empirical study on teaching urban young children music and English by contrastive elements of music and song. US-China Education Review, 6(3), 29-39.
  74. Núria, V. (2012). Using Songs in Primary Education: Advantages and Challenges (Unpublished master's thesis). Universitat de Vic, Barcelona.