Main Article Content

Abstract

The present study aimed at identifying the psychological problems resulted from the COVID-19 outbreak.  Additionally, it explored the frequency, and gender differences in those problems. The paper also investigated the correlation relationship between COVID-19 associated psychological problems and e-learning and e-assessment stress.  To achieve the objectives of the study, a COVID-19 psychological problems scale (CPPS) and an E-learning and E-assessment stress questionnaire were developed and validated. Data were collected through Google form from 125 students enrolled in the College of Education, Sultan Qaboos University. Results indicated that COVID-19 associated psychological problems (Emotional problems, behavioral and health problems, fear of infection, social isolation, and lack of motivation) occupied a moderate rank. A significant positive correlation relationship was detected between COVID-19 associated psychological problems and e-learning stress r= 0.492, P > 0.01 and e-assessment stress r= 0.331, P > 0.01. No significant differences were found between both genders in COVID-19 associated psychological problems, e-learning stress, and e-assessment stress.

Keywords

المشكلات النفسية، فيروس كورونا المستجد ((COVID-19 ضغوط التعلم الإلكتروني ضغوط التقييم الإلكتروني طلبة كلية التربية بجامعة السلطان قابوس COVID-19 associated psychological problems e-learning stress, e-assessment stress College of Education students Sultan Qaboos University

Article Details

References

  1. أبو الشيخ، عطية إسماعيل. (2018). قلق الاختبارات الالكترونية وعلاقته بالأداء في نظر عينة من طالبات الأميرة عالية بجامعة البلقاء التطبيقية – الأردن، المجلة التربوية، كلية التربية – جامعة سوهاج، 52، 800 – 823.
  2. الحبشي، معوض حسن. (2020). فيروس كورونا: التحدي الجديد والأصعب للإدارة المصرية. مجلة إدارة الأعمال، 168، ص 5.
  3. الخزي، فهد عبد الله؛ والذكري، محمد إبراهيم. (2011). تكافؤ الاختبارات الالكترونية مع الاختبارات الورقية في قياس التحصيل: دراسة تجريبية على طلبة التربية بجامعة الكويت. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، 37 (143)، 167- 198.
  4. الخزي، فهد عبد الله. (2013). أثر قلق الاختبار على أداء عينة من طلبة كلية التربية بجامعة الكويت في الاختبارات الالكترونية: دراسة وصفية ارتباطية. المجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الامارات العربية المتحدة، 33، 58 – 90.
  5. الراشدي، علي بن ناصر. (2012). أثر التعلم الالكتروني للرياضيات على تحصيل طلاب الصف السابع الأساسي في سلطنة عُمان ودافعيتهم نحو تعلم الرياضيات. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
  6. السالمي، جمال بن مطر. (2020). التعليم الإلكتروني في دراسات المعلومات: تقييم تجربة قسم دراسات المعلومات بجامعة السلطان قابوس. مجلة دراسات المعلومات والتكنولوجيا، جمعية المكتبات المتخصصة – فرع الخليج العربي، 2، 1 – 14. doi:https://doi.org/10.5339/jist.2020.9
  7. العمروسي، نيللي حسين. (2014). فاعلية التقييم الالكتروني في خفض الضغوط النفسية لدى قطبي العملية التعليمية في جامعة الملك خالد. مجلة دراسات الخليج والجزيرة العربية، مجلس النشر العلمي – جامعة الكويت، 40 (152)، 125 – 197.
  8. العنزي، سامي شطيط. (2018). أثر استخدام الاختبارات الالكترونية في تنمية الفاعلية الذاتية لدى طلبة المرحلة المتوسطة بدولة الكويت. مجلة دراسات – العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 45 (4- ملحق 3)، 411- 425.
