Effectiveness of a Training Program Based on Psychodrama in Improving Social Competence in Students with Learning Disabilities

Mohammed Abu Al Rub

Abstract


The study aimed at understanding the effectivenessof a training program based on Psychodrama on improving social competence in children with learning disabilities. The sample of the study consisted of 50 students who suffer from a lack of social competence and who were enrolled in the resources rooms in government schools in Jeddah. The students were divided into two groups, one experimental (25 students) and one control group (25 students). Applying the tools of the study, findings showed that the training program led to improving social competence. The scale of social competence was administered prior to the implementation of the training program and re-administered after 8 weeks. The hypotheses of the study were tested with Wilcoxon Z test. The results indicated that there were significant differences in the means of performance of the experimental group between pre- and post-implementation of the two scales. According to the results, the researcher recommends the use of psychodrama as a strategy to improve social competence in children with learning disabilities, in addition to training teachers on how to select and develop such programs.

Keywords


Psychodrama, social competence, learning disabilities

Full Text:

PDF

References


بيومي، يوسف (2013). فعالية برنامج تدريبي قائم على السيكودراما في خفض اضطراب قصور الانتباه وعلاقته بمستوى القلق الاجتماعي لدى الأطفال ذوى صعوبات التعلم. مجلة كلية التربية بالإسماعيلية 23(76).

جمعة، أمجد عزت (2016). فعالية برنامج إرشادي قائم على السيكودرما في التخفيف من حدة بعض المشكلات السلوكية عند طلاب المرحلة الإعدادية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، الجامعة الاسلامية،2(1)، 228.

حبيب، مجدي عبد الكريم (1990). الخصائص النفسية لذوي الكفاءة الاجتماعية: دراسة ميدانية. مجلة كلية التربية، جامعة طنطا، 126-156.

حبيب، مجدي عبد الكريم (2003) .اختبار الكفاءة الاجتماعية. القاهرة: النهضة العربي:.

حسن، حسن مصطفى (2003) .الاضطرابات النفسية في الطفولة والمراهقة، الأسباب - التشخيص- العلاج: القاهرة: دار القاهرة.

الزيات، فتحي (1998). صعوبات التعلم: الأسس النظرية والتشخيصية والعلاجية، القاهرة: دار النشر للجامعات المصرية.

السفاسفة، محمد (2003). أساسيات في الإرشاد والتوجيه النفسي والتربوي. الكويت: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

شحاته، خالد (1999). استخدام السيكودراما في خفض العدوانية لدى الأطفال اللقطاء مجهولي النسب لسن ما قبل المدرسة، رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، القاهرة.

عبد الحميد، زينب (2012). فاعلية فنيات السيكودراما في خفض اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة الإرشاد النفسي، مصر،32 ، 275-339.

عقل، صلاح (1999) .استخدام السيكودراما في مجال الارشاد التربوي والعلاج النفس، معهد التربية، الاونروا، عمان.

عواد، أحمد (2002) .الخصائص السيكومترية لمقياس والكر مكونيل للكفاءة الاجتماعية والتوافق المدرسي على الأطفال في البيئة العربية. المجلة المصرية للدراسات النفسية، 12 (37)، 1-45.

غريب، محمد (1999). مدى فاعلية برنامج سيكودراما للتخفيف من القلق النفسي عند أطفال المؤسسات الإيوائية. رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، القاهرة.

الكفوري، صبحي عبد الفتاح (2001) .فعالية برنامج للتدريب على المهارات الاجتماعية في زيادة فعالية الذات وتحسين السلوك الاجتماعي لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات التعلم. مجلة البحوث النفسية والتربوية، كلية التربية بشبين الكوم، جامعة المنوفية.

محمد، عطية عطية (2010). فاعلية برنامج تدريبي في تحسين الكفاءة الاجتماعية لدى عينة من الأطفال المعاقين عقلياً. مجلة الطفولة والتربية، 109-182.

مصطفى، حسن (2003). الاضطرابات النفسية في الطفولة والمراهقة: الأسباب التشخيص – العلاج. القاهرة: دار القاهرة.

مصطفى، دينا (2010). سيكودراما. القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

النجار، فريد (2003). المعجم الموسوعي لمصطلحات التربية. بيروت : مكتبة لبنان.

هارون، صالح (2005). مقياس تقدير المهارات الاجتماعية اللازمة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم في المدرسة العادية. المجلة العربية للتربية الخاصة، المجلد 6، (2).

