Main Article Content

Abstract

The present study investigated the perceptions of novice Omani teachers of the kind of professional dispositions they have in the job and the influence of two variables, namely gender and teaching experience on these perceptions. The study employed a descriptive research design and used a five level Likert scale questionnaire that assessed the level of possession of the investigated dispositions as perceived by the participants. The questionnaire consisted of five categories of dispositions: Professional values at work, dispositions associated with personality characteristics and traits, dispositions related to cooperation and leadership, dispositions related to continuous and life-long learning and attitudes towards the teaching profession. Reliability of the questionnaire was found to be (0.95) using Cronbach Alpha. Results showed that novice teachers’ evaluation of their dispositions was “very high”. Professional values at work received the highest mean (4.59), followed by dispositions associated with personality characteristics (4.48) and then attitudes towards the teaching profession. Dispositions related to cooperation and leadership, and dispositions related to continuous and life-long learning were rated as “high” with mean values of (4.18) and (4.07) respectively. Findings also showed that there were no significant differences between the participants in their perceptions attributed to gender and teaching experience. Accordingly, the study suggested number of recommendations.

Keywords

Professional dispositions novice teachers Oman القيم المهنية المعلم المبتدىء امتلاك القيم المهنية سلطنة عمان

Article Details

References

  1. الأحمد، سليمان ذياب علي؛ وحسن، منال صبحي. (2017). درجة التزام المعلمين القيم التربوية في ممارسة التعليم، المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 6(9)، 195-209. http://search.mandumah.com/Record/880039
  2. الأغا، وفيق حلمي. (2004). الصفات المهنية اللازمة لمعلم مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين] عرض ورقة علمية [. المؤتمر العلمي السادس عشر- تكوين المعلم. جامعة عين شمس- المجمعة المصرية للمناهج وطرق التدريس، (2)، 648-678.http://search.mandumah.com/Record/3244
  3. البدو، كفاح محمد عبد الله. (2019). القيادة التربوية بين القيم والأخلاق المهنية. رسالة المعلم، وزارة التربية والتعليم-إدارة التخطيط والبحث العلمي، 56(1/2)، 106-110.http://search.mandumah.com/Record/1024374
  4. البلوشية، منيرة أحمد. (2009). كيف ينظم المعلم الجديد الأعمال الخاصة به؟ مجلة التطوير التربوي- وزارة التربية والتعليم، 7(48)، 30-32.
  5. http://search.mandumah.com/Record/36594
  6. الثويني، طارق محمد. (2011). التوجهات المهنية لدى المعلمين في منطقة الرياض. مجلة رابطة التربية الحديثة، 4(14)، 77-128.http://search.mandumah.com/Record/506
  7. جاب الله، منال عبد الخالق. (2013). معلم المستقبل- تضمينات وتطبيقات: مدخل أساسي لتحقيق التميز في العملية التعليمية. المجلة الدولية للتعليم بالانترنت، ديسمبر، 28-57.http://search.mandumah.com/Record/98166
  8. الحراحشة، محمد عبود؛ والحراحشة كوثر عبود. (2009). دور المعلم الجديد في عصر المعرفة] عرض ورقة علمية [. المؤتمر العلمي الثاني لكلية العلوم التربوية: دور المعلم العربي في عصر التدفق المعرفي. جامعة جرش، 572-584.http://search.mandumah.com/Record/1180
  9. خليل، نسرين محمد الشيخ. (2017). تصور مقترح لتفعيل دور المعلم الجديد في الإدارة الصفية في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية –غزة كلية التربية. http://search.mandumah.com/Record/875104
  10. الذهلي، علي جابر علي. (2008). أدوار كل من المعلم الأول ومدير المدرسة والمشرف التربوي في تهيئة المعلم الجديد. مجلة التطوير التربوي، 7(44)، 49-51. http://search.mandumah.com/Record/36519
  11. رمضان، عمومن؛ حمزة، معمري. (2005). رؤية مستقبلية لإعداد المعلم في ظل التدريس بالكفايات] جلسة المؤتمر [. ملتقى التكوين بالكفايات في التربية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة- الجزائر.
  12. الزدجالية، ميمونة؛ والعاني، وجيهة. (2019). درجة امتلاك معلمي التربية الإسلامية بسلطنة عمان للكفايات المهنية اللازمة للتعليم وفقا لمعايير الجودة العالمية من وجهة نظر المعلمين والمشرفين. مجلة العلوم التربوية-جامعة قطر، (14)، 83-112.
  13. سعيد، سعاد جبر. (2015). الصراع القيمي وأثره في التربية. عالم الكتب الحديث. إربد-الأردن:
  14. السويفان، مشارى مجبل. (2014). درجة ممارسة مدير المدرسة لمعالجة المشكلات التي تواجه المعلم المبتدئ في دولة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة آل البيت، المفرق. http://search.mandumah.com/Record/855635
  15. شحاتة، حسن سيد حسن. (2010). معلم جديد لمجتمع جديد (عرض ورقة علمية). المؤتمر القومي السنوي السابع عشر-العربي التاسع- التقارب العربي في برامج التعليم الجامعي وقبل الجامعي. جامعة عين شمس، مركز تطوير التعليم الجامعي وجامعة الدول العربية، (1)، 55-70.
  16. http://search.mandumah.com/Record/80976
  17. الشرع، أسعد محمد مصطفى. (2018). الاحتياجات التدريبية للمعلمين الجدد من وجهة نظر مديري المدارس الأساسية في مديرية التربية والتعليم للواء بني عبيد /اربد في الأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية، المركز القومي للبحوث غزة، 2(18)، 95-112. http://search.mandumah.com/Record/93997
  18. العاني، وجيهة؛ والسليمانية، حميراء؛ والحارثية، عائشة؛ والمنذرية، ريا؛ والسيابية، فوزية. (2018). اتخاذ القرارات في ضوء أخلاقيات المهنة: وجهة نظر بعض التربويين في سلطنة عمان. مجلة الدراسات التربوية والنفسية-جامعة السلطان قابوس، 12(2)، 321-339. http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss2pp321-339
  19. العليمات، حمود محمد. (2010). درجة ممارسة معلمي المرحلة الأساسية في الأردن للكفايات المهنية في ضوء المعايير الوطنية الحديثة لتنمية المعلمين مهنيا. مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية)، الأردن: عمان، 18(2)، 265-298.
  20. العنزي، زيد فلاح ناصر. (2016). دور المشرف التربوي في تطوير مهارات المعلم الجديد المهنية في التعليم العام. مجلة البحث العلمي في التربية- جامعة عين شمس، 17(5)، 102-123. http://search.mandumah.com/Record/847099
  21. عبدالعظيم، رجيعة عبد الحميد. (2005). قيم العمل والمسئولية الاجتماعية لدى معلمي التعليم الابتدائي بالسويس في ضوء التخصص والجنس. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 15(49)، 111-142.
  22. http://search.mandumah.com/Record/1008981
  23. المحروقي، حمدي حسن عبد الحميد. (2006، مايو 3). أزمة الضمير المهني وعلاقته بممارسات عضو هيئة التدريس الجامعي صور واقعية ورؤية مستقبلية] عرض ورقة علمية [. المؤتمر العلمي السنوي لقسم أصول التربية الضمير المهني لعضو هيئة التدريس الواقع والمأمول (ص، 47-120). جامعة الزقازيق، كلية التربية، قسم أصول التربية.
  24. منصور، عصام محمد رشيد. (2009). دور المشرف التربوي في تحسين أداء المعلم الجديد: دراسة حالة على مديرية عمان الثانية والرابعة. مجلة كلية التربية- جامعة عين شمس، 33(2)، 627-657. http://search.mandumah.com/Record/106434
  25. المومني، محمد عمر عيد. (2019). درجة تمثل معلمي التربية المهنية في محافظة عجلون للقيم المهنية من وجهة نظرهم أنفسهم وعلاقته ببعض المتغيرات. مجلة الحوار الثقافي، 8(2) 138-164.
  26. http://search.mandumah.com/Record/999844
  27. الناقة، صلاح أحمد عبد الهادي؛ وأبو ورد، إيهاب محمد مرزوق. (2009). إعداد المعلم وتنميته مهنيًا في ضوء التحديات المستقبلية] عرض ورقة علمية [. مؤتمر المعلم الفلسطيني-الواقع والمأمول، الجامعة الإسلامية –غزة، ص 1-29.
  28. http://search.mandumah.com/Record/773487
  29. الهادي، بدرية. (2012). المعلم وأخلاقيات المهنة. رسالة التربية –سلطنة عمان، (36)، 170171.http://search.mandumah.com/Record/400610
  30. وزارة التربية والتعليم. (2016). دليل المركز التخصصي للتدريب المهني للمعلمين. سلطنة عمان.
  31. Al Ahmad, S., & Hasan, M. (2017). The level of teachers’ commitment to ethical values and their teaching practice. The Specialized International Educational Journal, 9 (6), 195-209. http://search.mandumah.com/Record/88003 (in Arabic)
  32. Al Agha, W. (2004). The Professional dispositions necessary for Basic education teachers as perceived by teachers [Paper presentation]. Proceedings of the sixteenth conference: Teacher preparation. Ain Shams University. 648-678. http://search.mandumah.com/Record/32448 (in Arabic).
  33. Al Bado, K. (2019). Educational leadership and ethical values and dispositions. The Teachers’ Forum. Ministry of Education, Department of Planning and Scientific Research. 56 (21), 106-110. http://search.mandumah.com/Record/1024374 (in Arabic)
  34. Al Balushia, M. (2009). How the effective teacher organizes his work. Journal of Educational Development. Ministry of Education. 7 (48), 30-32. http://search.mandumah.com/Record/36594 (in Arabic)
  35. Al Thuwaini, T. (2011). Professional attitudes of teachers in Riadh area. Journal of Modern Educational Association. 4 (14), 77-128. http://search.mandumah.com/Record/506685 (in Arabic).