  9. الفقي، آمال ابراهيم؛ وأبو الفتوح، محمد كمال. (2020). المشكلات النفسية المترتبة على جائحة فيروس كورونا المستجد COVID-19: بحث وصفي استكشافي لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة بمصر. المجلة التربوية، كلية التربية – جامعة سوهاج، مصر، 64، 1047- 1089. doi:10.12816/ED USOHAG. 2020
  10. المحرزي، راشد؛ وكاظم، علي مهدي؛ وأبو شندي، يوسف؛ وعمارة، إيهاب محمد؛ وبكار، بكار؛ والزعبـي، سهيـل؛ وخلف، مصطفى علي. (2020). أدوات التقويم البديل: وثيقة عضو هيئة التدريس، دليل مودع بقسم علم النفس، كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
  11. المرسومي، غسان عدنان. (2009). أثر استخدام التعلم الالكتروني في اكساب طلبة الصف السادس الأساسي للمفاهيم العلمية في المدارس الخاصة بمحافظة مسقط في سلطنة عُمان، رسالة ماجستير، جامعة مؤته، الأردن.
  12. الموسوي، علي شرف. (2005). التعلم الالكتروني في سلطنة عمان: دراسة تحليلية للواقع ومضامينه المستقبلية، نشرة الباحث، جامعة السلطان قابوس، ص. 6
  13. الهادي، طاهر محمد؛ وموسى، محمود علي. (2019). تقييم بيئة التعلم الافتراضية كمدخل لتحسين الفعالية التدريسية في ضوء مهارات القرن الحادي والعشرين. المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، 65، 605 – 638.
  14. دكداك، صلاح الدين؛ والعجرم، عبد السميع بلعيد. (2020). مدى مسؤولية الدولة عن تفشي فيروس كورونا وسبل مواجهته والحد منه: دراسة فقهية مقارنة: ليبيا نموذذجًا. مجلة الفقه والقانون، 90، 6 – 24.
  15. صوفي، عثمان عبد الرحمن؛ وابراهيم، محمود محمد. (2017). جودة الحياة المدركة وعلاقتها بمواجهة المشكلات الاجتماعية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس: دراسة تنبؤية. مجلة العلوم التربوية، كلية الدراسات العليا للتربية – جامعة القاهرة، 25 (2)، 2 – 56.
  16. عبد الحميد، حسام الدين حسين؛ وكمال، آمال ربيع. (2004). التعلم الالكتروني ومتطلبات تطبيقه في التعليم: رؤية مستقبلية لتطوير التعليم العالي في سلطنة عمان، المؤتمر العلمي الثامن، " دور الأبعاد الغائبة في مناهج العلوم بالوطن العربي"، كلية التربية والجمعية المصرية للتربية العلمية، جامعة عين شمس، يوليو، 105– 131.
  17. عبد الرحمن، جمال مصطفى. (2005). تنمية مفاهيم التعليم والتعلم الإلكتروني ومهاراته لدى طلاب كلية التربية بسلطنة عمان، مجلة كلية التربية بالمنصورة، جامعة المنصورة، 2 (58)، 214 – 253.
  18. عطية، كمال إسماعيل. (1999). الضغوط الأكاديمية والتوجه نحو التعلم لدى طالبات كلية التربية بعبرى سلطنة عمان، مجلة كلية التربية، جامعة بنها - كلية التربية، 10 (40)، 12 – 49.
  19. عقيل، عمر علوان؛ والضبع، فتحي عبد الرحمن. (2020). الملل الأكاديمي وعلاقته ببعض أبعاد بيئة التعلم كما يدركها طلاب بكالوريوس التربية الخاصة بجامعة الملك خالد. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل، العلوم الإنسانية والإدارية، مجلد تحت الطباعة، https://doi.org/10.37575/h/edu/1650
  20. قاسمي، محمد؛ وفخيته، بن جلون. (2020). وباء فيروس كورونا المستجد: كوفيد – 19 وجدلية الانتصار الاندحار. مجلة الباحث للدراسات القانونية والقضائية، 17، 51 – 58.