يعقوب، أشرف؛ والعلاونه، شفيق (2016). فاعلية برنامج إرشادي قائم على السيكودراما في خفض السلوك الفوضوي وتنمية المهارات الاجتماعية لدى طلبة صعوبات التعلم في لواء بني عبيد. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مجلد 12(4) .

Bay University (2001). Competence at Bay University from: http://www.bayuniversity.com/voaoutus/buo1competency.htm

Chang, w. & Liu, w. (2006). A study of the application of the psychodrama therapy on ADHD student's social abilities at the resource class of the elementary school. International Journal of Arts Education, 2, 36- 64.

Crozier, S. & Sileo, N. (2005). Encouraging positive behavior. Council for Exceptional Children.. 37, (6), 26-31.

Dirks, M. A., Treat, T. A., & Weersing ,R .(2007). Integrating theoretical, measurement, and intervention models of youth social competence. Clinical Psychology Review, 27 (3), 327-347.

Dyson, L. (2003). Children with learning disabilities within the family context: A comparison with siblings in global self-concept, academic self- perception, and social competence. Learning Disabilities Research and Practice, 18 (1), 1-9.

Elizabeth, N. (2003). Ameta – analysis of Social Competence of Children with learning disabilities Compared to Classmates of Low Average to High Achievement. Learning Disability Quarterly, 38, 28-28.

Gray, C. (1995). Teaching children with Autism to read social situation. New York :Delmar.

Bray, B. (Ed.). (1993). The social story book Publication of the Jenison Michigan public schools.

Gulliford, R. & Upton, G. (1992). Special Educational Needs .The British council .London.

Hallahan, D. P., and Mercer, C.D. (2002). Learning Disabilities: Historical perspective. In R. Bradley, L. Danielson, and D.P. Hallahan (Eds.), Identification of learning disabilities: Research to practice (pp.1-67). Mahwah, NJ: Erlbaum.

Hudgins, M. Katherine (2000). A clinically effective psychodrama intervention

for PTSD. The British Journal of Psychodrama and Stoichiometry, 7, 63-74.

Kazdin, A. (2000). Encyclopedia of psychology. Oxford University Press.

Lambert, M. et al (1999). Behavior and emotional problems of clinic referred children in schools of African and Jamaican children age (4-18 ). Journal of Black Psychology, 29(4). 405- 522.

Lerner, J. (2002). Learning Disabilities: Theories, diagnosis, and teaching strategies. New York: Houghton Mifflin Company Boston.

Mercer, C. D., and Mercer, A. R. (2001). Teaching Students with Learning Problems. New Jersey: Merrill prentice Hall.

Moreno, J. (1994). Psychodrama & group psychotherapy. (4th Ed.) Mclean, VA: American Society for Group Psychotherapy & Psychodrama,.

Moreno, R. & Zachariah, M. (2006). Finding my place: the use of psychodrama for building community in the school classroom. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama & Stoichiometry, 23 (4), 157- 167.

Oya, M. M. (2000). Violence exposure and behavioral problems among children and adolescents in clinical population. Dissertation Abstract International. 60(8).4243.

Peter, M. (2009). Psychodrama: Narrative pedagogy and socially challenged children. British Journal of Special Education, 36 (4), 9- 17.

Priamikova, E.V.(2010). The Social Competence of School Students Aims and Practices. Russian Education and Society, 52(6), 21–34.

Rawal, S. (2006). The role of psychodrama in enhancing life skills in children with specific learning difficulties in a Mumbai school. International Journal of Special Education, 22 (1),107- 117.

Reynhout, G., & Carter, M. (2008). A pilot study to determine the efficacy of a social story: Intervention for a child with autistic disorder, intellectual disability and limited language skills. Australasian Journal of Special Education, 32,(2), 161-175.

Ruegg, E. (2000). Social competence, transition plans and children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 21 (4), 283- 288.

Smart, D., & Sanson, A. (2001). Children’s social competence: the role of temperament and behavior. Family Matters, 59 (1), 10-15.

Vaughn, S. (2001). The social functioning of students with learning disability. Exceptionality Journal, 9 (1), 74-65.

Wendy, S. (1999). Developing social competence in children. Teachers Collage, Columbia University. http://iume.tic.Columbia.educe/choices/briefs/choices03




DOI: http://dx.doi.org/10.24200/jeps.vol12iss1pp40-57

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Mohammed Abu Al Rub

JEPS 2017-CC BY-ND

This journal and its content is licensed under a Attribution-NoDerivatives 4.0 International.

Flag Counter