  36. Jab Allah, M. (2013). The future teacher: Implications and applications: An essential gate to achieve effectiveness in the teaching process. The International Journal of Teaching Using the Internet. December. 28-57. http://search.mandumah.com/Record/981660. (In Arabic)
  37. Al Harahsha, M., & Al Harahsha, K. (2009). The role of the modern teacher in the knowledge age [Paper presentation]. The Second Conference of the College of Educational Sciences: The role of the Arab teacher in the era of knowledge. Jarash University. 572-584. http://search.mandumah.com/Record/118080 (in Arabic).
  38. http://search.mandumah.com/Record/118080 (in Arabic).
  39. Khalil, Mohammad Al Sheikh. (2017). A proposal to activate the role of the novice teacher in classroom management in the light of contemporary educational trends. Unpublished MA dissertation. The Islamic University. Ghazza. http://search.mandumah.com/Record/875104 (in Arabic)
  40. Al Dhuhli, Ali Jaber Ali. (2008). The role of the senior teacher, the school principal and the educational supervisor in supporting the novice teacher. Journal of Educational Development, 7(44), 49-51. http://search.mandumah.com/Record/36519 (in Arabic)
  41. Ramadhan, Omawman and Hamza Mamari. (2005). A futuristic look in teacher preparation in light of the competency-based approach. Forum of Competency-based Preparation in Education. University of Qasedi Merbah wa Raqla. Algeria.
  42. Al Zadjali, Maimona and Al Ani, Wajeeha. (2019). Islamic teachers’ possession of professional competencies in the Sultanate of Oman in light of international Quality standards: teachers’ and supervisors’ perspectives. Journal of Educational Sciences. Qatar University. 14 (83-112). (in Arabic).
  43. Said, Suaad Jabr. (2015). Ethical conflict and its impact on Education. The Modern book World. Irbid, Jordan. (in Arabic)
  44. Al Sewefan, Mashari Majbil. (2014). School principals’ use of problem-solving skills to address problems facing novice teachers in Kuwait. Unpublished MA dissertation. University of Um Al ALbait. Al Mafraq. http://search.mandumah.com/Record/855635 (in Arabic)
  45. Shahata, Hassan Sayed Hasan. (2010). A new teacher to a new society [Paper presentation]. The Seventeenth National Conference: Bringing Arabs together in university and pre-university programs. Ain Shams University and the Centre of Development of University Education. (1), 55-70. http://search.mandumah.com/Record/80976. (in Arabic)
  46. Al Sharaa, Asad Mohammad Mustafa (2018). Training needs of novice teachers as perceived by Basic education school principals in the Directorate of Education in Liwa bani Obaid, Irbid, Jordan. Journal of Educational and Psychological Sciences. The National Centre of Research. Ghazza. 2 (18) 95-112. http://search.mandumah.com/Record/939978. (In Arabic)
  47. Al Ani, Wajeeha; Al Sulaimani, Humaira; Al Harthi, Aisha, Al Manthari, Raya and Al Seyabi, Fawzia. (2018). Dececion making in the light of professional ethics. The views of some educationalists in the Sultanate of Oman. Journal of Educational Sciences. Sultan Qaboos University, 12 (2). 321-339. http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss2pp321-339. (in Arabic)
  48. Al Olaimat, Humood Mohammad. (2010). Jordanian Basic education teachers’ use of professional competencies in the light of national standards. Journal of Islamic University. 18 (2), 265-298. (In Arabic)
  49. Al Anzi, Zaid Falah Nasser. (2016). The role of the education supervisor in developing the professional skills of the novice teacher in public education. Journal of Scientific Research in Education, 17 (5), 102-123. http://search.mandumah.com/Record/847099 (in Arabic)
  50. AbdulAdheem, Rajeea Abdulhamid. (2005). Values of work and Social responsibility of primary education teachers in Sewiss in the light of specialization and gender. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 15 (49), 111-142. http://search.mandumah.com/Record/1008981 (In Arabic)
  51. Al Mejadel, Abdulla Shamat and Al Sharae, Saad Raghyan. (2012). The attitudes of College of Education students towards the teaching profession. A contrastive empirical study between College of Education in Kuwait and College of Education in Al Haska- University of Furat. Journal of University of Damascus for Educational and Psychological Sciences. 28 (4), 17-57. http://search.mandumah.com/Record/444017 (in Arabic)