  21. قريري، رشدي. (2020). استراتيجيات المواجهة وعلاقتها بقلق الموت لدى المشتبه في اصابتهم بفيروس كورونا. المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية، 2 (1)، 45 – 69.
  22. منظمة الصحة العالمية (2020). مرض فيروس كورونا: سؤال وجواب. https://www.who.int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses
  23. هيبة، محمد أحمد (2015). التفكير التأملي لدى الطالب المعلم في ضوء الخبرة الأكاديمية. مجلة جامعة عين شمس للقياس والتقويم، كلية التربية- جامعة عين شمس، 4 (8)، 159 – 196.
  24. وزارة الصحة العمانية (2021). البيان رقم (297). البوابة الصحية الإلكترونية. https://www.moh.gov.om/ar/-/-297
  25. Abdulhamed, H. H. & Kamal, A. R. (2004). E-learning and its application requirements: A future vision for developing education in the Sultanate of Oman, “the role of abscent aspects in Science education in the Arab world”, College of Education and Egyptian Association of Science Education, Ain Shams University, July, 105–131
  26. Abdulrahman, G. M. (2020). Developing concepts and skills of online teaching-learning in the Sultanate of Oman, Mansoura College of Education Journal, Mnasoura University, 2 (58), 214-253
  27. Abu-Alsheikh, A. I. (2018). E-tests anxiety and its relation to performance in Princess Allia College students in Al-Balqaa Applied University in Jordan, Educational Journal, Sohag University, 52, 800–823
  28. Al Musawi, A. & Abelraheem, A. (2004). E-learning at Sultan Qaboos University: Status and future, British Journal of Educational Technology, 35(3), 363-367, British Educational Communication and Technology Agency, UK.
  29. Al Musawi, A. & Abelraheem, A. (2004). The Effect of Using On-Line Instruction on Sultan Qaboos University Students' Achievement and their Attitudes Towards it, Education Journal, Scientific Publishing Council, Kuwait University, 18(70), 11-26.
  30. Al Musawi, A. & Akinyemi, A. (2002). Issues and Prospects of E-Learning in Oman. In P. Kommers & G. Richards (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2002, (pp. 17-18). Chesapeake, VA: AACE.
  31. Al-Amrosi, N. H. (2014). The effectiveness of e-assessment in decreasing stress of students and instructors in King Khalid University, Arab Gulf and Peninsula Studies Journal, Scientific Publishing Council-Kuwait University, 40 (152), 125–197
  32. Al-Anzi, S. S. (2018). The effect of using the e-tests on developing self-efficacy of middle school students in Kuwait. Dirasat–Educational Sciences, Jordanian University, 45, 411–425.
  33. Alfiqi, A. I., & Abu-Alftouh, M. K. (2020). The psychological problems caused by COVID-19: Exploratory descriptive investigation among Egyptian University students.
  34. Educational Journal of Sohag University, 64, 1047 – 1089. doi: 10.12816/ED USOHAG. 2020
  35. Al-Habashi, M. S. (2020). Covid-19: The new and difficult challenge for the Egyptian Adminstration. Business Administration Journal, 168, P.5
  36. Al-Hadi, T. M. & Mousa, M.A. (2019). Evaluating virtual learning environment as an approach to improve instructional efficacy in the light of 21st century skills. The educational Journal-Sohag University, 65, 605–638
  37. Al-Khizi, F. A. & Al-Zikri, M. I. (2011). Equvalence of electronic and paper-based tests in measuring achievement: Experiemental study on College of education, Kuwait University students. Journal of Gulf & Arab Peninsula Studies, 37 (143), 167–198
  38. Al-Marsomi, G. A. (2009). The effectiveness of E-learning in 6th graders acquisition of science concepts in private schools in Muscat, Oman. Master Thesis, Mutah Unversity.
  39. Al-Mehrizi, R., Kadhim, A., Abu-Shindi, Y., Omara, E., Bakkar, B., Al-Zuabi, S., Khalaf, M. A. (2020). Tools of alternative assessment: A guide for instructors, Psychology Department, College of Eduation, Sultan Qaboos University.