  52. Al Mahrooqi, Hamdi Hasan Abdulhameed. (2006). The professional consciousness dilemma and its relation of faculty members’ practices in higher education: Realistic images and futuristic visions [Paper presentation]. The Annual Conference of the Department of Foundation of Education: The professional consciousness of the faculty member. 47-120. Al Zaqazeeq University, College of Education, May 3. (In Arabic)
  53. Mansoor, Isam Mohammad Rasheed. (2009). The role of the educational supervisor in improving the effectiveness of the novice teacher: A case study in Amman’s Directorates of education. Journal of College of Education, Ain Shams University, 2 (33), 627-657. http://search.mandumah.com/Record/106434 (in Arabic)
  54. Al Moomani, Mohammad Omar Eid. (2019). The professional dispositions of career education teachers in Ajloon Govornorate as perceived by them and its relation to some variables. The Journal of Cultural Dialogue. 8 (2), 138-164. http://search.mandumah.com/Record/999844 (in Arabic)
  55. Al Naqa, Salah Ahmad and Abuward, Ihab Mohammad Marzooq. (2009). The preparation and professional development of teachers in the light of future challenges [Paper presentation]. In the Palestinian Teacher: Reality and aspirations, The Islamic University, Gazza, 1-29. http://search.mandumah.com/Record/773487 (in Arabic).
  56. Al Hadi, Badreya. (2012). The Teacher and professional ethics. The Education Gazette, Sultanate of Oman, 36, 17—171. http://search.mandumah.com/Record/400610 (in Arabic).
  57. Ministry of Education (2016). The Specialized Centre of Teachers’ Professional Training Guide. Sultanate of Oman.
  58. Al Ghattami, S. & Al Husseini, S. (2014). Teacher research: practice, challenges and prospect for improvement: an empirical study from Oman. European Journal of Educational Sciences, 1(3), 144-164. https://doi.org/10.19044/ejes.v1no3a10
  59. Almerico, G., Johnston, P., Henriott, D., & Shapiro, M. (2011). Dispositions assessment in teacher education: Developing an assessment instrument for the college classroom and the field. Research in Higher Education Journal, 11(1). Retrieved from http://www.aabri.com/manuscripts/10665.pdf.
  60. Al Seyabi, F. (2020). Values and dispositions of Omani novice teachers as perceived by school principals and assistant principals. Higher Education Studies. 10 (4), 25-35.
  61. https://doi.org/10.5539/hes.v10n4p25
  62. Council of Chief State School Officers. (2011, April). Interstate Teacher Assessment and Support Consortium (InTASC) Model Core Teaching Standards: A Resource for State Dialogue. Washington, DC: Author. Retrieved July 9, 2019, from https://ccsso.org/resource-library/intasc-model-core-teaching-standards
  63. Curry, J., Webb, A., & Latham, S. J. (2016). A content analysis of images of novice teacher induction: First-semester themes. Journal of Educational Research and Practice, 6(1), 4, 43-65.‏https://doi.org/10.5590/JERAP.2016.06.1.04
  64. Dillard, H. (2016). Pre-service training in professional learning communities benefits novice teachers: Transformative dialogues: Teaching & Learning Journal, 9(2), 1-13.‏
  65. Gholam, A. (2018). A Mentoring experience: From the perspective of a novice teacher. International Journal of Progressive Education, 14(2), 1-12.‏ https://doi.org/10.29329/ijpe.2018.139.1
  66. Sadiq, A., Ramzan, M., & Akhtar, M. (2017). Induction programs for novice teachers: An initiative towards quality. New Horizons (1992-4399), 11(1), 123-133.‏
  67. Varol, V. (2011). Teacher educators' perceptions about teacher dispositions. Unpublished PhD dissertation. Florida State University.
  68. Warsame, K., & Valles, J. (2018). An analysis of effective support structures for novice teachers. Journal of Teacher Education and Educators, 7(1), 17-42.‏
  69. Xu, H. (2017). Exploring novice EFL teachers' classroom assessment literacy development: A three-year longitudinal study. The Asia-Pacific Education Researcher, 26(3-4), 219-226.‏
  70. https://doi.org/10.1007/s40299-017-0342-5