  40. Al-Musawi, A. S. (2005). E-learning in the Sultanate of Oman: Analytical study of the reality and its future implications. The Reseracher’s Bulletin, Sultan Qaboos University, P.6
  41. Al-Rashdi, A. B. (2012). The effect of Math e-learning on 7th graders’ achievement and motivation towards Math in the Sultanate of Oman, Master Thesis, College of Education, Sultan Qaboos University.
  42. Al-Salmi, G. B. (2020). E-learning in information technology studies: Evaluating experience of information studies department in Sultan Qaboos University. Information & Technology Studies Journal, Specialized Libraries Association–Arab Gulf Branch, 2, 1-14, doi: https://doi.org/10.5339/jist.2020.9
  43. Attia, K. I. (1999). Academic Pressures and attitude towards learning among Ibra College of education students. College of Education Journal, Banha University, 10 (40), 12-49
  44. Auqail, O. A. & Al-Dabea, F. A. (2020). The academic boredom and its relation to dimnesions of learning environment as perceived by special education bachelor seniors in King Khalid, The Scientific Journal of King Faisal-Humanities and Adminstrative Sciences, (in press), https://doi.org/10.37575/h/edu/1650
  45. Brannick, M. (1995). Critical comments on applying covariance structure modeling. Journal of Organizational Behavior, (16), 201-213.
  46. Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920.
  47. Chan, J. F. W., Yuan, S., Kok, K. H., To, K. K. W., Chu, H., Yang, J., ... & Tsoi, H. W. (2020). A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel coronavirus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster. The Lancet, 395(10223), 514-523.
  48. Chu, D. K., Akl, E. A., Duda, S., Solo, K., Yaacoub, S., Schünemann, H. J., & Hajizadeh, A. (2020). Physical distancing, facemasks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. The Lancet. 395, https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(20)31142-9
  49. Dekdak, S. A. & Al-Agram, A. B. (2020). The responsibility of the state for COVID-19 outbreak and confrontation methods: A comparative Feqh study in Libia as a model. Al-Feqh and Law Journal, 90, 6–24
  50. Dong, L., & Bouey, J. (2020). Public mental health crisis during COVID-19 pandemic, China. Emerging Infectious Diseases, 26(7), 10-3201.
  51. Dubey, S., Biswas, P., Ghosh, R., Chatterjee, S., Dubey, M. J., Chatterjee, S., & Lavie, C. J. (2020). Psychosocial impact of COVID-19. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews, 1-9. doi: 10.1016/j.dsx.2020.05.035
  52. Haiba, M.A. (2015). Student-teacher reflective thinking in the light of the academic experience. Ain Shams University Journal of Measurement and Evaluation, 4 (8), 159-196
  53. Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... & Ford, T. (2020). Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science. The Lancet Psychiatry. ‏ https://doi.org/10.1016/ S2215-0366(20)30168-1
  54. Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Mental health burden for the public affected by the COVID-19 outbreak in China: Who will be the high-risk group? Psychology, Health & Medicine, 1-12. ‏ doi:10.1080/13548506.2020.1754438
  55. Khalaf, M. A. (2020). Psychological consequences of COVID-19 and challenges for post-traumatic interventions. Journal of Psychology Research, 10, 24-29. ‏
  56. Kilgore, J. E. (2009). Exploring the factors that influence attitudes and achievement when students take computerized tests. Doctoral Dissertation, Available from ProQuest (UMI No. 3342471).
  57. Lee, S. A. (2020). Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies, 1-9.‏ https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1748481
  58. Liu S, Yang L, Zhang C, et al. (2020). Mental health care in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry. https://doi.org/10.1016/ S2215-0366(20)30077-8.
  59. Low, N. C., Dugas, E., O’Loughlin, E., Rodriguez, D., Contreras, G., Chaiton, M., & O’Loughlin, J. (2012). Common stressful life events and difficulties are associated with mental health symptoms and substance use in young adolescents. BMC Psychiatry, 12(1), 1-10. ‏
  60. Macher, D., Paechter, M., Papousek, I., & Ruggeri, K. (2012). Statistics anxiety, trait anxiety, learning behavior, and aca-demic performance. European Journal of Psychology of Education, 27(4), 483-498.
  61. Marsh, H., Hau, K., & Wen, Z. (2004). In search of golden rules: Comment on hypothesis-testing approaches to setting cut-off values for fit indices and dangers in overgeneralizing Hu & Bentler’s (1999) findings. Structural Equation Modeling, 11, 320-341.
  62. ‏Montano, R. L. T., & Acebes, K. M. L. (2020). Covid stress predicts depression, anxiety and stress symptoms of Filipino respondents. International Journal of Research in Business and Social Science, 9(4), 78-103. ‏
  63. Omani Mistry of Health (2021). Declarartion No. 297, e- health portal. https://www.moh.gov.om/ar/-/-297
  64. Orrù, G., Ciacchini, R., Gemignani, A., & Conversano, C. (2020). Psychological intervention measures during the COVID-19pandemic. Clinical Neuropsychiatry, 17(2), 76-79. ‏
  65. Qasmi, M. & Fekheita, B. (2020). The COVID-19 and the debate of triumph and decline. The Researcher Journal for Law and Legislative Studies, 17, 51-58
  66. Qureiri, R. (2020). Confrontation strategies and its relation to death anxiety among the covid-19 suspected cases. The Scientific Journal of educational, Health, and Psychological Sciences, 2 (1), 45-69
  67. Rook, K. S., August, K. J., & Sorkin, D. H. (2011). Social network functions and health. In R. J. Contrada & A. Baum (Eds.), the handbook of stress science: Biology, psychology, and health (p. 123–135). Springer Publishing Company.
  68. Saadé, R. G., Kira, D., Mak, T., & Nebebe, F. (2017). Anxiety and Performance in Online Learning. Proceedings of the Informing Science and Information Technology Education Conference, Vietnam, pp. 147-157. Santa Rosa, CA: Informing Science Institute. Retrieved from:http://www.informingscience.org/Publications/3736
  69. Saadé, R. G., Nebebe, F., & Kira, D. (2015). Characterising computer experience and anxieties differences between Mid-dle Eastern and Western Students in eLearning. Proceedings of Informing Science & IT Education Conference (InSITE) 2015, 353-365.
  70. Siu, J. Y. M. (2008). The SARS-associated stigma of SARS victims in the post-SARS era of Hong Kong. Qualitative Health Research, 18(6), 729-738. ‏
  71. Sorokin, M. Y., Kasyanov, E. D., Rukavishnikov, G. V., Makarevich, O. V., Neznanov, N. G., Lutova, N. B., & Mazo, G. E. (2020). Structure of anxiety associated with the COVID-19 pandemic in the Russian-speaking sample: results from on-line survey. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.28.20074302v1. doi: https://doi.org/10.1101/2020.04.28.20074302
  72. Sufi, O. A. & Ibrahim, M. M. (2017). The perceived quality of life and its relationship with the social problems confronation for Sulta Qaboos Students. Journal of Educationa Sciences, Graduate school of Education, 25 (2), 2–56
  73. Taylor, S., Landry, C., Paluszek, M., Fergus, T. A., McKay, D., & Asmundson, G. J. (2020). Development and initial validation of the COVID Stress Scales. Journal of Anxiety Disorders, 74, 1 – 7. (102232).
  74. World Health organization (2020). The COVID-19: Question and answer, retrived 23/6/2020https://www.who.int/ar/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/q-a-coronaviruses
  75. Yang, Y., Li, W., Zhang, Q., Zhang, L., Cheung, T., & Xiang, Y. T. (2020). Mental health services for older adults in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), e19.